Ny SSD hårddisk ploppa up utan jag installerat en.

Permalänk
Medlem

Ny SSD hårddisk ploppa up utan jag installerat en.

Så jag köpte brosans gamla dator och han tog ut sin SSD han hade i den, jag håller den här i handen.

När jag installerade windows på en HDD jag satte i direkt när jag fick den, var det bara den hårddisken i datorn. Det har gått 2 veckor och nu utan jag har någon aning varför står det att jag har en SSD 119gb.

Han måste ha glömt en i tänker jag, men varför ploppa den up nu utan jag har ändrat med något hårddisk relaterat? Jag kan lägga grejer på den och den värkar funka utan problem, även när jag öppnar up datorn och tittar så hittar jag ingen SSD någonstans..

Är min dator hemsökt?

Permalänk

Vissa chassin har så att man kan sätta en 2,5 tums disk bakom moderkortsplåten, har du kollat där?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Ser du två diskar, din hdd & en ssd?
Och du kan även kopiera exempel filer till ssd´n?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Vissa chassin har så att man kan sätta en 2,5 tums disk bakom moderkortsplåten, har du kollat där?

Det har jag inte så det är nog "problemet".

Men varför ploppa den up nu utav alla tillfällen, starta datorn efter jobbet och sen var den där bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av STAIGZOR:

Så jag köpte brosans gamla dator och han tog ut sin SSD han hade i den, jag håller den här i handen.

När jag installerade windows på en HDD jag satte i direkt när jag fick den, var det bara den hårddisken i datorn. Det har gått 2 veckor och nu utan jag har någon aning varför står det att jag har en SSD 119gb.

Han måste ha glömt en i tänker jag, men varför ploppa den up nu utan jag har ändrat med något hårddisk relaterat? Jag kan lägga grejer på den och den värkar funka utan problem, även när jag öppnar up datorn och tittar så hittar jag ingen SSD någonstans..

Är min dator hemsökt?

Jag tror att den är hemsökt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Ser du två diskar, din hdd & en ssd?
Och du kan även kopiera exempel filer till ssd´n?

Yepp, den värkar funka precis som en SSD ska göra.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för dator? Vad säger disk hanteraren ?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Grejen är att för 2 veckor sen när jag fick datorn så sökte jag efter hårddiskar och hittade inga mer än HDDn

Även när jag skulle installera windows så hittade jag även bara HDDn jag kunde installera till och förksöka boota ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Vad är det för dator? Vad säger disk hanteraren ?

Diskhanteraren hittar den som vanligt, gjorde inte det för 2veckor sedan..

Permalänk

Det finns väl moderkort med 1,8 tums ssd plats kan det inte finnas en sån?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Avstängd

Vad är det för dator? Det finns två alternativ.. Anntingen så fanns det två ssd diskar i datorn när den köptes, eller så har någon satt in en ssd i efterhand i din dator.. Det sista alternativet tror jag inte på. Är det en bärbar så kan det vara en m-sata disk som är liten.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Finns väl dom där små M.2 diskarna, sitter inkopplad i moderkortet isåfall.

Permalänk
Medlem

En del diskar kräver rätt drivrutiner, dessa kanske hämtades ner efter du installerade om datorn?

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Vad är det för dator? Det finns två alternativ.. Anntingen så fanns det två ssd diskar i datorn när den köptes, eller så har någon satt in en ssd i efterhand i din dator.. Det sista alternativet tror jag inte på. Är det en bärbar så kan det vara en m-sata disk som är liten.

En stationär

Permalänk

Hade ett gigabyte mobo som hade m-sata så det kan vara möjligt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Exempel på M.2 SSD på moderkort, så du vet vad du ska leta efter. Annars får du kontakta Det Okända ( http://www.tv4.se/det-ok%C3%A4nda )

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av STAIGZOR:

Yepp, den värkar funka precis som en SSD ska göra.

Vad är det för värde på smärttröskeln i S.M.A.R.T?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Vad har du för moderkort, chassi och oprativsystem?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeskate13:

Vad har du för moderkort, chassi och oprativsystem?

Windows 7 ultimate

Gigabyte x79-ud3

Chassi är raven rv02-e

Jag startade om datorn och ni finns icke SSDn där längre. Ska testa söka efter hårddiskar igen.

Permalänk
Medlem

Den finns inte i disk managment heller längre... Jag har ingen aning vad som händer längre..

Permalänk
Medlem

Sökte lite på google och stog att man skulle testa dra ut SSD och sätta i den igen bara, öppnade datorn och tittade lie någare och hittade en extra sladd in i nätagget.

Antar att den ligger och är i ikopplad bakom modekortet som ni sa, nu finns den i disk managment och borde funka.

Kul överaskning ändå att plötsligt få en till SSD på 120gb.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]