Min PC startas om innan man ens hinner till skrivbordet, HJÄLP !

Permalänk
Medlem

Min PC startas om innan man ens hinner till skrivbordet, HJÄLP !

Min pc har blivit sjuk. Det är ingen super dator, det är mer utav en normal en så att säga. i5:a, fattig grafik kort (Radeon 6850), 8 ram, asus p8z- lx 68v modekort och till sist en 550w näteragg.

Tror inte specsen säger något, men kastade ut det för säkerhetens skull !

Datorn startas som vanligt, men när det står loggar in till windows eller något med en blå bakgrund, då startas datorn om

Hjälp uppskattas otroligt mycket !

Permalänk
Medlem

När du startar datorn, precis innan Windows börjar ladda så trycker du F8 på tangentbordet.
Sedan väljer du att starta utan automatisk omstart vid fel.
Vad står det då på blåskärmen? Behöver felkoder alternativt en bild.

Permalänk
Medlem

Låter som antingen som att bootsektorn börjar klaga eller som att det har blivit något vajsing med bootstrappen. HerrNilsson har dock alldeles rätt, en bild eller felkoder kommer hjälpa mycket mer.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Det finns ingen blåskärm, det är det konstiga :S

Ibland så hinner man att gå runt skrivbordet lite, men efter ett par sekunder så stängs datorn av. Och sätter man på datorn direkt efter (eller efter ca 1 minut) så hinner man inte ens och att se skrivbordet.

Jag byggde upp datorn själv med lite hjälp av en polare som är kunnig. Men efter vad jag gått genom så tänker jag aldrig mer bygga datorer, köper hellre komplett pc och därefter kan jag byta GPU:n osv. Man betalar trotts allt bara ett par hundra lappar för att de bygger upp pc:n.

Jag ber om ursäkt att jag dröjde, och jag ber om ursäkt MichaSWE, hade lite bråttom när jag skapade tråden lol

Jag uppskattar VERKLIGEN hjälpen jag får, tack så mycket !!!

Permalänk
Medlem

Om du startar datorn från en live-USB/CD/DVD med t.ex. Ubuntu , fungerar den då ?

Sitter CPU/GPU kylarna som dom ska ?

Nångra "svullna" kondensatorer ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raiiier:

Det finns ingen blåskärm, det är det konstiga :S

Ibland så hinner man att gå runt skrivbordet lite, men efter ett par sekunder så stängs datorn av. Och sätter man på datorn direkt efter (eller efter ca 1 minut) så hinner man inte ens och att se skrivbordet.

Jag byggde upp datorn själv med lite hjälp av en polare som är kunnig. Men efter vad jag gått genom så tänker jag aldrig mer bygga datorer, köper hellre komplett pc och därefter kan jag byta GPU:n osv. Man betalar trotts allt bara ett par hundra lappar för att de bygger upp pc:n.

Jag ber om ursäkt att jag dröjde, och jag ber om ursäkt MichaSWE, hade lite bråttom när jag skapade tråden lol

Jag uppskattar VERKLIGEN hjälpen jag får, tack så mycket !!!

I mina öron låter det som att CPU eller grafikkort blir överhettat och datorn stänger av sig för att skydda komponenterna. Speciellt när du skriver att efter att datorn stängt av sig första gången så startar den om sig snabbare. Det eftersom CPU/GPU hunnit bli lite varma redan. Gå in i BIOS och kolla temperaturerna och skriv här så kan vi säga om det är rimliga värden eller inte. Låt datorn stå på några minuter i BIOS och skriv den högsta temperatur som den uppnår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Värmeproblem?
Kolla din temp i BIOS.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raiiier:

Min pc har blivit sjuk. Det är ingen super dator, det är mer utav en normal en så att säga. i5:a, fattig grafik kort (Radeon 6850), 8 ram, asus p8z- lx 68v modekort och till sist en 550w näteragg.

Tror inte specsen säger något, men kastade ut det för säkerhetens skull !

Datorn startas som vanligt, men när det står loggar in till windows eller något med en blå bakgrund, då startas datorn om

Hjälp uppskattas otroligt mycket !

Har datorn flyttats?
Har du installerat nåt på sistone? (hårdvara.. exempelvis ny hårddisk)
Kolla så att allting inuti sitter fast som det skall. Kontrollera kablar, eventuella PCI-kort (grafikkort, ljudkort, bla bla)
Inte helt omöjligt att nåt kan ha börjat glappa.
Har du fler än en hårddisk, prova koppla ur alla utom "Windowsdisken" osv..

Lite pill du kan börja med tänkte jag...:)

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Kontrollfråga, för att inte utesluta något:

Fungerade datorn normalt innan den började starta om?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som ett möjligt ytfel på hårddisken.
Kör nåt program undersöker hårddiskens yta.

Permalänk
Medlem

Verkade vara grafikkortet som var fel på :S

Nu fungerar datorn, men kvaliten är dock lite sämre :/

Förslag på vilket grafikkort man ska köpa max 2k kr ?