Permalänk
Medlem

För mig faller chassit på avsaknaden av 5,25 platsen. För det första är det riktigt knöligt att skapa en bootbar USB du behöver dessutom en dator till för att göra det. För det andra har jag inte tillgång till Fiber så jag har begränsad nedladdning 30Gb. Vilket innebär att jag föredrar spelen på skiva. Synd på ett annars så fint chassi. Märkligt att inte skicka med en 5,25 vagga som man själv hade kunnat plocka bort om man inte ville ha den. Dom hade ju inte behövt göra någon öppning i fronten, den var ju såpass lätt att ta bort att man kunde gjort det de få gångerna man använder DVD.

Permalänk
Skrivet av macke75:

Såg riktigt najs ut, men jag börjar bli lite ledsen över alla tillverkare som börjar envisas med att sätta power/resetknappar uppe på taket. Båda mina katter lyckas titt tom tätt stänga av min "lilla" hemmaserver som är byggd i ett Fractal Design Define XL, och detta för att även detta i övrigt riktigt schyssta chassi har knapparna på taket av chassit.

När ska det komma ut kattsäkra chassin eller ev. tillbehör för att på ett enkelt sätt täcka över dessa för mindre lätt oönskad åtkomst av ens husdjur?

Detta kan väl inte vara svårt att lösa med lite kreativt byggande? En liten metallplatta och silvertejp som gångjärn borde räcka bra.

Eller limma på en sån här och stäng av och på med penna? http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/halplatta-p23...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Det rycker lite i baugetten måste jag säga, man blir lite sugen. Jag är på jakt efter ett tyst chassi med bra innre design men framförallt låg ljudnivå. Jag hoppas dom kommer sälja ljudämpande plattor så man kan sätta över göaset alternativ en helt ny lucka med ljuddämpande matrial. Frågan är hur mkt tystare är detta chassi igetnligen en andra chassin ? Poängen med att hitta bra balans mellan ventilation och ljudnivå är ju att om man har hyfsad ventilation kan man varva flätkarna mindre.. t.e.x..vilket gör att den totatala ljudnivån blir lägre.

Jag tycker storleken på chassit är okej men då jag vill bygga en så tyst dator som möjligt så kanske man ska satsa på ett större chassi.
Vore nice om denna släpptes i full tower version.

Permalänk

Klockren recension Jonas.
Ett sådant rött/svart chassi ska beställas på en gång

har dock en fundering ang fläkthubben, kan man inte sätta ett motstånd på kabeln som ger ström till den så fläktarna går långsammare?
man kan väl göra det på enstaka fläktar?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig genomgång som alltid.

Gillar starkt stålytor framför kexig aluminium och konstruktionen är ju helt klart stabil. Men, jag förstår mig inte på flera saker i designen. Man har tagit bort 5.25" platser vilket är modigt, men sedan provade man inte att göra något med lådan som man skulle kunnat göra tack vare detta. Man hade fått plats med en likadan hårddisklösning även med en 5,25" plats uppe i toppen, så den enda vinsten blev en ren framsida. Visst ser det snyggt ut men man hade ju läge att våga sig på att göra chassit lite mindre också eller hitta på något annat med en del av utrymmet. Lådans volym blev nu nästan precis lika stor som ett Define R4.

Luftintaget i fronten är som någon redan nämnt inte anpassad för de tre 120 mm 1200 RPM fläktar som sitter där. Redan två 140 mm fläktar på lägre varv hade fått ont om luft och det hade ändå varit en mer modern lösning. För att komma åt fläktfiltret måste man rycka loss hela fronten som sitter fast med plastpiggar som kommer att fästa sämre med tiden. Det borde varit löstagbart på ett annat sätt, även om jag ger dem plus för att inga kablar sitter fast i vare sig front eller topp -panelerna. Lite av samma brist på luftflöde finns i toppen om man skulle till att nyttja de tre fläktplatser som finns tillgängliga, exempelvis med en radiator. Nu hör jag snarare till de som tröttnat ordentligt på allt anpasande till radiatorer i midi-lådor, men störst problem är det ju för de som lockas att försöka få till ett bygge med krävande kylning i chassit. NZXT själva har ju ändå större lådor som passar bättre till sådana byggen, så varför ens försöka göra plats för de största radiatorerna i en låda som denna. Segmentering önskas framför "jo vi har det med" -stämpeln.

Del i luftlödesproblematiken har det "ljuddämpandematerialet"(det enda jag möjligen kan ogilla här är intetsägande beskrivningar av material) som sitter i vägen mer än det hjälper. När nu fläktarna får tunt med luft i front och topp(när sådana används) så borde man nog skippat skumgumit och eventuellt bara limmat en tunn plastmatta. På dörrens yta direkt bakom morderkortsplåten kunde man låtit bli att ha något material alls eftersom något som inte lägger på nämnvärt med vikt ändå inte gör någon nytta där, men det må vara hänt för så ofta behöver man ju i regel inte dit och rota.

Trots att hårddiskvaggorna måste tryckas ända in i bakkant innan de greppar mot något i fästet ("Svensson" får se upp så de inte tappar hårddiskar vid montering) så gillar jag lösningen som släpper igenom mycket luft. Inte för att vanligare hårddiskburar hindrar luft så mycket som man kan tro, men öppna lösningar är alltid trevligt. Ett koncept de gärna får vidareutveckla, så kanske vi kan säga hejdå till hårddiskburar i framtiden. För att inte tala om alla förhatliga plastfästen.

Permalänk
Medlem

En spontan tanke under klippet:
Om man tar bort burarna för att få plats med ett lååångt grafikkort, Passar strömkontakterna då? Givetvis får man sätta dit dem före, men det är ju inte bra o behöva klämma in kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

chassi i stål, 1k i pris, "Ett av de mest gedigna chassin jag någonsin byggt ett system i", "ett av de bästa allroundchassit i klassen just nu", klanderfria kabeldragningsmöjligheter, ljuddämpat, topp möjligheter till (riktig) vattenkylning....

...utmärkt produkt? p.g.a avsaknad fläktkontroller?

Nu har jag hört Jonas motivering till att den inte fick toppklass, men nu tycker jag att han är extremt kinkig. Innovativiteten och kvalitén detta chassi verkar ha, det rimliga priset, byggmaterial, vattenkylningsmöjligheterna och 4 inkluderade fläktar, detta chassi borde fått toppklass enligt mig.

Hehe jag tyckte också det var lite fel. NZXT hade lika gärna kunnat slopat fläkt-hubben helt och hållet och känns som att den hade fått top-klass då. Vill man ha lägre fart på fläktarna så går det ju precis som han sa sätta dit en fläktkontroll.

blev riktigt riktigt sugen på det här chassit alltså. synd att jag nyligen köpte en Define R4 :/ Vet inte hur många gånger jag blivit arg för att jag behövt krypa bakom datorn och sen behövt hämta en ficklampa/telefon för att kunna se något... sen var den så sjukt snygg (älskar svart/vitt) och innovativt.

Permalänk
Medlem

Fan va stilrent chassi alltså. Ser riktigt trevligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Riktigt fint chassi till ett överkomligt pris. Dessutom klockren recension från Sweclockers. Synd bara att fläktkontrollen inte har PWM (För Jonas har ju inte påpekat det NOG många gånger än).

Haha.. Känner igen mig. Mina katter brukade gilla att ligga på toppen av chassit och inte allt för sällan kom de åt knappen.

Skrivet av macke75:

Såg riktigt najs ut, men jag börjar bli lite ledsen över alla tillverkare som börjar envisas med att sätta power/resetknappar uppe på taket. Båda mina katter lyckas titt tom tätt stänga av min "lilla" hemmaserver som är byggd i ett Fractal Design Define XL, och detta för att även detta i övrigt riktigt schyssta chassi har knapparna på taket av chassit.

När ska det komma ut kattsäkra chassin eller ev. tillbehör för att på ett enkelt sätt täcka över dessa för mindre lätt oönskad åtkomst av ens husdjur?

Finns en väldigt simpel lösning!

Här har vi även en trevlig liten sak som kan användas för att styra fläkthuben http://www.ebay.com/itm/50W-100-OhM-CERAMIC-WIREWOUND-POTENTI...
Inget jag rekommenderar för vem som helst då det framförallt kommer bli en ordentlig värme utveckling.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

En spontan tanke under klippet:
Om man tar bort burarna för att få plats med ett lååångt grafikkort, Passar strömkontakterna då? Givetvis får man sätta dit dem före, men det är ju inte bra o behöva klämma in kortet.

Borde man inte kunna dra in strömkontakterna från baksidan och in genom hårddiskburarna?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande chassi. Tror nästan det får bli ett sådant snart.

Och grym recension Jonas!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Damn, vilket chassi!
Nu ligger det till så att jag sitter på ett Asus Maximus VI Hero och det stödjer bara att ha x3 fläktar inklopplade. Jag antar att jag skulle kunna bara köpa en splitter så skulle alla 4 fläktarna kunna rulla på. Vart kan jag få tag på en sådan splitter och i så fall hade jag gärna tagit emot en länkning. Jag vill helt enkelt kontrollera alla fläktars varvtal i BIOS.

P.S. Det skulle väl inte skada modekort eller dylikt genom att ha 4 fläktar kopplade till det?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Sluta stirra er blinda på bristen av toppklassloggan grabbar och töser De två nämnda bristerna med avsaknad av fläktkontroller och lite trång sidoplåt är bagateller på den här helheten. Håller med helt att NZXT gått upp sig, aldrig varit så nöjd med ett chassiköp som jag varit med deras H2 modell.

Håller helt klart med. Har alltid tyckt (precis som Jonas) att NZXTs modeller har varit lite väl plastiga för min smak men detta chassi har verkligen peakat mitt intresse om jag säger så. Bryr mig inte om det står Utmärkt eller toppklass.. Chassit är snyggt och till ett överkomligt pris kontra funktionalitet. Blir ett klockrent köp när jag uppgraderar.

Skrivet av Dallebull:

En spontan tanke under klippet:
Om man tar bort burarna för att få plats med ett lååångt grafikkort, Passar strömkontakterna då? Givetvis får man sätta dit dem före, men det är ju inte bra o behöva klämma in kortet.

Buren är fastnitat vad jag kan se iallafall.. Däremot går det att ta ut vaggorna och därigenom öka bredden på chassit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av macke75:

Såg riktigt najs ut, men jag börjar bli lite ledsen över alla tillverkare som börjar envisas med att sätta power/resetknappar uppe på taket. Båda mina katter lyckas titt tom tätt stänga av min "lilla" hemmaserver som är byggd i ett Fractal Design Define XL, och detta för att även detta i övrigt riktigt schyssta chassi har knapparna på taket av chassit.

När ska det komma ut kattsäkra chassin eller ev. tillbehör för att på ett enkelt sätt täcka över dessa för mindre lätt oönskad åtkomst av ens husdjur?

Herregud... Det går ju att stänga av så att inget händer om man rör powerknappen i Windows xD

Permalänk
Skrivet av Marticus:

chassi i stål, 1k i pris, "Ett av de mest gedigna chassin jag någonsin byggt ett system i", "ett av de bästa allroundchassit i klassen just nu", klanderfria kabeldragningsmöjligheter, ljuddämpat, topp möjligheter till (riktig) vattenkylning....

...utmärkt produkt? p.g.a avsaknad fläktkontroller?

Nu har jag hört Jonas motivering till att den inte fick toppklass, men nu tycker jag att han är extremt kinkig. Innovativiteten och kvalitén detta chassi verkar ha, det rimliga priset, byggmaterial, vattenkylningsmöjligheterna och 4 inkluderade fläktar, detta chassi borde fått toppklass enligt mig.

Håller med. Finns inget chassi i världen som skulle fått toppklass isåfall då det alltid finns något minus. Sen behövs det ingen fläktkontroller om man byter ut chassifläktarna mot noctua eller något annat tyst.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

hmm... Det såg väldigt bra ut, vilket får en att bli lite sugen på ett. Mitt Silverstone RV01 har gjort sitt och ska pensioneras snart så det är möjligt att det blir ett H440.

Utmärkt recension som vanligt, Jonas!

Permalänk
Medlem

Varför i helvete är det massvis med röda detaljer på det svarta chassit?! Blev riktigt sugen på att köpa ett. Men det kommer ju bli fult med mina svart/oranga sleeves... :'(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddz:

Varför i helvete är det massvis med röda detaljer på det svarta chassit?! Blev riktigt sugen på att köpa ett. Men det kommer ju bli fult med mina svart/oranga sleeves... :'(

För att det är snyggt?

Smaken är som baken och det går inte att få alla nöjda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hoppas folk gör lite byggen med detta, ska bli kul att se. Nästan så jag fick lust att byta ut mitt R4.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av skruvis:

Hur funkar chassit om man vill köra med ett sådant här nätagg?

http://www.pcstats.com/articleimages/201101/seasonicSS460FL_w...

Skulle inte rekommendera ett passivt nätaggregat i H440.

Skrivet av Dallebull:

En spontan tanke under klippet:
Om man tar bort burarna för att få plats med ett lååångt grafikkort, Passar strömkontakterna då? Givetvis får man sätta dit dem före, men det är ju inte bra o behöva klämma in kortet.

Det finns goda marginaler för grafikkortets strömkontakter om det väl är så långt att det löper in bland lagringsvaggorna.

Permalänk
Medlem

Ska byta ut mitt NZXT H2 till den här omgående
(H2:an ska ersätta ett annat sunkigt chassie)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

För mig faller chassit på avsaknaden av 5,25 platsen. För det första är det riktigt knöligt att skapa en bootbar USB du behöver dessutom en dator till för att göra det. För det andra har jag inte tillgång till Fiber så jag har begränsad nedladdning 30Gb. Vilket innebär att jag föredrar spelen på skiva. Synd på ett annars så fint chassi. Märkligt att inte skicka med en 5,25 vagga som man själv hade kunnat plocka bort om man inte ville ha den. Dom hade ju inte behövt göra någon öppning i fronten, den var ju såpass lätt att ta bort att man kunde gjort det de få gångerna man använder DVD.

Optiska läsare håller på att bli historia. Så det är otroligt skönt att äntligen en chassi tillverkare har förstått det

Men jag förstår dock ditt dilemma och dina behov. Det finns bra externa USB DVD / blueray läsare för under 500 kr
Vilket är en enkel lösning på ditt problem!

Allt gott slutet gott

Visa signatur

Lev livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

För mig faller chassit på avsaknaden av 5,25 platsen. För det första är det riktigt knöligt att skapa en bootbar USB du behöver dessutom en dator till för att göra det. För det andra har jag inte tillgång till Fiber så jag har begränsad nedladdning 30Gb. Vilket innebär att jag föredrar spelen på skiva. Synd på ett annars så fint chassi. Märkligt att inte skicka med en 5,25 vagga som man själv hade kunnat plocka bort om man inte ville ha den. Dom hade ju inte behövt göra någon öppning i fronten, den var ju såpass lätt att ta bort att man kunde gjort det de få gångerna man använder DVD.

Skrivet av weelox:

Optiska läsare håller på att bli historia. Så det är otroligt skönt att äntligen en chassi tillverkare har förstått det

Men jag förstår dock ditt dilemma och dina behov. Det finns bra externa USB DVD / blueray läsare för under 500 kr
Vilket är en enkel lösning på ditt problem!

Allt gott slutet gott

Håller med weelox. Använder kanske läsaren 5-6 gånger om året. Man skulle kunna använda den som en mugghållare. Då skulle den kanske användas oftare iaf.

Riktigt coolt chassi. Nästa chassi byte så blir de definitivt en extern läsare iaf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag hade precis bestämt mig för att bygga ett mITX som nästa dator... och så kommer det här. Om det bara hade kunnat vara ett närmare lanseringsdatum. Hade tänkt handla inom den närmsta veckan, vill fan inte vänta mars ut. Såvida inte någon har tips på ett bra ställe där man kan få det snabbt ifrån typ USA och där frakten/importavgiften inte dubblerar kostnaden....

Permalänk
Medlem

Väntar tills Phanteks Enthoo Luxe blir recenserat.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Blev riktigt sugen på att byta ut Prodigy M.........

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Gunilla95:

jag slängde runt lite siffror.
ventilations utrymmet för front och övre fläktar räcker inte för 3 fläktar vadera. dem kommer kvävas. inte särskilt bra för vattenkylning.
jag har samma problem met mitt enthoo primoo botten venten där räcker inte för 4 fläktar som du kan montera.
så jag hatar inte över nzxt den är bara en miss som de inte har tänkt på, som nog inget företag räcknar på..

H440 är gjort för en balans mellan tysthet och kylning. Du kan inte få ett så cleant och tyst chassi och samtidigt ha luftflöde som ett Carbide air 540 t.ex...

Permalänk
Medlem

Tror ni att FD kommer komma med något liknande? De kanske inte vågar ta bort 5.25" platserna

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Skrivet av Axan:

Tror ni att FD kommer komma med något liknande? De kanske inte vågar ta bort 5.25" platserna

Sure, dom byggde ju sin affär på att kopiera Antec för x antal år sedan

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

H440 är gjort för en balans mellan tysthet och kylning. Du kan inte få ett så cleant och tyst chassi och samtidigt ha luftflöde som ett Carbide air 540 t.ex...

Det förstår jag.
Men ändå så är de ju bra o veta. finns människor som tänker "wow, tre fläktar både uppe och fram f*n vilket luft flöde här kan jag fan klämma in hög wattade komponenter." dem bör ju veta att det inte funkar riktigt så..

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||