Microstuttering eller bara överdrivet kräsen?

Permalänk

Microstuttering eller bara överdrivet kräsen?

Hej!

På sistone har jag börjat upptäcka vad jag upplever som microstuttering i framförallt cs go.

Det märks tydligast när man springer och rör musen och tittar runt, framförallt till sidorna, det blir lite som att texturerna hackar sig fram en aning.
Det är inte som tearing utan det är mer att det hackar väldigt väldigt lite i kanterna i bilden.

Inställningar i spelet är allt på högsta, vsync av. FPSen ligger mellan 150-300. Så det är inga fps drop utan det är mer microstuttering/hack.

Hårdvaran är

i3570k @ 4.4GHz (ingen skillnad stock)
gtx 670
16gb ram (4x4gb)
win 7
benq 144hz 24"
samsung 840 evo 128gb

Testade för skojs skull på en annan dator och jag tyckte faktiskt att det var samma sak där, så det kanske bara är jag?

Har testat att avinstallera steam. Prövat att installera det på en annan hårddisk. Testade att installera nästa senaste grafikdrivisarna och upplevde att det blev marginellt mindre, kan varit inbillning dock. Gjorde en "clean install" av drivisarna. Även prövat att "unparka cores", ingen skillnad.
Spelade lite BF4 och testade och upplevde att det var lite hack där också, men inte lika märktbart som i CS.

Nu får jag detta att låta som att det hackar massvis, det gör det verkligen inte, utan små små hack med jämna mellanrum framförallt när man rör sig och tittar i sidled på texturer. Vad mer kan jag pröva för att få en mjukare spelupplevelse?

Ni som spelar GO testa gärna att springa och titta åt sidan, kolla längs kanterna i bilden efter små, små hack.

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så anser en moderator att den ligger fel så får ni gärna flytta den!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Är det lika illa med v-sync på?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är det lika illa med v-sync på?

Har bara prövat lite grann på vsync på och märkte ingen direkt skillnad, förutom inputlagget i musen vilket gör att vsync inte är ett alternativ för mig.
Dock som jag skrev tidigare känns det inte som tearing, hade mycket tearing på min gamla skärm så vet vad det är och detta fenomen är inte samma.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dalledalle:

Har bara prövat lite grann på vsync på och märkte ingen direkt skillnad, förutom inputlagget i musen vilket gör att vsync inte är ett alternativ för mig.
Dock som jag skrev tidigare känns det inte som tearing, hade mycket tearing på min gamla skärm så vet vad det är och detta fenomen är inte samma.

Är det lika på/med din gamla skärm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag upplever micro-stutter i CS:GO om jag har vissa bakgrundsprocesser igång. Värst är det om jag har en stream igång på andra skärmen samtidigt, då märker jag av det som mest. Webbläsare med flash-reklam kan också orsaka micro-stutter i GO för mig. Du kan ju testa att stänga av allt förutom CS:GO och se om det hjälper.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Testade att fippla lite med geforce experience och shadowplay, tyckte att efter en ominstallation utav det programmet så var det mindre stutter, som dessvärre sedan kom tillbaka. Prövade just borderlands 2 och där är det hur mjukt som helst..

Vad kan jag mer testa?

Visa signatur

Permalänk

Upptäckte nu att när jag spelar helt själv på en server utan bottar så uppstår inte problemet!?

Lade även märkte till att när jag tittar på net_Graphen så dippar min fps ner typ 5-6 fps varannan sekund ungefär, oavsett vad jag låser den på. Verkar vara i dessa drops som hackena kommer. Alltså om jag låser den på 100 så dippar den med samma mellanrum ner till 95 och sen upp till 100, ner till 95, upp till 100 osv. Detta händer inte när jag spelar utan andra spelare.

Vad kan vi tolka utav detta?!

Visa signatur

Permalänk

Har samma problem med just CS GO, det är något jävla fel på det där spelet. Flera som har problem.

Permalänk
Skrivet av RalleRalle:

Har samma problem med just CS GO, det är något jävla fel på det där spelet. Flera som har problem.

Alltså exakt samma som jag upplever eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Alltså exakt samma som jag upplever eller liknande?

Har samma problem och jag har testa massor utav "lösningar" men inget fixar det. 200 FPS och spelet känns ändå segt eller hackigt emellanåt.

Permalänk
Skribent

Vad kör ni på för skärmar, ni som har problem?
Sedan vad kör ni för kabel, DVI, VGA, HDMI, DisplayPort?

Vet att jag fick liknande "hack" problem förut när jag körde en HDMI kabel med Mini-HDMI adapter (gtx 460), bytte till DVI och då försvann det helt

Sedan undrar jag om ni testat annan mus med?
För jag fick grova problem med min MX518 när jag installerade Windows 8... den lever sitt egna liv, som att ha konstant mouse-acceleration vad jag än gör och att ibland sticker den iväg lite åt vänster, detta trots att Microsoft ska ha "fixat" det.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Vad kör ni på för skärmar, ni som har problem?
Sedan vad kör ni för kabel, DVI, VGA, HDMI, DisplayPort?

Vet att jag fick liknande "hack" problem förut när jag körde en HDMI kabel med Mini-HDMI adapter (gtx 460), bytte till DVI och då försvann det helt

Sedan undrar jag om ni testat annan mus med?
För jag fick grova problem med min MX518 när jag installerade Windows 8... den lever sitt egna liv, som att ha konstant mouse-acceleration vad jag än gör och att ibland sticker den iväg lite åt vänster, detta trots att Microsoft ska ha "fixat" det.

Skärm: ASUS VG248QE, kör i 144Hz eller 120Hz med Lightboost
Kabel: Dual-DVI (har inte så mycket till val.)
Mus: Deathadder Black Edition, har inte testat någon annan. Tvivlar starkt på att den har något med problemet att göra.

Att det är något hårdvarumässigt har jag svårt att tro då alla andra spel fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Upptäckte nu att när jag spelar helt själv på en server utan bottar så uppstår inte problemet!?

Lade även märkte till att när jag tittar på net_Graphen så dippar min fps ner typ 5-6 fps varannan sekund ungefär, oavsett vad jag låser den på. Verkar vara i dessa drops som hackena kommer. Alltså om jag låser den på 100 så dippar den med samma mellanrum ner till 95 och sen upp till 100, ner till 95, upp till 100 osv. Detta händer inte när jag spelar utan andra spelare.

Vad kan vi tolka utav detta?!

Skrivet av RalleRalle:

Och ni har testat?
Right click Steam icon > Library > Right Click on Counter-Strike Global Offensive in library > Properties > Local Files > Verify Integrity of Game Cache (This will download a clean base for the game to start from.)

Ungefär som en ominstallation men ändå inte.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Och ni har testat?
Right click Steam icon > Library > Right Click on Counter-Strike Global Offensive in library > Properties > Local Files > Verify Integrity of Game Cache (This will download a clean base for the game to start from.)

Ungefär som en ominstallation men ändå inte.

Har testat att avinstallera både steam och spelet, samt installerat det på en annan hårddisk. Ingen skillnad.

Det lustiga är som sagt att problemet verkar endast uppstå när det är andra spelare inne på servern, spelar jag ensam flyter det hur bra som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma problem i Minecraft. Vad jag än låser FPSen på så blir det väldigt hackigt. Fixade det genom att köra olåst men tyckte det var dumt då det drar massa ström med så hög fps plus att fläktarna går ju igång mer.
Till slut började jag köra med V-sync (suck)

Edit: kör 60hz btw
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Bumpar för jag har samma problem just i Cs Go.. Ingen som vet en lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

har ni med problem testat om ni har samma problem på 64 kontra 128tic server?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kört nVidia på länge, men dom har inställningar för förrenderade frames i nVidia kontrollpanelen, sänk denna till typ 1, eller kanske öka på den för att få stabilare framerate men med risk för muslagg. Du kan ju också testa att stänga av trådade optimeringar och se om det gör någon skillnad.