Varför sluta dem tillverka intellimouse 3.0

Permalänk
Medlem

Varför sluta dem tillverka intellimouse 3.0

Hejsan jag undrar om någon här vet varför dem helt plötsligt sluta tillverka denna mus dem flesta gillar ju dem? Jag har svårt att tro att dem inte tjänar pengar på den vad tror ni? Funderar på att köpa några som reserv nämligen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Finns väl uppföljare numera? Precis som Logitechs MX518 -> G400?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimman:

Finns väl uppföljare numera? Precis som Logitechs MX518 -> G400?!

Inte direkt vad jag vet? Bara heaton musen men microsoft verkar lagt ner det;(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=842085

Den här kan du prova, inte riktigt samma mus men lik nog!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Max FPS har den!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

de har slutat tillverka sidewinder x4 som är deras storsäljande tangentbord med.. men som vi vet så hatar ju microsoft pc gaming och vill att vi alla ska köpa xbox one för det är där de tjänar mest pengar..

aa jag jag har flera såna i reserv nu när man kan få dem så billigt 199kr men ska allt testa comfort musen då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan jag undrar om någon här vet varför dem helt plötsligt sluta tillverka denna mus dem flesta gillar ju dem? Jag har svårt att tro att dem inte tjänar pengar på den vad tror ni? Funderar på att köpa några som reserv nämligen

Om du inte såg ovan så skrev en person att maxfps säljer dessa. Såg det även själv för någon dag sedan men valde att testa SS rival som då kostade 349:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

aa jag jag har flera såna i reserv nu när man kan få dem så billigt 199kr men ska allt testa comfort musen då

Vore det inte bättre att bara köpa en dyrare mus som kommer hålla längre och vara bättre, än att ha flera av lågkvalité?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Om du inte såg ovan så skrev en person att maxfps säljer dessa. Såg det även själv för någon dag sedan men valde att testa SS rival som då kostade 349:-.

köpte rival jag med men tyckte den var aningen för stor och tung bytte sedan till kana v2 som är aningen för liten ;)så nu kör jag fortfarande med min intellimouse 1.1

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Vore det inte bättre att bara köpa en dyrare mus som kommer hålla längre och vara bättre, än att ha flera av lågkvalité?

Jo men dem måste vara sköna mx518 är okey men 3,0an sitter perfekt i min hand

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

köpte rival jag med men tyckte den var aningen för stor och tung bytte sedan till kana v2 som är aningen för liten ;)så nu kör jag fortfarande med min intellimouse 1.1

Säg inte så. Jag är rädd för att den är lite stor och lite tung. Jag kände mig nästan tvungen att testa för det priset eftersom jag varit sugen ett tag. Dock så behöver ändå min sambo ny mus (No pun intended) så hon får väl ta över den om jag inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

MS har upphört att tillverka 3.0 förr om jag inte minns helt fel. Har nämligen för mig att det var anledningen till att jag fick jaga en ny mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har för mig att det var tillgången på sensorn som fick dem att sluta tillverka mössen.

Skrivet av daempull:

MS har upphört att tillverka 3.0 förr om jag inte minns helt fel. Har nämligen för mig att det var anledningen till att jag fick jaga en ny mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, så var det. Förut fanns musen i en ljusare silver än den mörka som "finns" idag. Har för mig att de bytte sensor och brytare i samma veva.

Bästa alternativen idag om man är ute efter en mus med liknande form är Razer Deathadder, Steelseries Rival och Zowie EC1.

Det ända jag idag tycker talar för 3.0 mot andra gamingmöss var att den känns välidgt responsiv, troligtvis för att sensorn bara var gjord för 450dpi och inte mer vilket gjorde så att de inte behövde så mycket smoothing på den. Lite kul när man kör enotus mouse-test och får <2% smoothing med Intellimouse och >30% med vissa av dagens möss. Låg DPI, 125Hz och dålig scroll är vad som får mig att använda andra möss idag.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig, av alla möss jag testat genom åren har en varit vida överlägsen vad gäller komfort. Just nu sitter jag dock med en logitech m570 trackball som är riktigt skön.
I värsta fall finns ju alltid ebay där man kan plocka hem en billigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

http://www.maxfps.se/moss/microsoft/intellimouse-explorer-30 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Säg inte så. Jag är rädd för att den är lite stor och lite tung. Jag kände mig nästan tvungen att testa för det priset eftersom jag varit sugen ett tag. Dock så behöver ändå min sambo ny mus (No pun intended) så hon får väl ta över den om jag inte är nöjd.

Jag har små händer och är lite över petig;) så du kan kanske vara lugn!Det var inte mycket för stor den var;) annars var det en grym mus;) tala gärna om hur di upplever den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Tackar och bockar då har jag nu så jag klarar mig livet ut;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Tackar och bockar då har jag nu så jag klarar mig livet ut;)

Av ren nyfikenhet, hur många beställde du hem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimman:

Av ren nyfikenhet, hur många beställde du hem?

17 sen har jag 3 hemma redan så säg att dem håller 3 år i snitt så slipper jag tänka på saken igen

Blir så trött när en mus favorit slutas tillverkas när den säljer bra. Samma sak med mx518 den kostade 225kr ganksa ofta ersättarn kostar 600 och är i princip samma mus snacka om att mjölka ur oss på pengar.

Edit vart inte så dyrt 302 kr musen eller något man fick rabbat om man köpte många verkar det som får se om jag får alla kanske börjar bli tomt på deras lager med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

17 sen har jag 3 hemma redan så säg att dem håller 3 år i snitt så slipper jag tänka på saken igen

Blir så trött när en mus favorit slutas tillverkas när den säljer bra. Samma sak med mx518 den kostade 225kr ganksa ofta ersättarn kostar 600 och är i princip samma mus snacka om att mjölka ur oss på pengar.

Edit vart inte så dyrt 302 kr musen eller något man fick rabbat om man köpte många verkar det som får se om jag får alla kanske börjar bli tomt på deras lager med

hahah härligt;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

hahah härligt;)

haha måste man så måste fan:)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vikham:

Nu trollar du,jag har haft 3 ms explorer under 15 år,det skulle jag allt kalla kvalitet.Den sista går än idag nere hos min lillebror och den köpte jag nog runt 2005-2006 tror jag:))

Och jag spelar/använder musen långt oftare än medelanvändaren kan jag lova.Enda anledningen att jag skaffade en qpad 5k var för att jag ville ha fler knappar och ställbar dpi:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

600:-? Snackar du om G400? Den kostar fan inga 600:-! Jag har iaf två såna, men jag har funderat på att bunkra upp precis som du gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimman:

600:-? Snackar du om G400? Den kostar fan inga 600:-! Jag har iaf två såna, men jag har funderat på att bunkra upp precis som du gjort.

Om man kollar i seriösa svenska butiker så kostar G400s från 550:-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Om man kollar i seriösa svenska butiker så kostar G400s från 550:-...

425:- från Electroworld är inte seriöst nog då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimman:

425:- från Electroworld är inte seriöst nog då?

Jag syftar på G400_s_ som jag tycker jag var ganska tydlig med att framföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

G400 kostade 199:- och var en av dom bästa mössen någonsin.
Sensorn var perfekt, 0 smoothing, jitter, acceleration.

Men Logitech blev giriga och lanserade G400s för mer än 2x och med mer smoothing i sensorn.

Hade dock aldrig klarat mig med en 400dpi mus idag, alldeles för lite i Windows, moba, rts osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Jag syftar på G400_s_ som jag tycker jag var ganska tydlig med att framföra.

Eftersom det inte var den jag snackade om till att börja med antog jag att du inte skulle gå och byta produkt utan anledning. Upp till dig, visserligen, men diskuterar man pris på en grej så tycker jag personligen att man ska hålla sig till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Har för mig att det var tillgången på sensorn som fick dem att sluta tillverka mössen.

Ja, så var det. Förut fanns musen i en ljusare silver än den mörka som "finns" idag. Har för mig att de bytte sensor och brytare i samma veva.

Bästa alternativen idag om man är ute efter en mus med liknande form är Razer Deathadder, Steelseries Rival och Zowie EC1.

Det ända jag idag tycker talar för 3.0 mot andra gamingmöss var att den känns välidgt responsiv, troligtvis för att sensorn bara var gjord för 450dpi och inte mer vilket gjorde så att de inte behövde så mycket smoothing på den. Lite kul när man kör enotus mouse-test och får <2% smoothing med Intellimouse och >30% med vissa av dagens möss. Låg DPI, 125Hz och dålig scroll är vad som får mig att använda andra möss idag.

Sensorn som användes i WMO, Intelli 1.1, Explorer 3.0 var en av dom bästa någonsin.
Den enda sensorn som är lika bra är 3G sensorn ifrån razer (Obs INTE 3.5G eller 4G)

1800dpi 3G sensorn hade lika låg smoothing som den MS använde i deras back then.

Nu för tiden är det enormt mycket smoothing i sensorerna.

Därför sitter jag idag på en Salmosa 1800dpi 3G som jag köpte ifrån ebay (Icke fake)
Så fruktansvärt skönt att få den känslan igen i en sensor.
Saknar sidoknappar men måste ha 800dpi.

Permalänk
Medlem

Pompa_kumla skrev: Blir så trött när en mus favorit slutas tillverkas när den säljer bra. Samma sak med mx518 den kostade 225kr ganksa ofta ersättarn kostar 600 och är i princip samma mus snacka om att mjölka ur oss på pengar

600:- = G400s som är den aktuella. Så tänkte jag, ingen anledning att vara sur.