Multi displayport till icke displayport skärmar

Permalänk
Medlem

Multi displayport till icke displayport skärmar

Tror detta är rätt forum för detta
Jag har idag 3 stycket 1920x1080 skärmar med dvi kontakter och funderar på att skaffa en laptop med 1 mini displayport 1.2 kontakt
såvitt jag har förstått så kan man daisy-chaina displayport skärmar och 1.2 ska ha stöd för up till 4 skärmar finns det någon typ av adapter/splitter så jag kan plugga in laptopen i och sedan ut från adaptern använda displayport till dvi kontakter?
exempel:
                                           /--> displayport till dvi adapter -> skärm
laptop -> DP kabel -> splitter ---> displayport till dvi adapter -> skärm
                                           \--> displayport till dvi adapter -> skärm

eller måste jag använda displayport skärmar för att kunna uttnytja mer skärmar från 1 displayport kontakt?
jag har hittat flera splitters men jag vet inte om de funkar med dvi adaptrar

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Finns displayport till DVI sladdar som fungerar klockrent.
Använder såna hemma.

Dock vet jag inget om splitter som du prata om.
Vet att det finns såna som delar bilden i alla fall.

(kanske finns någon super duper DP splitter som har detta inbyggt? som du nu letar efter .. )

Annars får du kolla om du kan hitta en billig Matrox-3-way DVI (och då köra DP-> DVI in i matroxen och vidare till dina skärmar).

Edit: Kanske inte hjälpt dig så mycket, men vill gärna hålla ett öga själv på tråden

Permalänk
Medlem

Jo att det finns sladdar som funkar från en displayport till en dvi port vet jag med men det är just om det går att lösa multi skärm biten på något bra sätt
laptopen har i och för sig en hdmi kontakt med så jag kan använda den till den tredje skärmen men jag behöver fortfarande något för de 2 andra skärmarna
det är inte viktigt (men det är en klar bonus) att de dyker upp som "separata" skärmar i windows jag kan leva med att de tycker upp som 1 skärm i windows med dubbel upplösning är inte ett problem

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Efter lite snabb googling:
Kanske denna skulle funka?
http://www.dustinhome.se/product/5010764301/accell-3-port-dis...

Står dock väldigt luddigt om vad just den gör, om det är en som delar signalen, eller om det är en hub (som det står i en del texten) eller om du kan använda 3 skärma via DP precis som du beskriver i översta inlägget? (och står i rubriken?)

Vet inte heller om det går att koppla på displayport till DVI efter den.
Du kanske kan ringa och fråga dustin? nu när du ändå har en "specifik" vara att fråga om?

(Klara din bärbara dator 3 skärmar?)

Edit: Tyvärr verka det inte gå att koppla DP -> DVI efter "splittern".
"The DisplayPort Spec supports the daisy chaining of multiple monitors, but not the splitting of the signal. Unfortunate, to support this you need to have at least 2 DisplayPort equipped monitors that support daisy chaining (of which there are none to my knowledge)."

(Källa: http://superuser.com/questions/282232/multiple-monitors-with-... )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av INCSlayer:

Tror detta är rätt forum för detta
Jag har idag 3 stycket 1920x1080 skärmar med dvi kontakter och funderar på att skaffa en laptop med 1 mini displayport 1.2 kontakt
såvitt jag har förstått så kan man daisy-chaina displayport skärmar och 1.2 ska ha stöd för up till 4 skärmar finns det någon typ av adapter/splitter så jag kan plugga in laptopen i och sedan ut från adaptern använda displayport till dvi kontakter?
exempel:
                                           /--> displayport till dvi adapter -> skärm
laptop -> DP kabel -> splitter ---> displayport till dvi adapter -> skärm
                                           \--> displayport till dvi adapter -> skärm

eller måste jag använda displayport skärmar för att kunna uttnytja mer skärmar från 1 displayport kontakt?
jag har hittat flera splitters men jag vet inte om de funkar med dvi adaptrar

Att daisy-chaina innebär att seriekoppla skärmarna, inte att splitta signalen. Kräver att varje skärm är försedd med, förutom en DP-ingång, en DP-utgång för ändamålet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Att daisy-chaina innebär att seriekoppla skärmarna, inte att splitta signalen. Kräver att varje skärm är försedd med, förutom en DP-ingång, en DP-utgång för ändamålet.

jo jag vet vad daisy-chain är men jag misstänker att en displayport baserad splitter daisy-chainar inuti själva splittern (ärligt talat är det mindre viktigt hur det funkar så länge det funkar) och min primära fråga är ifall det går att använda en displayport till dvi adapter efteråt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aktiva DP till DVI-adaptrar bör fungera, men det är ingen garanti för att det verkligen gör det, när tekniken fär multistream fortfarande är ny.

Wikipedia om displayport

Citat:

VESA anticipates that HDMI and DVI conversion will eventually be handled by active adapters which act as DisplayPort Sink devices, in order to facilitate easier updates to latest HDMI and DisplayPort specs, and work with dual-link HDMI, DisplayPort connections with either fewer than 4 lanes or different data rates, and multiple DisplayPort streams.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hjälpsam

Matrox TripleHead2Go Digital SE är alltid en lösning för att få 3skärmar från en DP eller en DVI

Körde med TripleHead2Go Analog för att spela WoW surround innan Eyefinity och nVidia hade kommit med sina lösningar. Datorn tolkar då utgången som en megabred skärm, sedan finns det mjukvara som gör att du kan docka/maximera fönster i olika skärmar men det är inte helt native och är kanske inte alltid 100% optimalt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Matrox TripleHead2Go Digital SE är alltid en lösning för att få 3skärmar från en DP eller en DVI

Detta var också den lösning jag tänkte på spontant. Nackdelen är givetvis priset.