Permalänk
Medlem

Quadcopter

Tjenare!

Till hösten börjar jag tredje året på tekniklinjen och vi ska arbeta men något som heter gymnasiearbetet. Eftersom jag går en inriktning med programmering så tyckte jag att det var lämpligt att jag visar upp mina kunskaper inom detta område, och valde därför att bygga en quadcopter eftersom jag tycker om att får saker och ting att trotsa tyngdkraften samt vara lite unik med mina projekt ^^

Men innan jag börjar programmera så måste man ju ha något att programmera också, och det är där ni kommer in
Det är så att jag har lite svårt att välja vilket sorts kort jag ska använda mig av, exempelvis en Arduino Uno. Men jag funderar på att lägga till GPS funktioner som gör att quadcoptern kan hålla sig stabil i luften.

Någon av er här i forumet som byggt något liknande tidigare eller någon som kanske kan ge mig lite tips och trix på vägen?
Bara ställa frågor också om ni vill ha mera information!

Mvh
Kristoffer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrKlille:

Tjenare!

.....

Någon av er här i forumet som byggt något liknande tidigare eller någon som kanske kan ge mig lite tips och trix på vägen?
Bara ställa frågor också om ni vill ha mera information!

Mvh
Kristoffer

Jag har egentligen inga konkreta tips, men jag såg den här videon för några dagar sedan. Den kan kanske ge dig lite inspiration och tips.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du skrev din egen programvara till
kk 2.0
Det är ett kontrol kort gjort specifikt för att kontrollera hobby flygfarkoster.
Open source såp du har möjlighet att skriva egen programvara till en platform gjord för rc flygning
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__54299__Hobbyking_K...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKlille:

Tjenare!
Men jag funderar på att lägga till GPS funktioner som gör att quadcoptern kan hålla sig stabil i luften.

Mvh
Kristoffer

Kan en GPS signal hjälpa den och hålla sig stabil i luften?
Annars är det gyro elller liknande som är värt och invenstera i.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

GPS har generellt sett ganska dålig precision med långsamma uppdateringsfrekvenser och felberäkningar på tiotals meter, vilket gör det till ett ganska dåligt val så länge du inte tänkt stå på en fotbollsplan. Billiga sensorer för hastighet, rotation och acceleration finns i överflöd, men är i många inte helt optimala för precisionsmätning i realtid; så se upp när du köper. Huruvida en vanlig Arduino Uno klarar all denna realtidsberäkning är jag osäker på, och det kan hända att du behöver en lite snabbare CPU.
Googla på Kalman filter om du är intresserad av hur man kan gå tillväga för att få fram position.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för alla positiva svar och råd! Ska kolla upp mer om det ni länkat

Permalänk
Medlem

Lycka till..

Vill bara tillägga att man inte kan vara "lite unik" och inte heller "mycket eller väldigt unik".
Man kan bara vara unik eller inte

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Inaktiv

Ska du bygga en Quadcopter så har http://www.hobbyking.com/ stort utbud av delar Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen ingen egen erfarenhet av just quadcoptrar, men har sett diskussioner på /r/arduino om att man INTE bör köra Uno som flygkontroller pga det begränsade minnet. Dessutom sägs det vara ett enormt projekt (eller åtminstone rejält mycket svårare än man tror) att skriva ett fungerande program.

Jag tycker att du ska köra på något mer färdigt, t.ex. med en färdig flygdator. Det blir nog mer än tillräckligt med jobb för ett gymnasieprojekt, och mycket mer troligt att du faktiskt får ihop något flygdugligt att visa upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Färdig flygdator skulle jag rekommendera då. Jag och ett par kompisar håller på bygga en från scratch programmeringsmässigt. Det krävs väldigt mycket jobb för att få den flygbar vad gäller balansering osv. Det krävs en hel del förståelse för reglerteknik om man ska göra sånt själv!

Kolla in electrokit för att hitta gyro/accelerometer också.
Vi har kört på denna: http://www.electrokit.com/triple-axis-accelerometer-amp-gyro-...
Numera finns även dens efterföljare kan man väl säga:
http://www.electrokit.com/9-degrees-of-freedom-mpu9150-breako...

Permalänk
Medlem

Satsa på att bygga en quadcopter med en/ett funktion/syfte. Räcker nog mer än väl.

T ex stabilisering av en kamera. Sen kan du ju bara överskådligt förklara hur flightkontrollern fungerar med PID etc och satsa på hur du får bästa möjliga stabilisering av kameran i resten av projektet och själva bygget

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

En en gång tack för alla länkar, har kollat igenom vad ni sagt och länkat och ni har nog mer rätt än mig så ^^ Funderar på att köra på en kk2.1.5 som rekommenderades tidigare, och det där med att göra den stabil nog att kunna flyga med exempelvis en kamera lät inte dumt, man kanske kan koppla upp den till ex. min dator då och visa kamerans video via en projektor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Lycka till..

Vill bara tillägga att man inte kan vara "lite unik" och inte heller "mycket eller väldigt unik".
Man kan bara vara unik eller inte

Kan ju vara så att han menade att en del av projektet skulle vara unikt?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Kan ju vara så att han menade att en del av projektet skulle vara unikt?

Kanske det. Hur som helst var det en helt onödig kommentar som jag ber om ursäkt för. Jag vet inte varför jag ens skrev den, jag antar att jag var på fel humör. Jag lämnar kvar den dock, jag gillar inte att censurera bort mina misstag och dumheter.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKlille:

En en gång tack för alla länkar, har kollat igenom vad ni sagt och länkat och ni har nog mer rätt än mig så ^^ Funderar på att köra på en kk2.1.5 som rekommenderades tidigare, och det där med att göra den stabil nog att kunna flyga med exempelvis en kamera lät inte dumt, man kanske kan koppla upp den till ex. min dator då och visa kamerans video via en projektor?

Finns hyffsat billiga videolänkar att köra så visst är det där 100% genomförbart

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag har egentligen inga konkreta tips, men jag såg den här videon för några dagar sedan. Den kan kanske ge dig lite inspiration och tips.

Fan va coolt
Tack för att du delade med dig av den.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Inte inne själv i quadcopterrörelsen (men snart kanske) men jag vill nog hålla med om att du bör använda en färdig flygdator.
Att programmera det här själv är något utöver vad som behövs för det där projektarbetet. Hur var det, 100 eller 150 timmar? Det står och faller inte med hur avancerat resultatet blir utan genomförandet är viktigt med loggbok. Man ska lära sig att metodiskt genomföra ett projekt.
Lite avskräckande (eller uppmuntrande för framtiden) så finns det universitetskurser i det som Shimonu skriver reglerteknik (på engelska control theory). Gick den aldrig själv dock. En fara om du programmerar själv och det blir något fel är väl att quadcoptern kraschar allt för mycket så den går sönder. Så länge man labbar med något i mjukvara är det ju bara att testa igen, hårdvara lite omständigare.
Så om du kan få själva flygningen given men kan genomföra en uppgift med den istället som kanske kräver en del programmering vore det väl bra gjort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Inte inne själv i quadcopterrörelsen (men snart kanske) men jag vill nog hålla med om att du bör använda en färdig flygdator.
Att programmera det här själv är något utöver vad som behövs för det där projektarbetet. Hur var det, 100 eller 150 timmar? Det står och faller inte med hur avancerat resultatet blir utan genomförandet är viktigt med loggbok. Man ska lära sig att metodiskt genomföra ett projekt.
Lite avskräckande (eller uppmuntrande för framtiden) så finns det universitetskurser i det som Shimonu skriver reglerteknik (på engelska control theory). Gick den aldrig själv dock. En fara om du programmerar själv och det blir något fel är väl att quadcoptern kraschar allt för mycket så den går sönder. Så länge man labbar med något i mjukvara är det ju bara att testa igen, hårdvara lite omständigare.
Så om du kan få själva flygningen given men kan genomföra en uppgift med den istället som kanske kräver en del programmering vore det väl bra gjort.

Funderar själv att bygga en quadrocopter men man får se när man får tummen ur, har lite andra projekt som ska bli klara först. Men iaf hittade den här länken som går igenom hur du programmerar en quadrocopter. Som Aqualize nämner (och som även nämns i länken) är att du bör använda en flygdator. Sen när du har fått allt att funka så kan du om du orkar och vill bygga en egen flygdator, för reglerteknik är inte det lättaste direkt. Har själv läst en kurs om det på universitetet och den var rätt tung.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att gå åt motsatt håll, och istället ge dig ner under vatten?

En gammal polare och kollega snickrade ihop en ROV för ett par år sedan, som funkar alldeles ypperligt. Senast jag snackade med honom hade han haft den nere på över hundra meters djup utan problem. Där slipper man hela den där grejen med controller för att hålla klabbet balanserat, det sköter du med vanliga bonniga flytkroppar, och kan istället fokusera på annan funktionalitet än att bara få det att funka över huvud taget.

I sitt enklaste utförande behöver den ju inte klara mer än några meters djup, och ha mer funktionalitet än att du kan åka runt med den, och få upp en kamerafeed. Vill du utmana konstruktören i dig, så kan du bygga den för större djup, och dessutom lägga till en massa funktionalitet. Plockarmar med gripklor kunde ju vara en intressant sådan.

Tar du med dig den ut till Sandhamn, Möja, eller liknande ställe i slutet eller precis efter säsongen, så är botten full av skoj grejer som diverse seglare har sumpat i vattnet i fyllan och villan, kanske till och med ett och annat svindyrt ankare i rostfritt. Får du på en tamp med karbin på det, så är det ditt. Vet du nåt ställe där folk brukar stå och fiska, så lär ju ett par svep om året rendera dig alla drag kan tänkas behöva till ditt eget fiske. Och så vidare i all oändlighet, brummar man omkring på botten på ställen där mycket folk håller till, så lär man kunna hitta hur mycket grejer som helst.

Du kan säkert också erbjuda dina tjänster på båtklubbar och sådant, folk seglar på grynnor, kommer in för snabbt mot klippan de tänkt lägga till vid, etc, oftare än man tror, och betalar förmodligen gladeligen ganska bra för en skrovinspektion som inte innebär att de 1) måste dyka i själva, eller 2) plocka upp båten för att kolla.

Med lite tur och fantasi kan du nog till och med få ett sådant bygge att betala sig självt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har du funderat på att gå åt motsatt håll, och istället ge dig ner under vatten?

En gammal polare och kollega snickrade ihop en ROV för ett par år sedan, som funkar alldeles ypperligt. Senast jag snackade med honom hade han haft den nere på över hundra meters djup utan problem. Där slipper man hela den där grejen med controller för att hålla klabbet balanserat, det sköter du med vanliga bonniga flytkroppar, och kan istället fokusera på annan funktionalitet än att bara få det att funka över huvud taget.

I sitt enklaste utförande behöver den ju inte klara mer än några meters djup, och ha mer funktionalitet än att du kan åka runt med den, och få upp en kamerafeed. Vill du utmana konstruktören i dig, så kan du bygga den för större djup, och dessutom lägga till en massa funktionalitet. Plockarmar med gripklor kunde ju vara en intressant sådan.

Tar du med dig den ut till Sandhamn, Möja, eller liknande ställe i slutet eller precis efter säsongen, så är botten full av skoj grejer som diverse seglare har sumpat i vattnet i fyllan och villan, kanske till och med ett och annat svindyrt ankare i rostfritt. Får du på en tamp med karbin på det, så är det ditt. Vet du nåt ställe där folk brukar stå och fiska, så lär ju ett par svep om året rendera dig alla drag kan tänkas behöva till ditt eget fiske. Och så vidare i all oändlighet, brummar man omkring på botten på ställen där mycket folk håller till, så lär man kunna hitta hur mycket grejer som helst.

Du kan säkert också erbjuda dina tjänster på båtklubbar och sådant, folk seglar på grynnor, kommer in för snabbt mot klippan de tänkt lägga till vid, etc, oftare än man tror, och betalar förmodligen gladeligen ganska bra för en skrovinspektion som inte innebär att de 1) måste dyka i själva, eller 2) plocka upp båten för att kolla.

Med lite tur och fantasi kan du nog till och med få ett sådant bygge att betala sig självt

Finns det mer info om ditt bygge? Blev nyfiken!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Finns det mer info om ditt bygge? Blev nyfiken!

Tyvärr var det inte mitt, utan min polares bygge, så har inte den sortens info om det. Men testa att googla på "DIY remote operated vehicle" eller nåt sånt, tror knappast han är ensam om ett sådant bygge

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tyvärr var det inte mitt, utan min polares bygge, så har inte den sortens info om det. Men testa att googla på "DIY remote operated vehicle" eller nåt sånt, tror knappast han är ensam om ett sådant bygge

Ok, men tack endå!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob