Datorhörnan (Första datorbygget)
Hej!
Här är min datorhörna där jag kanske spenderar allt för mycket tid vid. Har under en lång tid spenderat en massa tid att titta på allas byggen i galleriet här på Sweclockers, och imponeras av allas kreativitet. Så nu är det min tur att visa hur min Spelhörna ser ut. Kanske inte den mest spejsade kanske, men jag gillar när det är ganska stilrent. Den kommer nog att uppgraderas en aning med tiden men jag tror att jag har hittat ett koncept jag gillar med min datorhörna.
Det är mitt första datorbygge och det var en intressant upplevelse, Det finns än en massa att lära sig och förbättra till kommande projekt. Tog ganska lång tid att sätta ihop den med en hel del "Trial and error". Men tillslut så fick jag ihop det.
Skärmar: 2x Asus VN247H 23,6". Dessa följde med från min gamla dator. Bra skärmar kanske inte de bästa gaming skärmarna men till duger de utmärkt.
Chassi: Corsair Obsidian 550D. Har inget att direkt jämföra den med, men den är riktigt tyst och det finns rätt mycket arbetsyta i den.
Nätagg: Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold. Tanken bakom mitt bygge var från början att jag skulle köra med två grafikkort i SLI, men köpte inte det andra grafikkortet. Därav så förberedde jag datorn med ett kraftigare nätagg för framtida uppgraderingar.
Moderkort: ASUS MAXIMUS VI FORMULA - ATX / Z87.
CPU: Intel Core i7-4770K. Nya Haswell kortet, går som en klocka och har inte stött på några problem. Med hjälp av CPU-kylningen så överstiger inte temperaturen 40 grader. Brukar hålla sig runt 25-30 grader.
CPU-kylning: Corsair Hydro H100i. Helt fantastiskt vad en radiator kan sänka temperaturen på processorn samt att ljudnivån från datorn sänkts.
GPU: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC. Klarar av i princip allt på max.
RAM: Corsair XMS3 Vengeance 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz.
SSD: Corsair SSD Neutron GTX 480GB. Eftersom det är den enda hårddisken i datorn så valde jag att ta ett med större lagringskapacitet.
Optisk läsare: ASUS 14x Blu-ray Writer 3D BDXL BW-14D1XT. Aja. En optisk läsare. Inte mycket att säga om den.
Högtalare: Logitech z 5450. Det som har följt med längst. Är fortfarande riktigt nöjd med ljudet från dessa och de kommer nog att hänga med ett bra tag till. De bakre högtalarna har jag inte inkopplade så de agerar mer som ett 3.1 system.
Headset: Madcatz F.R.E.Q. 7. Riktigt nöjd med dessa, bra ljud och med ProLogic II 7.1 inbyggt får man en bra ljudbild i spel samt film. Gick över från ett par Siberia V2 och skillnaden slår verkligen.
Tangentbord: Madcatz S.T.R.I.K.E. 7. I princip det bästa funktionen med det här tangentbordet är att man kan ändra ljudnivåerna från de program som är igång direkt från VENOM skärmen, utan att man behöver gå ur spelet eller programmet man har uppe.
Mus: Cyborg M.M.O. 7. Bra med knappar och relativt enkel att konfigurera