Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Custom 60% Matias tangentbord

Hej, här är en ganska enkel bygglogg på ett av mina pågående tangentbordsbyggen. Jag har ett bra tag varit sugen på att testa Matias Quiet Click-brytare och att bygga tangentbord är ju kul. Bygget har hämtat mycket inspiration från dessa två byggen: BrownFox, Cartesian Longboard och även euf0rias bygge.

Tanken är ett 60% "Alps"-tangentbord med ett layered case, en teensy/arduino som controller och tangentmatris gjord med dioder och sladdar. Grundtanken var att få en plate tillverkad utifrån ett verktyg som swill på GH håller på och utformar, verkar väldigt lovande. I jakt på en bra tillverkare av plattan blev jag erbjuden en platta från ett gammalt Alps-tangentbord av Findecanor (Tackar!) med inte riktigt den layout jag ville ha (big-ass enter) men som med viss modifikation bör funka.

hasu på GH har med kuslig timing även beslutat att göra ett 60% PCB med stöd för den layout jag kör. Ett sådant PCB har jag skrivit upp mig på, men det kommer knappast passa i det case jag gör då mitt case är för litet då det inte var tänkt att husera PCB (hann göra caset innan gruppköpet). Men det kommer nog till användning i framtida projekt.

Plattan så som den kom från Findecanor:

Här är plattan grovkapad, ingen ändring av layouten.

Typ såhär hade jag tänkt att plattan och layouten skulle se ut, hade blivit lite omständigt dock, då merparten av de gamla Alps-capsen verkar köra 1.5-1-1.5-7-1.5-1-1.5 på bottenraden ("tsangan"). Fick med keycaps som kommer passa plattan, extra grymt att det är till Mac då jag endast kör osx (hackintosh + macbook) numera.

Apple-caps Det kommer bli ett projekt i sig att lyckas få tag i Alps-caps, men det är ett senare problem.

Plattan är tillkapad för 60% layouten och jag har börjat göra nya switch-fästen/hål. Har inte kunnat testa något om det blivit bra, då inga brytare dykt upp än.

Jag fick tag i en plast-bit med en tjocklek på ~1 cm. Tanken är att den ska vara mellanlager i ett tre-deat "sandwiched-case" där min kapade platta är top, plast-biten mitten (utfräst för brytare etc) och en 1.5mm aluminium-platta som botten (då jag har det liggandes).

Leker med tanken att även göra en matchande numpad-del i samma stil, får se. Har egentligen inget behov av en numpad, men kunde vara kul.

Fick även hem lite fjädrar och lube från zealpc till ett annat bygge (GH60 rev. C med trampoline-moddade ergo clears på g).

Tjockleken bör bli bra, enligt mina beräkningar bör jag ha ungefär 1.5mm till godo mellan brytarna och bottenplattan om jag utgår från detta databladet.

Jag har tillgång till en liten handfräs, min plastbit var dock för stor för att kunna fästa det ordentligt, så det blev onödigt jobbigt att fräsa, men resultatet bör blivit tillräckligt bra.

Här kan ni se hur mycket som ska fräsas bort.

Inte jättenöjd med resultatet efter fräsningen, men det bör duga

Lite mer bilder

Mer bilder. Fick även hem min teensy som ska bli modermodemet i själva tangentbordet.

För tillfället väntar jag på brytare (från 7bit), usb-kort (imsto) och dioder (ebay). Kom gärna med kommentarer, kritik och förslag

Vad som är kvar:
- Göra klart top-plattan (väntar in brytarna)
- Göra fästen för att kunna skruva ihop caset.
- Fästa mitten(plast) delen i botten (känns som den enklaste lösningen)
- Skära ut hål för usb-kontakt (väntar in adapterkortet först)
- Löda ihop matris och teensy
- Confa och flasha in TMK
- Skaffa awesome keycaps

Permalänk
Medlem

Det blev lite ändrade planer i bygget. Då jag fick tag i ett Alps64-PCB (ett 60% pcb för alps som passar i poker-kompatibla case) så valde jag att istället modifiera plattan jag fick så att den passar i ett poker case. Detta innebär att jag slipper vira matrisen själv och styra det med en teensy eller liknande och framförallt så kommer det bli lättare att få det stabilt (inte lika noga att min moddade plate blir bra).

Bild på kretskortet nedan, här är brytare och dioder monterade, glömde ta någon bild innan det.

Här är plattan nerkapad så att den passar i ett poker case. Jag har även gjort fästen för stabilizers för enter-tangenten. Huruvida dessa kommer att fungera bra märker jag först när jag har en ISO-enter, vilket jag ska försöka få tag i från Matias (han som gör brytarna).

Stabiliseringen av enter-tangenten blev inte klockren, men jag tror att det kommer att fungera.

Jag lyckades tyvärr glömma ett par brytare hemma, men jag lödde på de jag fick med mig.

Här testkörs PCB't med firmwaren som skickades med kortet och det verkar fungera. Måste ställa in den matris som jag kör för att kunna testa alla knappar (och alla är inte fastlödda här).

Dom keycaps jag kör har jag fått och kommer från ett rubberdome med alps-kompatibla caps. Alla var inte helt kompatibla då andra stabilizers kördes (därav ingen caps t.ex.) och jag har även lyckats tappa bort Z och C... Matias har planer på att släppa nya alps caps, om jag förstått det rätt både doubleshot ABS och dyesub PBT. Jag kanske handlar ett set blank PBT's framöver, då han sagt att de ska lanseras snart. Det finns även ett gruppköp på GH för ett modifier-kit tänkt till infinity-tangentbordet och alps brytare som jag skrivit upp mig på.

Jag måste passa på och säga att jag tycker att vissa på geekhack är supergrymma och de lanserar sina designer open source, filerna till PCB't ovan går att hitta här och är gjort av hasu. Mjukvaran jag kör på tangentbordet är också gjord av hasu och är open source, går att hitta här.

Det som återstår nu är att löda fast de sista brytarna och ställa in matris, layout och funktionslager sedan bör allt vara klart för att skrivas på.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är nu programmerat och klart. Allt verkar fungera. Jag har vissa småsaker jag vill implementera i firmwaren, men det har jag inte riktigt tid att styra med nu. Keycapsen är förhoppningsvis tillfälliga (det jag har ritat på dom går att gnugga bort med lite vilja).
Eventuellt kommer det en update om jag får tag i keycaps inom rimlig tid, men annars så anser jag bygget klart.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Blir ju alltid lite Frankenstein med alps :p.
Sjukt sugen på att skaffa mig ett alps bygge själv. Får kolla om alps64 PCB finns kvar att hitta.
Det enda alps jag använt tidigare är Dell AT102W med svarts alps. Verkar som att "lax färgade" eller vita är mest poppis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Ser bra ut! Blir ju alltid lite Frankenstein med alps :p.
Sjukt sugen på att skaffa mig ett alps bygge själv. Får kolla om alps64 PCB finns kvar att hitta.
Det enda alps jag använt tidigare är Dell AT102W med svarts alps. Verkar som att "lax färgade" eller vita är mest poppis.

Tack! Ja, cream/white och salmond verkar poppis när det gäller taktila (tror även de är vanligast), de ska vara ganska lika matias quiet vad jag förstått. Hasu kommer troligtvis köra en till runda av kortet (med lite småfix), när fler layouts och case testats. Tror de kommer försöka synca med ett gruppköp av brytare (från matias) och plates som är kompatibla (dock ANSI). Alps är kul, men keycaps är lite lurigt, men förhoppningsvis kommer det bli mer standardiserat nu framöver i och med att matias släpper schysstare caps.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har lite Alps här hemma men som jag inte använder så mycket idag. Men mitt favorittangentbord med Alps är ett "Project" som har Damped White Alps. Jag älskar känslan i dem. Som en mycket skönare variant av MX Brown. De är rätt tysta och samtidigt mycket mer taktila än MX Brown.

Sen så har jag ett vanligt Dell AT102 med Black Alps som jag totalt avskyr känslan i. Plus att jag har ett Matias Tactile Pro med White Alps.

Det jag har gjort dock är att plocka bort de taktila metalbitarna från Matias och fört över dem till Mitt Dell så att de svarta blev klickiga istället. De blev mycket mer taktila än vad mitt Matias var när de satt i det tangenbordet. Typ det mest taktila jag har skrivit på det bara smäller till när man skriver på det. De taktila bladen från mitt Dell satte jag in i mitt Matias istället och det blev ungefär som en variant mellan MX Red/Brown. Väldigt lätta att aktivera och mindre taktila än MX Brown.

Men jag vet vad du menar med keycaps det är inte lätt till Alps finns så många olika varianter av stabiliserare och positionen utav fäste till steams. Inte lätt att hitta något komplett inte.

En sak är säker i alla fall. Jag kommer aldrig att göra mig av med mitt Project. De andra är jag inte så fäst vid alls.

Lycka till med ditt bygge

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag har lite Alps här hemma men som jag inte använder så mycket idag. Men mitt favorittangentbord med Alps är ett "Project" som har Damped White Alps. Jag älskar känslan i dem. Som en mycket skönare variant av MX Brown. De är rätt tysta och samtidigt mycket mer taktila än MX Brown.

Sen så har jag ett vanligt Dell AT102 med Black Alps som jag totalt avskyr känslan i. Plus att jag har ett Matias Tactile Pro med White Alps.

Det jag har gjort dock är att plocka bort de taktila metalbitarna från Matias och fört över dem till Mitt Dell så att de svarta blev klickiga istället. De blev mycket mer taktila än vad mitt Matias var när de satt i det tangenbordet. Typ det mest taktila jag har skrivit på det bara smäller till när man skriver på det. De taktila bladen från mitt Dell satte jag in i mitt Matias istället och det blev ungefär som en variant mellan MX Red/Brown. Väldigt lätta att aktivera och mindre taktila än MX Brown.

Men jag vet vad du menar med keycaps det är inte lätt till Alps finns så många olika varianter av stabiliserare och positionen utav fäste till steams. Inte lätt att hitta något komplett inte.

En sak är säker i alla fall. Jag kommer aldrig att göra mig av med mitt Project. De andra är jag inte så fäst vid alls.

Lycka till med ditt bygge

Tack! Ja, svarta ALPS har jag inte hört mycket gott om. Något jag inte är ett fan av med mina Matias-brytare är att jag inte tycker de låter så kul, lite plastigt. Blir kanske bättre med lite schystare caps. Utgår ifrån att använda Matias standard för stabs och caps, känns som att det blir mest framtidssäkert så.

Handlade en ABS ISO-enter (tunn) från Matias som jag kan ha så länge, medan jag väntar på att han ska släppa sina nya caps. Upptäckte då en eventuell bug i PCB't, placeringen av switchen verkar vara lite fel. Hasu (han som gör PCB'erna) ska försöka reda ut det.

Kvar nu är att modda PCB'et så jag får rätt placering på enter samt se till att stabilisatorerna blir rätt (handlade ett kit från Matias också) samt borra ut för samtliga monteringshål i min plate.

EDIT: Moddade PCB'et så att switchen hamnade rätt idag och testade stabilisatorerna till enter och de fungerade prima. Lägger upp några bilder imorgon. Modden av PCBt är inte vackert, men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Glömde ta någon bild på själva PCB-modden, men här är en bild på hur det ser ut för stunden (inte så mycket att se på...). Känslan i brytarna blev betydligt bättre nu när plattan är ordentligt monterad i caset. Matias Quiet Click växer på mig ju mer jag använder de. De känns inte riktigt lika "krispiga" som mina MX Clear (troligtvis då dessa är dämpade), men jag gillar deras taktilitet och framförallt högre aktiveringsläge.

Detta mod-kit som jag nämnt tidigare kommer att tippa, så dessa kommer åka på, sedan får vi se när Matias släpper caps. "Buggen" i PCB-kortet jag nämnde tidigare är helt enkelt att Matias har en annan position för brytaren på sina tangentbord än äldre alps-tangentbord. Stöd för fler (tre) olika enter-standarder är tillagt på rev-B De ska strax köra en nästa runda, så om ni är intresserade så är det läge att anmäla sig.

typo etc