The Impossible Project, slog till på en "ny" kamera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

The Impossible Project, slog till på en "ny" kamera.

The impossible project var en sådan där grej som jag tänkte "Wow jag älskar Polaroid, klart jag ska slå till!" när jag hörde talas om det för ett par år sedan. Men sen går tiden och det blir aldrig av.

Nu såg jag Blunty recensera Fujis nya insta-kamera och ville läsa lite specs. På sidan som sålde dem hade de nästan alla modeller av IPs Polaroider och film.

Impulsen var total, "En av dessa ska jag ha". Självklart var de dyraste klart coolast men då såg jag den. Exakt den som fanns i vårat hem när jag var barn. Det var det senaste och lika hightech som vår nya TV med dosa dvs man slapp byta kanal framme med det stora metallvredet på den i övrigt träintäckta apparaten.

Längtar tills den kommer. Eftersom jag just nu är mellan stillbildskameror kommer den nog användas ett tag innan den blir mer av en inrednings detalj

Mer om IP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Kul!

Min tjej har en Fujifilm Instax Mini 8. Det är helt klart en ganska kul leksak och hon brukar ha med den för att föreviga olika händelser.
De gamla är ju kult.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av glemmy:

Kul!

Min tjej har en Fujifilm Instax Mini 8. Det är helt klart en ganska kul leksak och hon brukar ha med den för att föreviga olika händelser.
De gamla är ju kult.

Ja den kan va kul hemma också som "partykamera" och göra typ en gästbok med bilder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Wuhuu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den va inte dålig! Blir riktigt avundsjuk.
Du får fota av några pappersbilder med mobilen och lägga upp här

Tänk bara på att "framkallningen" av pappersbilderna inte är som på TV (dvs klara på tre sekunder). När morsan höll på för något år sen krävdes det både värme, tid och en del finess för att de skulle bli bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Apr 2004

Kom också ihåg att man ska INTE skaka på Polaroid-bilder för att framkalla dem snabbare. Blir arg varje gång jag ser nån dåre på film eller i en TV-serie som skakar Polaroider. Om man skakar dem så skakar man ut emulsions-vätskan över bilden och får en ojämn och rinnig bild när den framkallats. Bästa sättet att framkalla en Polaroid är att direkt den kommer ur kameran försiktigt klämma den i armhålan i 30 sekunder.

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av usilusken:

Den va inte dålig! Blir riktigt avundsjuk.
Du får fota av några pappersbilder med mobilen och lägga upp här

Tänk bara på att "framkallningen" av pappersbilderna inte är som på TV (dvs klara på tre sekunder). När morsan höll på för något år sen krävdes det både värme, tid och en del finess för att de skulle bli bra.

Vi hade ju som sagt en när jag var liten så jag minns mycket väl den spännande väntan på att bilden skulle bli klar.
Det är också kul att prova att inte mörklägga den direkt eller göra det men sen ta fram den igen osv för o se vad det blir. Som barn var jag o brorsan förtjusta i att låta den framkalla i solen. Vi tyckte det såg coolt ut
Jag kan fota av några ikväll. Har bara mobilen till det men det får duga.

Skrivet av isecore:

Kom också ihåg att man ska INTE skaka på Polaroid-bilder för att framkalla dem snabbare. Blir arg varje gång jag ser nån dåre på film eller i en TV-serie som skakar Polaroider. Om man skakar dem så skakar man ut emulsions-vätskan över bilden och får en ojämn och rinnig bild när den framkallats. Bästa sättet att framkalla en Polaroid är att direkt den kommer ur kameran försiktigt klämma den i armhålan i 30 sekunder.

Får prova armhåletricket. Hittills tycker jag det funkat bäst när jag låtit den vila under grodtungan nån minut och sedan lagt den i en låda.

Största problemen nu är att det är så färglöst och grått ute samt att jag fått blodad tand och sitter på ebay och tittar på 35mm och mellanformat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vi hade ju som sagt en när jag var liten så jag minns mycket väl den spännande väntan på att bilden skulle bli klar.
Det är också kul att prova att inte mörklägga den direkt eller göra det men sen ta fram den igen osv för o se vad det blir. Som barn var jag o brorsan förtjusta i att låta den framkalla i solen. Vi tyckte det såg coolt ut
Jag kan fota av några ikväll. Har bara mobilen till det men det får duga.

Får prova armhåletricket. Hittills tycker jag det funkat bäst när jag låtit den vila under grodtungan nån minut och sedan lagt den i en låda.

Största problemen nu är att det är så färglöst och grått ute samt att jag fått blodad tand och sitter på ebay och tittar på 35mm och mellanformat

Dra fram dina lampor vettja och foto porträtt. Säkert coolt att använda polaroid för porträtt, blir en lite speciell prägel. Om du inte har någon tillgänglig kör en avancerad selfie med ljussättning. Tycker också självbilder plåtat mot spegel blir rätt coolt med vintage-kameror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Punchdrunk:

Dra fram dina lampor vettja och foto porträtt. Säkert coolt att använda polaroid för porträtt, blir en lite speciell prägel. Om du inte har någon tillgänglig kör en avancerad selfie med ljussättning. Tycker också självbilder plåtat mot spegel blir rätt coolt med vintage-kameror.

http://whatsupsthlm.se/images/content/article/3718_johan_rheb...

Ja man kanske borde göra det, har ingen självutlösare men kan ju be en vänn eller bygga en DIY lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Kom på att jag aldrig la upp bilder, har en scanner nu så här följer ett par test. Det var de jag scannat för att testa scannern. Kan återkomma med roligare bilder framöver.

Test i mörkt rum med max exponering,

Samma med minsta exponering,

Krut är inte helt nöjd över att det sitter en annan hund och mallar sig på trottoaren,

Köpet av kameran resulterade i köp av fler samt framkallningskemi i både B&W och färg.. Jag har fan ingen impulskontroll alls