DayZ Standalone ute! (ALPHA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tips på vart man hittar vapen? Är det som i DayZ modden?

Inte exakt, firestation brukar dock kunna ha några pistoler och om du har tur några mag, hittat M4A1 på flygfältet, geväret har jag hittat en gång i ett random hus i skogen, även hittat pistoler ute i random hus.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

nu blir jag frustrerad. jag har köpt ett 290 för inte alls länge sedan och får sämre fps, texurerna ser mobbade ut, och får flera korta frysningar jämfört med gtx 770. just wow.

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

tycks bara finnas m4a1, något rifle och en sorts pistol i spelet än så länge

Enlig wikin så ska det finnas 3 olika shotgus.
http://dayz.gamepedia.com/Weapons

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Inte exakt, firestation brukar dock kunna ha några pistoler och om du har tur några mag, hittat M4A1 på flygfältet, geväret har jag hittat en gång i ett random hus i skogen, även hittat pistoler ute i random hus.

Tack

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag och alla andra som har följt spelets utveckling hela tiden visste att zombies inte skulle fungera vid alpha releasen

Och? Bara för att du vet om något i förväg så gör det inte hela bra eller ens acceptabelt.

Jag vet inte om du förstår det här, men zombies i ett spel som heter DayZ är gaaanska viktigt.
Även för en alpha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Och? Bara för att du vet om något i förväg så gör det inte hela bra eller ens acceptabelt.

Jag vet inte om du förstår det här, men zombies i ett spel som heter DayZ är gaaanska viktigt.
Även för en alpha.

Det håller jag faktiskt med om, det är en stor del av poängen med spelet så man tycker ju att det är något dom borde ha prioriterat från början.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

BTW vet inte om denna blivit länkad förut men den är EPIC ^^

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Även för en alpha.

Det finns dock en logisk anledning, Zombies är egentligen bara en resurshanteringsfråga, sure AI spelar roll m.m. men i grund och botten är det är resursfråga och iom att Rockets mål är upp mot 2000 aktiva zombies eller vad han nämnde under en live stream m.m. så måste de först se vad de har att jobba med.

De skulle kunna slänga in massa Zombies nu, men allt det skulle göra vore att dra ner prestandan enormt och försvåra allt annat arbete pga att de blir svårare att se vad som i övrigt tar upp mycket CPU kraft från servern, vad som tar massa bandbredd m.m. lättare är att först göra allt annat och fixa det, sedan sakta öka och optimera zombies tills det går att hitta en fungerande balans.

Tänk dig en bartender som ska göra en drink, han vet att det ska vara massa juice i den och liknande men först måste han mäta upp alkoholen så det blir rätt mängd sedan kan han bara fylla på till toppen med juice. Gör man tvärtom blir risken istället att juice tar all plats, alkoholen får inte plats, han måste hälla av, mäta om, räkna ut hur mycket alkohol som kom i innan han insåg att problemet existerade osv.
Zombie är i detta fallet juicen, ja de är viktiga för drinken för utan dem är de inte rätt drink men just nu måste de se hur mycket plats allt annat tar för sedan kan de bara hälla på Zombies.

Hoppas det går att förstå vad jag menar och varför de gör så.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det finns dock en logisk anledning, Zombies är egentligen bara en resurshanteringsfråga, sure AI spelar roll m.m. men i grund och botten är det är resursfråga och iom att Rockets mål är upp mot 2000 aktiva zombies eller vad han nämnde under en live stream m.m. så måste de först se vad de har att jobba med.

De skulle kunna slänga in massa Zombies nu, men allt det skulle göra vore att dra ner prestandan enormt och försvåra allt annat arbete pga att de blir svårare att se vad som i övrigt tar upp mycket CPU kraft från servern, vad som tar massa bandbredd m.m. lättare är att först göra allt annat och fixa det, sedan sakta öka och optimera zombies tills det går att hitta en fungerande balans.

Tänk dig en bartender som ska göra en drink, han vet att det ska vara massa juice i den och liknande men först måste han mäta upp alkoholen så det blir rätt mängd sedan kan han bara fylla på till toppen med juice. Gör man tvärtom blir risken istället att juice tar all plats, alkoholen får inte plats, han måste hälla av, mäta om, räkna ut hur mycket alkohol som kom i innan han insåg att problemet existerade osv.
Zombie är i detta fallet juicen, ja de är viktiga för drinken för utan dem är de inte rätt drink men just nu måste de se hur mycket plats allt annat tar för sedan kan de bara hälla på Zombies.

Hoppas det går att förstå vad jag menar och varför de gör så.

Väldigt bra förklaring men tvivlar på att dom kommer förstå..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Den känslan när brorsan min och jag dödar 3 stycken på balota airfield när vi bär pistoler och dom m4a1or genom att jag spanade och brorsan sprang fram. dock antar jag att de var horders. de hade fulla attachments och deras väskor var fulla med saker. dock så försvann kropparna, så vi han aldrig loota allt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Den känslan när brorsan min och jag dödar 3 stycken på balota airfield när vi bär pistoler och dom m4a1or genom att jag spanade och brorsan sprang fram. dock antar jag att de var horders. de hade fulla attachments och deras väskor var fulla med saker. dock så försvann kropparna, så vi han aldrig loota allt

Tror det händer när folk quittar istället för att trycka på respawn?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tror det händer när folk quittar istället för att trycka på respawn?

nah brodern dog i samma veva och när jag höll på att loota så försvann alla 3 som låg i en hög. och brorsan tryckte respawn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nah brodern dog i samma veva och när jag höll på att loota så försvann alla 3 som låg i en hög. och brorsan tryckte respawn

Aha okej!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Dör inte så ofta, men verkar vara en bugg att man inte kan respawna utan att lämna servern cirka 50% av gångerna, och då försvinner kropparna :/

Så nästan alla klickar säkert respawn men sen när det inte händer något på 20sekunder så lämnar dom och då försvinner kroppen :/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

btw. törst... fan jag dricker 100% rent vatten ur en hel flaska och jag är fortfarande på gult.. kan jag dra till ett vattenhål (typ det vid electro) och fylla på, eller måste jag ha purification tablets?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Äldre hårdvara, du vet att 280X är mer eller mindre ett rebrandat 7970?

Motorn kan använda mer än två kärnor, det påståendet är en felrepresentation av hur det ligger till. Arma motorn likt väldigt många andra motorer kör med en main thread som ofta sköter själva game loopen och det är anledningen till att multi-core fortfarande i typ alla spel utpresteras av starkare men färre cores. Anledningen till att prestanda förlusten är så markant i Arma är enbart pga den enorma mängd av data (jämfört med andra spel) som måste hanteras, något som DayZ:SA försöker att minimera med t.ex. network-bubble.

Arma motorn är unik i hur den fungerar och du kan ju försöka använda en annan motor för att skapa något liknande men du kommer stöta på enorma problem för de andra motorerna är inte byggda för att hantera det som Arma motorn sköter. Arma motorn är i första hand en simuleringsmotor, när de utvecklar den är det i första hand inte mot vanliga konsumenter utan mot kunder som

Och grabbarna på BIS är bäst i världen på det, flera ggr har US och andra letat alternativ och alltid kommit tillbaks till BIS och ofta hjälpt till med utvecklingen.
Arma 2 motorn är inte dålig, den är inte dåligt optimerad, den är enbart anpassad efter andra krav och fokuserar på andra saker än t.ex. Frostbite, det sker mycket mer i motorn än det du råkar se på skärmen så du kan inte göra en FPS vs FPS mätning av spel, speciellt inte när de är så olika i hur de fungerar.

När de två BIS anställda greps för spioneri och folk grina om att de var stackars spelutvecklare så var det inte hela sanningen, de utvecklar faktiskt militära realistiska simulatorer med verkliga platser som återskapas och som sedan används av flera för att lära sina trupper, speciellt USA. De greps inte för för att de har gjort Arma utan för att de utvecklar VBS för militära syften, VBS som sedan bantas för konsumenter lite och blir Arma vilket är varför utvecklingsmålen för motorn inte är samma som för andra.

EDIT: Ska tillägga att jag tyckte det var löjligt att de greps för att fota något som google earth och andra gör hela tiden iaf

Ett 7970 är inte särskilt gammal hårdvara, och det var verkligen inte gammalt när DayZ moddet släpptes (och Arma 2 som släpptes 3 år innan 7970 dessutom). Men det var FX-8320 jag syftade på när jag sa modern hårdvara. Även om det är baserat på en halvgammal och dessutom svag artitektur.

Skrivet av Kebabhyvlarn:

Är du läskunnig?

Undrar lite samma sak om dig. Har du inte läst mina inlägg?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

btw. törst... fan jag dricker 100% rent vatten ur en hel flaska och jag är fortfarande på gult.. kan jag dra till ett vattenhål (typ det vid electro) och fylla på, eller måste jag ha purification tablets?

Gå till en burunn och eller damm(sjö och drick, brukar dricka 2 ggr när den är brun och sen äta massor för att börja regga HP)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

What the O_o

Antar dock att DayZ Standalone i Beta blir som den slutgiltiga versionen av Battlefield 4 eller kanske bättre? Har det på känn.

Minecraft var väl i Alpha och Beta ungefär sålänge? Rätt kul ändå. Aldrig haft då kul som Beta 1.7.3 iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Undrar lite samma sak om dig. Har du inte läst mina inlägg?

Vad betyder alpha för dig?

Du klagar på att det är samma map, seriöst?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående vapenspawn. Nu är självklart inte hela systemet klart men kommer det spawna vapen eller bra vapendelar i civila hus? Är det något som fick mig att tröttna på Arma 2 dayzmod var just att man alltid drog till cherno/electro, hitta en lee enfield, sen drog man direkt NW för bättre vapen. Dvs så ignorerar många öst och väst eftersom det bara finns civila byggnader med skit i.

Skulle vara gudomligt om de gjorde civila städer mer intressanta

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Måste bara säga att jag älskar det här spelet! Har spelat ca 3 timmar och min senaste char har överleft nu ca 1,5-2 timmar! Har aldrig lirat DayZ innan. Har inte hittat något skjutvapen än utan bara ett basebollträ o lite hammare. Men det verkar som man ALLTID är törstig? Är väl en bugg antar jag, gick inte bort även fast jag drack 5-6 gånger på rad ur en brunn. Någon som kan tipsa om vart man kan hitta lite vapen? Såg en men hagelbössa men han döda mig direkt han såg mig, hade inte ens hittat en hammare som vapen då Varför är alla så hostile för? Jag vill hitta nån o överleva med! Just nu är jag runt "KAMbIWOBO" eller vafan det heter, laddar upp en bild ist

Länk Till Bilden
Nån som kan tipsa om vart jag ska springa för hitta lite bra grejer? Och om nån vill spela så adda mig gärna på Steam, bombaii.

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Skrivet av BOMBAii:

Måste bara säga att jag älskar det här spelet! Har spelat ca 3 timmar och min senaste char har överleft nu ca 1,5-2 timmar! Har aldrig lirat DayZ innan. Har inte hittat något skjutvapen än utan bara ett basebollträ o lite hammare. Men det verkar som man ALLTID är törstig? Är väl en bugg antar jag, gick inte bort även fast jag drack 5-6 gånger på rad ur en brunn. Någon som kan tipsa om vart man kan hitta lite vapen? Såg en men hagelbössa men han döda mig direkt han såg mig, hade inte ens hittat en hammare som vapen då Varför är alla så hostile för? Jag vill hitta nån o överleva med! Just nu är jag runt "KAMbIWOBO" eller vafan det heter, laddar upp en bild ist

http://i.imgur.com/8VsVnju.jpg

Länk Till Bilden
Nån som kan tipsa om vart jag ska springa för hitta lite bra grejer? Och om nån vill spela så adda mig gärna på Steam, bombaii.

Spring med vattnet på din vänstra sida så kommer du till en stad, där finns två brandstationer, en norr om staden och en i nord-östra utkanten av staden. I brandstationer brukar det finnas vapen och när du har lootat kan du ta en väg norrut mot en stad som heter stary sobor. Mycket pvp i norr men nästan bara där du kan få bra vapen.

Lycka till och om du vill kan du spela ned mig och andra så kan du kolla in på ts-ipn se-voice2.fragnet.net:10047.

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående vapenspawn. Nu är självklart inte hela systemet klart men kommer det spawna vapen eller bra vapendelar i civila hus? Är det något som fick mig att tröttna på Arma 2 dayzmod var just att man alltid drog till cherno/electro, hitta en lee enfield, sen drog man direkt NW för bättre vapen. Dvs så ignorerar många öst och väst eftersom det bara finns civila byggnader med skit i.

Nu så är det ju bara helt RNG känns det som.... Plundrade hela Airfield och hittade inte ett enda vapen utan bara massor med andra saker. Som Rutten frukt, Damaged vapen delar, Black Pen, Green pen, Ammo till shotgun, Chest holster

Permalänk
Medlem

Nå, haft 2 liv eller 3 om man räknar det som Rocket mördade. Det börjar gå bättre och bättre och geara upp sig, när man nu vet vad som är vitalt. Fast på varenda svensk (SE) server hittills har det bara varit KoS folk, de få man har stött på iaf.

Vilket är ganska trist.

Jämfört med modden så är det iaf ett stort lyft för spelet. Man behöver inte längre springa över kartan för att geara upp sig. Mosins, M4or har man en god chans att hitta i princip var som helst (as of now).
Magasin känns något mer sällsynta, kanske för att de faller ibland genom golvet på sina ställen(!?). Rekommenderat är det iaf att gå uppe med inventory när man lootar byggnader. Då är chansen att man missar nånting när man går bland bråte i byggnader etc, något mindre.

http://www.reddit.com/r/dayz/
http://forums.dayzgame.com/index.php?/topic/156129-confirmed-...

Citat:

More Zombies

Target delivery: Ongoing

We absolutely plan to have more zombies. To cope with the current total dynamic entity count of over 10000 we have had to make a great deal of optimizations. If loot is completely removed, we can easily run 4000 zombies in our debug builds. In the new year we will be optimizing the way we handle dynamic objects (such as loot) a great deal more which should give us significant savings - but the change was considered too risky to be done prior to alpha launch. If we had problems, we would have delayed the project further by months.

Folk som inte förstår sig på vad en alpha är, borde inte ha gett sig in och köpt spelet. Man får sig inte ett (någorlunda) komplett fullspäckat spel. När man sår ett frö i blomjord så säger det inte bara *poff* och en blomma uppenbarar sig, efter att ha vattnat den för första gången.

Permalänk
Medlem

Bara för mig som många fler koppar försvinner efter senaste patchen? I stort sett alla gjorde det igår för oss.

De har lagt till en del militärställen på västra sidan. Spawnar man i kamenka så har man en bas precis norrut med några baracker. Sen har man baracker och ett jail i zelenogorsk. Precis bredvid har du green mountain med ett jail. Lite längre norrut väst om stary sobr finns ännu en militärbas. Efter det kan man springa till nwaf som har baracker, hangarer och numera en massa tält.
Hoppas att de lägger till mer på östra sidan som bara har neaf idag.

Skrivet av BOMBAii:

http://i.imgur.com/8VsVnju.jpg

Länk Till Bilden

Du spawnar med kanske 20% i törst. Det första du bör göra är att leta upp vatten, finns pumpar och små sjöar i nästan varje stad (kolla kartan på dazdb.com). Efter det kan du försöka hitta lite mat men det är svårt i söder om det inte precis var en restart så sprinta norrut till tex zelenogorsk, berorende på vad du spawnar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniak:

Du spawnar med kanske 20% i törst. Det första du bör göra är att leta upp vatten, finns pumpar och små sjöar i nästan varje stad (kolla kartan på dazdb.com). Efter det kan du försöka hitta lite mat men det är svårt i söder om det inte precis var en restart så sprinta norrut till tex zelenogorsk, berorende på vad du spawnar.

Skrivet av oskar5140:

Spring med vattnet på din vänstra sida så kommer du till en stad, där finns två brandstationer, en norr om staden och en i nord-östra utkanten av staden. I brandstationer brukar det finnas vapen och när du har lootat kan du ta en väg norrut mot en stad som heter stary sobor. Mycket pvp i norr men nästan bara där du kan få bra vapen.

Lycka till och om du vill kan du spela ned mig och andra så kan du kolla in på ts-ipn se-voice2.fragnet.net:10047.

Tack för tipsen! Ska provas direkt jag kommer hem igen!

En fråga till, har slagits mot ett par zombies och blev då skadad vid två tillfällen så jag började blöda, men fixade det genom att lägga bandage som jag rivit sönder en tröja av och det stoppade blödningen båda gångerna, men nu stönar mig char och säger att det gör "jävla ont" typ. Vad ska jag göra? Hittade ett MedKit, kommer inte ihåg vad det var i atm, kanske är samma i varje? Men som sagt vad ska jag göra? För något är ju fel och jag har ju blivit skadad på nåågot sätt.. Finns det något sätt man kan se det?

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem

Du behöver antibiotika.

Edit: Ops, eller så inte men här finns det en field guide, https://docs.google.com/document/d/1vPWUgdELQUB7ZKubAVqfNRXwW...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

En fråga till, har slagits mot ett par zombies och blev då skadad vid två tillfällen så jag började blöda, men fixade det genom att lägga bandage som jag rivit sönder en tröja av och det stoppade blödningen båda gångerna, men nu stönar mig char och säger att det gör "jävla ont" typ. Vad ska jag göra? Hittade ett MedKit, kommer inte ihåg vad det var i atm, kanske är samma i varje? Men som sagt vad ska jag göra? För något är ju fel och jag har ju blivit skadad på nåågot sätt.. Finns det något sätt man kan se det?

Stönar och ont är troligen något brutet, vrickat eller skadat, du behöver painkillers om det är något lättare eller morfin (ser ut som en tjock röd penna), du kan inte se det.
Medkits har inte dessa saker utan du måste försöka hitta ett sjukhus och leta där.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Vi har bara fått bort det genom att relogga, har dock inte testat med morfin.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vadå pratar era "karaktärer"??
Som i klippet där rocket blir attackerad :/

Får bara text, kör me ganska hög volym också.