Permalänk
Medlem

Vad är INTERNET????

jag bara lökar, nothing to see.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk

Ett stort nätverk.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Re: Vad är INTERNET????

Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Vad är egentligen internet... En server som ligger och lyssnar på port 80? En server som skickar data HTTP? Om man testar att gå till en annan sorts server så funkar ju det ändå även fasst den servern inte använder HTTP.
Det kan ju inte vara att servern ligger på port 80, därför att det går ju lika bra om man använder en annan port.
Så, vad är egentligen internet?

HTTP är ett protokoll, vars standardport är 80. Du kan skicka HTTP-data till andra portar än 80, men 80 är standard.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

interNET det största nätverket i världen. typ
Edit: förstod lite bättre va du mena. port 80 och sånt tjafs kan du köra på ett lan oxå. bara sätta upp en server.
själva namnet internet är namnet på det feta nätverket

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Internet är väl samlingsnamnet på en massa nät? Så om du kopplar upp ditt LAN mot Internet så ingår du i det nätet, samt att du får ju kalla ditt LAN för något. T.ex. "MittLAN", då har du ett nätverk vid namn "MittLAN" i nätverket Internet.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Citat:

Och när Internet startades, då var det ju inte väldigt många som hade det.

Det stämmer bra det... men så kallades det ju inte internet då heller.
Själv skulle jag säga att internet är ett nätverk av nätverk...
Jag rekommenderar att du läser lite historia om det. Man blir faktiskt smått road av ett o annat (både genidrag och bloopers).

Permalänk
Medlem

det är skillnad på Internet och internet, Internet är namnet på världens största nätverk, namnet kommer av "ett internet" som betyder ett nätverk mellan mindre nätverksgrupper (intranet).

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men, t ex Dreamhack, säger man WAN party då eller? Nopp, LAN Party. Var går gränsen mellan ett stort nätverk och ett mindre? Och när Internet startades, då var det ju inte väldigt många som hade det.

gränsen mellan LAN och MAN är att ett lan sträcker sig till högst ett par byggnader t.ex ett gymnasium och "MANET" har större utsträckning som en hel stad eller en kommun. WAN sträcker sig ofta över ett land eller värdsdel.

Permalänk
Hedersmedlem

Internet
Inter = Internationellt
net = nätverk

tolkar jag det som iaf.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

internet ett samlingsnamn på alla LAN,MAN och WAN som är ihopkopplade till just Internet är min tolkning

Permalänk
Medlem

LAN= Local Area Network
MAN= Metropolitan Area Network
WAN= Wide Area Network

Borde väl sammanfatta... Internet kan man se som ett stort WAN eller ett flertal länkade WAN...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Samanfatning för dumisen:
Internet = Massa ihopkoplade nätverk
Säg till om ni inte fattar

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Den där sammanfattningen håller ju inte, om jag kopplar på 204 datorer på switchen, kallar du det internet då? Det är ju endå en massa.

internet = internationellt nätverk.

kopplar du dina 204 datorer i ett lan/wan, och ansluter dessa till t ex telia networks, är dina datorer en del av internet, ja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Just det, men då om man har nätverket till internetet, då kan man ju både säga att man är på internet och nätverket samtidigt?

Japp, såklart. du kan t ex ha en firewall som blockerar viss trafik från internet, men låter din datorer prata med varandra ostört.

Du kan/kommer även ha interna IP-nummer, bara i ditt nätverk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jojo, men nätverket är ju ett barn till MAN? Sen MAN är barn till WAN osv, sen är datorer i nätverket barn till LAN, alltså om man är barn i LAN då har man släktingar i MAN och WAN, och föräldern är LAN kopplingen till MAN et.

Kanske lite snurrigt det där.

Internet är ett kaos av nätverk nästlade in i varandra.

edit; jag svarade, och svarade: jag heter nikce på alla ställen nicke är upptaget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce

Internet är ett kaos av nätverk nästlade in i varandra.

Så kan man också säga

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

Kostade 1000 :- / timmen att vara uppkopplad när internet först kom.

Visa signatur

// William Björklund

Permalänk
Medlem

alltså efter va jag vet så är de rätta termerna enligt böcker osv, inte vad man säger i vardagen alltså....

internet = ett nätverk som kopplas ihop med flera andra nätverk. Ifall du kopplar ihop ditt nätverk med ett annat nätverk heter det att du har kopplat ihop ett internet typ...

Internet är namnet på det största nätverket i världen vilket involverar telenät ,trådlösa nät osv...

Ett intranät är ett vanligt nätverk efter va jag har fårstått det....
Dett är bara vad jag har för mig att jag har läst i böcker etc..

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DatorWeb
Kostade 1000 :- / timmen att vara uppkopplad när internet först kom.

Hmmm, när internet först kom, frågan är väl när det började kallas just internet då det från början var ett system för den amerikanska militären kallat ArpaNET som senare delades upp i en civil och en militär del kallade NFSnet resp. MilNET. NFSnet är i princip föregångaren till dagens internet.

1991 kom Gopher vilket var Internets första grafiska gränssnitt.

1994 lanserades det första modemet med en hastighet av 14400 bps, hmm, var det då Internet kostade 1000:-/timmen.

Så när kostade det 1000:-/timmen och när började det kallas Internet?

Permalänk
Medlem

"To clear up a few misconceptions: The Internet is not one network. It is a set of networks linked by gateways. The term "internet" means any combination of networks in general: In fact, to avoid confusion with "The Internet", as we call it, corporations denote their internal internets "intranets." Gateways are devices that connect networks in an internet, as was just implied. Routers are devices that decide which way data is going to travel over a network to get from point A to point B. Incidentally, a subnet is a network in an internet. Go figure."

taget från: http://www.gamedev.net/reference/articles/article711.asp

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
1994 lanserades det första modemet med en hastighet av 14400 bps,

Var iofs 1991 som 14.4 modemen lanserades (igentligen redan 1980, dock bara över 4-trådiga dedikerade linor), 94 så lanserades 28.8 modemen...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa

Var iofs 1991 som 14.4 modemen lanserades (igentligen redan 1980, dock bara över 4-trådiga dedikerade linor), 94 så lanserades 28.8 modemen...

Då är frågan vems källor som har rätt =). Om jag minns rätt har jag tagit detta från daft, men daft verkar vara nere nu.

Permalänk
Medlem

jag trodde att en internet var ett nätverks om var internationellt. alltså ett nätverk som stäcker sig över massa länder
men så är alltså inte fallet?
varför kallas det isåfall för INTERnet?

Visa signatur

nisse

Permalänk

"inter" har ju inte ett dugg med geografi eller nationaliteter att göra.
Det är ett prefix morfem som helt enkelt betyder "mellan". I detta fall handlar det troligvis om kommunikation mellan olika nät. Till skillnad från "intra" (betydelse: inom) där kommunikationen är begränsad inom ett nät.

Jag tror min gamla svensklärarinna (som var en riktig gammal häxa) skulle vara stolt nu.

Permalänk
Medlem

läs vad jag skrev tidigare...

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vad är INTERNET????

Citat:

Jo tack, jag vet. Gjort egen webbserver

Hmm. Du har gjort en egen webbserver. Och du vet inte vad internet är för något...

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

sätt upp 150000 servrar i 8 länder och få 10 miljoner användare så kan du nog få ett internet 2 att utvecklas parallellt med internet. Det skulle kunna finnas flera internet ett tag men sedan skulle någon koppla upp dem med varandra och voila : ett internet. Vissa företag använder internet som en del i sitt nätverk där lokala återförsäljare tex kan få leveransbesked genom att via internet logga in på servern. Då är internet en del av ett nätverk och inte tvärtom. Retorik.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Då är frågan vems källor som har rätt =). Om jag minns rätt har jag tagit detta från daft, men daft verkar vara nere nu.

1994 fick jag ett 28.8 USR modem så det fanns iaf då.
Fick även en video om hur man installerar Trumpet Winsock /Netscape Navigator / Eudora på windows 3.1 så det var lite tidigare än vad du skrev

Iofs så var man kung då på alla BBS:er för man kunde leecha/ula porrbilder snabbare än alla andra och man toppade alla listor !

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Internet är ett större nät som har skapats utav flera mindre nät (WAN) Varje burk som är uppkopplad (icke NAT) är en del av Internet

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Angående det här med modem - en gång i tiden ( jag tror det var 80-tal ) skaffade jag mig ett Supra 2400 bps modem till min Atari ST.

Tusan vad speciellt det kändes att vara uppkopplad mot den lokala BBS:en i stan

Jag antar att jag var del i ett WAN då eller ? (eller MAN kanske) - det var åtminstone inte internet