DayZ Standalone ute! (ALPHA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

saker och ting, items, spawnar inte. allt är lootat och har sett 2 zombies på 2 timmar

Ahh, trodde du menade player spawns

hursom så respawnar inte saker

Skrivet av Carlj:

Att det ar fa zombies beror helt enkelt pa att de forstor server FPS, sa antar att de har begransat det. Daremot ar det for mig helt javla oacceptabelt att zombies ar buggiare an modet. Och den som skriker alpha at mig, kommer jag inte att svara. Det ar ett ZOMBIE SURVIVAL spel. Dvs vi har 2 core produkter i spelet, zombies och survival. Overlevnadsdelen tycker jag de har prickat ratt bra, man maste ata som fan, dricka och se till att man inte ar hungrig, skadad osv.

Men att Zombies springer genom hus, att pathfindingen ar obefintlig osv tycker jag bara ar ett skamt och ett han mot oss. Det var mycket snack i borjan av aret, med nya animationer, och de visade upp den nya pathfindingen och sa vidare, men sen verkar det som att de slappte det helt for att fokusera pa bocker och klader.

Hade du tagit reda på någon info så hade du vetat att zombies inte skulle fungera i alphan

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

jaha.. där sket det sig. skulle precis spela igen och då var det en liten patch som ville bli installerad. självklart trycker man ja men aj... nu kan jag inte ens joina en enda server pga att jag har fel version tydligen..

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Att byta över från Breaking Point på Arma 3 till det här kändes inte direkt som något framsteg. Får ligga på hyllan nåt år och förhoppningsvis slipar de till det annars var det läropengar på att läsa på bättre, kunde inte i min vildaste fantasi tro att nån skulle släppa det i det här skicket alpha eller inte.

Håller helt med. Folket som säger annat och kommer med påhopp om att vi som inte gillar det är efterblivna och återigen säger, "det är en alpha, har du inte läst introduktionstexten blablabla" kan då f*n inte ha någon erfarenhet av tidigare alphas.
Många saker är bra, visst, men det känns så jäkla långt ifrån det DayZ Standalone man hade läst, sett gameplays om etc. Var som att gå tillbaka många år i spelutvecklingen och vid den tiden då detta DayZ kommer vara "klart" så kommer det ha kommit något annat mer innovativt bättre spel än detta.
Öser skit på skiten i hopp om att man kommer bli minsta positiv till det när man får läsa om det som patchas, vilket jag hoppas är mycket inom närmsta tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Pulma-:

Håller helt med. Folket som säger annat och kommer med påhopp om att vi som inte gillar det är efterblivna och återigen säger, "det är en alpha, har du inte läst introduktionstexten blablabla" kan då f*n inte ha någon erfarenhet av tidigare alphas.
Många saker är bra, visst, men det känns så jäkla långt ifrån det DayZ Standalone man hade läst, sett gameplays om etc. Var som att gå tillbaka många år i spelutvecklingen och vid den tiden då detta DayZ kommer vara "klart" så kommer det ha kommit något annat mer innovativt bättre spel än detta.
Öser skit på skiten i hopp om att man kommer bli minsta positiv till det när man får läsa om det som patchas, vilket jag hoppas är mycket inom närmsta tiden.

Tycker alphan är ovanligt bra

Alphan funkar ju tex bätre än vad battlefield 4 har gjort (gör?) för många (och BF4 är ju inte alpha eller beta ens)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Andra gången du gör ett inlägg på för att KLAGA PÅ FOLK SOM KLAGAR.
Hur vore det att bara acceptera att det inte är något som helst fel att klaga på spel och speciellt inte när dom är i Alpha fasen och hela meningen är att hitta felen.

Problemet är bara att folk klagar på saker som är självklara, som devsen känner till och är väl medvetna om. Det är bara att läsa beskrivningen av alphan och vilka råd devsen ger oss som konsumenter. De varnar för att spelet inte alltid kan vara fullt funktionsdugligt, att du ev. ej kan spela spelet under vissa stunder, osv.... Dessutom hjälper det inte att klaga här, då jag gissar på att Dean Hall eller någon av hans kamrater inte läser den här tråden.

Det otroligt komiska är ju att efter du rantat klart på annat folk så smyger du in: "Det enda akut jobbiga enligt mig"
Så alla andra får inte peka på fel medans det är helt okej för dig själv.

Jag skrev bara min egen åsikt gällande det som direkt påverkar en som spelare i DayZ SA i då skrivande stund. Jag säger inte att det är förjävligt eller att Dean Hall har lurat oss alla enbart pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Ahh, trodde du menade player spawns

hursom så respawnar inte saker

Hade du tagit reda på någon info så hade du vetat att zombies inte skulle fungera i alphan

Du och jag har diskuterat det här fram och tillbaka, och varje gång hoppar du förbi just det som är viktigt. Det vill säga ZOMBIES. Det är inte ett ZOMBIE survival spel ifall inte ZOMBIES fungerar.

Det är väldigt tydligt hur de har fokuserat på ALLT annat förutom ZOMBIES och optimisering av spelet, de två största problemen i just dayz.

Jag vet att det är en alpha, jag kan både läsa och uppleva det. Men att släppa Dayz med så pass få Zombies på servrarna, just på grund av optimisering och problem med zombies tycker du är helt ok, alpha eller inte? Förstå mig rätt, jag har suttit och nötat 10 timmar denna veckan men har ändå jobbat 10 timmar om dagen. Men att de har släppt alphan utan ickefungerande zombies är ta mig fan oacceptabelt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Men att de har släppt alphan utan ickefungerande zombies är ta mig fan oacceptabelt.

Vänta.. här kommer det igen... det är en alpha.

Jag skulle vilja säga att det är helt okej att zombies inte fungerar som de ska fram till den dagen då spelet släpps som full release. Kan tyckas att att zombies är en väldigt central del av DayZ's kärna, men spelet är fortfarande i utvecklingsfas och en tidig sådan dessutom. Ge det tid, det kommer och det kommer bra!

Om man tycker att något är helt åt helvete i spelet och mår dåligt som fan över det så bör man uppenbarligen inte ha köpt spelet som en pre-access alpha. Börja spela när det är full release istället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Du och jag har diskuterat det här fram och tillbaka, och varje gång hoppar du förbi just det som är viktigt. Det vill säga ZOMBIES. Det är inte ett ZOMBIE survival spel ifall inte ZOMBIES fungerar.

Det är väldigt tydligt hur de har fokuserat på ALLT annat förutom ZOMBIES och optimisering av spelet, de två största problemen i just dayz.

Jag vet att det är en alpha, jag kan både läsa och uppleva det. Men att släppa Dayz med så pass få Zombies på servrarna, just på grund av optimisering och problem med zombies tycker du är helt ok, alpha eller inte? Förstå mig rätt, jag har suttit och nötat 10 timmar denna veckan men har ändå jobbat 10 timmar om dagen. Men att de har släppt alphan utan ickefungerande zombies är ta mig fan oacceptabelt.

Jag och alla andra som har följt spelets utveckling hela tiden visste att zombies inte skulle fungera vid alpha releasen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Det är sant att Zombiesarna är en viktig aspekt i spelet och att det är tråkigt att de knappt är med för tillfället, men alla vi visste redan att spelet skulle vara buggigt som fan och sakna en massa content i början så jag ser inget skäl till varför man ska behöva klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Arma-motorn fungerar bättre på äldre hårdvara. Min kompis 560ti slår mitt 280x. Och eftersom det bara kan använda 2st kärnor så är det väldigt, väldigt dåligt på FX-processorer som har flera svaga kärnor.

Jag gråter mest över att de använder Arma-motorn (som i sin tur skapar stora problem på modern hårdvåra), inte för att det är en pre-alpha.

Äldre hårdvara, du vet att 280X är mer eller mindre ett rebrandat 7970?

Motorn kan använda mer än två kärnor, det påståendet är en felrepresentation av hur det ligger till. Arma motorn likt väldigt många andra motorer kör med en main thread som ofta sköter själva game loopen och det är anledningen till att multi-core fortfarande i typ alla spel utpresteras av starkare men färre cores. Anledningen till att prestanda förlusten är så markant i Arma är enbart pga den enorma mängd av data (jämfört med andra spel) som måste hanteras, något som DayZ:SA försöker att minimera med t.ex. network-bubble.

Arma motorn är unik i hur den fungerar och du kan ju försöka använda en annan motor för att skapa något liknande men du kommer stöta på enorma problem för de andra motorerna är inte byggda för att hantera det som Arma motorn sköter. Arma motorn är i första hand en simuleringsmotor, när de utvecklar den är det i första hand inte mot vanliga konsumenter utan mot kunder som

Skrivet av Kunder av VBS2, som använder "samma" motor som Arma 2:

Australian Defence Force
Canadian Forces
Finnish Defence Forces
French Armed Forces
NATO members
New Zealand Defence Force
Royal Netherlands Army, Maneuver Instruction and Training Center/Ground Maneuver School at Amersfoort (OTCMAN)
Parallel & Distributed Computing Center, Nanyang Technological University
Singapore Armed Forces
United Kingdom Ministry of Defence
United States Army
United States Army John F. Kennedy Special Warfare Center and School
United States Marine Corps
United States Secret Service
United States Military Academy, West Point

Och grabbarna på BIS är bäst i världen på det, flera ggr har US och andra letat alternativ och alltid kommit tillbaks till BIS och ofta hjälpt till med utvecklingen.
Arma 2 motorn är inte dålig, den är inte dåligt optimerad, den är enbart anpassad efter andra krav och fokuserar på andra saker än t.ex. Frostbite, det sker mycket mer i motorn än det du råkar se på skärmen så du kan inte göra en FPS vs FPS mätning av spel, speciellt inte när de är så olika i hur de fungerar.

När de två BIS anställda greps för spioneri och folk grina om att de var stackars spelutvecklare så var det inte hela sanningen, de utvecklar faktiskt militära realistiska simulatorer med verkliga platser som återskapas och som sedan används av flera för att lära sina trupper, speciellt USA. De greps inte för för att de har gjort Arma utan för att de utvecklar VBS för militära syften, VBS som sedan bantas för konsumenter lite och blir Arma vilket är varför utvecklingsmålen för motorn inte är samma som för andra.

EDIT: Ska tillägga att jag tyckte det var löjligt att de greps för att fota något som google earth och andra gör hela tiden iaf

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Många har tydligen missat eller kan inte engelska..

"WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME FUNCTIONING."

Dold text

DayZ Early Access is your chance to experience DayZ as it evolves throughout its development process. Be aware that our Early Access offer is a representation of our core pillars, and the framework we have created around them. It is a work in progress and therefore contains a variety of bugs. We strongly advise you not to buy and play the game at this stage unless you clearly understand what Early Access means and are interested in participating in the ongoing development cycle

Dold text
Permalänk
Medlem

NÅn som vet ifall det finns fler vapen än m4a1(?), mesin geväret(??), och den där fnx pistolen? Märkte nu att jag har noll koll på vad dom heter hahah:(

tänkte ifall det är värt att springa längre in i landet mot den lite större flygplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frensk:

NÅn som vet ifall det finns fler vapen än m4a1(?), mesin geväret(??), och den där fnx pistolen? Märkte nu att jag har noll koll på vad dom heter hahah:(

tänkte ifall det är värt att springa längre in i landet mot den lite större flygplatsen.

Det finns några få till inlagda men gissar att det delvis kan vara att lootlistan på servrarna inte är uppdaterad helt, sedan kommer det mer content regelbundet och stor variation på vapen verkar ju vara något som planeras med olika attachments och liknande.
Ovan nämner ju någon en revolver som ska kommit in nu?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det finns några få till inlagda men gissar att det delvis kan vara att lootlistan på servrarna inte är uppdaterad helt, sedan kommer det mer content regelbundet och stor variation på vapen verkar ju vara något som planeras med olika attachments och liknande.
Ovan nämner ju någon en revolver som ska kommit in nu?

Okej
Försöker hitta en anledning till att dra mig längre in i landet haha

Tycker det är trevligt att kunna modda sina vapen lite likt arma3! Ej lyckats hitta nå reddot-sikte än dock, fast de kanske inte finns än

ska genast in o söka efter den nya revolvern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frensk:

Okej
Försöker hitta en anledning till att dra mig längre in i landet haha

Tycker det är trevligt att kunna modda sina vapen lite likt arma3! Ej lyckats hitta nå reddot-sikte än dock, fast de kanske inte finns än

ska genast in o söka efter den nya revolvern!

T3N RDS finns (reddot)
M68 comp 2 finns, samma zoom som T3N fast man ser mer runt onrking siktet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats hitta en karta? Har en kompass men vill helst inte använda karta utanför spelet (försöker hålla mig lite pureist iaf i början:P)
Finns det djur än så att det är värt att jaga? Har inte sett några, går det att laga mat över eld? (vet att gasspisen inte är helt klar än)

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk

Kartor finns men tror inte dom är så vanliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Någon som lyckats hitta en karta? Har en kompass men vill helst inte använda karta utanför spelet (försöker hålla mig lite pureist iaf i början:P)
Finns det djur än så att det är värt att jaga? Har inte sett några, går det att laga mat över eld? (vet att gasspisen inte är helt klar än)

Kartor finns, verkar spawna i bilar och små mataffärer oftast (dom som har trasig "metal" för fönstren)
Finns inga djur förutom harar men dom går inte att döda
Förövrigt så kommer man kunna skjuta fåglar sen när djur implementeras

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm crossfire verkar inte fungera än? Får bättre fps med crossfire avstängt än påslaget (HD7990)..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av frensk:

har också bara hittat m4a1. red dot finns

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det gråts alldeles för mycket.

Jag blev förvånad hur pass bra det fungerade, visst det finns buggar men har man spelat moden så borde man vara ganska van vid det.

Ge det lite tid, det blir nog bra tillslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Tycker det gråts alldeles för mycket.

Jag blev förvånad hur pass bra det fungerade, visst det finns buggar men har man spelat moden så borde man vara ganska van vid det.

Ge det lite tid, det blir nog bra tillslut

jag har inga problem att spela spelet nu eftersom man är van vid buggar MEN problemet kommer till när man springer runt och försöker hitta saker och allt är lootat och så fort det blir server restart så sitter dessa folk som har m4a1:or vid balota och dödar alla. Utöver det så är det kul att spela. dock tycker jag att gubben ska sluta på törst hela tiden xd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

jag har inga problem att spela spelet nu eftersom man är van vid buggar MEN problemet kommer till när man springer runt och försöker hitta saker och allt är lootat och så fort det blir server restart så sitter dessa folk som har m4a1:or vid balota och dödar alla. Utöver det så är det kul att spela. dock tycker jag att gubben ska sluta på törst hela tiden xd

Mjo just nu är det ju en hel del server restarts och sådant, spawn points är otroligt obalaserat just nu, de är dock inte bra i modden heller, vissa servrar verkar spawna alla på typ samma plats, andra verkar köra vid vattnet standard, en jag var på verkade spawna helt random dock. Skulle gärna se ett system där områden har olika "värden" baserat på loot och andra players, så mycket loot = ger lite plus, spelare i närheten ger minus och lite annat, sedan ha ett cut-off (både ett max och ett minus) värde för olika spawn points och köra random mellan de typ 5 bästa alternativen. Så man hamnar inte i loot heaven men inte heller i sniper camp city, utan vet att det inom en radie på säg 1km finns något av värde med största säkerhet men du lär inte bli skjuten i ryggen 5sekunder efter du spawnat

BTW någon som hittat shotgun? springer runt med typ 45 shells men ingen aning om vart man ev. kan hitta en.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hmm crossfire verkar inte fungera än? Får bättre fps med crossfire avstängt än påslaget (HD7990)..

skriv i launch parameters: -winxp det bör funka

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Värsta skiten jag har slösat pengar på på ett bra, bra tag.
*Sett endast TVÅ (!!!) zombies efter 3h av spelande.
*Dessa zombies sprang igenom väggar.
*9 FPS i lägenhetshusen över Balota med rigg i sign.
*Dog av att ta upp en mössa.
*Loot man droppar försvinner in i tomma intet.
*Samma jäkla karta som i moddet.. Jag tröttnade på den efter bara ett par veckors av spelande på moddet.

Men fina kläder är det. Åh just det ja, majoriteten av kläderna blir osynliga när man tar på sig dem. Attans.

Edit: Glömde att det inte finns någon satans loot!

Är du läskunnig?

Visa signatur
Permalänk

Är det gratis om man redan har Dayz, Operation Arrowhead och Arma 2?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Nej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Nej det är inte det iom att det är ett helt nytt spel, de bygger på samma motor och utgår från modden men detta är en mer eller mindre komplett rework av det där spelet istället för att vara en påklistrad mod faktiskt är helt anpassat bara till DayZ, redan nu i alpha så kör du dem sida vid sida kommer det se ut ungefär som varandra men så fort du börjar göra saker kommer du inse att det inte alls är sig likt.

DayZ modden är begränsad av Arma 2 i vad det kan göra m.m. därav kunde Rocket aldrig heller göra det exakt som han ville, DayZ:SA däremot går mycket mer mot Rockets vision av det, de kommer vara mindre random shooter med zombies och mer att slåss och samarbeta för att överleva och ju närmare release som DayZ:SA kommer, ju mer lär du se skillnader mellan det och modden.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

BTW någon som hittat shotgun? springer runt med typ 45 shells men ingen aning om vart man ev. kan hitta en.

tycks bara finnas m4a1, något rifle och en sorts pistol i spelet än så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips på vart man hittar vapen? Är det som i DayZ modden?

Visa signatur

#framtiden