Android utan Google dynga?

Permalänk
Medlem

Android utan Google dynga?

Någon som vet om man kan köra en "Google" fri Android version på sin HTC One M7?
Vill inte ha Googles tjänster.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Android och google hör liksom ihop.. Du kan inte bara ta bort dessa hursom. Men frys de appar du kan.

Permalänk
Medlem

Du kan ju flasha CyanogenMod och köra utan att installera gapps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Android och google hör liksom ihop.. Du kan inte bara ta bort dessa hursom. Men frys de appar du kan.

Om man installerar en AOSP-rom och struntar i att köra in "Google Apps" så får man en Android-telefon utan alla Googles program och appar. Varför man skulle vilja det är dock mycket oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Någon som vet om man kan köra en "Google" fri Android version på sin HTC One M7?
Vill inte ha Googles tjänster.

Har hört att det skall då men då försvinner även Google Play som möjliggör att du kan ladda ner appar ur det stora utbudet som finns.

Men Android som operativsystem är ju gratis och Google måste ju göra någon vinst för att driva igång sitt operativsystem och då blir lösningen att kräva Googles appar i mobilen vilket jag själv tycker är en bra lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Som andra säger, flasha till exempel cyanogenmod och inte installera gapps (google apps).
1mobile market är en hyffsat bra app att ladda ner appar med istället för google play.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Android och google hör liksom ihop.. Du kan inte bara ta bort dessa hursom. Men frys de appar du kan.

Vad gör man då ifall man vill ha Android och ett privatliv där företag inte bevakar ens vanor? Jag har aldrig ägt en Android eller en smartphone. Jag är inte insatt. Däremot har jag hört hur bra och öppet Android är. Av vad jag har hört så förväntar jag mig ett system som man kan skräddasy. Jag ogillar likt trådskaparen Google. I mitt fall är det för att de sammlar in väldigt mycket privat information. Jag vill gärna få höra att det finns en möjlighet att få ha sitt privatliv i fred på mobilen.

Skrivet av Massy:

Om man installerar en AOSP-rom och struntar i att köra in "Google Apps" så får man en Android-telefon utan alla Googles program och appar. Varför man skulle vilja det är dock mycket oklart.

Om du nu gör detta. Förlorar du då någon funktion som du köpte mobilen för?

EDIT: Kort och gott så fick tråden mig att tro att Android inte är ett alternativ för mig som ogillar att dela personlig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad gör man då ifall man vill ha Android och ett privatliv där företag inte bevakar ens vanor? Jag har aldrig ägt en Android eller en smartphone. Jag är inte insatt. Däremot har jag hört hur bra och öppet Android är. Av vad jag har hört så förväntar jag mig ett system som man kan skräddasy. Jag ogillar likt trådskaparen Google. I mitt fall är det för att de sammlar in väldigt mycket privat information. Jag vill gärna få höra att det finns en möjlighet att få ha sitt privatliv i fred på mobilen.

Om du nu gör detta. Förlorar du då någon funktion som du köpte mobilen för?

Att ladda ner appar från android market...

Visst, finns andra markets än android market, men de har inte alla appar.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad gör man då ifall man vill ha Android och ett privatliv där företag inte bevakar ens vanor? Jag har aldrig ägt en Android eller en smartphone. Jag är inte insatt. Däremot har jag hört hur bra och öppet Android är. Av vad jag har hört så förväntar jag mig ett system som man kan skräddasy. Jag ogillar likt trådskaparen Google. I mitt fall är det för att de sammlar in väldigt mycket privat information. Jag vill gärna få höra att det finns en möjlighet att få ha sitt privatliv i fred på mobilen.

Om du nu gör detta. Förlorar du då någon funktion som du köpte mobilen för?

Du förstod precis, Google och massa andra företag kartlägger oss konsumenter nå fruktansvärt.
Alla skulle nog hålla med om att STASI var hemska men Google o de andra är så mycket värre.
Jag hade iPhone förut men kände att iOS var för låst, föga anade jag inte att en massa jäkla skita appar skulle veta allt om mig och kopiera alla mina kontakter i telefonboken, kunna ringa samtal utan mitt medgivande och andra hemska behörigheter.
Har stängt av så mycket så möjligt men vill ha bort allt.
Jag struntar i Google play, kan klara mig utan det.
F-Droid har ju lite appar.
Så Cyagenmod utan gapps, ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Som andra säger, flasha till exempel cyanogenmod och inte installera gapps (google apps).
1mobile market är en hyffsat bra app att ladda ner appar med istället för google play.

Tack, ska kolla 1mobile

Permalänk
Medlem

TAck för alla förslag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Du kan ju flasha CyanogenMod och köra utan att installera gapps.

Skrivet av Massy:

Om man installerar en AOSP-rom och struntar i att köra in "Google Apps" så får man en Android-telefon utan alla Googles program och appar. Varför man skulle vilja det är dock mycket oklart.

Skrivet av Cenorida:

Har hört att det skall då men då försvinner även Google Play som möjliggör att du kan ladda ner appar ur det stora utbudet som finns.

Men Android som operativsystem är ju gratis och Google måste ju göra någon vinst för att driva igång sitt operativsystem och då blir lösningen att kräva Googles appar i mobilen vilket jag själv tycker är en bra lösning.

Skrivet av Traktorsson:

Som andra säger, flasha till exempel cyanogenmod och inte installera gapps (google apps).
1mobile market är en hyffsat bra app att ladda ner appar med istället för google play.

Man kan kompromissa, och installera slimmade versioner av Google Apps -paketen, som bara innehåller det absolut nödvändigaste för att få igång Play Store.
Länktips:
http://forum.cyanogenmod.com/topic/87714-minimal-set-of-gapps...
http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/themes-apps/st...

Tillägg:
...eller rentav bara installera "Play Store": http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2227787

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu är det ju android och google. Kommer från OS'et också även om man tar bort Gplay osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Man kan kompromissa, och installera slimmade versioner av Google Apps -paketen, som bara innehåller det absolut nödvändigaste för att få igång Play Store.
Länktips:
http://forum.cyanogenmod.com/topic/87714-minimal-set-of-gapps...
http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/themes-apps/st...

Tillägg:
...eller rentav bara installera "Play Store": http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2227787

Har ingen större kunskap om detta men är inte "slimmade versioner av Google Apps" som ni kallar det, olagliga?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om man installerar en AOSP-rom och struntar i att köra in "Google Apps" så får man en Android-telefon utan alla Googles program och appar. Varför man skulle vilja det är dock mycket oklart.

Om man inte använder Googles alla tjänster? Bara en tanke.

Men som andra sagt, root:a och sedan ta bort allt du inte vill ha kvar. Enkelt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Firefox har ett eget mobil-operativsystem du kan spana in.
Det är inga "super delux"-telefoner, men har du aldrig haft en smartphone innan så borde det funka bra för dig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Vad gör man då ifall man vill ha Android och ett privatliv där företag inte bevakar ens vanor?

Cyanogenmod och/eller kanske pill med lösningar som XPrivacy.

Vill du undvika att företag bevakar dina vanor så får du helt annars helt enkelt undvika att skaffa en smartphone (detta är inget unikt för Android). Du får också dra ut internetsladden direkt och kanske slänga alla "kundkort" ur plånboken.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cenorida:

Har ingen större kunskap om detta men är inte "slimmade versioner av Google Apps" som ni kallar det, olagliga?

Beror på vad som menas med "slimmad".
I det här fallet är det inte olagligt, då själva apparna är orörda. Det man gör är att exkludera en bunt appar, och behåller de intressanta. "Gapps"-paketen är faktist bara en bunt google-specifika appar (APK-filer), samt några tillhörande konfiurationsfiler.
Sedan finns det extremt modifierade varianter där även själva apparna har modifierats för att göras ännu mer resurssnåla.
Men det är viktigt att skilja på licensbrott och lagbrott. Det är inte alltid olagligt att bryta mot licensavtal.(Däremot finns det licensavtalsbrott som även bryter mot lagen, men det är fortfarande skilda begrepp.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alla de där rättigheterna som programmen har används ju inte på det sätt som det låter som.

Tillgång till telefonlista innebär ju inte att appen faktiskt ringer upp saker utan att du aktivt väljer det, eller ens har någon sådan funktion. Det är smådelar som används utan de rättigheter som finns med i varje del, för att du ska kunna använda tjänsterna som en smartphone är till för.

Det lär inte vara någon skillnad på Iphone eller Windows Mobile i de avseendena, det är bara att Android baseras på Linux som är väldigt öppet och därför står allt det där i klartext, medan det sker i bakgrunden på de andra OSen.

Sen är ju frågan vad man ska göra på en smartphone om man inte vill låta programmen utnyttja OS-funktionerna?

Som det där med att Facebook kan lyssna på din mikrofon i mobilen, det är ju bara en rättighet för att man själv ska kunna aktivera inspelning av ett ljudklipp som man tittar på och sen köra det via deras databas för att kunna matcha ljudet till en film, serie eller liknande. Det är en feature som kräver den rättigheten i systemet för att fungera.

Visst kan det i teorin användas på fel sätt, men så är det ju med allt vi gör på nätet på våra datorer/telefoner idag. Vill man använda web-tjänster så kommer data att lagras. Annars får man låta bli.

Då kör jag hellre Android som iaf talar om direkt vilka rättigheter alla appar vill ha, så man har koll.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har ingen större kunskap om detta men är inte "slimmade versioner av Google Apps" som ni kallar det, olagliga?

Kan jag inte tänka mig att det skulle vara. Android är öppen källkod och om jag minns rätt ingår inte Googles applikationer i AOSP(Android open source project) vilket innebär att man kan hämta hem Androids källkod och använda den till i princip vad man vill, apparna hör inte ens till.

Google apps är bara en drös .apk filer som man flashar in i mappen för systemapplikationer, de flesta helt oberoende av varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Vad gör man då ifall man vill ha Android och ett privatliv där företag inte bevakar ens vanor? Jag har aldrig ägt en Android eller en smartphone. Jag är inte insatt. Däremot har jag hört hur bra och öppet Android är. Av vad jag har hört så förväntar jag mig ett system som man kan skräddasy. Jag ogillar likt trådskaparen Google. I mitt fall är det för att de sammlar in väldigt mycket privat information. Jag vill gärna få höra att det finns en möjlighet att få ha sitt privatliv i fred på mobilen.

Om du nu gör detta. Förlorar du då någon funktion som du köpte mobilen för?

EDIT: Kort och gott så fick tråden mig att tro att Android inte är ett alternativ för mig som ogillar att dela personlig information.

Hoppas du inte har en iphone,lika illa där.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Hoppas du inte har en iphone,lika illa där.

Eller Windows Phone.

Vill man klara sig utan dessa storföretags insamlande av information får man hålla sig undan smartphones helt och hållet eller köpa valfri men aldrig koppla upp den på nätet och skippa de funktioner man faktiskt har en smartphone till.
Fast nu stod det ju i det du citerade att personen aldrig ägt en smartphone alls så, men för alla andra gäller iaf detta

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Dessa versioner är inte mogna ännu enligt mig.
Jag vill ju kunna ringa med min telefon.
Det verkar som att den personen fortsätter från en över ett år gammal version som någon började utveckla men som bara lade ner arbetet sen.
Dock så kanske det kommer en Meizu med Ubuntu senare i år.

Permalänk

Cyanogenmod utan gapps, CM tillåter dig att blockera specifika appars permissons. Kolla privacy guard hos CM.

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))