Ljud för tv och film för mycket liten lägenhet.

Permalänk
Medlem

Ljud för tv och film för mycket liten lägenhet.

Jag bor trångt, men börjar sakna ljud när jag kollar filmer eller serier på teven och har därför sneglat på soundbars eller billiga 2.1-system.

Min budget är upp till 2k nånting, men gärna så lite som möjligt. Trådlös bas hade varit fint, men inget krav. Jag vill att sakerna ska låta bra, men jag kommer inte vräka på och är inte jättekänslig. Burkigt ljud gör mig ledsen.

Har kollat på de här två, men vet egentligen inget.
http://www.pixmania.se/hogtalarpanel/lg-nb3530a-tradlos-sound...

http://www.pixmania.se/hogtalarpanel/samsung-hogtalarpanel-hw...

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Jag bor trångt, men börjar sakna ljud när jag kollar filmer eller serier på teven och har därför sneglat på soundbars eller billiga 2.1-system.

Min budget är upp till 2k nånting, men gärna så lite som möjligt. Trådlös bas hade varit fint, men inget krav. Jag vill att sakerna ska låta bra, men jag kommer inte vräka på och är inte jättekänslig. Burkigt ljud gör mig ledsen.

Har kollat på de här två, men vet egentligen inget.
http://www.pixmania.se/hogtalarpanel/lg-nb3530a-tradlos-sound...

http://www.pixmania.se/hogtalarpanel/samsung-hogtalarpanel-hw...

Med den budgeten så rekommenderar jag dig att kolla på begagnat istället.
Man kan hitta bra mycket bättre stativare där t.ex som kommer räcka gott och väl för dina mål.
Ogillar du burkligt ljud bör du undvika dessa plastpaket som du länkat.
Du kommer vilja gå upp till "riktiga" högtalare efter ett tag, och då är det lika bra att köra på riktigt från början.

I stil med dessa. Du kommer behöva en förstärkare till dessa:

http://www.blocket.se/goteborg/Audio_Pro_Black_Pearl_52335513...
http://www.blocket.se/goteborg/Dali_concept_2_cherry_51663577...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Med den budgeten så rekommenderar jag dig att kolla på begagnat istället.
Man kan hitta bra mycket bättre stativare där t.ex som kommer räcka gott och väl för dina mål.
Ogillar du burkligt ljud bör du undvika dessa plastpaket som du länkat.
Du kommer vilja gå upp till "riktiga" högtalare efter ett tag, och då är det lika bra att köra på riktigt från början.

I stil med dessa. Du kommer behöva en förstärkare till dessa:

http://www.blocket.se/goteborg/Audio_Pro_Black_Pearl_52335513...
http://www.blocket.se/goteborg/Dali_concept_2_cherry_51663577...

Lycka till!

Tips på förstärkare i lagom prisklass? Jag kan inte nog understryka vilken audiofil jag inte är, men jag vill såklart inte ha skräpljud
Spelar lite PS3, kollar nedladdade filmer och serier. Det är ungefär det jag behöver den till-.

Permalänk
Medlem

Om det bara är till dig själv så kanske ett par bra hörlurar vore en vettig investering istället? För 2k får man riktigt bra lurar jämfört med vad man får om man ska köpa högtalare, dessutom kan man kräma på full volym även mitt i natten utan att grannarna ringer störningsjouren.

Ska man vara fler än en, ja, då blir det inte så bra med lurar såklart.

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Om det bara är till dig själv så kanske ett par bra hörlurar vore en vettig investering istället? För 2k får man riktigt bra lurar jämfört med vad man får om man ska köpa högtalare, dessutom kan man kräma på full volym även mitt i natten utan att grannarna ringer störningsjouren.

Ska man vara fler än en, ja, då blir det inte så bra med lurar såklart.

Vi är två i hushållet, och ofta än fler.

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Tips på förstärkare i lagom prisklass? Jag kan inte nog understryka vilken audiofil jag inte är, men jag vill såklart inte ha skräpljud
Spelar lite PS3, kollar nedladdade filmer och serier. Det är ungefär det jag behöver den till-.

Rekommenderar begagnat även där. En Proson RV 2050 skulle duga till tipsade högtalare, fast den täcker upp nästan hela din budget med sina 1590kr. Så leta efter en på blocket, se till att det är en 2-kanalare bara.

Ordet audiofil är ganska så extremt och dom finns knappast här. Själv tycker jag om bra ljud, men ser absolut inte mig själv som en audiofil. Har en ganska så dyr anläggning i de flesta ögon här på SweC, ca 25k. En audiofil skulle inte ens höja sina ögonbryn till det då hen har bara kablar för 25k.
Nu generaliserar jag väldigt kraftigt här, men bara så att du får en generell uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Rekommenderar begagnat även där. En Proson RV 2050 skulle duga till tipsade högtalare, fast den täcker upp nästan hela din budget med sina 1590kr. Så leta efter en på blocket, se till att det är en 2-kanalare bara.

Ordet audiofil är ganska så extremt och dom finns knappast här. Själv tycker jag om bra ljud, men ser absolut inte mig själv som en audiofil. Har en ganska så dyr anläggning i de flesta ögon här på SweC, ca 25k. En audiofil skulle inte ens höja sina ögonbryn till det då hen har bara kablar för 25k.
Nu generaliserar jag väldigt kraftigt här, men bara så att du får en generell uppfattning.

Ja, det är bara ett ord som ligger fint i munnen och inget jag graderar vidare värst. Tittar runt lite på minhembio också, och där får man allt som oftast tips som känns som snoppmätningar snarare än riktiga tips.

Ska kolla runt lite på blocket!

Tips på märken/ord att leta efter? Jag kan verkligen inget om det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

du generaliserar inte bara, du har rätt fel också:
http://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil
http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile

Verkar vara en utbredd uppfattning på detta forum att "audiofil" skulle var något dåligt, det är helt enkelt människor som bryr sig om ljudåtergivning, till fördel även för de som inte bryr sig. Vad saker kostar har inte riktigt med någons intresse att göra, men har du lagt 25k på ljudutrustning är du per definition en "audiofil" oavsett hur du väljer att definiera det (ifall det inte råkar vara bose eller B&O). Alla audiofiler sitter inte på high-end grejer, verkar vara det du menar.

till TS:
Leta hellre efter ett bra 2.0 system, aktivt eller passivt t ex audioengine "vadnuheter", de alltför små satelliterna i 2.1/5.1 system i dessa prisklasser är inte så roliga på musik.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

du generaliserar inte bara, du har rätt fel också:
http://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil
http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile

Verkar vara en utbredd uppfattning på detta forum att "audiofil" skulle var något dåligt, det är helt enkelt människor som bryr sig om ljudåtergivning, till fördel även för de som inte bryr sig. Vad saker kostar har inte riktigt med någons intresse att göra, men har du lagt 25k på ljudutrustning är du per definition en "audiofil" oavsett hur du väljer att definiera det (ifall det inte råkar vara bose eller B&O). Alla audiofiler sitter inte på high-end grejer, verkar vara det du menar.

till TS:
Leta hellre efter ett bra 2.0 system, aktivt eller passivt t ex audioengine "vadnuheter", de alltför små satelliterna i 2.1/5.1 system i dessa prisklasser är inte så roliga på musik.

Jaha, så nu säger du att jag tycker fel också. Visste att det skulle kommenteras. Jag vet att det inte finns någon prisgräns på om man anser sig själv som audiofil. Där skriver du emot dig själv. Det jag menade med generalisering var att det var bara mina tankar och absolut inte en "sanning" på något vis. Det jag skrev var helt och hållet subjektiva åsikter. Nej, jag är fortfarande inte någon audiofil. Oavsett vad som står på wiki!

Har jag akustikbehandlat mitt rum: nej.
Har jag en svindyr vinylspelare: nej.
Lyssnar jag endast på SACD, FLAC, DVD-Audio osv: nej.
Har jag kablar från Biltema: ja.
Har jag en separat DAC för jag tycker inte min inbyggda i AVRen duger: nej.
Har jag fler än 2 högtalare: ja.
Ja, du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Jaha, så nu säger du att jag tycker fel också. Visste att det skulle kommenteras. Jag vet att det inte finns någon prisgräns på om man anser sig själv som audiofil. Där skriver du emot dig själv. Det jag menade med generalisering var att det var bara mina tankar och absolut inte en "sanning" på något vis. Det jag skrev var helt och hållet subjektiva åsikter. Nej, jag är fortfarande inte någon audiofil. Oavsett vad som står på wiki!

Har jag akustikbehandlat mitt rum: nej.
Har jag en svindyr vinylspelare: nej.
Lyssnar jag endast på SACD, FLAC, DVD-Audio osv: nej.
Har jag kablar från Biltema: ja.
Har jag en separat DAC för jag tycker inte min inbyggda i AVRen duger: nej.
Har jag fler än 2 högtalare: ja.
Ja, du förstår vad jag menar.

Du "tycker inte fel", du påstår att audiofiler är något de inte är, du ser endast en typ av audiofil (den ovanligaste) som representativ för en hel grupp.
Det är som att säga att dator/gaming-entusiaster är såna som kör trippel SLI med GTX Titans, vilket de ibland gör, men de är inte representativa för hela gruppen.

Har audiofiler akustikbehandlade rum: oftast inte
Har de en svindyr vinylspelare: oftast inte
Lyssnar de endast på SACD, FLAC, DVD-Audio osv: nej.
Har de kablar från Biltema: vet inte, antagligen inte
Har de en separat DAC: ibland
Har de fler än 2 högtalare: ibland

I och med att du bryr dig nog att lägga 25k, och inte köpt en sån ipoddocka eller en soundbar som svensson köper så stämmer: "An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction". Man behöver inte lägga mycket pengar för att vara en audiofil, men lägger man pengar på det är man ju det definitivt, ja eller möjligtvis "hemmabiofil" istället.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk

Är väldigt svårt att få tag på en schysst 2-kanalsförstärkare nu om man inte går upp till 3-4000kr i budget.
Här har vi ett riktigt schysst paket.
http://www.blocket.se/goteborg/Denon___B___W_52691034.htm?sa=...
Synd att den finns i Göteborg bara..

http://www.blocket.se/stockholm/Sony_stereo_med_nya_Dali_Stil...
Förstärkaren kanske inte är den bästa, men ljud kommer det ialf och du lär bli kalasnöjd med dessa tror jag.

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

Du "tycker inte fel", du påstår att audiofiler är något de inte är, du ser endast en typ av audiofil (den ovanligaste) som representativ för en hel grupp.
Det är som att säga att dator/gaming-entusiaster är såna som kör trippel SLI med GTX Titans, vilket de ibland gör, men de är inte representativa för hela gruppen.

Har audiofiler akustikbehandlade rum: oftast inte
Har de en svindyr vinylspelare: oftast inte
Lyssnar de endast på SACD, FLAC, DVD-Audio osv: nej.
Har de kablar från Biltema: vet inte, antagligen inte
Har de en separat DAC: ibland
Har de fler än 2 högtalare: ibland

I och med att du bryr dig nog att lägga 25k, och inte köpt en sån ipoddocka eller en soundbar som svensson köper så stämmer: "An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction". Man behöver inte lägga mycket pengar för att vara en audiofil, men lägger man pengar på det är man ju det definitivt, ja eller möjligtvis "hemmabiofil" istället.

Läs omkring på faktiskt.se så får man sig en någorlunda bild på vilka som är audiofiler och inte.
Bara för man vill/tycker att det ska låta bra blir man inte per automatik en audiofil. Det ska till mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Läs omkring på faktiskt.se så får man sig en någorlunda bild på vilka som är audiofiler och inte.
Bara för man vill/tycker att det ska låta bra blir man inte per automatik en audiofil. Det ska till mycket.

lyfte ur hela ämnet till en egen tråd istället för att skräpa ner mer här!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Är väldigt svårt att få tag på en schysst 2-kanalsförstärkare nu om man inte går upp till 3-4000kr i budget.
Här har vi ett riktigt schysst paket.
http://www.blocket.se/goteborg/Denon___B___W_52691034.htm?sa=...
Synd att den finns i Göteborg bara..

http://www.blocket.se/stockholm/Sony_stereo_med_nya_Dali_Stil...
Förstärkaren kanske inte är den bästa, men ljud kommer det ialf och du lär bli kalasnöjd med dessa tror jag.

Tack så mycket för sista tipset där, men är det verkligen bra att köra på något så gammalt som helt saknar hdmi etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

till TS:

Aktiva högtalare, är det så man slipper förstärkare? Om så, hur funkar det om man vill peta in en extra bas? Har högtalarna själva utgång för det?
Helt grön här.

Permalänk
Skrivet av pjäxa:

lyfte ur hela ämnet till en egen tråd istället för att skräpa ner mer här!

Kanon

Skrivet av Oskar.:

Tack så mycket för sista tipset där, men är det verkligen bra att köra på något så gammalt som helt saknar hdmi etc?

Anledningen till att den saknar HDMI osv är för att det är en 2-kanalsförstärkare (med inbyggd CD och radio. Heter egentligen kombostereo, reciever bl.a.)
Det arbetar alltså inte bild, så som en AVR gör. (Audio Video Receiver) En hemmabioförstärkare alltså som har både digitala ingångar (optisk, HDMI, nätverk osv.) och analoga. En 2-kanalsförstärkare för samma peng som en AVR är mycket mer välbyggd och har mer påkostade komponenter. Bättre ljud för pengarna alltså.
Men hittar du en bra AVR för en bra peng så fungerar den såklart också för dina ändamål. Om du vill ha HDMI så kostar det mer, runt 1500kr och uppåt beggat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Aktiva högtalare, är det så man slipper förstärkare? Om så, hur funkar det om man vill peta in en extra bas? Har högtalarna själva utgång för det?
Helt grön här.

du "slipper" effektförstärkaren, men vill du kunna väja mellan fler källor och ha fjärrstyrd volym osv så kanske du behöver en förförstärkare av något slag ändå.
normalt skulle jag gissa att aktiva inte har en utgång för usb, men vissa modeller har det nog.
Poängen var dock att slippa sub, i den prisklassen du nämner blir svårt att hitta en vettig sub och jag har svårt att se nytta med den ifall de valda högtalarna är ok. Men vad det gäller aktiva högtalare finns det folk här som kan det mycket bättre.
Kan du hitta plats och budget för en integrerad förstärkare alt receiver med passiva kan det bli minst lika bra enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Kanon

Anledningen till att den saknar HDMI osv är för att det är en 2-kanalsförstärkare (med inbyggd CD och radio. Heter egentligen kombostereo, reciever bl.a.)
Det arbetar alltså inte bild, så som en AVR gör. (Audio Video Receiver) En hemmabioförstärkare alltså som har både digitala ingångar (optisk, HDMI, nätverk osv.) och analoga. En 2-kanalsförstärkare för samma peng som en AVR är mycket mer välbyggd och har mer påkostade komponenter. Bättre ljud för pengarna alltså.
Men hittar du en bra AVR för en bra peng så fungerar den såklart också för dina ändamål. Om du vill ha HDMI så kostar det mer, runt 1500kr och uppåt beggat.

Äh, jag vet inte vad jag vill ha. Jag ville ha en soundbar med trådlös bas, men sen ville jag ha något annat. Jag förstår tanken med bättre grejer för pengarna för förstärkare + högtalare, men får nog åka och lyssna någonstans. Blåtand, trådlöst osv är en fin grej med en alltiallolösning, men jag vet som sagt inte riktigt vad jag vill ha eller behöver.

Rummet är väldigt litet, jag sitter två meter från teven ungefär.