Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Hjälp, skapa en domän

Hej,
Har tankar om att ska en domän för lärorikt syfte, kanske ha det som en mail domän. Jag undrar vad krävs för att jag ska göra detta? Hur gör jag detta, nån guide? Vad kan man göra med en domän? Hur köper man ett domän namn?
tack på förhand!

Permalänk
Medlem

T.ex.
https://www.loopia.se/
Kan du köpa en domän.

Permalänk

Det finns flera olika företag som säljer domäner. Till exmpel Loopia, One, Binero och FSData. En domän kan du få för 100:- men det är allt som oftast webbhotellet som kostar lite mer. Webbhotell behöver du om vill ha en egen hemsida, om du bara har en domän så kan du ha mailaddresser och vidarebefordra besökare till en annan sida. Jag hoppas du förstår vad jag menar, annars får du säga till.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Crystone.com väldigt bra och billigt! Obegränsade emails, på en domain för 60 kr (1 år)
Har en live support som du kan ringa till och chatta till på deras hemsida, de kan nog hjälpa dig med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Webbhotell behöver du om vill ha en egen hemsida,

Eller Apache på en Ubuntu server på ett eget subnät av ditt LAN.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Eller Apache på en Ubuntu server på ett eget subnät av ditt LAN.

Du kan ju alltid sätta upp din egna webbserver. Men det är nog inget alternativ för trådskaparen.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Du kan ju alltid sätta upp din egna webbserver. Men det är nog inget alternativ för trådskaparen.

Kan vara inte. Webbhotell kan man få rätt billigt nuförtiden också tror jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kan vara inte. Webbhotell kan man få rätt billigt nuförtiden också tror jag.

Jadå, One.com tror jag finns för 400:- i startavgift och sen en årsavgift på 100-200:- om jag inte kommer ihåg fel. Men då är det inte helt garanterad 100% upptid, och det är inte optimala laddningstider på sidan. Fast jag måste säga att supporten på one.com är helt klockren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Crystone.com väldigt bra och billigt! Obegränsade emails, på en domain för 60 kr (1 år)
Har en live support som du kan ringa till och chatta till på deras hemsida, de kan nog hjälpa dig med allt.

Undvik crystone, använder du deras domäner för att ha en egen email-adress så kommer all mail du skickar via den adressen som skräppost hos mottagaren.
Bytte själv till Binero och är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Okej, så för att att har en mail server behöver jag bara köpa ett domän namn? För att har en www behöver jag ha en plats på ett webbhotell? Eller finns det andra alternativ?

Permalänk
Medlem

Om man bara köper ett domännamn ingår i allmänhet ingen mail server.
Du kan däremot vidare befordra mailen till ett befintligt konto.
Så mail till jag@mindomain.se skickas till t.ex. Mittkonto@hotmail.com

Det som du får är ett domännamn och en DNS post.
För mer info se http://sv.wikipedia.org/wiki/DNS

Du kan sedan utöka med en webtjänst. I denna brukar det ingå web, mail, ftp m.m.

Att sätta upp egen webserver är betydligt mer komplicerat.
Du bör då ha ett internetabbonnemang med fast publikt ip adress och lina med bra upp hastighet. Adsl är inget vidare.
Sedan kommer ju all trafik mot Webservern att lasta din internetlina så detta kommer att påverka ditt surfande och spelande.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakkra:

Undvik crystone, använder du deras domäner för att ha en egen email-adress så kommer all mail du skickar via den adressen som skräppost hos mottagaren.
Bytte själv till Binero och är mycket nöjd.

Håller med, tycker Crystone är helt skit. Det är svårt att bli av med dessa också, för att inte tala om hur oprofessionell deras support är.

Skrivet av Anky:

Okej, så för att att har en mail server behöver jag bara köpa ett domän namn? För att har en www behöver jag ha en plats på ett webbhotell? Eller finns det andra alternativ?

Jag rekommenderar citynetwork :).
https://www.citynetwork.se/

Dom har ett domänpaket vilket är precis vad du vill ha.

Permalänk
Medlem

efter du köpt domänen kan Windows live domains, som är gratis, vara ett alternativ.