SSD:n funkar ibland?

Permalänk

SSD:n funkar ibland?

Min Corsair Force F60 har gått och gått, men nu verkar den vara på väg att ge upp.

Ibland bootar den andra gånger finns den inte i BIOS.
När den väl bootar så kan jag bara logga in på en av två användare men systemet är ostabilt och kraschar inom 5 minuter.
Jag har lite data jag vill rädda på det andra användarkontot (inget lösenord eller så) kan jag göra det?
Är det en idé att prova corsair toolbox för att försöka rädda disken?
Kan jag prova att klona disken till min HDD via corsair toolbox? Nån med erfarenhet av det?
Kan en ny firmware göra saken bättre på något vis? Är med stor sannolikhet en äldre firmware då jag aldrig uppdaterat den när den funkat så bra!

Det verkar som att jag kan låta disken vara och låta skrivbordet visas utan problem, men så fort jag börjar göra något så slutar den svara nästan omedelbart, även om jag bara försöker surfa lite.
Har provat byta kontakter mellan intel-chipset sata2 och 3, den har alltid setat på dem så jag har inte provat marwells kontakter.
Kabeln lär ju inte vara problemet?
Har försökt en systemåterställning från felsäkert läge, men krascha.
Provat AVG-virus men krascha.

Ska jag prova corsair toolbox?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Du har inget att förlora på att testa att uppdatera firmware.

Permalänk
Medlem

Upgardera firmware, kolla annars S.M.A.R.T också. Du kan göra detta med Crystal Disk Info.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Du har inget att förlora på att testa att uppdatera firmware.

Jag ska prova, corsair toolbox funkar nog inte till min gamla, men de har ett verktyg att uppdatera firmware!

Skrivet av Xeno88:

Upgardera firmware, kolla annars S.M.A.R.T också. Du kan göra detta med Crystal Disk Info.

OK! S.MA.R.T är förhoppningsvis självförklarande, hämtar via majorgeeks!

Lyckades rädda massor med data inatt, startade med fel konto - - > utforskaren - - > kopierade filer "användare" till HDD - - > sen krascha SSD
Men jag bara upprepade några gånger, så nu har jag det mesta av personliga dokument och filer från telefonen!
Men så fort jag försökte använda program som ligger på SSD så fryser bilden efter 3 sekunder.
Om jag däremot bara har operativet igång och kör program från HDD så verkar den kunna vara igång länge....fast tyvärr på fel användare!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Det låter som att den är på väg att ge upp helt och hållet snart.
MEN du kan prova en sak innan du ger upp helt och det är att koppla ur ssd´n (dvs både sata,ström kablarna) och koppla i dom igen kanske göra detta 4-5 gånger.
Det kan vara oxid,belägning (därav koppla i/ur ett par gånger) heller att dom inte satt i riktigt som ger skumma fel.
Hjälper inte det prova att byta kablarna då det kan finnas fel i kablarna/kontakterna kan ju även vara fel heller problem med sata porten på moderkortet så testa 2-3 olika portar.

Har själv behövt byta ut 3st sata kablar då hd som dessa kopplats till börjat ha problem med fryusningar heller helt enkelt bara försvinna,osv och det är i alla 3 fallen sata kablar där dom monterats en gång och sen suttit där utan att jag rört dom överhuvudtaget i 1-4år.
Dvs felet har INTE uppkommit för att jag böjt,rört,etc på dom och koppla i ur dom hjälpte inte.

Har även 2 gånger varit med om att en sata port på moderkort slutat att fungera efter 1 och 2 år (olika moderkort) och samma sak där inte rört kablarna alls sedan dom monterats och koppla i/ur/byta kabel hjälpte inte.
Och dom andra sata portarna som använder sig av samma styrkrets fungerar efteråt (så det var inte styrkretsen som dog mad andra ord).

Det är ju värt att lägga ner en timme heller två på en sådan felsökning så man är säker på att ssd´n ÄR trasig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det låter som att den är på väg att ge upp helt och hållet snart.
MEN du kan prova en sak innan du ger upp helt och det är att koppla ur ssd´n (dvs både sata,ström kablarna) och koppla i dom igen kanske göra detta 4-5 gånger.
Det kan vara oxid,belägning (därav koppla i/ur ett par gånger) heller att dom inte satt i riktigt som ger skumma fel.
Hjälper inte det prova att byta kablarna då det kan finnas fel i kablarna/kontakterna kan ju även vara fel heller problem med sata porten på moderkortet så testa 2-3 olika portar.

Har själv behövt byta ut 3st sata kablar då hd som dessa kopplats till börjat ha problem med fryusningar heller helt enkelt bara försvinna,osv och det är i alla 3 fallen sata kablar där dom monterats en gång och sen suttit där utan att jag rört dom överhuvudtaget i 1-4år.
Dvs felet har INTE uppkommit för att jag böjt,rört,etc på dom och koppla i ur dom hjälpte inte.

Har även 2 gånger varit med om att en sata port på moderkort slutat att fungera efter 1 och 2 år (olika moderkort) och samma sak där inte rört kablarna alls sedan dom monterats och koppla i/ur/byta kabel hjälpte inte.
Och dom andra sata portarna som använder sig av samma styrkrets fungerar efteråt (så det var inte styrkretsen som dog mad andra ord).

Det är ju värt att lägga ner en timme heller två på en sådan felsökning så man är säker på att ssd´n ÄR trasig.

Ja det verkar svårt att göra nått med den, Crystal Disc gick ju förstås ca: 3 sekunder innan datorn fryser, och då är Crystal ändå installerat och körs från HDD:n. Så det enda jag hinner se är lite uppstartsdata och blandat om drifttimmar o.s.v. plus lite "raw-data" men jag hinner aldrig röra scrollisten.
Jag har redan provat att använda samma kabel i olika sataportar, har 2stycken oanvända sataIII-kablar att prova, men inga fler sataII.
Vet inte ens om dessa går att plugga i? Bakåtkompatibilitet?
Men det gick att starta från Marvell-styrda portarna, pluggade i och den behövde bara en omstart, men funktionen blev ju inte bättre.
(Iofs borde sataIII passa nu när jag tänker efter, för jag har ju satt gamla kabeln i alla 6 portarna...)
Jag har haft loss SSD:n 5-6 gånger, gjort rent och tittat, passar den bracket som corsair skickade med till andra märken?? (de 4 skruvarna?)
Då har ju båta sata och ström varit urkopplat, sen har jag iofs gjort några hårda avslut bara för att datorn frusit!

Den här reservdatorn har nog sata150, skulle det gå att plugga in och köra nått recoveryprogram?
Hur som helst så blir det väl en beställning på Samsung eller Intel 120gb...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Sata 1,2,3 är exakt samma kabel i grunden.
Enda skillnaden är att kablar märkta med en viss standard (1,2,3) är testade och "ska" klara den spec för den standarden.
Med andra ord så fungerar även en sata1 kabel oftas även bra till sata3 och det enda sata3 märkningen gör är att garantera att det ska funka.

Och i stort sett alla sata portar på moderkort går att köra med vilken sata disk som helst dvs det går bra att köra en sata1 disk i en sata3 port och tvärtom.
Det enda som kan ställa till det är på en del äldre moderkort som har sata1 portar och ingen bios uppdatering finns så är det inte helt 100% att sata 2,3 fungerar (disken hittas helt enkelt inte).
Hade ett sådant socket 775 MB för ett antal år sedan där en sata 2 hd inte funkade så fick koppla in den i min andra 775 burk och ställa in hd´n på att köras med sata1 sen funkade det.

Alla 2,5" ssd'er använder sig (vad jag vet) av den vanliga 2,5" infästnings spec så med andra ord bör corsair bracketen funka till alla andra.

Du kan ju alltid prova att ladda ner en linux live cd dist tex ubuntu och bränna cd/dvd heller göra en bootbar usb och sen boota upp livecd och se om ssd´n funkar bättre i linux (kan ju vara att windows är mer känslig och tappar den lättare) men troligen så kommer det inte hjälpa men det tar ju ingen längre tid så det är ju värt att prova.

Recovery prg vet i fan då ssd skiljer sig en hel del från hd så tror inte det funkar specielt bra om alls och även OM det funkar så botar det ju inte bekymret med att ssd´n försvinner från windows.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Sata 1,2,3 är exakt samma kabel i grunden.
Enda skillnaden är att kablar märkta med en viss standard (1,2,3) är testade och "ska" klara den spec för den standarden.
Med andra ord så fungerar även en sata1 kabel oftas även bra till sata3 och det enda sata3 märkningen gör är att garantera att det ska funka.

Och i stort sett alla sata portar på moderkort går att köra med vilken sata disk som helst dvs det går bra att köra en sata1 disk i en sata3 port och tvärtom.
Det enda som kan ställa till det är på en del äldre moderkort som har sata1 portar och ingen bios uppdatering finns så är det inte helt 100% att sata 2,3 fungerar (disken hittas helt enkelt inte).
Hade ett sådant socket 775 MB för ett antal år sedan där en sata 2 hd inte funkade så fick koppla in den i min andra 775 burk och ställa in hd´n på att köras med sata1 sen funkade det.

Alla 2,5" ssd'er använder sig (vad jag vet) av den vanliga 2,5" infästnings spec så med andra ord bör corsair bracketen funka till alla andra.

Du kan ju alltid prova att ladda ner en linux live cd dist tex ubuntu och bränna cd/dvd heller göra en bootbar usb och sen boota upp livecd och se om ssd´n funkar bättre i linux (kan ju vara att windows är mer känslig och tappar den lättare) men troligen så kommer det inte hjälpa men det tar ju ingen längre tid så det är ju värt att prova.

Recovery prg vet i fan då ssd skiljer sig en hel del från hd så tror inte det funkar specielt bra om alls och även OM det funkar så botar det ju inte bekymret med att ssd´n försvinner från windows.

Äh den är nog K.I.A, tänkte formatera, men inte ens det gick för windows sa att den använde "GBT" filformat istället för "MBT" och kan inte formateras.(osäker på förkortningarna, men nått sånt sa den!)
Jag har ju räddat det mesta till HDD:n av personliga filer, så då trodde man ju att en ominstallation skulle hjälpa..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Min corsair force f40, tre år gammal dog i förrgår...går inte att få minsta liv i. Har provat i en annan dator också. Verkar vara lite halvdan kvalité på dessa diskar.

Skickades från m.sweclockers.com