Övervaka andra datorers nätverksaktivitet från min dator

Permalänk
Medlem

Övervaka andra datorers nätverksaktivitet från min dator

Kan jag ta reda på vilken dator i huset (de som använder nätverket) som laddar ner ''mest'' alltså laddar ner och upp mest Mb/s med hjälp av bara min dator?

Rubrik.
Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk

Du får nog specificera lite mer om vad det är för nätverk, internet koppling etc.
Har ni en gemensam router? är det ett fastighetsnät mm.

Visa signatur

Libera et impera
Acerbus et ingens
Per angusta ad augusta

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik.hjelt:

Du får nog specificera lite mer om vad det är för nätverk, internet koppling etc.
Har ni en gemensam router? är det ett fastighetsnät mm.

Samma hushåll, vill bara vet ifall det är någon inom familjen eller vänner som är här på lan eller liknande laddar ner eller upp något med bara hjälp av min dator.

Visa signatur

<i7-8700K CPU><Crucial 2x8GB DDR4 3000MHz><ZOTAC GAMING GeForce RTX 3080 Ti Trinity OC><Fractal Design Celsius S24 240mm><Fractal Design Define R6 Black>

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkon18:

Samma hushåll, vill bara vet ifall det är någon inom familjen eller vänner som är här på lan eller liknande laddar ner eller upp något med bara hjälp av min dator.

Om du endast har tillgång till din dator i nätverket så kan du inte göra det.

Det kräver tillgång till routern eller att du installerar programvara på de andra enheterna som du sedan kan avläsa från din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om du endast har tillgång till din dator i nätverket så kan du inte göra det.

Det kräver tillgång till routern eller att du installerar programvara på de andra enheterna som du sedan kan avläsa från din dator.

Jag har tillgång till routern och dess inställningar m.m ja.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av linkon18:

Om det är inom familjen så känner ni väl varandra. Provat att fråga de andra i familjen?
Rör det sig om mycket? Eller vad är det du vill åstadkomma?

Vad har ni för internet? Adsl? Fiber? Bredbandstv?

Vad är det för router?

Visa signatur

Libera et impera
Acerbus et ingens
Per angusta ad augusta

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik.hjelt:

Om det är inom familjen så känner ni väl varandra. Provat att fråga de andra i familjen?
Rör det sig om mycket? Eller vad är det du vill åstadkomma?

Vad har ni för internet? Adsl? Fiber? Bredbandstv?

Vad är det för router?

Vad jag vill ådstadkomma är att jag när jag vill, så kan jag bara kolla om de laddar ner eller upp något på nätet, kan vara vad som helst.
Använder ADSL med routern: ZyXEL P-2601HN-F1

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av linkon18:

Vad jag vill ådstadkomma är att jag när jag vill, så kan jag bara kolla om de laddar ner eller upp något på nätet, kan vara vad som helst.
Använder ADSL med routern: ZyXEL P-2601HN-F1

Det beror på hur avancerad du vill vara. Som jag ser det finns det 2 alternativ.

1. Installera övervakningsprogam på varje dator som är ansluten i nätverket. Tänk på att mobiler/plattor etc som går på wifi drar en del trafik för spotify, netflix etc etc.

2. Du kan installera en switch som stöder Sflow protokoll som tex D-link DGS-3600series eller ZyXEL XGS1910 dessa är managerbara och kan ta ut den information som du söker. Kostar en hel del men allt är ju relevant till vilket behov man har. Den bryggas mellan routern och det interna nätverket. All trafik skulle då strömma genom den så att du tillfälligt fånga paket med tex. Wireshark som har en suverän paketfiltrering. Jag skulle leta efter bovarna som tex: torrents protokoll, FTP, etc.

Visa signatur

Libera et impera
Acerbus et ingens
Per angusta ad augusta

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik.hjelt:

Det beror på hur avancerad du vill vara. Som jag ser det finns det 2 alternativ.

1. Installera övervakningsprogam på varje dator som är ansluten i nätverket. Tänk på att mobiler/plattor etc som går på wifi drar en del trafik för spotify, netflix etc etc.

2. Du kan installera en switch som stöder Sflow protokoll som tex D-link DGS-3600series eller ZyXEL XGS1910 dessa är managerbara och kan ta ut den information som du söker. Kostar en hel del men allt är ju relevant till vilket behov man har. Den bryggas mellan routern och det interna nätverket. All trafik skulle då strömma genom den så att du tillfälligt fånga paket med tex. Wireshark som har en suverän paketfiltrering. Jag skulle leta efter bovarna som tex: torrents protokoll, FTP, etc.

Så jag antar att det inte finns något sätt utan att behöva skaffa något alltså med att bara använda min dator och program som hjälp (eventuellt program i de andra datorerna)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linkon18:

Jag har tillgång till routern och dess inställningar m.m ja.

Har routern stöd för DDWRT finns det jättefin mjukvara som kan övervaka vilka datorer som skickar data etc. Kan säkert gå att göra på vissa finare routrar också.

Permalänk
Medlem

Efter som detta är för hemanvändning så gör jag antagandet att du får göra det du tänker göra.

Om du inte har tillgång till dom andras datorer så skulle du kunna göra s.k "Man in the middle" attacker. vanliga är DNS spoofing eller ARP attack.

http://en.wikipedia.org/wiki/ARP_spoofing
http://en.wikipedia.org/wiki/DNS_spoofing

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linkon18:

Så jag antar att det inte finns något sätt utan att behöva skaffa något alltså med att bara använda min dator och program som hjälp (eventuellt program i de andra datorerna)

Ja, du måste installera något slags program som övervakar nätverkstrafiken i varje dator och rapporterar till din. Ungefär som ett virus.
Detta verkar fungera: http://technology.feedfury.com/content/49974771-watch-network...

Tänk på att du bör informera personerna du kommer övervaka då det är rätt fult att spionera på folk. (Du kan ju läsa deras mail, facebookmeddelanden och annat de skickar över nätverket)

Permalänk
Medlem

Wireshark vet jag kollar nätverkstrafik men vet inte riktigt om det fungerar till det du vill.
Kanske någon annan här har svar på det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har routern stöd för DDWRT finns det jättefin mjukvara som kan övervaka vilka datorer som skickar data etc. Kan säkert gå att göra på vissa finare routrar också.

Hur vet jag om den har stöd för det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Efter som detta är för hemanvändning så gör jag antagandet att du får göra det du tänker göra.

Om du inte har tillgång till dom andras datorer så skulle du kunna göra s.k "Man in the middle" attacker. vanliga är DNS spoofing eller ARP attack.

http://en.wikipedia.org/wiki/ARP_spoofing
http://en.wikipedia.org/wiki/DNS_spoofing

Som jag har sagt så kommer jag använda det till att ta reda på om en dator laddar upp eller ner något (ex om nätverket helt plötsligt blir segt så vill jag gärna se om det är så att någon laddar då upp eller ner någonting)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ja, du måste installera något slags program som övervakar nätverkstrafiken i varje dator och rapporterar till din. Ungefär som ett virus.
Detta verkar fungera: http://technology.feedfury.com/content/49974771-watch-network...

Tänk på att du bör informera personerna du kommer övervaka då det är rätt fult att spionera på folk. (Du kan ju läsa deras mail, facebookmeddelanden och annat de skickar över nätverket)

Detta verkar vara någonting jag söker (läste igenom det och ska nog ta och ladda ner samt testa det snart)
Ja, jag kommer informera de inom familjen etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Wireshark vet jag kollar nätverkstrafik men vet inte riktigt om det fungerar till det du vill.
Kanske någon annan här har svar på det.

Detta verkar också vara något sorts program som jag söker efter.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Man måste ha en switch/router som stödjer övervakning eller installera program på alla datorer, det går ej att övervaka enbart via mjukvara i en normal klientdator eftersom den inte på något sätt har tillgång till all trafik oavsett vilka program man använder, man måste analysera via en punkt där all trafik passerar.
Kan du installera program på datorerna så går det använda Networx för att mäta trafikvolymer.
http://www.softperfect.com/products/networx/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linkon18:

Detta verkar också vara något sorts program som jag söker efter.

Nej, det är det inte. Det övervakar endast trafiken på din egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Oh.. men aja Tack för hjälpen ändå xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Syftar du på Wireshark så kollar det inte bara din dator nej.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kajlie:

Syftar du på Wireshark så kollar det inte bara din dator nej.

Ja, alltså. Om man knycker paket kan man väl lyssna på wlan trafik också. Man kan ju också köra lite ARP spoofing för att titta på andras paket. Men trafik från andra datorer kommer inte besöka din dator, så det är omöjligt att titta på den om man inte gör något annat fulhack.