Minitelefoner – Vad fan hände edition?

Permalänk
Medlem

Håller med trådskaparen.

Hade en Samsung S2:a innan min nuvarande Nexus 5.

Älskade storleken på S2:an, 4.3" skärm och tunn som en modell utan kontrakt. Ville inte ersätta den men var tvungen efter två år då den tackade för sig. Blev en Nexus 5. Gillar telefonen skarp, men 5" är för stort helt enkelt, jag har stora händer men det går inte att göra allt utan att byta fattning och använda två händer. Har tappat den två gånger tack vare det, sjukt irriterande.

Vill ha hårdvaran i Nexus 5, i en telefon med storlek som S2:an. Inga kompromisser tillåtna!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

En Z1 Compact (Sony Mobile Xperia) är ungefär lika stor som SGS2 så ser inte riktigt gnället där heller. S2 är 125.3x66.1x8.49mm, Z1 Compact är 127x64.9x9.5mm med Snapdragon 800, precis som Nexus 5. Samma skärmstorlek som S2:an, men nu är jag ingen hyperförespråkare för Sony Mobile, det finns gott om problem och kvalitetsbrister eller annat att störa sig på där med. Z1 Compact har inte samma problem som Z1 med att skärmen blir urtvättad och inte klarar att ses från minsta vinklar, men alla gillar heller inte skyddsplasten som sitter på skärmen (rekommenderas inte att ta bort den), och det är inte gorilla glas som används. Sen som vanligt så bör man vara okej med den launcher/homescreen som leverantören kör.

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS i med att det behövs fler mobiler kring 4.5" som man faktiskt kan hantera med en hand. De flesta som finns är trotts allt budget alternativ.

Men jag antar att det till viss del är pga. tillverkarna ska få in så mycket som möjligt som storleken växer. Självklart ska skärmen ha en upplösning som ser bra ut på en 27" monitor av någon anledning också. Ser ingen stor skillnad i S5ans skärm och en gammal iPad 2 eller min ännu äldre Xperia S när det kommer till hur en film ser ut etc.

Alla "större är bättre" förespråkare här kanske ska titta på iPad mini och Nexus 7 eller liknande och tänka till om dessa är i en storlek som passar... Det skiljer egentligen ingenting mellan en tablet och en mobil idag annat än att en tablet normalt inte har native support för att ringa i princip. Men varför låta det hålla tillbaka den som vill ha en stor mobil nu direkt? Bara köpa en 7" platta och använda skype eller liknande.

En ny definition av tablet och mobil som inte enbart är baserad på storleken. Kan den inte användas med en hand bör det klassas som en tablet med telefon möjligheter. En mobil bör bara behöva en hand. Detta skulle antagligen också bidra till utvecklingen av komponenterna mera än nu. Svaret tillverkarna har nu är att bara göra mobilen större om de vill trycka in en ny funktion istället för att utveckla och få in samma saker på en bestämd yta.

Men till er som tycker att vi är bakåtsträvare eller annat så varför går ni inte bara och köper en 10" platta och ringa med för det den är större och därmed bättre eller? Byx-argumenten fungerar inte heller när man vägrar gå i byxor som har fickor stora nog för 5.5"+ mobiler/tablets.

Well GL men större är inte alltid bättre och att kunna trycka in grym hårdvara på en liten yta är troligen dyrt vilket är varför det är billigare och lättare att trycka in saker i gigantiska "telefoner" istället som inte kräver att man produktvecklar vissa delar. Jag vet inte vilka som är bakåtsträvare egentligen men det kan funderas över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag sitter själv fast med telefoner från 2011 för att mina flaggskepp från den tiden är tyvärr betydligt mindre än dagens "mini" och "compact" telefoner, vad fan händer med mobilmarknaden egentligen? Är jag den ända som vill ha en mindre telefon och hyfsad hårdvara?

Här kan ni se en jämförelse över hur minimobiltelefoners storlek utvecklats.
http://i.imgur.com/OK7XCmt.jpg

http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?sony-ericsson-x...

Det är extremt liten efterfrågan på små telefoner med bra hårdvara i, det är den enda anledningen till att tillverkarna enbart gör större modeller. Det vore oerhört korkat att tillverka en liten modell som knapp någon kommer köpa, det måste du ju förstå själv oxå.
Det finns små "dumma" mobiler dock, använd dessa om du nu måste ha en liten mobil i din ficka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Den lilla skillnad det gör för mig när jag kollar på ett youtube-klipp att gå från 4,7 till 5,9 tum väger INTE upp det faktum att den blir helt oanvändbar då jag ska surfa fram något med en hand. 5" kan jag nästan acceptera, men 4,5" går precis lika bra rent storleksmässigt och skillnaden vid enhandsanvändning blir enorm. Och då ska jag tillägga att jag är extremt närsynt och mina glasögon på runt -13 gör att allt ser betydligt mindre ut än för de som har normal syn. Spelar ändå ingen roll, det räcker till med råge.

Vad gör du med andra handen hela tiden då?

Skrivet av fryguy:

Jag håller med TS i med att det behövs fler mobiler kring 4.5" som man faktiskt kan hantera med en hand. De flesta som finns är trotts allt budget alternativ.

Men jag antar att det till viss del är pga. tillverkarna ska få in så mycket som möjligt som storleken växer. Självklart ska skärmen ha en upplösning som ser bra ut på en 27" monitor av någon anledning också. Ser ingen stor skillnad i S5ans skärm och en gammal iPad 2 eller min ännu äldre Xperia S när det kommer till hur en film ser ut etc.

Alla "större är bättre" förespråkare här kanske ska titta på iPad mini och Nexus 7 eller liknande och tänka till om dessa är i en storlek som passar... Det skiljer egentligen ingenting mellan en tablet och en mobil idag annat än att en tablet normalt inte har native support för att ringa i princip. Men varför låta det hålla tillbaka den som vill ha en stor mobil nu direkt? Bara köpa en 7" platta och använda skype eller liknande.

En ny definition av tablet och mobil som inte enbart är baserad på storleken. Kan den inte användas med en hand bör det klassas som en tablet med telefon möjligheter. En mobil bör bara behöva en hand. Detta skulle antagligen också bidra till utvecklingen av komponenterna mera än nu. Svaret tillverkarna har nu är att bara göra mobilen större om de vill trycka in en ny funktion istället för att utveckla och få in samma saker på en bestämd yta.

Men till er som tycker att vi är bakåtsträvare eller annat så varför går ni inte bara och köper en 10" platta och ringa med för det den är större och därmed bättre eller? Byx-argumenten fungerar inte heller när man vägrar gå i byxor som har fickor stora nog för 5.5"+ mobiler/tablets.

Well GL men större är inte alltid bättre och att kunna trycka in grym hårdvara på en liten yta är troligen dyrt vilket är varför det är billigare och lättare att trycka in saker i gigantiska "telefoner" istället som inte kräver att man produktvecklar vissa delar. Jag vet inte vilka som är bakåtsträvare egentligen men det kan funderas över.

Din definition av mobiltelefon andas 90-tal, den är lika visionär som att en telefon måste ha nummerskiva och en skylt där det står "Typgodkänd av Televerket".

Sen är hela din diskussion fel eftersom du gör antagandet att alla vill ha små mini-telefoner men att de hemska tillverkarna gör stora telefoner som kunderna egentligen inte vill ha. Det är helt felaktigt, på marknader som den kinesiska och den koreanska (som båda är mycket större och viktigare än den svenska) vill de flesta ha stora mobiler.

Sen behöver du inte oroa dig, det finns mobiltelefoner som är 7" även om de inte finns på felgiganten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Om nu han har rätt att tycka vad han vill (och det har han - där håller jag med dig), varför skall då även vi som föredrar små mobiler inte få tycka vad vi vill utan att tvingas acceptera epitetet "bakåtsträvare"?

Därför att ni inte har nåt val. Du håller ju med om att man ska få tycka vad man vill, då måste du också acceptera att folk tycker att du är en bakåtsträvare i det här fallet.

Att du gör det till en så stor grej är mest pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Därför att ni inte har nåt val. Du håller ju med om att man ska få tycka vad man vill, då måste du också acceptera att folk tycker att du är en bakåtsträvare i det här fallet.

Argumentationen är lite märklig. Han vill ha något nytt. Och är därför bakåtsträvare...
Måste säga att jag inte förstår riktigt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Att du gör det till en så stor grej är mest pinsamt.

Det pinsamma är att du verkar tro att det är okej att häva ut dig nedsättande epitet som "bakåtsträvare" - genom att göra så anser du att din åsikt är den rätta och andra tycker fel.

Du verkar ha lite utvecklingspotential i ditt sätt att interagera med medmänniskor...jag kan bara önska dig lycka till med detta...du verkar behöva det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Argumentationen är lite märklig. Han vill ha något nytt. Och är därför bakåtsträvare...
Måste säga att jag inte förstår riktigt.
B!

Nytt? Han vill ju ha Nokia 3110 igen...

Skrivet av Cybertsen:

Det pinsamma är att du verkar tro att det är okej att häva ut dig nedsättande epitet som "bakåtsträvare" - genom att göra så anser du att din åsikt är den rätta och andra tycker fel.

Du verkar ha lite utvecklingspotential i ditt sätt att interagera med medmänniskor...jag kan bara önska dig lycka till med detta...du verkar behöva det...

Det har inget med åsikter att göra. Oavsett vilken åsikt man har i den här tråden så kommer mobiltelefonerna bli större och de som skrikandes och gnällandes kämpar emot utvecklingen istället för att anpassa sig är per definition bakåtsträvare.

Det spelar ingen roll vad du eller jag tycker, mobiltelefonerna kommer bli större och det är upp till er att gnälla och kämpa emot eller anpassa er.

Sen kanske jag tycker att det är bortkastat att lägga jättemycket energi på att kämpa emot utvecklingen...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Håller med om TS om storlekar
Satt på en iphone 4s. Köpte en OnePlusOne och kört med den i dagarna.
3.5" til 5.5" och min slutsats är att jag gillar små telefoner.

Skärmstorleken är kopplad till hur UI är gjort.
Jag får in lika mycket info på 3.5" och på 5.5" men allt är bara förstorat på 5.5", Hade större telefoner tagit nytta av en större yta så kanske jag kunde motivera en större skärm. men en app ser likadan ut på en 5.5" som på 3.5".

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sen kanske jag tycker att det är bortkastat att lägga jättemycket energi på att kämpa emot utvecklingen...

Det skulle inte vara utveckling att försöka få in samma prestanda i en mindre volym?
Att bygga något stort är inga problem, men det blir en utmaning när man ska göra det litet.

Så det är mer utmanande och utvecklande att bygga något litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nytt? Han vill ju ha Nokia 3110 igen...

Nu framgår det inte riktigt vem det är du riktar dig till här. Jag har dock inte sett någon framhärda i att alla tillverkare borde släppa allt annat, och endast producera 3110 Nokior. Jag har sett önskemål om små telefonen som är stryktåliga med bra kamera och vettig skärm. I grund och botten en uppdaterad, och tåligare variant av Experia Mini, eller nått motsvarande.
Inte en telefon jag själv skulle vara intresserad av som enda telefon, men samtidigt... Kunde man få ett klonat SIM-kort, så man slipper strula med byte var gång man ska byta telefon, så hade något sådant varit kanon när jag ska ut med cykeln och välta i skogen. En stor del av faktorn till att man inte vill dra med sig standard luren ut i skogen är så klart att den helt enkelt kostar för mycket för att krossa när man gör en OTB efter ett klantigt landat hopp. Så en ny och uppdaterad telefon som är "nästan" odödlig, är inte bra nog. De kommer kosta lika mycket som en av de vanliga lurarna, och därför inte sälja speciellt bra. En sådan lur måste alltså vara "helt odödlig" för att få lov och kosta som den större varianten av samma telefon... Och det är inte tillverkarna speciellt intresserade av. De vill ju gärna sälja fler telefoner.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Då och då längtar jag tillbaka till min HTC Desire som jag hade tidigare pga den smidigare storleken och att den var vettigare att hålla i. Nu är inte en Nexus 4 enormt stor heller, men jag hade inte haft något mot om den varit en centimeter mindre på höjden och bredden. Förhoppningsvis så finns det något vettigt alternativ som är någorlunda kompakt, stryktåligt och har bra prestanda när det är dags att byta om nåt år eller två.

Olika personer har olka behov av sina telefoner och använder dem inte på samma sätt. Personligen föredrar jag en telefon som får plats i fickan och som man inte måste slänga upp på bordet så fort man ska sätta sig eller som inte går att hantera med en hand när man ska göra nån enklare skituppgift, typ slå ett nummer när man bär på något i andra handen eller av nån anledning inte har båda händerna fria.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Din definition av mobiltelefon andas 90-tal, den är lika visionär som att en telefon måste ha nummerskiva och en skylt där det står "Typgodkänd av Televerket".

Sen är hela din diskussion fel eftersom du gör antagandet att alla vill ha små mini-telefoner men att de hemska tillverkarna gör stora telefoner som kunderna egentligen inte vill ha. Det är helt felaktigt, på marknader som den kinesiska och den koreanska (som båda är mycket större och viktigare än den svenska) vill de flesta ha stora mobiler.

Sen behöver du inte oroa dig, det finns mobiltelefoner som är 7" även om de inte finns på felgiganten.

Du gör en massa felantagningar som är rätt intressanta men inte mindre nedsättande. Ingen vill ha tillbaka telefoner a lá 90-tal och det är det ingen som sagt i denna tråd utom du tyvärr, så är det egentligen så att det är du som är ute efter en doro from elgiganten? Nej men seriöst jag undrar om du inte bara är ute efter att skapa diskussioner via mobbing i princip? Kalla folk för namn etc etc... Tolka folk som du själv vill och sedan använda den tolkningen för att försöka sätta ner folk ytterligare... Inga av dina kommentarer innehåller tyvärr diskussionsvärde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

...De flesta med små skärmar har knappast testat både stora och små under en längre tid utan kör bara liten skärm av gammal vanna och har inbillat sig själva att det måste vara så. Det som är synd är väl att de lägger en massa energi på att hitta "den ultimata lilla mobilen" när de kunde lagt samma energi på att lära sig hur mycket bättre det är med en stor skärm...

En dag kanske du inser att andra kan också ha rätt, fast det är nog att hoppas på för mycket...

Jag sitter i dagsläget med en 3.7" htc desire s (årsmodell 2008 kanske?) då min senaste mobil gått sönder, drar en sammanfattning på skärmstorlekar jag haft på smartphones och i ordning:

3.7"
4.8"
4.5"
3.7"
5.0" hämtas ut på måndag, hade det funnits en likvärdig mobil men en skärm runt 4.3" hade jag tagit den alla dagar i veckan !

Fast att ha ett socialt liv utan att klistra fast blicken på mobilen går ju inte för sig längre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller både med och inte med samtidigt. Är själv en som skaffade en iPhone 4 när den kom ut och kunde inte för all del vänja mig vid storleken på Nexus 5 när jag fick den i höstas (blev att sälja den). Efter ett tag av letande köpte jag en Nexus 4 men även den kändes för stor. Har haft den i ca 4 månader nu och även om jag har vant mig vid storleken så skulle jag nog kunna gå ner till 4.3-4.5" (iPhone 5S, som kändes helt perfekt för mig i Januari känns nu för liten, mest med tanke på frustrationen jag hade med att skriva med min förra telefon (något som går bättre på min nuvarande men kan bli ännu bättre med någon annan lur)).

Har sneglat på Lumia 1520 och då den är ENORM så kan jag se fördelarna med telefonen. Stor skärm, bra att se film på flyget/spela spel/surfa med men en aning stor för att ha i jeansfickan (även mina baggiga jeans) samt lite underlig att prata i telefon med (ungefär som att tala med en Nexus 7 mot örat). Sen så är det ju som många här säger svårare att använda denna telefon med en hand (även jag som har monsterhänder har tappat min Nexus fler gånger vid en hands användning än min förra telefon). Sedan så har vi Lumia 925 som jag kollat också på rätt mycket. Skön i handen, bra skärm och rentav perfekt storlek för mina händer (trillar inte mycket och har tillräckligt stor skärm för att jag ska vara bekväm att skriva med). Nackdelen? Mindre skärm att surfa, spela och kolla på film på (något jag gör ganska mycket då jag pendlar/flyger ofta).

Så ja, hurän man väljer telefon efter storlek så förlorar man något. Köpa det man känner sig mest bekväm med tror jag är det bästa man kan göra, och håller med att hårdvaran i stora telefoner bör anpassas till mindre modeller (likt vad Sony gjort med Z1 Compact)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

En optimal telefon skall vara:

4,5"
Iphone
Vattentät/dammtät
3200 mAh
Fungerande Flash
4G
Responsiv/låg inputlag

Min dröm

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att mobiltelefoner av idag inte tillverkas för riktiga män. Män utan handväska. Män som har en enda innerficka i kavajen och där måste mobilen samsas med nycklar, plånbok, snus och visitkort.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är uppenbart att mobiltelefoner av idag inte tillverkas för riktiga män. Män utan handväska. Män som har en enda innerficka i kavajen och där måste mobilen samsas med nycklar, plånbok, snus och visitkort.

Nästan rätt. Riktiga män har inte nödvändigtvis kavaj...
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är ingen i den här tråden som har gjort antagandet att "alla vill ha små mini-telefoner", däremot finns det ett par personer som gjort antagandet att alla vill ha stora telefoner och att de som påstår sig önska något annat inte vet vad de egentligen vill.

Att "de flesta" vill ha "stora mobiler" skulle mycket väl kunna stämma (vore intressant att se de studier du har som underbygger den tesen, inte minst för att kvantifiera "de flesta" och "stora"), men det är fullständigt irrellevant. Det finns en potentiell marknad för "enhandsmobiler" och de behöver på intet sätt ersätta de "stora" mobilerna, men det finns få produkter i det mindre segmentet och det görs alltid avkall på prestanda. Det är orsaken till att den här tråden alls existerar.

Du har ingenting att vinna på att försöka övertyga någon här om att "större alltid är bättre", det är nämligen inte av konservatism vi vill ha fler små alternativ och inte heller vill vi ha bort de stora mobilerna från marknaden. Vi strävar inte bakåt, vi strävar mot en alternativ framtid där stora och små mobiltelefoner existerar tillsammans och där alla kan välja det som passar dem bäst! ☮

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

En optimal telefon skall vara:

4,5"
Iphone
Vattentät/dammtät
3200 mAh
Fungerande Flash
4G
Responsiv/låg inputlag

Min dröm

ge mig en iphone på 4" med det där så är jag nöjd. bryr mig inte jättemycket om mycket av det där dock, det jag vill ha är min femma med ett större (och helst inte platt, mitt är löjligt dåligt nu efter två år) batteri, 4g och ny hårdvara. älskar vikten, storleken, känslan i handen, hållbarheten och utseendet av iphone 5 och 5s.

Permalänk

Egentligen är väl Neonode N2 den perfekta telefonen, legenden som ingen hade, med sin 2" skärm?

Runt 2002-2004 hade jag en iPaq h1940 som handdator. Den var 3.5" och redan då tyckte jag att det var en lagom storlek. Jag hade ett antal Ericsson Walkman lurar med runt 2" som hade ett oerhört trevligt format, små och smidiga. Redan då hade jag vänner som köpte usla stora telefoner (T.ex. Nec och den stora Motorola telefonen med touch som tre gav bort nästan gratis) Bigger is not always better...

Efter Walkmaneran blev det en X10 Mini och året efter en Xperia Mini på releasedagen Xperia Mini är perfekt som musikspelare när jag tränar och jag använder den därför fortfarande dagligen. Har till och med kostat på ett nytt original batteri. Vart gör folk av sina 6.5" dasslock när de tränar, är det inte jobbigt att ha en sån i en armhållare eller löpartajtsens trånga fickor?

Jag skaffade sedan en telefon till eftersom minnet tar slut i minin hela tiden, en Xperia S 4.3" men fick möjlighet att byta bort den mot en Galaxy Ace 3 på 4" vilket är det bästa jag har funnit som är hyfsat litet och inte uselt. Xperia Go på 3.5" blev jag avrådd att köpa i alla butiker jag gick in i på grund av att det var en "dålig produkt".

Hade någon tillverkare lanserat en barphone med Android liknande Sony Ericsson C901, alltså med möjlighet att köra Spotify hade jag köpt den direkt. Nokias touch and type med modernt operativ och hårdvara hade varit fantastiskt! Och så hoppas jag fortfarande på att Sony ska släppa en Xperia Mini 2...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det är extremt liten efterfrågan på små telefoner med bra hårdvara i, det är den enda anledningen till att tillverkarna enbart gör större modeller. Det vore oerhört korkat att tillverka en liten modell som knapp någon kommer köpa, det måste du ju förstå själv oxå.
Det finns små "dumma" mobiler dock, använd dessa om du nu måste ha en liten mobil i din ficka.

Du har ju inte ens läst igenom tråden utan bara slängt ur dig ett antagande helt utan några som helst belägg för det, hade du läst igenom tråden så hade du sett att det i själva verket inte alls handlar om att ha den i fickan utan snarare att den ska vara smidigt att använda med en hand. ***bort/moderator*** Den här tråden i sig är ju ett bevis på att det uppenbarligen finns en omättad marknad så efterfrågan finns det handlar bara om att lansera en produkt och marknadsföra den rätt. Utöver det så vet ju generellt sett folk inte vad de vill ha ändå utan med rätt publicitet och marknadsföring så kan man skapa en efterfrågan som inte tidigare funnits.

Tagit bort nedlåtande text
Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte brytt mig om att uppgradera min gamla Galaxy S2 just för att jag är nöjd både med telefonen och storleken. Kompisens S5 är skrattretande klumpig så en sådan "uppgradering" kan jag gärna vara utan.

Men visst, jag är väl en bakåtsträvare som inte bryr mig om en stor skärm och en massa spelprestanda. Jag använder den ofta i bilen för att lyssna på musik eller ljudböcker. Även navigatorn funkar jättebra och läser upp vägbeskrivningen i bilstereon utan att jag kikar på skärmen. Vad jag behöver är en smidig ersättare den dagen min gamla S2 ger upp.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Själv har jag inte brytt mig om att uppgradera min gamla Galaxy S2 just för att jag är nöjd både med telefonen och storleken. Kompisens S5 är skrattretande klumpig så en sådan "uppgradering" kan jag gärna vara utan.

Men visst, jag är väl en bakåtsträvare som inte bryr mig om en stor skärm och en massa spelprestanda. Jag använder den ofta i bilen för att lyssna på musik eller ljudböcker. Även navigatorn funkar jättebra och läser upp vägbeskrivningen i bilstereon utan att jag kikar på skärmen. Vad jag behöver är en smidig ersättare den dagen min gamla S2 ger upp.

Själv letade jag länge och kikade på både S2 och S3 mini tills jag till slut valde S4 Mini, som då just kommit ut, för att uppgradera min gamla ZTE Blade.
Den är ungefär lika stor som S2 men har lite mer minne, lite snabbare dual core CPU och stöd för 4G.

Jag gillar inte heller mobiler som är svåra att styra med två händer och denna är på gränsen vad jag klarar av med mina fingrar. Ligger dessutom perfekt i trånga jeansfickor.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Den här tråden i sig är ju ett bevis på att det uppenbarligen finns en omättad marknad så efterfrågan finns det handlar bara om att lansera en produkt och marknadsföra den rätt..

Nej, det är den inte. Den är inte ett statistiskt underlag för nånting överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Just nu är trenden att mobilerna blir större precis som att trenden gick mot allt mindre mobiler innan smartphones dök upp.
Vad som händer dom kommande åren återstår att se. Kanske är det dig vi skrattar åt om två år när vi minns blaffmobilerna som alla köpte 2014?

Tagit bort citat
Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad*

Vänligen undvik otrevligheter och annat trams. Håll diskussionen på en saklig nivå utan öknamn, nedlåtande inlägg osv.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag antar att det är därför man nästan aldrig ser någon med en iphone.

Permalänk
Medlem

Ärlig talat så ser jag denna trenden att flaggskeppsmobiler blir större som en tillfällig sak.
När marknaden utvecklas så tror jag att alla tillverkare kommer att separera deras flaggskeppsmobiler i två segment: vanliga mobiler på runt 4.5 till 5 tum och phablets på runt 5.5 till 6 tum. Flera tillverkare har redan gjort en sådan separation och många vanliga personer (inklusive mig) tycker att 5tum är på gränsen till för mycket och föredrar att de håller sig strax under.
På detta viset täcker dom de två största marknaderna. Flaggskeppsmobiler i mindre storlekar än så är inte en lika stor marknad, men det är möjligt att tillverkare även introducerar en serie med mindre flaggskepp. Sony är dock den enda tillverkare som gjort detta hittills (andra "mini/compact" modeller har inte jämförbar hårdvara med originalen).