Permalänk
Proffsmoddare

CURV3D AIR-edition

Hejsan,

Detta bygge har säkert några av er sett tidigare, man kan väl kalla de mitt tredje seriösa projekt. Jag och projekt verkar dock vara en neverending story, jag hittar hela tiden någonting att förbättra på så slutar de med att man bygger om och så vidare. Hur som haver, CURV3D är nog de bygge jag är mest nöjd med, tanken när jag första gången byggde den var att få till ett stilrent litet chassi med en udda form som inte var likt något annat som fanns att köpa. Jag har någon underlig förkärlek till väldigt små byggen och Mini-ITX, jag har aldrig varit så mycket för flådig hårdvara och overkill. Jag la ner mycket tid på att bygga allting runt just denna hårdvara i denna version, kablarna sleevades och kortades ner för att vara perfekt längd. En helt custom hårddisk-"bur" byggdes av lite överskottsmaterial och så vidare.

Hur som helst, detta bygge har fungerat som en HTPC/NAS som jag använt som mediespelare kopplad till TVn, de var lite de som var tanken från början med, därför chassit byggdes i liggande format för att kunna passa in bland en förstärkare och liknande.

Hårdvaran som suttit i senaste året är detta:

MOBO: Asus E45M1-I Deluxe
RAM: 2x4GB Corsair DD3
SSD1: Corsair Force 60GB
SSD2: Intel X-25-V G2 40GB
HDD: Samsung Spinpoint 1TB

Just med denna version så vann jag moddningstävlingen "Pimp my Rig" på Birdie 2013.

Jag har fortfarande planer på nästa uppgradering för detta bygge, det kommer att bli kraftfullare hårdvara så att man kan använda datorn till mer än att titta film och surfa. Kraftfullare hårdvara betyder mera värme, det kommer jag lösa genom att vattenkyla CPUn i detta lilla chassi, det kommer bli en utmaning eftersom de är extremt lite plats, men de ska bli kul. Är ni intresserad av denna nästa del av projektet så kolla gärna in min bygglogg här i forumet där jag jobbar på detta.

Tills dess så kolla gärna in bilderna på den senaste "versionen". Kommentera gärna vad ni tycker.

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Besök galleriet här

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Core i3 4130T har förhålladevis låga 35w TDP och bör ha prestanda så det räcker, eller vad hade du tänkt dig?

Permalänk
Medlem

2/10 too much cute, ne men det är skit cool ju c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

gillar bygget jättemycket! HDD-buren är tokvacker! Hur kyls bygget? fläktar i botten?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av biorrith:

Core i3 4130T har förhålladevis låga 35w TDP och bör ha prestanda så det räcker, eller vad hade du tänkt dig?

I den vattenkylda versionen kommer det sitta en AMD A10-7850K där, har spelat både Dota 2 och andra spel med den så kommer fungera som en enklare speldator med.

Dock är jag ganska sugen på någon T processor som du nämner från Intel och ett litet GTX 750TI och försöka få plats med de i den, hade varit fränt.

Skrivet av Daark:

2/10 too much cute, ne men det är skit cool ju c:

Tack tack!

Skrivet av Marticus:

gillar bygget jättemycket! HDD-buren är tokvacker! Hur kyls bygget? fläktar i botten?

Tack Marticus! Ja hårddiskburen blev jag nöjd med, försökte göra den i samma form som själva chassit, dock försvinner den nu när de ska vattenkylas för att få plats med en radiator istället.

I denna tidigare version så satt de en 100mm slim fläkt under moderkortet som fungerade som kylning. I den vattenkylda versionen jag jobbar med nu kommer det sitta två stycken 120mm fläktar i botten, lite bilder på de hittar du här:

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE

Permalänk
Medlem

Var själv med och kom 3:a i den tävlingen.
Du är helt klart värd din förstaplats med denna skönhet! Keep it up!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Meshify C | AMD 3700X | Asus X570-F Gaming | 32GB TridentZ 3600MHz | MSI RX 5700XT Gaming X | Corsair AX860i | Samsung 970 M.2 500GB | Samsung EVO 500GB | MX500 500GB | WD 3TB | Deepcool Castle V2 240

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av DeZinc:

Var själv med och kom 3:a i den tävlingen.
Du är helt klart värd din förstaplats med denna skönhet! Keep it up!

Ja det var en rolig tävling, tack så mycket!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt vackert gjort!

Visa signatur

Gött mos änna.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Ax3r:

Riktigt vackert gjort!

Tackar!

Visa signatur

Permalänk

en av mina favorit mini itx byggen!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ace_finland:

en av mina favorit mini itx byggen!

Tack så mycket!

Visa signatur