spillt vatten på bärbar dator i tangentbordet

Permalänk
Medlem

spillt vatten på bärbar dator i tangentbordet

Hej alla
För typ 10 min sen så spillde jag ett halvt stort glas över tangentbordet på min asus x552c. Jag stängde över datorn i panik och löt den åt sidan så all vatten skulle rinna ur. Sen torkade jag av den med en handduk.
Jag satt på den och allt funkade som det skulle.
Men nu har jag slänga av den och tänkte den skulle va av nån dag.
Tror ni att den har gått sönder eller håller den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låt den vara avstängd ett par dygn, ta ur batteriet om det går.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Ehh hade jag varit du hade jag slitit ut batteriet och det kvickt.
Vad spillde du? bara vatten eller saft eller annat mög?

Är det bara vatten så ut med batteriet lägg datorn upp och ner så allt kvarvarande vatten har en chans att komma ut.
Finns det garanti på datorn?
Om inte plocka i sär så mycket som möjligt så det torkar bättre.
Sätt inte i batteriet igen eller strömkabel förens du är 110% säker på att den är helt torr.

Har du spillt saft eller annat som lämnar klet efter sig så får andra råda dig, jag kör med T-röd men det funkar inget vidare för det ändamålet tycker jag.
Tycks alltid bli en klibbig hinna efter att spriten dunstat.

Permalänk
Medlem

Har du enormt mycket ris hemma och en stor burk kan du lägga datorn i ris Ska vara väldigt duktigt på att suga åt sig fukt

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Om den funkade när du stängde av den så har den med största sannolikhet inte gått sönder. Är det dock vatten kvar i datorn (vilket det nog är) så kan datorn gå sönder om du sätter på den om vattnet kommer i kontakt med något som leder ström. Så länge datorn är avstängd så gör vattnet ingen skada.

Jag rekommenderar att du låter datorn stå ett par dagar, lägg lite tidningspapper på tangentbordet också. Om du kan öppna upp datorn så att du kommer åt under tangentbordet utan att skada någon elektronik så kan det också vara bra, ju mer luft området där det kommit vatten får desto snabbare torkar vattnet bort. Vrid och vänd inte på datorn för mycket, då kan vattnet rinna ned djupare där det kommer i kontakt med mer elektronik och där det tar längre tid för vattnet att torka. Om du ska vända på datorn så ska du lägga den med tangentbordet nedåt om det var där du spillde.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Jag har garanti men det täcker väll inte vattenskador. Batteriet är ur nu och den ligger upponer vänd.

Permalänk
Medlem

Garantin täcker säkerligen inte vattenskador. Tänk på att inte provstarta den innan den är helt torr nästa gång detta händer.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem