Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag har ett EVGA 780ti SC ACX och upplever att jag inte kan klocka särskillt mycket på Core clock.

Jag kommer upp i +103 med core voltage på +0.
Ökar jag sedan till +105 så ser jag kanske en eller två artifakter på en hel omgång Heaven.
Provade sedan att höja voltage med 20 åt gången för att se om det blev stabilt. Men jag höjde hela vägen till max (+75) utan att bli av med de där (om än väldigt få) artifakter.

Är detta normalt? Det känns som att Core Voltage helt enkelt inte påverkar något alls.

Jag använder MSI Afterburner och har följt guiden här på forumet.

På Memory clock kommer jag upp i +330, och kör Valley utan problem. (Kraschar först på +340)

Jag har ingen koll på vad folk i allmänhet med detta kort kommer upp i för Core och Memory. Men det låter ju ändå som att alla andra åtminstone kommer lite högre när de höjer Core Voltage än när de inte rört den alls.

Temperaturen har aldrig kommit över 73/74 oavsett hur högt jag klockar.

Edit:
Bytte till Skyn3t bios för att testa hur det blev om jag ökade Volten. Men inte ens på +100 volt kan jag öka över typ 105-110.

Har jag haft en jävla otur med mitt kort? Är det ens möjligt att inte kunna öka det minsta ens när man bytt bios för att få högre volt?

Suck!

Prova använda Presicion x istället. Har märkt att afterburner inte ändrar volten för mina Ti's.
Klockar du minne och gpu samtidigt?
Har du powertarget på högsta?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Prova använda Presicion x istället. Har märkt att afterburner inte ändrar volten för mina Ti's.
Klockar du minne och gpu samtidigt?
Har du powertarget på högsta?

Kan jag på något sätt se om volten faktiskt är ändrad?
Det skulle förklara mycket om afterburner inte ändrar. T ex varför jag inte kommer det minsta högre med +100 jämfört med +0 på volten.

Nej jag klockade en sak i taget.

Edit:

Startade gpu-z. Den säger Average volt: 0.89 och MAX: 1.062.

+100 med Skyn3ts bios borde väl innebära 1.212v?

Edit2:

Att ändra volten i Precision X funkade! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Kan jag på något sätt se om volten faktiskt är ändrad?
Det skulle förklara mycket om afterburner inte ändrar. T ex varför jag inte kommer det minsta högre med +100 jämfört med +0 på volten.

Nej jag klockade en sak i taget.

Edit:

Startade gpu-z. Den säger Average volt: 0.89 och MAX: 1.062.

+100 med Skyn3ts bios borde väl innebära 1.212v?

Edit2:

Att ändra volten i Precision X funkade! Tack för tipset!

Vad bra att det ordnade sig! Med den extra volten borde du få skjuts i mhz på core

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vad bra att det ordnade sig! Med den extra volten borde du få skjuts i mhz på core

Skriv gärna skillnaderna i överklockning!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Skriv gärna skillnaderna i överklockning!

Jag blir inte klok på detta. Jag ändrade i Precision X. Kollade gpu-z och det stod 1.212.

Men nu när jag kollar igen har volten gått ner. Återställer jag den till 1.212 så hoppar den upp i några sekunder i gpu-z, sedan ner till 0.8870 igen. Är det så att den ändrar sig vid behov? Eller ska den ligga på 1.212 hela tiden när jag ställer in den på det?

Permalänk
Medlem

Jag blir inte klok på detta. Jag ändrade i Precision X. Kollade gpu-z och det stod 1.212.

Men nu när jag kollar igen har volten gått ner. Återställer jag den till 1.212 så hoppar den upp i några sekunder i gpu-z, sedan ner till 0.8870 igen. Är det så att den ändrar sig vid behov? Eller ska den ligga på 1.212 hela tiden när jag ställer in den på det?

Det du gör att du flyttar upp gränsen för hur mycket volt kortet får ge under load.

När du bara är i skrivbordsläge utan någon applikation som belastar kortet så klockar det alltid ner sig i hastighet och volt. Oavsett överklockning så kommer kortet alltid kliva ner i (viloläge) när du inte belastar det.

Kör igång Heaven/Valley i försterläge så ska du se att det fungerar

Kortet kanske ligger på 500-800mhz i skribordsläge med väldigt låg volt. Sen när du drar igång ett spel eller benchmark så går hastigheter upp till den gräns du valt. Samma med volten.

Skulle det förmoda hända att kortet inte går i vi säger (1200Mhz) konstant under ett benchmark. Så beror det på att kortets GPU usage sjönk under en viss gräns. Om inte kortet belastas hårt. 75% eller mer säger vi som exempel, så kommer inte häller kortet matas med full hastighet eller volt. Är det fallet så flaskar CPU kortet.

Använd också precision x och afterburners OSD (On screen display) funktioner för att lättare kunna övervaka tempraturer, volt, mhz osv.

Exempel

Dold text
Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Det du gör att du flyttar upp gränsen för hur mycket volt kortet får ge under load.

När du bara är i skrivbordsläge utan någon applikation som belastar kortet så klockar det alltid ner sig i hastighet och volt. Oavsett överklockning så kommer kortet alltid kliva ner i (viloläge) när du inte belastar det.
Kör igång Heaven/Valley i försterläge så ska du se att det fungerar

Använd också Presisions och afterburners OSD (On screen display) funktioner för att lättare kunna övervaka tempraturer, volt, mhz osv.

Exempel

Tack ska du ha. Då förstår jag.

+200 är vad jag max kommer upp i utan problem på gpu clock. Jämfört med 105 när det inte fungerade att höja volten.

Det konstiga är dock att jag fick mer poäng och högre fps i Heaven benchmark med original bios och +103 än med Skyn3t och +200.

+103 = min/max 21,7/88,9 fps, score 1081
+200 = min/max 18,5/61,8 fps, score 804

Tror jag får lägga detta med överklockning på hyllan. Jag förstår inte hur det kan bli på detta sättet.

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha. Då förstår jag.

+200 är vad jag max kommer upp i utan problem på gpu clock. Jämfört med 105 när det inte fungerade att höja volten.

Med Skynets bios så är väl din basclock stock 1045?

så runt 1250mhz fick du upp dina ACX kort i?

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Med Skynets bios så är väl din basclock stock 1045?

så runt 1250mhz fick du upp dina ACX kort i?

Ja, 1246MHz kör jag kortet i nu. Men som du ser i min föregående post verkar inte det göra någon nytta för mig. Hmm..

Permalänk
Medlem

Ja, 1246MHz kör jag kortet i nu. Men som du ser i min föregående post verkar inte det göra någon nytta för mig. Hmm..

1* Inga Visuella fel? Artifacts?

*2 Hur är dina tempraturer?

*3 Rört dina minnes hastigheter? Överklockning på minnen kan ge en hel del poäng i Valley.
Rätt version av Bios som du flashat med? Olika biosar har olika timings för minnet etc.
Är det fel bios så kanske minnerna går i högre timings än dom ska och presterar därför sämre. Kan vara värt att kontrollera.

Gå ner till 1200Mhz blankt och försök igen. Med dina minnen i stock hastighet

Nejdå! Du lär dig ju snabbt! behöver inte vara något fel. Kolla så att inte antivirus program och sådant ligger och snor CPU kraft osv.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Det här är den bios du ska använda. http://www.overclock.net/attachments/19581

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

1* Inga Visuella fel? Artifacts?

*2 Hur är dina tempraturer?

*3 Rört dina minnes hastigheter? Överklockning på minnen kan ge en hel del poäng i Valley.
Rätt version av Bios som du flashat med? Olika biosar har olika timings för minnet etc.
Är det fel bios så kanske minnerna går i högre timings än dom ska och presterar därför sämre. Kan vara värt att kontrollera.

Nejdå! Du lär dig ju snabbt! behöver inte vara något fel. Kolla så att inte antivirus program och sådant ligger och snor CPU kraft osv.

Nu ska vi se. Det verkade vara lite mjukvaruproblem någonstans. En omstart åtgärdade detta tror jag.
Däremot fick jag nu artifakter vid +200 som jag ej fick tidigare. MEn det berodde kanske på mjukvaruproblemet då. Då fpsen var mycket lägre då etc.
Får börja gå lite nedåt igen.

Min senaste temp där jag fick artifakter och drivrutinen kraschade låg tempen på 77-78.
Angående bios så valde jag skyn3t-Ti-vBios-EVGA-SC-ACX vilket borde vara rätt för mitt 780ti EVGA SC ACX. (Laddade ner från 780 ti owners club på Overclock.net)

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se. Det verkade vara lite mjukvaruproblem någonstans. En omstart åtgärdade detta tror jag.
Däremot fick jag nu artifakter vid +200 som jag ej fick tidigare. MEn det berodde kanske på mjukvaruproblemet då. Då fpsen var mycket lägre då etc.
Får börja gå lite nedåt igen.

Min senaste temp där jag fick artifakter och drivrutinen kraschade låg tempen på 77-78.
Angående bios så valde jag skyn3t-Ti-vBios-EVGA-SC-ACX vilket borde vara rätt för mitt 780ti EVGA SC ACX. (Laddade ner från 780 ti owners club på Overclock.net)

Okey då har du rätt bios.

Gå inte på för hårt vid överklocking

Gör precis som jag beskrivit i guiden. (I små steg)
Ta fram papper och penna och skriv såhär så blir det väldigt lätt och tydligt att följa hur ditt kort överklockar.

Coreclock - Memoryclock - Volt = Score

1100mhz - 7000mhz - 1.13v = 1100p
1125mhz - 7000mhz - 1.13v = 1140p
1150mhz - 7000mhz - 1.13v = Crash

1150mhz - 7000mhz - 1.15v = 1180p Höjning av Volt
1175mhz - 7000mhz - 1.15v = Crash
1175mhz - 7000mhz - 1.19v = 1225p Höjning av Volt
1205mhz - 7000mhz - 1.19v = Crash
1205mhz - 7000mhz - 1.21v = 1250p Höjning av Volt
Kom ihåg att värdena är enbart för att visa hur man kan anteckna

Låt Heaven eller valley köra ett varv för varje höjning och ändring. Går den stabilt igenom ett varv så höjer du mhzen till det crashar.
När det krashar höjer du volten tills det blir stabilt igen. När du funnit din högsta klock så loopa gärna heaven i 30minuter konstant. Sedan speltestar du överklockningen. (Inte med BF4) Krashar det i något spel. så sänk överklocken lite grann.

Nu när du hittat ditt perfekta överklockning på Core. Gör exakt samma sak med Memory clock.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Okey då har du rätt bios.

Gå inte på för hårt vid överklocking

Gör precis som jag beskrivit i guiden. (I små steg)
Ta fram papper och penna och skriv såhär så blir det väldigt lätt och tydligt att följa hur ditt kort överklockar.

Coreclock - Memoryclock - Volt = Score

1100mhz - 7000mhz - 1.13v = 1100p
1125mhz - 7000mhz - 1.13v = 1140p
1150mhz - 7000mhz - 1.13v = Crash

1150mhz - 7000mhz - 1.15v = 1180p
1175mhz - 7000mhz - 1.15v = Crash
1175mhz - 7000mhz - 1.19v = 1225p
1205mhz - 7000mhz - 1.19v = Crash
1205mhz - 7000mhz - 1.21v = 1250p

Låt Heaven eller valley köra ett varv för varje höjning och ändring. Går den stabilt igenom ett varv så höjer du mhzen till det crashar.
När det krashar höjer du volten tills det blir stabilt igen. När du funnit din högsta klock så loopa gärna heaven i 30minuter konstant. Sedan speltestar du överklockningen. (Inte med BF4) Krashar det i något spel. så sänk överklocken lite grann.

Jag har följt din guide och det ligger nedklottrade papper överallt här
Tack för tipsen.

Skall fortsätta under morgondagen.

Permalänk
Medlem

Jag har följt din guide och det ligger nedklottrade papper överallt här
Tack för tipsen.

Skall fortsätta under morgondagen.

Bra det! Lycka till!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Bra det! Lycka till!

Går det på något sätt att låsa volten på 1.212? För idag när jag skulle fortsätta så började det krascha direkt. Då visade det sig att volten inte gick upp i 1.212, så jag fick ändra det igen. (Hade ej startat om datorn.)

Permalänk
Medlem

Går det på något sätt att låsa volten på 1.212? För idag när jag skulle fortsätta så började det krascha direkt. Då visade det sig att volten inte gick upp i 1.212, så jag fick ändra det igen. (Hade ej startat om datorn.)

När direct x krashar så återställer sig din överklockning till (Bios defualt) settings.

Det betyder att varje gång din överklockning krashar måste du in och trycka apply på alla dom settings du har inklusive volten.

När du har hittat en överklockning som inte krashar så kan du med ett enkelt knapptryck spara din profil i PresicionX och sedan kryssa i rutan (Start Up) i vänsta hörnet. Varje gång din dator startar om sig eller du startar datorn så kommer den automatiskt aktivera din sparade profil. Cheers!

EDIT; Håll ett öga på Volten. Starta Presicion och öka på volten Manuellt ibland för att vara säker. Det här me profilerna fungerar inte alltid som det ska.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

När direct x krashar så återställer sig din överklockning till (Bios defualt) settings.

Det betyder att varje gång din överklockning krashar måste du in och trycka apply på alla dom settings du har inklusive volten.

När du har hittat en överklockning som inte krashar så kan du med ett enkelt knapptryck spara din profil i PresicionX och sedan kryssa i rutan (Start Up) i vänsta hörnet. Varje gång din dator startar om sig eller du startar datorn så kommer den automatiskt aktivera din sparade profil. Cheers!

EDIT; Håll ett öga på Volten. Starta Presicion och öka på volten Manuellt ibland för att vara säker. Det här me profilerna fungerar inte alltid som det ska.

Ahh, tack för det tipset! Det förklarar en hel del. Tacksam för all din hjälp!

Permalänk
Avstängd

Märker ni skillnad i spel när ni klockat lite? Gör då inte jag.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och en max klockad gpu. Nu ska jag bara försöka klocka cpu:n. Har sätt att det finns en guide här, är det ungefär samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Tack för all hjälp och en max klockad gpu. Nu ska jag bara försöka klocka cpu:n. Har sätt att det finns en guide här, är det ungefär samma sak?

beror på vad du har för modekort. i grund är det ju samma sak, höja volt till maxgränsen för 24/7 användning men det finns vissa funktioner som man vill stänga av för att cpu:n alltid ska vara klockat

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Märker ni skillnad i spel när ni klockat lite? Gör då inte jag.

Har man redan tillräckligt med FPS i ett spel så ger 0-20fps extra sällan någon upplevelse förbättring.
Ju tyngre spelet är att dra runt ju mer märks ju resultatet av överklockningen.

Att höja sin minimum FPS från 40-55 är ett jätte förbättring i upplevelse.
Att höja sin minimum FPS från 85-100 märks inte lika väl men det märks. Speciellt för personer som spelar med 120hz skärm.
Att höja sin minimum FPS från 120-135 märks inte alls.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Överklockning av CPU fungerar i princip likadant. Skillnaden är att du måste lära dig vad alla inställningar i BIOS är och vad dem gör.

VCore = Volt för CPU kärnan
LLC = LOAD LINE CALIBRATION. Det är ett extra boost av volt som läggs uppe på den Vcore man valt när cpun belastas.
1.3v med ULTRA LLC kanske ger runt 1.36v exempelvis.

BCKL 100 x 40 Multiplier = 4,0GHz

Det som är lite trist med CPU överklockning är att det skiljer mer mellan varje generation.
Inställningar och termer kan betyda samma sak men ha helt olika namn. Samma gäller tillverkarnas BIOS.
Det är lite mer förvirrande än Grafikkorts överklockning på så sätt.

Finns en massa information här på sweclockers och youtube.
Fråga på PM om du behöver hjälp med något specifikt.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk

Det verkar som min stabila överklockning blev som följer:
GPU Clock: 1226 MHz Memory Clock: 1870 MHz

Om det är dåligt, normalt eller bra har jag dock dålig koll på.

Permalänk
Medlem

Låter normalt om du inte laddat ner någon bios eller liknande. På nvidias kort är det ju volten som sätter stopp, så du har typ samma clock som jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Helt normalt och rätt bra överklockning med dom förutsättningar du har.
Memory Clock: 1870 MHz x 4 = 7480Mhz Effektivt.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Låter normalt om du inte laddat ner någon bios eller liknande. På nvidias kort är det ju volten som sätter stopp, så du har typ samma clock som jag

Njae, det är lika ofta PL som sätter stop. Mitt kort gör 1,2Ghz på 1,1250V. Jag fick däremot modda bios för att släppa lite på strömbegränsningen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Hmmm ja, men dina kort gör ju 1250Mhz eller mer båda 2, och de är ju ref-modellen. Så speciellt högt är det väl inte.

Edit: såg precis att han också kör ref-modellen. Fick för mig att det var Classified först.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag har en skyn3ts bios och kör med 1.212v.

Skrivet av Tobbbe__:

Okej, tackar. Då vet jag.

Permalänk
Medlem

Hej,

Provade med skyn3ts bios 80.80.21.00.1c och får skitkass överklock på minnena nu. MSI Twin frozr 780 OC

Stock bios 400 men nu inte över 100 innan grafikfel.