Hjälp med Minecraftserver, noll erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Hjälp med Minecraftserver, noll erfarenhet.

Tjena.

Jag har en gammal dator som står som server, en P4 2,53Ghz med 768MB ram, kör Minecraft server 1.7.4 på den nu och den får jobba rätt hårt.

Det är så att jag och dottern vill spela lite på skoj med varandra och kanske bjuda in någon till, så max 4 spelare.

Finns det någon annan server som är lite humanare med resurserna eller är det bara att försöka uppgradera minnet så mycket det går eller är datorn helt enkelt för klen, upplever det som att den inte riktigt hänger med. Blir ju inte bättre av att webservern är java-baserad den med.

Tacksam för svar.

/Tommy

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Hejsan! din dator är väl inte den optimalaste för en MCserver. Visst allt går att uppgradera, Vet inte exakt hur en sån gammal CPU får jobba för en server, Men ramminne kan behövas lite till om du ska köra de "bättre" och kanske med plugins.
OM du nu ska uppdatera så så borde de dubbla ramminet iallafall klara av 4 spelare om ni inte utforskar för mycket och inte har för mycket plugins. Sen beror det lite på om du ska köra LAN (ni sitter på samma nätverk) eller om står utanför hemnätverket, en MCserver kräver en del upload så en 8/1 lina räcker inte så bra, Så jag får hoppas att du har en bättre lina med

Annars så finns det massor av servrar därute. Så ni kan ju hoppa in på en onlineserver som redan finns, springa en bit bort och hitta er ett ställe där ni bygger tillsammans.

På Ruthless MC kan du spela utan whitelist så där är bara att hoppa in o börja spela och bygga ihop, Vill man ha lite mer "säkerhet" kan man ansöka om whitelist och få bygga i vår "medlemsvärld", Där finns fler roliga plugins och förmåner man kan använda sig av samt att risken för sabotage är lägre, Självklart har vi plugins mot sånt i världen utan whitelist med.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Tjena.

Jag har en gammal dator som står som server, en P4 2,53Ghz med 768MB ram, kör Minecraft server 1.7.4 på den nu och den får jobba rätt hårt.

Det är så att jag och dottern vill spela lite på skoj med varandra och kanske bjuda in någon till, så max 4 spelare.

Finns det någon annan server som är lite humanare med resurserna eller är det bara att försöka uppgradera minnet så mycket det går eller är datorn helt enkelt för klen, upplever det som att den inte riktigt hänger med. Blir ju inte bättre av att webservern är java-baserad den med.

Tacksam för svar.

/Tommy

Hur kör du servern?
Jag märkte att min drog mindre när jag startade .jar via en .bat-fil. Inga mirakel men vört att testa innan du uppgraderar.

Skickades från m.sweclockers.com