Vad menas med Obruten förpackning?

Permalänk
Medlem

Vad menas med Obruten förpackning?

Tjena jag köpte ett par Hörlurar från webbhallen idag. På kvittot står det "Öppet köp i 14dagar vid obruten förpackning.

Betyder detta att om jag öppnar förpackningen och testar hörlurarna att min garanti försvinner. Eller kan jag testa dem 1gång och lägga tillbaka dem i förpackningen snyggt och prydligt och få tillbaka mina pengar och köpa ett annat headset?

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk

Ej öppnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Ej öppnad.

Tack för snabbt svar!

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem

Man får väl öppna och inspektera varor man köpt från internet? Eller har jag fel?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Man får väl öppna och inspektera varor man köpt från internet? Eller har jag fel?

Från internet ja, men inte nödvändigtvis från vanlig butik. Ångerrätten när du handlar på internet kräver dock att varan är i väsentligen oförändrat skick, om ingen påverkan krävs för att "inspektera" denna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drypod:

Betyder detta att om jag öppnar förpackningen och testar hörlurarna att min garanti försvinner.

Garanti har inget med öppet köp att göra. Det vore rätt meningslöst om garantin försvann när man öppnade förpackningen

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Från internet ja, men inte nödvändigtvis från vanlig butik. Ångerrätten när du handlar på internet kräver dock att varan är i väsentligen oförändrat skick, om ingen påverkan krävs för att "inspektera" denna.

Ja juste, tänkte inte på att han köpte i butik (facepalm)

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

Tjena jag köpte ett par Hörlurar från webbhallen idag. På kvittot står det "Öppet köp i 14dagar vid obruten förpackning.

Betyder detta att om jag öppnar förpackningen och testar hörlurarna att min garanti försvinner. Eller kan jag testa dem 1gång och lägga tillbaka dem i förpackningen snyggt och prydligt och få tillbaka mina pengar och köpa ett annat headset?

Beror på hur du köpte dem..
Köpte du de ifrån butik, har du ingen rätt till att lämna tillbaka dem, för att du t.ex. inte gilla dem.
Du får däremot lämna tillbaka dem via garanti, ifall de något fel i dem, den försvinner inte. Men tänk på att garanti gäller bara för fabriksfel, och inte typ när du tappar dem. Där får du använda försäkring.

Köper du dem via nätet, har du ångerrätt ifall du inte gillar dem. Du har rätt och testa dem, öppna paketet och sedan lägg a tillbaka dem i oförändrat skick. Sedan skicka tillbaka dem.

Så jag antar att kvittot du fick, får man när man köper ifrån butik, och då har du förlorat rätten att lämna tillbaka dem, ifall du öppnat paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Man får väl öppna och inspektera varor man köpt från internet? Eller har jag fel?

Köpte det via butik

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

Köpte det via butik

Då får du inte lämna tillbaka dem om du har öppnat och provat dem då hörlurar räknas som hygien artikel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Beror på hur du köpte dem..
Köpte du de ifrån butik, har du ingen rätt till att lämna tillbaka dem, för att du t.ex. inte gilla dem.
Du får däremot lämna tillbaka dem via garanti, ifall de något fel i dem, den försvinner inte. Men tänk på att garanti gäller bara för fabriksfel, och inte typ när du tappar dem. Där får du använda försäkring.

Köper du dem via nätet, har du ångerrätt ifall du inte gillar dem. Du har rätt och testa dem, öppna paketet och sedan lägg a tillbaka dem i oförändrat skick. Sedan skicka tillbaka dem.

Så jag antar att kvittot du fick, får man när man köper ifrån butik, och då har du förlorat rätten att lämna tillbaka dem, ifall du öppnat paketet.

Du kan visst lämna tillbaka X vara för att du inte gillar färgen/whatever.

Gjorde så med mina grafikkort. Sa att det var fel minne, behövde mer. De inspekterade korten enligt rutinkontroll, fick tillgodokvitto som jag bad om.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du kan visst lämna tillbaka X vara för att du inte gillar färgen/whatever.

Gjorde så med mina grafikkort. Sa att det var fel minne, behövde mer. De inspekterade korten enligt rutinkontroll, fick tillgodokvitto som jag bad om.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

Då hade du tur, eller snälla personer bakom kassan. För då en vara har öppnats kan du inte lämna tillbaka den, ifall du köpt den i butik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drypod:

Tjena jag köpte ett par Hörlurar från webbhallen idag. På kvittot står det "Öppet köp i 14dagar vid obruten förpackning.

Betyder detta att om jag öppnar förpackningen och testar hörlurarna att min garanti försvinner. Eller kan jag testa dem 1gång och lägga tillbaka dem i förpackningen snyggt och prydligt och få tillbaka mina pengar och köpa ett annat headset?

Som sades ovan:

Skrivet av hoski:

Garanti har inget med öppet köp att göra.

"Garanti" handlar om att man är skyddad mot fabriksfel och liknande.

"Öppet köp" är något som butiker appliceras av egen fri vilja. Det innebär en utökad möjlighet för en kund att lämna tillbaka en vara mot pengar utan att behöva förklara varför. Det är många (inte "alla" — detta är ingen "lag" med fast formulering, utan något som appliceras på olika sätt beroende på affär och vara) som kräver oöppnad förpackning för att detta ska gälla generellt för att skydda sig från missbruk. Ifall du frågar butiken så kan de ibland gå med på det ändå, speciellt om du tänkt byta till någon annan produkt i deras sortiment (se bytesrätt).

Konsumentverket säger bl a om öppet köp:

Citat:

Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

, dvs "Öppet köp" handlar inte att ta hem en vara, prova den ett tag och sedan lämna tillbaka den, utan snarare en möjlighet att kunna få lämna tillbaka den om man ångrar sig innan man använt den, utan att behöva komma med djupare förklaring.

Men hur ska man då veta att man inte köper "grisen i säcken"? Jo, när du handlar i butik så kan du ju be att få testa produkten på plats. Du har möjlighet att titta på den, känna på den, fråga säljaren, etc. När du sedan väl köpt den så har du i lagens mening övervägt dess funktion i någon mån.

Köper du däremot över nätet så har du ju ingen möjlighet att "känna och klämma" i förväg, så då har man ett extra lagstadgat skydd i form av ångerrätten, men som Konsumentverket också säger:

Citat:

Du har ingen ångerätt när du handlar i en vanlig butik. Det är lätt att blanda ihop ångerrätten med öppet köp. Öppet köp är något som många butiker erbjuder, men de är inte skyldiga att erbjuda det.

Är du inte nöjd med köpet och hellre vill ha en annan vara hos handlaren så är det dock ingen skada i att kontakta säljaren och fråga. Det ligger i deras intresse att ha nöjda kunder, och ofta är de som sagt medgörliga när det handlar om byten, men att få pengarna tillbaka kan vara svårare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Då hade du tur, eller snälla personer bakom kassan. För då en vara har öppnats kan du inte lämna tillbaka den, ifall du köpt den i butik.

Pratade nyss med en kompis som köpte ett headset där för ett tag sen. Perssonerna i kassan var snälla och lät han köpa ett annat headset istället.

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Då hade du tur, eller snälla personer bakom kassan. För då en vara har öppnats kan du inte lämna tillbaka den, ifall du köpt den i butik.

Jag menade såklart när paketet var oöppnat. Har du testkört varan så är det svårare.

Jag reagerade mest på din kommentar "Köpte du de ifrån butik, har du ingen rätt till att lämna tillbaka dem, för att du t.ex. inte gilla dem.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vanliga butiker har väl inte ens någon skyldighet att ge kunder öppet köp. Jag har varit med om att lämna tillbaka en vara jag inte behövde men blivit nekad till att få pengarna tillbaka utan i stället varit tvungen att använda pengarna till att köpa något annat. Det är i alla fall bara när man beställer en vara via t.ex. nätet man kan prova den utan att förlora rätten till öppet köp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

Tjena jag köpte ett par Hörlurar från webbhallen idag. På kvittot står det "Öppet köp i 14dagar vid obruten förpackning.

Betyder detta att om jag öppnar förpackningen och testar hörlurarna att min garanti försvinner. Eller kan jag testa dem 1gång och lägga tillbaka dem i förpackningen snyggt och prydligt och få tillbaka mina pengar och köpa ett annat headset?

Det där har ingenting med garanti eller reklamationsrätt att göra utan endast "öppet köp".
"Öppet köp" är möjligheten att utan egentlig anledning lämna tillbaka en vara man köpt, det är inget som krävs enligt lag så om en butik erbjuder detta så är det de som sätter villkoren. (Inte att förväxla med den "ångerrätt" som är lagstadgad vid distansköp.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Då får du inte lämna tillbaka dem om du har öppnat och provat dem då hörlurar räknas som hygien artikel

Trams. in-ear, möjligen. Men hörlurar kommer i många skepnader och jag har själv lämnat tillbaka lurar utan problem.

Skrivet av EyeNEye:

Jag menade såklart när paketet var oöppnat. Har du testkört varan så är det svårare.

Jag reagerade mest på din kommentar "Köpte du de ifrån butik, har du ingen rätt till att lämna tillbaka dem, för att du t.ex. inte gilla dem.

Det spelar ingen roll om varan är använd eller ej, butiker har ingen skyldighet att ta tillbaka en såld vara. Nu erbjuder förvisso de flesta butiken öppet köp men ha det i åtanke och ställ frågan före köp ifall det rör sig om en vara som man eventuell vill lämna tillbaka av olika anledningar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Då har jag alltså haft tur Köpte ett mig ett par in-ear och tyckte ljudet var horribelt så jag sade att produkten inte levererar den ljudkvalité som jag ville ha och bad om att få lämna tillbaka dem och få tillbaka mina pengar eller få möjligheten att byta dem mot en bättre produkt. Fick tillbaka pengarna och är nöjd med de jag har nu

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trams. in-ear, möjligen. Men hörlurar kommer i många skepnader och jag har själv lämnat tillbaka lurar utan problem.

Det spelar ingen roll om varan är använd eller ej, butiker har ingen skyldighet att ta tillbaka en såld vara. Nu erbjuder förvisso de flesta butiken öppet köp men ha det i åtanke och ställ frågan före köp ifall det rör sig om en vara som man eventuell vill lämna tillbaka av olika anledningar.

De har en skyldighet ifall de har lämnat Öppet köp till köparen. Vilket var min poäng. Har du inget öppet köp, så kan du skita i att gå tillbaka.

Förvisso skadar det inte att ta ett snack med butiken, då de flesta kör med Goodwill

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trams. in-ear, möjligen. Men hörlurar kommer i många skepnader och jag har själv lämnat tillbaka lurar utan problem.

Köpte ett par hörlurar från webhallen, gillade inte dem på grund av ljudet, gick tillbaka efter 1 dag med och sa att jag ville lämna tillbaka dem och fick svaret att jag inte kunde det för jag att dem räknades som hygien artiklar, och det kan jag hålla med om.

Hur sugen är du själv t.ex att köpa ett par hörlurar begagnade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Köpte ett par hörlurar från webhallen, gillade inte dem på grund av ljudet, gick tillbaka efter 1 dag med och sa att jag ville lämna tillbaka dem och fick svaret att jag inte kunde det för jag att dem räknades som hygien artiklar, och det kan jag hålla med om.

Hur sugen är du själv t.ex att köpa ett par hörlurar begagnade?

Hygienartiklar, hygienprodukter, är föremål som används till vardags för att hålla kroppen frisk, ren och attraktiv.

Webbhallen tar inte emot öppnade förpackningar och/eller använda produkter i retur över huvudtahet, så vilken anledning de uppger är ovidkommande för själva sakfrågan, likaså mina preferenser gällande begagnade hörlurar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jag menade såklart när paketet var oöppnat. Har du testkört varan så är det svårare.

Jag reagerade mest på din kommentar "Köpte du de ifrån butik, har du ingen rätt till att lämna tillbaka dem, för att du t.ex. inte gilla dem.

Du har ingen lagstadgad rätt till öppet köp om du handlat i butik. Det är upp till varje handlare att avgöra hur generösa de vill vara. Läs din egen länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Du har ingen lagstadgad rätt till öppet köp om du handlat i butik. Det är upp till varje handlare att avgöra hur generösa de vill vara. Läs din egen länk

Jag har läst min egna länk. Du har inte läst min text...

Läs istället vad jag skrev......

Citat:

De har en skyldighet ifall de har lämnat Öppet köp till köparen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jag har läst min egna länk. Du har inte läst min text...

Läs istället vad jag skrev......

De är ju de som bestämmer reglerna om vad öppet köp innebär och om det står att när du brutit förpackningen så gäller inte öppet köp längre så är det den butikens regler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wo0ntee:

De är ju de som bestämmer reglerna om vad öppet köp innebär och om det står att när du brutit förpackningen så gäller inte öppet köp längre så är det den butikens regler

Ja, det är ju det jag sagt.

Citat:

Jag menade såklart när paketet var oöppnat. Har du testkört varan så är det svårare.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jag menade såklart när paketet var oöppnat. Har du testkört varan så är det svårare.

Jag reagerade mest på din kommentar "Köpte du de ifrån butik, har du ingen rätt till att lämna tillbaka dem, för att du t.ex. inte gilla dem.

Aa, men jag menade då du öppnat dem såklart, my bad