Mionix demonstrerar Naos Quantified Gaming

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Mionix demonstrerar Naos Quantified Gaming

Det svenska gamingföretaget Mionix vill förändra spelplanen med bland annat puls- och svettmätare inbyggt direkt i musen. SweClockers klämmer på konceptet Quantified Gaming.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Om musen klarar av att läsa av stressnivån med precision kan det bli intressant. Det känns konstigt att ett stort företag använder sig av Kickstart. Vilken utmärkt reklamkampanj.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Första reaktionen var "Ämen guud vad onödigt!". Men tänker jag efter kan jag se något kul i att kunna se stressnivån hos proffsspelare vid vissa situationer

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2013

Detta kan vara en bra grej för Capcom att ta lärdom av, Så dom vet vad folk bli stressade/uppskrämda av.. Så att dom kan göra ett bra resident evil spel nångång

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2013

Kan vara fantastiskt för speltillverkare också, att se om reaktionerna baserat på värdena stämmer överens med förväntan! Framför allt i stresspel, kan jag tänka mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jan 2010

Hade den här musen funnits när jag första gången spelade Alien versus Predator så hade förmodligen mjukvaran själv tillkallat en ambulans...

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Hm, kanske man borde checka in det här.. Skulle vara roligt att se hur nervös/spänd man är..

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Har själv backat projektet o hoppas verkligen att de lyckas. Som spelutvecklare själv så är det väldigt spännande att se inte bara vilken potential detta har i bland annat skräckspel, utan även implementera det själv i sina egna projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Razer har en liknande funktion, kallad Razer stats men den fungerar inte ens ett dugg, så det vore välkommet med en bättre variant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SR388
Registrerad
Mar 2010

Så proffsspelare ska inte bara känna stress över hur hektiska spelen blir och att det är mängder med folk som tittar på, de ska också visa upp detta i siffror och känna mer press över hur något hela tiden håller koll på deras stress? Låter inte särskilt praktiskt.

Jag känner själv om jag blir nervös och stressad av ett spel, jag behöver ingen mätare som visar hur mycket handsvett jag har. Men om det får någon att gå igång, kör hårt.

PC | PS4 | Switch | Wii U

RIP Jesper | 1987-2019

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2010

Mionix uttalas det majOnix, jag har alltid utalat det miånix ???

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Lisch
Registrerad
Aug 2002

Kan man inte bara ha ett armband med pulsmätare?

hehu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Kanske bara är jag, men det skulle vara extremt intressant för medicinska undersökningar om exempelvis stressnivåer hos gamers och hur det påverkar vardagen i framtiden. Ett väldigt billigt sätt för en studie att samla in enorma kvantiteter data ifall det här blir någonting utav. Jag hoppas på det i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
!= Fjollarp
Registrerad
Okt 2013

Känns mer som någonting för konsoler. Där kan man implementera det i handkontrollerna och så har alla funktionaliteten.

På PC så kommer det nog aldrig kunna slå igenom på det sättet som Emil tänker sig med skräckspelet eftersom att inte alla kommer att ha en sådan mus.

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: i7-8550U, MX150, 16 GiB LPDDR3, 1 TB 860 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2004

Angående e-sport.. drogtestas spelare?

What did the ocean say to the shore? Nothing, it just waved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av _anka_:

Angående e-sport.. drogtestas spelare?

Nej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jun 2003

Innovativ idé, men som nagra andra ar inne pa har sa har jag svart att se varfor en valjer att stoppa dessa funktioner i musen.

Musen, i flera fall, ar en unik sak. Som valjs med omsorg och alla kommer inte forpassa sig till denna mus for att fa dessa funktioner som erbjuds. Ingen skulle fa for sig att implementera dessa funktioner i en hockeklubba eller tennisracket, for alla vet att alla spelare har sina "egna" favoriter av klubbor och rackerter.

Skriver fran ett kroatiskt tangentbord, dar det erbjuds "đžćčš" istallet for "aao med prickar"och "z" och "y" har bytt plats.

HP Spectre X360

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008

Nja, argumenten låter knystade och övertygar verkligen inte med sin irrationella samband.
Hur vetskap om min puls eller svettgrad kan förbättra min förmåga vid olika situationer övergår mitt förstånd. Om jag inte inser mina brister under pågående spel tvivlar jag på att insikten i om min puls lär var till någon större hjälp.

För andra som betraktar mitt spelande är min puls på sin höjd kuriosa. Är man stressad säger man till i sin mikrofon. Att förvänta sig att en spelledare kan tolka hjärtslag är illusoriskt.

Dynamisk anpassning av spel låter ju bra på pappret men innan spelutvecklare kan göra spel med realistisk AI så tvivlar jag på att en sådan funktion faktisk tillför någon nytt.

Gissar på att Mionix Naos Quantified Gaming i bästa fall blir en parentes i historien om man inte kan visa upp nyttan på ett mer övertygande sätt.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SR388
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av mnystedt86:

Detta kan vara en bra grej för Capcom att ta lärdom av, Så dom vet vad folk bli stressade/uppskrämda av.. Så att dom kan göra ett bra resident evil spel nångång

Som om de skulle bry sig. Så länge skiten säljer är allt frid och fröjd.

PC | PS4 | Switch | Wii U

RIP Jesper | 1987-2019

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

älskar videoklippet, gu va jag skrattade åt kommentarerna även infallsvinklar för konceptet jag inte tänkt på, blev mycket mer intresserad av detta nu, bra artikel!

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av AndersBlomdahl:

Mionix uttalas det majOnix, jag har alltid utalat det miånix ???

Maiånix uttalar jag det som

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

Gillar det Emil är inne på angående singelplayer och skräcktitlar. Framförallt kan man nyttja det till att låta pulsen droppa ner för att sedan jaga upp den ordentligt. Det är sådant som gör att man blir rädd på riktigt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

För mig låter det tämligen värdelöst när det kommer till att göra bättre spelupplevelser. Varför skulle jag behöva se mina medspelares stressnivåer? Varför skulle jag vilja se hur stressade e-sportdeltagare är?

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Det kan nog bli rätt bra om det fungerar som det ska.
Sacriel (Twitch streamer) hade en "heartrate monitor" på sin stream förut och det var rätt kul att se pulsen när han spelade.

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I botten på burken
Registrerad
Dec 2010

Detta skulle jag kunna tänka mig köpa, om mjukvaran presterar som den ska det vill säga.

Fractal design R4, Evga supernova 850 g2, Asus prime z370-P, 16 gb corsair, i5 8600K, nvidia gtx 780 ti

Main laptop: ASUS E403SA

Reserv/HTPC: Cooler Master Elite 120 Advance, Corsair CX430W, Asrock E350M1, 8 GB RAM (A-data), 1 TB Seagate Barracuda 7200 rpm, Ubuntu 14.04 + XBMC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Nirnaeth:

Hade den här musen funnits när jag första gången spelade Alien versus Predator så hade förmodligen mjukvaran själv tillkallat en ambulans...

Alternativt stängt ned spelet och tagit fram rena kallingar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Skulle varit coolt om musen skiftade färg precis som en humör ring gör, svart när man blir ursinnig.

PC - Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K 4.0Ghz + Alphacool Eisbaer 420mm - 32GB RAM - Gigabyte RTX 2080 OC - Asus Essence STX II + Pioneer HRM-5 - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Maj 2009

Vissa spel t.ex. ARMA har ju att spelaren måste vara stilla ett tag efter att hen sprungit för att siktet ska vara stabilt.

Vore lite kul om den läser pulsen och gör att siktet är ostabilt ifall spelaren har hög puls på riktigt.

Fast kanske lite orättvist vissa har ju högre vilopuls än andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008

Jag gillar idén och skulle faktiskt kunna tänka mig att vara intresserad av ett exemplar. Förutsatt att musen sätts i produktion då!

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Okt 2011

Är det bara jag som är skeptiskt till att sensorn sitter så att man bara kan använda musen om man är "palmgripare", jag menar när jag spelar med min clawgrip så kommer jag inte hålla mina fingrar där sensorerna sitter just nu. Jag skulle hellre satt sensorn vid tummen, dock kan man kanske inte känna pulsen lika bra där.

Annan grej jag tänkte är att spelutvecklarna borde göra tvärt om i skräck spel, om man har hög puls är man väl oftast på spänn och då är det ju perfekt tillfälle att skicka något på hen.