SLå ihop två partioner, skall jag konvertera till dynamisk disk då? SSD på hybrid hur funkar den?

Permalänk
Medlem

SLå ihop två partioner, skall jag konvertera till dynamisk disk då? SSD på hybrid hur funkar den?

Sitter på en ny (beg) laptop med en hybriddisk. En Asus Zenbook UX32V : http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_ZENBOOK_UX32...

Den har en hybriddisk 24gb ssd och 500gb hdd. Där e en jekla massa partioner :). Går det att lagra ngt på ssdn eller den är bara cache? Den kommer upp i diskhanteraren och där är två partioner på den, är detta normalt?

Sen så på 500gb hhdn var där förutom recovery partioner med windows o asus skräp även C: med windows på och tom D: partition. Jag skulle vilja slå ihop de två så jag tog bort D: volymen så den blev oallokerad och tänkte sen utöka C: enheten men alternativet att utöka C: är gråmarkerat. Tänker det beror på att disken är MBR då jag har alternativet att konvertera den till en dynamisk disk. Gissar dynamisk disk är GTP eller vad det heter och då skall man väl kunna utöka partioner etc?

Har någon erfarenhet att konvertera till en dynamisk disk då recovery och allt ligger på disken redan? Är det lugna puckar eller kan ngt gå förlorat? C: spelar ingen roll men vill inte förlora recovery partitionerna med win o asussakerna på. Är det lugnt att köra konverteringen eller är där ngt jag skall tänka på?

Lägger upp ett par bilder så ni ser hur det ser ut:

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Du bara ber om att få problem och huvudvärk om du gör diskar dynamiska.

Det första du ska göra är att starta recovery programmet och bränna ut DVD skivorna eller är beredd med andra skivor.

Det är stor risk att recovery funktionen slutar funka trots att den är på en separata partition. Även om du inte gör det du planerat så går Windows eller disken åt skogen för eller senare. Klantigt att då kom på efteråt att du behövde DVD skivorna.

Edit:
Tittar du på bilden så ser man att det ligger en 450MB mellan C och före detta D. Partitioner du vill slå ihop i diskhanteraren måste ligga bredvid varandra.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är 24Gb disken en mSata / M.2 disk.. Vore ja dig skulle ja ta reda på vilket, Kolla om datorn kan boota från den platsen, Och sedan (Om boot är möjligt) köpa en större Msata / M.2 disk o köra operativ på..

Edit: Såg nu att de inte va varken mSata eller M.2.. 24Gb SSD är lödd direkt på moderkortet, (Den blåa markeringen).. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |