Uppgradering av det ena och andra - cirka 5k

Permalänk
Medlem

Uppgradering av det ena och andra - cirka 5k

Jag går i uppgraderingstankar och behöver lite hjälp med vad jag ska satsa på. Datorn kommer att (fortsätta) användas för WoW, BF4, ljudredigering och rendering av podcast (Sony Vegas) och så småningom GTA V och annat mög. Jag bygger i ett Bitfenix Prodigy M som redan börjar bli lite fullt, men där den största begränsningen är att grafikkortet inte får vara längre än 30cm.

Jag är sugen på ett nytt grafikkort (sneglar på GTZ 970) och kanske lite mer ram, och i ärlighetens namn börjar skärmen bli lite till åren, så en skärm är jag också sugen på. 144hz är inte ett måste eller ens en målsättning, men den får gärna vara 27" och inte mindre än 24".

Det jag har nu är som följer:
CPU: Intel 4670k
MB: Asus Z87 Gryphon
Grafikkort: Gigabyte HD7950 3GB PCI-E WF
RAM: 1600 mhz 2x4gb Corsair av något slag
Chassi: Bitfenix Prodigy M
PSU: Be Quiet! 630w
SSD: Samsung 830 128 Gig | Samsung 840 250 Gig
HDD: WD Green 1tb | WD Red 3tb
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

Permalänk

Du har ju en helt OK rigg, men en uppgradering till ett GTX 970 skulle ge en bra boost. Det går dock loss på ca 3500:- vilket endast lämnar 1500:- till en ny skärm. Men det finns en del bra och billiga skärmar idag. Dock är jag inte rätt person att rekommendera skärmar dp jag har ganska dålig koll.
Mer RAM vet jag inte om du skulle ha så stor nytta av. Har du kikat hur mycket du använder av dina 8 GB?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Du har ju en helt OK rigg, men en uppgradering till ett GTX 970 skulle ge en bra boost. Det går dock loss på ca 3500:- vilket endast lämnar 1500:- till en ny skärm. Men det finns en del bra och billiga skärmar idag. Dock är jag inte rätt person att rekommendera skärmar dp jag har ganska dålig koll.
Mer RAM vet jag inte om du skulle ha så stor nytta av. Har du kikat hur mycket du använder av dina 8 GB?

Nej, RAM gör nog inte jättestor skillnad. Det är mer något jag hängt upp mig på för redigering och sånt, men det jag gör är nog inte så beroende av det. Det är inga tunga 3D-renderingar.

Gigabyte har ett 970 som ligger på 2990, men det är en cm för långt. Väntar mig dock att någon annan tillverkare kommer sänka priset i någon kalenderlucka eller så framöver.

Budgeten är inte satt i sten, det är mer att ha som ett riktmärke. För att få ett tyst kort och en skärm som inte är direkt dålig så går jag gärna upp lite. 500 extra är inga pengar när man ändå är där uppe och bråkar.

Skärmen jag har nu är den här

Permalänk
Avstängd

Grafikkortet du har idag hänger ju fortfarande med helt okej. Ett nytt chassi kanske skulle vara på sin plats, med bättre luftflöde och hårddiskplatser?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Grafikkortet du har idag hänger ju fortfarande med helt okej. Ett nytt chassi kanske skulle vara på sin plats, med bättre luftflöde och hårddiskplatser?

Jag gillar chassit och har inte märkt av några direkta värmeproblem. Klart att det vore enklare att bygga i, men i framtiden kommer nog lagringen flytta över till en NAS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Jag gillar chassit och har inte märkt av några direkta värmeproblem. Klart att det vore enklare att bygga i, men i framtiden kommer nog lagringen flytta över till en NAS.

Okej, tolkade som hårddisk platserna höll på att ta slut. Men VG248QE/XL2411Z och ett MSI GTX 970 Gaming 4G kan vara en bra investering dock 1400kr över budget.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem

Om jag ska hålla mig någorlunda inom budget verkar det vara kört att få en schysst skärm, så tills vidare får jag nog hålla mig till den jag har. Det kan tyckas vara en dum fråga, men hur stor skillnad gör egentligen skärmen?

Ny fråga! Jag har börjat snegla lite på ett monitorfäste för att frigöra lite utrymme på skrivbordet. De jag har tittat på tar skärmar upp till 24", men anger samtidigt vikt upp till 15kg. Det måste väl gå att sätta dit en skärm på 27" också, eller? Om fästet är rätt dimension menar jag.

Det är det här jag tittat på. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Om jag ska hålla mig någorlunda inom budget verkar det vara kört att få en schysst skärm, så tills vidare får jag nog hålla mig till den jag har. Det kan tyckas vara en dum fråga, men hur stor skillnad gör egentligen skärmen?

Ny fråga! Jag har börjat snegla lite på ett monitorfäste för att frigöra lite utrymme på skrivbordet. De jag har tittat på tar skärmar upp till 24", men anger samtidigt vikt upp till 15kg. Det måste väl gå att sätta dit en skärm på 27" också, eller? Om fästet är rätt dimension menar jag.

Det är det här jag tittat på. http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fasten-...

Det ökar spelupplevelsen, och priserna är idag har sjunkit till en mänsklig nivå. Ditt HD7950 ska/bör klara av en 144Hz om du spelar i medium/high i 1080p.

Om skärmen har VESA fästen så fungerar det, 27" använder 100x100.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Det ökar spelupplevelsen, och priserna är idag har sjunkit till en mänsklig nivå. Ditt HD7950 ska/bör klara av en 144Hz om du spelar i medium/high i 1080p.

Om skärmen har VESA fästen så fungerar det, 27" använder 100x100.

144 fps i bf4 på medium/high med ett 7950? Inte en chans

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Jag går i uppgraderingstankar och behöver lite hjälp med vad jag ska satsa på. Datorn kommer att (fortsätta) användas för WoW, BF4, ljudredigering och rendering av podcast (Sony Vegas) och så småningom GTA V och annat mög. Jag bygger i ett Bitfenix Prodigy M som redan börjar bli lite fullt, men där den största begränsningen är att grafikkortet inte får vara längre än 30cm.

Jag är sugen på ett nytt grafikkort (sneglar på GTZ 970) och kanske lite mer ram, och i ärlighetens namn börjar skärmen bli lite till åren, så en skärm är jag också sugen på. 144hz är inte ett måste eller ens en målsättning, men den får gärna vara 27" och inte mindre än 24".

Det jag har nu är som följer:
CPU: Intel 4670k
MB: Asus Z87 Gryphon
Grafikkort: Gigabyte HD7950 3GB PCI-E WF
RAM: 1600 mhz 2x4gb Corsair av något slag
Chassi: Bitfenix Prodigy M
PSU: Be Quiet! 630w
SSD: Samsung 830 128 Gig | Samsung 840 250 Gig
HDD: WD Green 1tb | WD Red 3tb
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

Såhär hade jag gjort med tanke på att dina komponenter är riktigt bra i övrigt
Du kommer inte upp i några 144 fps i snitt (bf4) men spelupplevelsen med en 144hz skärm är natt och dag mot 60hz skärm
Ett gtx 970 är i runda slängar ungefär 60% snabbare om man ser på sweclockers prestandaindex jämfört med ett 7950

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7469982/2014-12-14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makn:

144 fps i bf4 på medium/high med ett 7950? Inte en chans

Jag har inte nämnt några 144fps likväl nämnde jag inget specifikt spel. Enda jag nämnde var att en 144Hz skärm ökar spelupplevelsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Såhär hade jag gjort med tanke på att dina komponenter är riktigt bra i övrigt
Du kommer inte upp i några 144 fps i snitt (bf4) men spelupplevelsen med en 144hz skärm är natt och dag mot 60hz skärm
Ett gtx 970 är i runda slängar ungefär 60% snabbare om man ser på sweclockers prestandaindex jämfört med ett 7950

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7469982/2014-12-14http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7469982/2014-12-14

Jag kan, som tydligt är av tråden, väldigt lite om skärmar? Hur står den där sig mot andra alternativ som länkats? Jag är inte bara ute efter smooth gaming, och som jag redan nämnt är det en handfull spel som rullar hos mig. BF4 har det varit lugnt med ett tag, men jag spelar (väldigt) mycket WoW och gissar att det kommer bli en del GTA när det släpps. Jag vill också att det ska vara bra färgåtergivning på skärmen eftersom jag tittar mycket på film och serier i 1080 och tycker om bra skärpa och svärta.

Tipsen än så länge är:
BenQ 24'' XL2411Z
ASUS 24" VG248QE
Acer 24" Predator GN246HLBbid
Och så den här, också runt 2000kr
AOC G2460PQU