Permalänk
Medlem

zhrooms: Skönt att det kommer fler fordon

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Jag har svårt att få ARMA 3 att använda mer än 25-30% av min oklockade 3770K.
För att testa hur bra ARMA 3 skalar så satte jag upp en ganska "stor" strid, typ 50 vs 50 AI spelare. Jag placerade sedan ut min spelare på en position ganska långt ifrån själva slaget, och tittar åt ett helt annat håll.
Efter som jag varken ser eller hör något av slaget så borde motorn helt enkelt "culla" bort renderingen som krävs för dessa enheter och diverse partikel effekter. Jag fick följande resultat:
CPU: 23-29%, GPU: stabilt 66%, FPS: 27

Om jag plockade bort alla stridande enheter och stod kvar på samma position så fick jag följande resultat:
CPU: 21%, GPU: 99%, FPS: 40

Detta tyder på att motorn skalar väldigt dåligt, speciellt om man blandar in skript.

Som sagt processoranvändningen säger absolut ingenting.

50 vs 50 AI, skojar du?

GPU flaskar om den går i 99%

Skrivet av MagnusL:

Har du ens testat fordonen i ARMA 3? Integrationen med PhysX är helt och hållet värdelös.

Den enda anledningen till att de ens lyckades få ihop 25 fordon är att de mer eller mindre kopierade fordonen mellan de olika lagen.

Ett ganska dåligt val av bilder, då BI har skrotat V-22 Osprey, F35 och railgun-tanken.

Alla byggnader i ARAM 3 är helt tomma, det finns inga möbler. Husen är lika tomma som allt annat.
Antingen så klarar motorn helt enkel inte av det, eller så har BI helt enkel varit lata.
Inga som helst ljudeffekter när man t.ex öppnar en dörr eller grind.

Spelet har fortfarande samma värdelösa interaktion med fordon, samma värdelösa UI och samma värdelösa editor.

PhysX är en av dom bästa grejorna som hänt sedan ArmA 2.

Spelet har bra många fler fordon än 25st, jag sa det bara som ett exempel.

BI har inte "skrotat" något alls.

Byggnaderna är tomma för det inte behöver vara något i dom, tar bara onödig prestanda.

Motorn klarar av det, inte våran hårdvara.

Värdelöst UI? Värdelös Editor? Haha, du är verkligen ute på djupt vatten nu.

Verkar som du sitter och jämför Call of Duty med ArmA, det är helt olika spel, ArmA är en simulator, med enorma kartor och städer, du hittar inte detta i något annat spel, tryck in 100 Byggnader, 3000 View Distance, 2500 Träd, 100st Avancerade AI, 20st Fordon i.. valfri spelmotor, Frostbite 3 t.ex. som driver Battlefield 4, du kommer ha 5 FPS

Det är uppenbart att ArmA inte är ett spel för dig, du har ingen aning om hur man spelar det.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Men då är den uppdaterad och inte en ny motor eller hur?
Det är såklart Arma motorn med men det kanske kunde varit bättre (om det nu är motorn som är problemet)

Man kallar det ju snarare för en ny generation av motorn än "helt ny" eller "uppdaterad", precis som andra motorer hoppar mellan 2.0, 3.0, 4.0, osv, där grundkod inte alltid ändras heller. Sen vill väl vissa utvecklare säkert inofficiellt kalla det för en ny motor, av förståerliga anledningar. I vilket fall så har ju utvecklarna full rätt att hoppa upp ett nummer från RV 3 till 4 när dom känner att dom har nått sina mål med förbättringar och uppdateringar inför A3. Sen får väl utomstående utan någon som helst teknisk insikt tycka vad dom vill om det.

Sen får man ju tänka på att dom ständigt uppdaterar spelet och motorn efter release, till skillnad från de flesta andra utvecklare. RV3 och Arma2 förändrades och förbättrades otroligt mycket under sina år, och det kommer Arma3 och RV4 också göra. Sen finns det såklart alltid gnällspikar som aldrig blir nöjda trots BIS support.

Skrivet av MagnusL:

Alla byggnader i ARAM 3 är helt tomma, det finns inga möbler. Husen är lika tomma som allt annat.
Antingen så klarar motorn helt enkel inte av det, eller så har BI helt enkel varit lata.

Tanken är ju att du ska möblera väsentliga byggnader i editorn. Det är väl onödigt att ha en massa inredning i alla hus när du inte ens går in i en bråkdel utav dom? Att ha färdig inredning i husen vore dessutom otroligt tråkigt i längden eftersom man då inte kan ändra på det manuellt.

Skrivet av MagnusL:

Spelet har fortfarande samma värdelösa interaktion med fordon, samma värdelösa UI och samma värdelösa editor.

Vad är det för fel på interaktionen med fordonen? Och vadå samma UI? Det har ju för fasen gjorts om totalt och är betydligt mer funktionellt än den i A2/OA. Editorn är ju inte direkt nå fel på heller. Visst hade man gärna sett en 3d- och/eller multiplayer-variant alá VBS, men den vi har i dagsläget gör ju det den ska och lite till.

Jag förstår fortförande inte riktigt vad folk som klagar jämför Arma3 med. Finns det något spel som gör samma saker bättre? Då måste jag ha missat något helt otroligt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

zhrooms, du blir verkligen känslomässig i ditt försvar till spelet.
På gräns till fanboy.

Bara för att det finns kritik så betyder det inte att han bara vill spela CoD, du borde vid det här laget veta det. Om han bara var intresserad av CoD så hade han inte ens köpt spelet. ARMA-serien är känt för dålig optimering, även om 3:an har varit bättre än föregångarna, så finns det uppenbart problem kvar.

Permalänk
Avstängd

Vad är tanken med alla små servrar? 32 upp till 64 players på en karta stor som Gotland.
Tänk om man kunde haft 2000 spelare, vad mycket mindre man hade behövt gå då.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Vad är tanken med alla små servrar? 32 upp till 64 players på en karta stor som Gotland.
Tänk om man kunde haft 2000 spelare, vad mycket mindre man hade behövt gå då.

Det är inte realistiskt att ett spel som Arma skulle klara så många spelare. Det är tekniska begränsningar som sätter stop för fler spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Tanken är ju att du ska möblera väsentliga byggnader i editorn. Det är väl onödigt att ha en massa inredning i alla hus när du inte ens går in i en bråkdel utav dom? Att ha färdig inredning i husen vore dessutom otroligt tråkigt i längden eftersom man då inte kan ändra på det manuellt.

Om den nu ens hade funnits möbler med i releasen, så hade det varit omöjligt att placera ut dem inuti husen med den nuvarande editorn.

Skrivet av Mr. Bravo:

Vad är det för fel på interaktionen med fordonen? Och vadå samma UI? Det har ju för fasen gjorts om totalt och är betydligt mer funktionellt än den i A2/OA. Editorn är ju inte direkt nå fel på heller. Visst hade man gärna sett en 3d- och/eller multiplayer-variant alá VBS, men den vi har i dagsläget gör ju det den ska och lite till.

Scrollmenyn som används till precis allt är en gammal kvarleva ifrån OFP, och är fortfarande lika värdelös nu som den var då.
http://dslyecxi.com/arma-3-fixing-the-action-menu/

Samma sak med UI:t för att styra en squad, istället för att ge order på ett naturligt sätt så måste man leta omkring i ett menysystem, vilket helt dödar inlevelsen, och man tappar fokus på den nuvarande striden.
Om man vill styra en squad på mer än 10 medlemmar så måste man använda F12, problemet är bara att varje gång man gör det så tar Steam en skärmdump också. Alltså, hur kan BI ha missat det egentligen?

Den nuvarande editorn är mer eller mindre identiskt med den som fanns i OFP , och saknar fortfarande väldigt grundläggande funktionalitet som en script editor, möjlighet att editera vad för utrustning en spelare ska ha.
Det är 2013, hur svårt kan det vara att fixa en 3D editor egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Som sagt processoranvändningen säger absolut ingenting.

50 vs 50 AI, skojar du?

GPU flaskar om den går i 99%

Hela min poäng var ju att motorn inte skalar bra på ett SMP system. Slänger man in lite CPU krävande saker som AI så klarar motorn inte av att parallellisera detta på övriga kärnor, vilket påverkar renderingstråden och därav en mycket lägre uppdateringsfrekvens.
Eftersom ALLT i ARMA 3 mer eller mindre scriptas så har detta en väldigt stor betydelse.

Skrivet av zhrooms:

PhysX är en av dom bästa grejorna som hänt sedan ArmA 2.

Jag skrev att integrationen med PhysX var värdelös, då de inte ens har lyckas få stridsvagnarna att bete sig på ett realistiskt sätt. Detta är kanske något de kan fixa i en senare uppdatering, men varför har de inte lyckas fixa det ännu efter 3 års utveckling?

Skrivet av zhrooms:

Spelet har bra många fler fordon än 25st, jag sa det bara som ett exempel.

Och vilka fordon är det? De finns iallafall inte med i den officiella releasen.

Skrivet av zhrooms:

BI har inte "skrotat" något alls.

"A few assets seen in screenshots and other media were taken well before the project review, when Arma 3 was a different game. We remain convinced the changes were for the better. It wasn't optimal to show placeholder and prototype content before we knew we could finish it. This has also led to a renewed stance to public statements - not confirming or announcing content before we are quite sure about it (starting October 2012). Specifically vehicles like the F-38 (as we called it), were only ever placeholder assets taken from Arma 2, and used to showcase flight and the new clouds, as well as to test fixed-wing PhysX. They were meant to be significantly updated or re-done to match, but due to a shift in priorities, not finished in time. There was no ill-intent when showing them - rather overly ambitious goals, enthusiasm and a desire to share development progress."

http://dev.arma3.com/sitrep-00021

Skrivet av zhrooms:

Byggnaderna är tomma för det inte behöver vara något i dom, tar bara onödig prestanda.

Motorn klarar av det, inte våran hårdvara.

Sämsta förklaringen jag hört hittills. Till och med sämre än förklaringen att UFO:n skulle tagit alla möbler.
Motorn klarar ju inte ens av att utnyttja prestandan i ett modernt SMP system. Problemet är nog helt enkelt att PhysX inte skulle klara av det då alla möbler skulle behöva inkluderas i fysiksimuleringen.

Skrivet av zhrooms:

Värdelöst UI? Värdelös Editor? Haha, du är verkligen ute på djupt vatten nu.

Att ens släppa ett spel utan en 3D editor år 2013 är ju bara patetiskt, speciellt med tanke på hur stor del BI förväntar sig att moddarna ska göra.

Skrivet av zhrooms:

Verkar som du sitter och jämför Call of Duty med ArmA, det är helt olika spel, ArmA är en simulator, med enorma kartor och städer, du hittar inte detta i något annat spel, tryck in 100 Byggnader, 3000 View Distance, 2500 Träd, 100st Avancerade AI, 20st Fordon i.. valfri spelmotor, Frostbite 3 t.ex. som driver Battlefield 4, du kommer ha 5 FPS

På vilket sätt är ARMA en simulator egentligen?
Simuleras fordonen på ett realistiskt sätt? Nej
Simuleras vapnen på ett realistiskt sätt? Nej
Simuleras soldaterna på ett realistiskt sätt? Nej

Vad exakt är det som gör ARMA en simulator? Stora kartor? Vad är det för vits att ha stora kartor när spelet inte klarar av att simulera stora slag?

Skrivet av zhrooms:

Det är uppenbart att ArmA inte är ett spel för dig, du har ingen aning om hur man spelar det.

Jag har spelat serien sen Operation Flashpoint: Cold War Crisis. Problemet är att BI fortfarande inte har fixat de problem som fanns i första spelet som kom ut 2001.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Jag skrev att integrationen med PhysX var värdelös, då de inte ens har lyckas få stridsvagnarna att bete sig på ett realistiskt sätt. Detta är kanske något de kan fixa i en senare uppdatering, men varför har de inte lyckas fixa det ännu efter 3 års utveckling?

http://dev.arma3.com/sitrep-00021

Sämsta förklaringen jag hört hittills. Till och med sämre än förklaringen att UFO:n skulle tagit alla möbler.

Att ens släppa ett spel utan en 3D editor år 2013 är ju bara patetiskt, speciellt med tanke på hur stor del BI förväntar sig att moddarna ska göra.

Vad exakt är det som gör ARMA en simulator? Stora kartor? Vad är det för vits att ha stora kartor när spelet inte klarar av att simulera stora slag?

Jag har spelat serien sen Operation Flashpoint: Cold War Crisis. Problemet är att BI fortfarande inte har fixat de problem som fanns i första spelet som kom ut 2001.

Du kan inte säga att PhysX integrationen är "värdelös" när den till största del fungerar väldigt bra, tanks betéer sig hur bra som helst för det mesta, att ta exemplet att det inte funkar som det ska när man kör 2st tanks rakt mot varandra och krockar är galet? Hur ofta händer det? Att någon ens testat det förvånar mig nästan.

Ingenting är "scrappat" förens spelet är klart (spelet är inte klart även om det släppts), dom är mycket väl medvetna om att det fattas en jädra massa content, vi får se vad dom kommer med härnäst, dom kan mycket väl återintroducera "F-38" då det finns ett stort behov av det, allt har uppenbarligen inte gått som planerat då spelet inte ens har en enspelarkampanj klar.

Ja att editorn inte är i 3D är väl ingen höjdare, men skillnad vore det väl om nuvarande editorn inte fungerade eller fungerade mycket dåligt, så är inte fallet, dom som kan den har inga svårigheter att göra uppdrag så jag skulle knappast säga att den är "värdelös".

Jämfört med de flesta spel så räknas ArmA som en Simulator, men jag kan absolut hålla med om att spelet är ganska så arkadigt om man jämför med moddar.

Vad menar du exakt med "stora slag"? Jag var inne i Combined Arms Showcase tidigare idag och märkte att jag sjönk till 50 FPS när det är 15v15, sänkte Object Distance till 1060 (DayZ Alpha Mod) och sänkte Terrain och Object Quality till High från Ultra (Båda dessa är CPU inställningar), så fick jag upp den i 60-65, resten är kvar på Ultra förutom SSAO som är Disabled då det tar fruktansvärt mycket GPU kraft för nästan ingen visuell skillnad.

30st AI, jag kan se objekt i 1 kilometer med hög detalj, alla grafikinställningar på högsta, spelet ser hur jädra bra ut som helst, och jag ligger i lägst 60 FPS, det är jävligt imponerande.

Vad för hårdvara klarar av det? En 4670k i 4.8GHz för 2500kr med kylare, 16GB minne i 2400MHz för 1500kr och 2st GTX 660 2GB för 1500kr/st, det är verkligen inte en dyr dator, finns inget att skylla på, man klarar sig fint med 1st GTX 660 2GB om man är villig att dra ner ett fåtal GPU inställningar från Ultra till High

Ja jag kan hålla med om att det är en del grejor som borde fixats för många år sedan, har också spelat sen Operation Flashpoint, men det är fortfarande tillräckligt bra, hade det varit ospelbart hade dom löst det. Jag är absolut nöjd med ArmA 3 just nu, notera "nöjd", inget mer, anledningen till det också är att jag vet att det kommer bli bättre, spelet är släppt och all fokus kommer läggas på att släppa nytt content och bugfixas i flera månader framöver, uppepå det kommer det strömma in riktigt bra mods som lyfter spelet till skyarna från vad det är nu.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av MagnusL:

Om den nu ens hade funnits möbler med i releasen, så hade det varit omöjligt att placera ut dem inuti husen med den nuvarande editorn.

Det finns det ju visst. Inte direkt en Ikea-kollektion då, men stolar, bord, hyllor, tavlor, bänkar, etc. Basics. Det är bara att sätta ut på lämpligt ställe på önskat hus i editorn. Sen är iof vissa byggnader mer designade för detta än andra, då det kan vara klurigt i trånga små hus. Men går gör det absolut.

Skrivet av MagnusL:

Scrollmenyn som används till precis allt är en gammal kvarleva ifrån OFP, och är fortfarande lika värdelös nu som den var då.

Du behöver inte använda scroll-menyn för allt. Det finns knappar för det mesta som tex gear/flaps up/down, Get in, Eject, lights, open, inventory, etc. Det man använder scroll-menyn för främst är ju enstaka special-funktioner som tex att ansluta enheter eller aktivera script. Scroll-menyn är ju dessutom guld värd för moddare som vill lägga till mer funktionalitet på sina modeller, istället för att bli begränsad av förbestämda knappar.

Charmen med Arma's kontroller är ju dessutom att du kan välja själv hur du vill använda det. Vissa föredrar att använda scroll-menyn för det mesta, och vissa föredrar att använda knappar. Det finns inte ett bestämt sätt att använda det på, utan det går alltid att effektivisera beroende på hur man själv spelar.

Skrivet av MagnusL:

Samma sak med UI:t för att styra en squad, istället för att ge order på ett naturligt sätt så måste man leta omkring i ett menysystem, vilket helt dödar inlevelsen, och man tappar fokus på den nuvarande striden.
Om man vill styra en squad på mer än 10 medlemmar så måste man använda F12, problemet är bara att varje gång man gör det så tar Steam en skärmdump också. Alltså, hur kan BI ha missat det egentligen?

Men shit det är väl bara att ändra på någon av knapparna Dom kanske hade stängt av Steams värdelösa screenshot-funktion helt enkelt, precis som jag och typ alla jag känner.
Lagom oldschool att använda knappar för att styra squads nuförtiden också. De flesta som lirar singleplayer gör det med röstkommandon. Funkar utmärkt och är 100 gånger smidigare!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

På vilket sätt är ARMA en simulator egentligen?
Simuleras fordonen på ett realistiskt sätt? Nej
Simuleras vapnen på ett realistiskt sätt? Nej
Simuleras soldaterna på ett realistiskt sätt? Nej

Arma i sig är ingen ren simulator men det bygger på en motor som används i simulatorer, Arma spelen använder Virtual Reality motorn, samma som BIS använder i sina simulatorer som de säljer till (och med vissa utvecklar med);
VBS2 customers
Australian Defence Force
Canadian Forces
Finnish Defence Forces
French Armed Forces
NATO members
New Zealand Defence Force
Royal Netherlands Army, Maneuver Instruction and Training Center/Ground Maneuver School at Amersfoort (OTCMAN)
Parallel & Distributed Computing Center, Nanyang Technological University
Singapore Armed Forces
United Kingdom Ministry of Defence
United States Army
United States Army John F. Kennedy Special Warfare Center and School
United States Marine Corps
United States Secret Service
United States Military Academy, West Point

Det är väldigt få tillverkare som utvecklar motorer som dessa, VBS3 kommer troligen användas av flera av ovanstående US Army är redan bestämt

Skrivet av http://www.whatech.com/members-news/virtualisation/15376-bohemia-interactive-simulations-to-deliver-vbs3-to-us-army-as-new-flagship-game-for-training-as-part-of-the-calytrix-team:

In addition to VBS3 being delivered to the US Army, it will also be provided as a normal software update to the United States Marine Corps, both the Australian and New Zealand Defence Forces, the Canadian Armed Forces, the Netherlands Ministry of Defence and the Swedish Armed Forces.

VBS är troligen den mest använda och framstående simulatorn som finns, ja även den har sina fel men andra är inte lika bra.

Anser USMC och andra att det är bästa alternativet så tror jag nog att det duger åt oss

EDIT:
Kan ju tilläggas att VBS och BIS produkter ersatte DARPAs egna simulator, om du undrar vilka DARPA är så är det "Defense Advanced Research Projects Agency". Kort och gott de som tar fram grejer för USA, även krediterade med grund byggandet för Internet (första versionen) m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Arma i sig är ingen ren simulator men det bygger på en motor som används i simulatorer

Å andra sidan så gör moddar Arma till en både bättre och mycket snyggare simulator än VBS Det enda jag saknar i Arma är möjligheten att spränga/skjuta av kroppsdelar och ett tillhörande sjukvårdssystem. Det har gjorts hyfsade experiment med det i A2, men var framförallt svårt/omständigt att vidareutveckla pga de stora ändringarna man behövde göra på varenda spelar-modell, och den primitiva fysikmotorn. Nu i A3 så borde det vara betydligt enklare, så jag hoppas att någon ger sig på det där projektet igen.

Hur pass realistiska fordon och vapen blir i spelet beror helt på hur mycket kärlek dom får under implementeringen. Arma ger moddare otroligt stora möjligheter jämfört med andra spel, men det är en hel del jobb att få allt att funka. Tråkigt nog så kan man dock inte göra mycket åt de fordon och vapen som hör till spelet då dessa filer är låsta och kan bara ändras av BIS själva, eller enstaka moddare som får tillåtelse.
Det sägs dock att BIS kommer ge oss full åtkomst till Arma2's innehåll snart, precis som dom gjorde med A1, och då kommer det garanterat dyka upp en hel del intressant på mod-fronten utöver de som gör helt nytt material

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tvelander:

För att dom flesta spelar i 1920x1080.
Spelar jag i 6000x1080 där snackar vi CPU användning.

1. Go to Steam Library
2. Go to "Arma 3" Right Click then select "Properties"
3. Select "Set Launch Options"

For AMD CPU users:
AMD Dual Core with 4GB System Ram:
"-noSplash -cpuCount=2 -high"
AMD Quad Core with 4GB Ram:
"-noSplash -cpuCount=4 -high"
AMD Six Core with 4GB Ram:
"-noSplash -cpuCount=6 -high"
AMD Eight Core with 4GB Ram:
"-noSplash -cpuCount=8 -high"

If your running more than 8GB Ram then apply this to the end of the launch line:
"-maxMem=8192"
This will allow your game to utilize 8GB system Ram instead of 4GB.
This will enable your Hyperthreads on your CPU so your CPU will act as an eight core when running Arma 3.
If you are running a Hyperthreaded Six Core then:
-cpuCount=12
If you are running a Hyperthreaded Eight Core or Eight Core Xeon then apply this:
-cpuCount=16
If you are running just a non Hyperthreaded CPU such as a Quad Core then select "4" instead of "8" same for a Dual Core you will select "2" instead of "4".
All AMD CPU's are NOT Hyperthreaded so Hyperthreaded options is highly not recommended as this can cause system failure or damage.
I will not be responible for system failure and damage if you choose to select more cores then you have on your command line!

-high:
makes your operating system prioritize services and processes to run your game better but this can cause system failure and instability if you dont have a good running system. If you Overclock this can cause system instability.
-noSplash:
disables startup videos and advertisements.
-cpuCount=#:
enables extra CPU cores and Hyperthreads.
-maxMem=#:
when set to "6144" (6GB) and up lets your game use more system Ram then 4GB.
Do not set to higher than 4GB if you dont have at least 8GB. You can set to "8192" (8GB) if you have 12GB+ Ram.

Dold text

Lite sent, men det finns ingen "-high" -parameter

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill

http://www.techspot.com/review/712-arma-3-benchmarks/
Har vi lite bevis på att det är otroligt CPU krävande.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Körde lite Arma 3 igår och lite nu efter jobbet. Någon annan som har svårt att flyga helikopter?

flyger rät så bra i BF3 men, det verkar inte bara vara svårt. Fysiken känns som i rymden jag får ingen känsla att helikoptern trycks neråt. T.e.x när man svänger så rör sig helikoptern klart runt en axel som typ de första bil spelen gjorde... annars är det rätt så coolt hittills

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk

Tycker Arma 3 har tagit steget fram med PhysX och gjort spelet mer underbart att spela.
Under Alpha/Beta-perioden av A3 så hade jag otroligt svårt att få kontroll på grafiken och lagg uppstod när man minst anade och försvann inte hur mycket man än ändrar i grafikinställningarna.
Det försvann dock när Arma 3 släpptes på riktigt och har haft riktigt bra flyt med min dumburk (i signatur) och ligger i full upplösning på 30-35 FPS på Stratis-banan med eller utan mods.
Altis har lite problem med mods och har en tendens att sänka fpsen någon fruktansvärt, men kör man den utan mods är det en fröjd, och är för övrigt en underbar karta.

Utvecklar med några vänner en MOD som skall implementeras och fungera med Altis och som kommer kunna köras utan att spikarna ska köras i taket, det är iallafall tanken.

Annars tycker jag fysiken och realismen har tagit sig långt från vad Arma 2 har och erbjuda, med andra ord ett helt underbart spel.
Håller med tidigare posts att ACTION-menu är helt värdelös och det kommer snart att komma en mod från antingen mig, eller om någon annan hinner före, där man har uppdaterat hur den skall fungera.

ARMA 3 satsar mycket mer på användarna än vad de gjorde tidigare, vilket är en fördel, om man slänger upp ett förslag och nog många tycker att den borde implementeras så är det bara en fråga om en vecka innan det har implementeras, och det tycker vi ju självklart om.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Körde lite Arma 3 igår och lite nu efter jobbet. Någon annan som har svårt att flyga helikopter?

flyger rät så bra i BF3 men, det verkar inte bara vara svårt. Fysiken känns som i rymden jag får ingen känsla att helikoptern trycks neråt. T.e.x när man svänger så rör sig helikoptern klart runt en axel som typ de första bil spelen gjorde... annars är det rätt så coolt hittills

Den största skillnaden enligt mig är att det finns tyngd i ArmA 3 helikoptrarna. I BF3 är helikoptrarna mycket mer lättmanövrerade.

Själv har jag kört mycket mer ArmA att jag är mycket duktigare på de helikoptrarna än de i BF. Kolla in Dslyecxis videos för lite tips.

http://www.youtube.com/watch?v=PmnLl8iEnrI

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med låg fps i mulitplayer? Har lirat igenom några singeplayer uppdrag och tycker om spelet än så länge, bara synd att jag får 20fps i multiplayer med samma inställningar som jag får 50+fps med i singeplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D0ez:

Bara jag som har problem med låg fps i mulitplayer? Har lirat igenom några singeplayer uppdrag och tycker om spelet än så länge, bara synd att jag får 20fps i multiplayer med samma inställningar som jag får 50+fps med i singeplayer.

Kan bero på flera saker, bland annat servern, bandbredd m.m. sedan blir det automatiskt tyngre i multiplayer iom att för kontinuitet måste din klient hålla koll på flera saker runt hela banan medan i singelplayer kan den ignorera allt som är utanför ett visst område (finns säkert lite avskärmning även i multiplayer men krävs iaf mer).

Men testa olika servrar, jag har kört en del Street Life på en server och just efter de restartat ligger jag på ~ 40-45FPS i start området men mot slutet av tiden innan restart kan jag vara nere på under 30FPS pga massa "skräp" och hittar fler områden där FPS drops sker.

Kolla även vilka settings som påverkar CPU, även i Singelplayer så är det oftast min CPU (2500K) som flaskar mig lite, sällan GPU är uppe i 99%, får 50-60FPS med Ultra preset med 2x AA

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Kan bero på flera saker, bland annat servern, bandbredd m.m. sedan blir det automatiskt tyngre i multiplayer iom att för kontinuitet måste din klient hålla koll på flera saker runt hela banan medan i singelplayer kan den ignorera allt som är utanför ett visst område (finns säkert lite avskärmning även i multiplayer men krävs iaf mer).

Men testa olika servrar, jag har kört en del Street Life på en server och just efter de restartat ligger jag på ~ 40-45FPS i start området men mot slutet av tiden innan restart kan jag vara nere på under 30FPS pga massa "skräp" och hittar fler områden där FPS drops sker.

Kolla även vilka settings som påverkar CPU, även i Singelplayer så är det oftast min CPU (2500K) som flaskar mig lite, sällan GPU är uppe i 99%, får 50-60FPS med Ultra preset med 4x AA

Vad har bandbredd med fps att göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vad har bandbredd med fps att göra?

Arma skiljer sig från många spel pga hur det är uppbyggt, pga hur spelet renderar och håller koll på allt som sker runt om mer än de flesta andra spel så kräver klienten mer info från servern och i normala fall där spel gör detta så som t.ex. MMOs så får du istället pop-ins för att hålla FPS/flyt uppe när du t.ex. springer in i ett fullt Stormwind eller liknande och sedan ser alla gubbar dyka upp en efter en. Så varför skiljer sig Arma? Jo för att det är uppbyggt runt en simaltionsmotor som inte alls tillåter detta på samma sätt, för att den ska ge en så "realistisk" simulation som möjligt kräver den betydligt mer info för att inte desynka mellan server och klienter vilket gör att den "väntar" på info ibland.
Så har du 100Mbit och servern kör på 100Mbit+ så gör detta saken betydligt bättre och det är ofta bandbredden på servern som är frågan mer än din klient men åter igen kommer ett krux för det hjälper bara så långt tyvärr och är det en fråga om konstant upplevelse som inte får variera mellan klienter, precis som all nätverkskod måste informationen delas upp och skickas. För att använda WoW återigen som exempel, informationen som ska skickas måste även delas upp av servern och den måste även försöka i den mån det går att balansera detta så någon med betydligt bättre bandbredd inte tar upp all bandbredd från servern därav finns det en gräns för hur mycket info/tid som faktiskt levereras av servern och det är även en liten del av lagg kompensation mellan klienterna som måste skötas för att upplevelsen ska vara liknande hos alla.
I Arma åter igen för att det är byggt runt en simulationsmotor är detta mer känsligt än många andra spel för i en simulering kan inte en klient tillåtas få mer information än andra eller reagera snabbare bara för att den har en bättre uppkoppling, skall tilläggas att Arma serien har en del fixar för detta då det inte är exakt lika viktigt som i VBS och det verkar som att Arma 3 är bättre på att kompensera för allt detta än Arma 2 är så det kanske inte är lika kritiskt i Arma 3.

Men det hela kommer ner till att det i grund och botten är en simulator som kräver mer information än många andra spel för att undvika saker som de-sync, pop-ins m.m. Så det fungerar mer som ett MMO än en FPS men är mycket petigare än ett MMO måste vara.

EDIT:
Detta är alltså generellt sett inte ett problem för spel då det har andra lösningar men Arma är lite att ett unikt fall.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig server browsern är seg och dålig? Det är för ofta alla servrar inte kommer fram. Man måste hålla på och refresha mycket och gå fram och tillbaka för att den servern du letar efter till sist ska komma fram. Någon som upplever samma sak?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murer:

Den största skillnaden enligt mig är att det finns tyngd i ArmA 3 helikoptrarna. I BF3 är helikoptrarna mycket mer lättmanövrerade.

Själv har jag kört mycket mer ArmA att jag är mycket duktigare på de helikoptrarna än de i BF. Kolla in Dslyecxis videos för lite tips.

http://www.youtube.com/watch?v=PmnLl8iEnrI

Likadant här! Mycket bättre på ARMA helikoptrarna än de i BF3 som känns som att flyga helikoptrar gjort på papper. Var spelar du för sevrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Likadant här! Mycket bättre på ARMA helikoptrarna än de i BF3 som känns som att flyga helikoptrar gjort på papper. Var spelar du för sevrar?

Just nu spelar jag inte mycket alls. Är lite besviken på hur lite innehåll ArmA 3 fick och att mycket kommer direkt ifrån ArmA 2. Min förhoppning är att campaign DLCt kommer med lite fräscha prylar och flygfordon. En OPFOR-motsvarighet till Little Birden hade varit fint.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murer:

Just nu spelar jag inte mycket alls. Är lite besviken på hur lite innehåll ArmA 3 fick och att mycket kommer direkt ifrån ArmA 2. Min förhoppning är att campaign DLCt kommer med lite fräscha prylar och flygfordon. En OPFOR-motsvarighet till Little Birden hade varit fint.

Kan förstå det. Mest besviken är jag på att det utspelar sig i framtiden. Just den delen hade gärna släppas som dlc eller expansion. Tyvärr består ju bara multiplayerdelen av Arma 2 av DayZ servrar och jag verkligen skyr det som pesten. Så jag har slutat spela ARMA i huvudtaget. Spelar man igenom alla singleplayer kampanjer inkl de dlc's som finns till Arma 2 så finns det inget mer att hämta.

Permalänk
Medlem

För 25 euro tycker jag detta var ett bra köp!
Jag säger inte att spelet är perfekt, men det kommer väl komma uppdateringar med
tiden som löser lite smått och gott.

Don´t worry be happy!

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk

Tror ni att det skulle bli högre fps med 2 Titans istället för 1 Titan?
Om processorn är en i7 4930K @ 4.7 GHz och skärmen är 2560x1440?
Eller kommer processorn vara flaskhalsen oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

I ett spel som arma 3 är det alltid processorn som flaskar. Du skulle kunna sitta på en 4960x på 5 GHz och ett 550 ti, det är fortfarande cpun som flaskar.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Som folk säger lär det vara CPUn (din och serverns) som flaskar, försök hitta en server med bra trash clean up så lär det märkas mer skillnad än om du slänger pengar på ett till grafikkort men du kan ju alltid kolla vad det är som ev. flaskar på din sida genom att kolla CPU och GPU usage men jag kör det mesta på högsta och runt 3-3500 view distance, mitt 7970 och min i5 2500K ligger sällan över 50-75% på de flesta servrar med 30FPS men om det är en bättre server så får jag ut mer, då är det min CPU som maxar ut och jag får runt 45-65FPS normalt.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk