Lista med 331st optimerade BIOS för 79xx/280x/290/x av "The Stilt"

Permalänk
Medlem

Lista med 331st optimerade BIOS för 79xx/280x/290/x av "The Stilt"

Hej, har lyckats komma över en lista rar-fil med 331st BIOS från Stilt's tråd på litecointtalk. Anledning till att detta är bra är för att Stilt har tagit bort alla sina dropbox-länkar och mer eller mindre gått upp i rök. Läs första sidan på Stilt's tråd för att se vad det handlar om, men i korthet så har han optimerat en massa bios för 79xx/280x/290/x som ger kort högre hashrate.

Jag tar inget ansvar i övrigt för biosflashning.

* Stilt's orginaltråd: Topic: Poor hash rate on Radeon 7900 / 280X series cards? Here is the fix
* ASUS Radeon MemoryInfo 1.005 för att ta reda på vilka minnen man har
* fran2k's tråd som är ursprunget till samlingen
* Länk till BIOS samlingen
* Google doc med ett index över samlingen

donationslänkar borttagna
Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Discokungen

Trevligt att du samlar allt! Jag är lite tveksam till mirrors när han uttryckligen har sagt att han vill hosta det själv. Men nu gör han inte det heller!

Han blev riktigt jävla bitter i 290-tråden också, av någon anledning.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Gött med en samling, den tråden är episk men jävligt jobbig att söka i eller läsa igenom.
Alla ni som hittar en BIOS som verkligen förbättrar er hashrate se till att skicka honom en kvarts litecoin eller något / kort så han motiveras att hålla igång, den där killen är fanimig guld värd!

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Verkar bara visa vad man har på GPU 0 inte 1 och 2..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av spinxen:

Hej, har lyckats komma över en lista rar-fil med 331st BIOS från Stilt's tråd på litecointtalk. Anledning till att detta är bra är för att Stilt har tagit bort alla sina dropbox-länkar och mer eller mindre gått upp i rök. Läs första sidan på Stilt's tråd för att se vad det handlar om, men i korthet så har han optimerat en massa bios för 79xx/280x/290/x som ger kort högre hashrate.

* Stilt's orginaltråd: Topic: Poor hash rate on Radeon 7900 / 280X series cards? Here is the fix

Tack!
För de som inte vågar tanka hem detta så har jag kvar TUL bios:et för alla Powercolor 280X (och 7970) kort. Inkluderar även alla andra TUL designer med referensbräda.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

TUL-bios? Någon som vill förklara?

Jag har två Powercolor 7970 och två Powercolor 280x, alla är köpta av Webhallen när de hade sina fina priser innan jul.

Finns det något som passar dessa korten? Kan jag tjäna något på att byta BIOS?

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack!
För de som inte vågar tanka hem detta så har jag kvar TUL bios:et för alla Powercolor 280X (och 7970) kort. Inkluderar även alla andra TUL designer med referensbräda.

Lägg gärna upp det!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av spinxen:

Lägg gärna upp det!

Har dessvärre inte kvar någon dokumentation mer än namnet på filerna som Stilt själv har skrivit. (Dessa är nedladdade från the Stilts egna dropbox).

AX7970-3GBD5-2DHV3 - (TUL) PowerColor 7970.

TUL R19F V10 103 AGR FIX - TUL Bios, ska finnas i den stora Google Drive Filen

TUL R19FA XL4CU AGR - TUL Bios, PowerColor TurboDuo.

Jag har en sparad kopia även på Google Drive filen för de som vill kolla två fristående källor:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ah-r8nFf0UoUdDdF...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Länken till bios samlingen fungerar inte för mig: /

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Trevligt att du samlar allt! Jag är lite tveksam till mirrors när han uttryckligen har sagt att han vill hosta det själv. Men nu gör han inte det heller!

Han blev riktigt jävla bitter i 290-tråden också, av någon anledning.

Jag tolkade det som en kombination av folks otacksamhet och svårigheterna med 290-kortens ojämna prestanda

Tycker amd borde anställa honom, ge honom all dokumentation, lite resurser och ett labb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av runeman:

Jag tolkade det som en kombination av folks otacksamhet och svårigheterna med 290-kortens ojämna prestanda

Tycker amd borde anställa honom, ge honom all dokumentation, lite resurser och ett labb

Trist är det i alla fall. Jag såg inte en enda som var otacksam i 290-tråden och det var många som donerade och visade uppskattning!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jays_swe:

Länken till bios samlingen fungerar inte för mig: /

Jag fick ner samma fil tidigare i veckan.
Hostar på Min dropbox:
79xx & 280 Stilt BIOS

Skrivet av runeman:

Dock är det ju inte AMD som skriver BIOS för varje chip, det är partnertillverkarna som skriver dessa.

Skrivet av Flamso:

Trist är det i alla fall. Jag såg inte en enda som var otacksam i 290-tråden och det var många som donerade och visade uppskattning!

Jäkligt många som bad om hjälp, få som donerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dock är det ju inte AMD som skriver BIOS för varje chip, det är partnertillverkarna som skriver dessa.

Det gör det ännu mer lämpligt, det verkar inte bättre än att ingen på AMD hjälper partnertillverkarna göra bra BIOS idag. Tror nog med hans känsla för hårdvarutuning att han kan tillföra mycket.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av runeman:

Det gör det ännu mer lämpligt, det verkar inte bättre än att ingen på AMD hjälper partnertillverkarna göra bra BIOS idag. Tror nog med hans känsla för hårdvarutuning att han kan tillföra mycket.

Fast skriva bios och att förändra befintligt bios är två skilda saker. Även om de är väldigt lika i grund och botten.
Anledningen till att AMD inte "hjälper" partnertillverkarna är att partnertillverkarna tillverkar hela kortet medan AMD tillhandahåller chippet och vilka portar/adresser som gör vad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandell:

TUL-bios? Någon som vill förklara?

Jag har två Powercolor 7970 och två Powercolor 280x, alla är köpta av Webhallen när de hade sina fina priser innan jul.

Finns det något som passar dessa korten? Kan jag tjäna något på att byta BIOS?

Har också Powercolor 280X Turbo Duo. Bytte till bios från denna Zip. TUL_R19FA_XL4U_AGR
Förutom mer stabil Hash rate så drar korten ca 50W mindre
Som du ser så är även invalid shares nästan obefintliga.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem

Intressant!

Jag får prova helt enkelt, tack för info.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SKab:

Har också Powercolor 280X Turbo Duo. Bytte till bios från denna Zip. TUL_R19FA_XL4U_AGR
Förutom mer stabil Hash rate så drar korten ca 50W mindre
Som du ser så är även invalid shares nästan obefintliga.

http://i.imgur.com/zQgwwgj.png

Kul att höra, jag gick ner ca 100W på två kort genom att sänka spänningarna själv.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Första inlägget redigerat*

jag har tagit bort donationslänkarna eftersom vi inte tillåter att man ber om betalning för sina forumposter, även om det är i form av donationer.

Permalänk
Medlem

Kört på lägre spänning också men med denna bios är korten bra mycket stabilare. Rullat 2 dagar nu utan fel ;).
Tidigare i veckan så sjönk KH/s sakta men säkert. från 720/kort till 680/kort på 12H.

Vad dra dina 2 kort? Ligger på 530W med min.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem

Är det någon idé att prova ett av hans bios även om man har hynix H5GQ2H24AFR? Fick hem ett Asus 280x DCII Top som vägrar gå över 720 kh/s. Och det med nedclock från fabriksOC'n på 1070/1600 ner till 1000/1500 ... Vägrar undervolta också. Lite besviken med tanke på hur många som säger att detta 280 tillsammans med toxic är de bästa

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SKab:

Kört på lägre spänning också men med denna bios är korten bra mycket stabilare. Rullat 2 dagar nu utan fel ;).
Tidigare i veckan så sjönk KH/s sakta men säkert. från 720/kort till 680/kort på 12H.

Vad dra dina 2 kort? Ligger på 530W med min.

Mina kort drar 551W från väggen i snitt spänning på 1.075V och core clock 1030, mem 1500. Ger 1444kHash/s.

Skrivet av arch:

Är det någon idé att prova ett av hans bios även om man har hynix H5GQ2H24AFR? Fick hem ett Asus 280x DCII Top som vägrar gå över 720 kh/s. Och det med nedclock från fabriksOC'n på 1070/1600 ner till 1000/1500 ... Vägrar undervolta också. Lite besviken med tanke på hur många som säger att detta 280 tillsammans med toxic är de bästa

Du kan omöjligen få mer än 720kHash/s på 1000Core. 1030krävs nästan exakt för 720Core.

Hashrate beräknas:
Shader performance * Coreclock i GHz * shaders

Shader performance för tahiti är .34, shaders är 2048.
Ett 280x/7970 ger då:
0.34*1.0*2048 = 696kHash/s
0.34*1.03*2048 = 717kHash/s

Tekniskt sett ger varje shader precis lite mer än 0.34 kHash/s/GHz så man får lite lite mer än detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har provat och haft upp coren så högt som 1200 och minnet i 1850 och det ger sämre prestanda än 1000/1500. Och det är precis det som stör mig mest: att till skillnad från hur överklockning brukar fungera så ger högre core och vmem inte nödvändigtvis bättre prestanda. Varje kort har ju nån weird sweet spot som lika gärna kan vara att underklocka skiten. Precis som jag skrev så är DCII Top fabriksöverklockat till 1070/1600 och när man försöker köra i de hastigheterna så fixar kortet 500 kh/s. Sänker man till 1000/1500, eller rättare sagt 1000/1470 så kommer jag upp i 720.

Ser frekvent personer i tweak trådar som får upp dem och toxic närmare 800. Vilket såklart inte behöver säga något eftersom alla kort är olika, men hade iaf räknat med att ta mig högre än mina gigabyte rev1 (båda på 750).

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av arch:

Jag har provat och haft upp coren så högt som 1200 och minnet i 1850 och det ger sämre prestanda än 1000/1500. Och det är precis det som stör mig mest: att till skillnad från hur överklockning brukar fungera så ger högre core och vmem inte nödvändigtvis bättre prestanda. Varje kort har ju nån weird sweet spot som lika gärna kan vara att underklocka skiten. Precis som jag skrev så är DCII Top fabriksöverklockat till 1070/1600 och när man försöker köra i de hastigheterna så fixar kortet 500 kh/s. Sänker man till 1000/1500, eller rättare sagt 1000/1470 så kommer jag upp i 720.

Ser frekvent personer i tweak trådar som får upp dem och toxic närmare 800. Vilket såklart inte behöver säga något eftersom alla kort är olika, men hade iaf räknat med att ta mig högre än mina gigabyte rev1 (båda på 750).

Det handlar om (i fallade ordning, viktigast överst):

1. Tajta minneslatenser. (anledningen till Scrypt asic inte är lika billiga/effektiva som SHA-256 - GDDR5 är dyrt!)

2. Inte överstiga bandbredden.

3. Beräkningskraft

Minneslatenserna varierar på grafikkorten beroende på vilket minnesintervall. Detta är exakta världen, upp ett eller ner ett gör all skillnad om man inte gör det ordentligt. Man lägger snabbaste hastigheten på ett intervall och kollar, testar högsta minneshastigheten i nästa intervall etc.
Intervallen är med 125MHz mellanrum: 1250/1375/1500/1625/1750 efter 1750 är det ett hopp upp till 2000MHz oftast.
Testa dessa värden, kör du på 1501MHz så använder du latenserna i 1625 och får sämre värden än om du hade kört 1625MHz.

Bandbredden bestäms av minnesfrekvenserna, för tahiti (79x0/280(x)) så räcker 1375 för coreclock upp till 1200MHz ca. Dvs bandbredden är sällan problematiskt.

Beräkningskraft - skalar direkt med coreclock, shaders, shaderseffektivitet så länge ingen av de andra är limiterande faktorer.

Gör det ordentligt från början, 8192 TC, 128/256Workload, 2 GPU threads.
Sänk Core till 1000MHz, Stega genom varje minnesintervall kör minst 2-3min på varje och notera hastigheten.

Ta de 3högsta(inte hastighet, bäst hashing-rate) och testa att skala upp core clock nu med 5MHz intervall. Du kommer se en tydlig dipp på vissa och det handlar om att latenserna inte hänger med även om bandbredden gör det. Då bör du nå en bra nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har läst det om timingsen på minnet också, men har kanske inte använt rätt metod för att hitta rätt. Ska prova det du skrev. Värt att prova workload 128 alltså?

Tack för förklaringen och tack för du tog dig tid!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av arch:

Har läst det om timingsen på minnet också, men har kanske inte använt rätt metod för att hitta rätt. Ska prova det du skrev. Värt att prova workload 128 alltså?

Tack för förklaringen och tack för du tog dig tid!

Väldigt sällan. Viktigast är att TC går att dela jämt på Workload, dvs ett tal med basen 2.
WC 128,(192),256,384,512 fungerar. Jag kör med 256WC + 8192TC.

Gör just nu ett större test på mitt XFX 7850 för att leta vilka frekvenser/intensiteter/WC och TC som är vettigast.

Vad jag kan se så fungerar inte vissa TC alls mer eller mindre. WC varierar:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ah-r8nFf0UoUdFNF...

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

Jäkligt många som bad om hjälp, få som donerade.

Det är visserligen sant. Jag flippade på en del i ett par inlägg jag skrev där. Donerade också då jag kände att det utan tvekan var värt det i förhållande till vad hans BIOS gav mina kort. Det kommer alltid finnas idioter som inte kan använda en sökfunktion och ska fråga saker som stod svarat på samma sida som de postade.

Tack så hemskt mycket för TurboDuo-BIOSet förresten! Har haft ett 280X sen i december men inte blivit färdig till att flasha det. Nu börjar throttlandet göra mig riktigt irriterad så det är dags att flasha skiten.

Och vad jag vet så funkar --worksize inte med något över 256!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flamso:

Det är visserligen sant. Jag flippade på en del i ett par inlägg jag skrev där. Donerade också då jag kände att det utan tvekan var värt det i förhållande till vad hans BIOS gav mina kort. Det kommer alltid finnas idioter som inte kan använda en sökfunktion och ska fråga saker som stod svarat på samma sida som de postade.

Tack så hemskt mycket för TurboDuo-BIOSet förresten! Har haft ett 280X sen i december men inte blivit färdig till att flasha det. Nu börjar throttlandet göra mig riktigt irriterad så det är dags att flasha skiten.

Och vad jag vet så funkar --worksize inte med något över 256!

Beror på kort och config. Generellt sett så fungerar det endast på kort som kör 1 gpu tråd.
Jag sänkte bara spänningen själv då turboduo redan har så bra bios. Dock klarar ju inte kortet att ge allt för mycket mer än 730 eller så.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror på kort och config. Generellt sett så fungerar det endast på kort som kör 1 gpu tråd.
Jag sänkte bara spänningen själv då turboduo redan har så bra bios. Dock klarar ju inte kortet att ge allt för mycket mer än 730 eller så.

Självklart. Men jag har inte fått det att fungera alls. Det blir ju inget fel eller sådär men som jag förstår det så KAN inte cgminer ge en work load på 512. Det finns inte i koden för 3.7.2 i alla fall.

Det gjorde stor skillnad för mig! Nu throttlar inte kortet längre och det drar mycket mindre ström!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flamso:

Självklart. Men jag har inte fått det att fungera alls. Det blir ju inget fel eller sådär men som jag förstår det så KAN inte cgminer ge en work load på 512. Det finns inte i koden för 3.7.2 i alla fall.

Nej det kanske den inte kan. Jag skulle vilja gå över till SGMiner då man kan köra grafikkort med olika antal trådar, har dock inte hittat vettigt kompilerade kärnor från bra källor än. Sitter faktiskt med CGminer 3.5.0 idag och det har inte varit några problem.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det kanske den inte kan. Jag skulle vilja gå över till SGMiner då man kan köra grafikkort med olika antal trådar, har dock inte hittat vettigt kompilerade kärnor från bra källor än. Sitter faktiskt med CGminer 3.5.0 idag och det har inte varit några problem.

Jag kör 4.0.0! Funkar galet bra! https://litecointalk.org/index.php?topic=13190 Där är flera! Även här http://www.reddit.com/r/litecoinmining/comments/1va8g2/ann_sg... har Drogean kompilerat för 4.1.0. Inte för att jag vet om just den är pålitlig med Wolfs sgminer är!

Visa signatur