Microsoft släpper systemkrav för Windows 10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sir. Haxalot:

Varför skulle Secure boot vara ett problem på företagsdatorer? Det är väl snarare hemanvändare som har tendensen att vilja ha möjligheten att köra osignad kod.

Vill nog påstå att secure boot är en fördel även för de flesta hemanvändare.
Jag kör med det på mina med Windows 8.1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av rektor:

Läskigt att dom ska kräva Trusted Platform Module (TPM) 2.0.

TPM är jävligt läskigt. Det går verkligen att missbruka hårt.

Så att man bara kan köra ett godkänt operativ system som endast innehåller godkänd mjukvara på en godkänd enhet som ägs av en godkänd person.
Man skulle kunna göra så att du inte kan göra vilka program du vill, eller att du inte kan koppla upp dig mot Internet.

8QuptMSA1rs

http://www.lafkon.net/tc/

Det är inte TPM som är läskig.
Det är sättet microsoft (och andra mjukvaruföretag) väljer att använda TPM som är det läskiga.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Snakespeare:

Det är ett problem när man vill klona datorer (även avstängt har det satt käppar i hjulet för den mjukvara jag använde tidigare). Fick sitta och installera datorer manuellt som någon sorts grottmänniska tills jag till slut fick tag på bra mjukvara som kunde klona UEFI (Detta endast med secure boot avstängt). Jag har ingen kärlek för secure boot.

Var en del strul i början innan kloningsprogrammen uppdaterats, men nu fungerar det väl?
Jag har själv klonat en UEFI med hjälp av Clonezilla, bara för hemmabruk, det skall erkännas men det gick bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo, de har angett CPU-kraven också. http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-faq-system...

Som Strejf skrev: Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster

Och hur många CPU'er hittar du som är under 1GHz idag?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

MS äger just nu. Office 365 och Onedrive med obegränsat utrymme och nu kommer win 10.

Om DX12 blir en hit så kan de bli lika stora som på 90-talet igen.

Spelar djävulens advokat här... men är sjukt nöjd med de beslut MS tagit senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Var ju överraskande låga krav för PC. Frågan är hur bra det flyter med de komponenterna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Var ju överraskande låga krav för PC. Frågan är hur bra det flyter med de komponenterna.

Samma systemkrav som på Windows 7, varför skulle det inte flyta?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Och hur många CPU'er hittar du som är under 1GHz idag?

Av de som kan köpas nya idag... nästan ingen. Vadå?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Lite väl låga systemkrav?

Vore väl ingen vidare behaglig upplevelse att installera det på en maskin med de specifikationerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Av de som kan köpas nya idag... nästan ingen. Vadå?

Alltså helt onödigt att ha med specen för CPU

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Alltså helt onödigt att ha med specen för CPU

Ja jag har inte påstått något annat. Skrev att det finns ett minimikrav vad gäller CPU.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Inget, men batteritid är mycket viktigare i telefoner än i surfplattor tycker i.a.f. jag. Surfplattor med fulla Windows är ett steg närmare laptops och kan därför vara lite tjockare än andra surfplattor för att få in större batteri.

Sen tror jag inte att skrivbordet skulle vara direkt optimalt på 5" heller.

Om det är skillnad på batteritid idag så verkar Z3735 et all. något mindre törstiga än säg SD 801, om inte annat på grund av en mindre törstig grafikdel, så kan man köra Qualcomm i telefonen med Android, så borde det inte vara något problem med Intel 14nn. Jag hoppas själv på en skylake-y.

Och vad gäller skrivbordet på 5" så finns det ingen som vill använda det på en så liten skärm, men det finns ett annat gränssnitt tillgängligt som passar bra, Modern UI, som klarar biffen med en telefon app, en app för att välja ringsignal och en app för att hantera trådlösa nätverk ordentligt.

När jag kopplar ihop telefonen med ett tangentbord och en större skärm med MicroHDMI , eller WiDi, eller annan lämplig standard, DÅ vill jag ha skrivbordet i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja jag har inte påstått något annat. Skrev att det finns ett minimikrav vad gäller CPU.

Var å andra sidan inte jag som undrade varför de inte stod med i Sweclockers artikel

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Om man kan ta bort app system då menar jag inte en app utan hela system när det gäller appar så att man inte kan installera det.

Sen hoppas jag på att dom fixar en bättre logo ser ut som en 3 åring har gjort den.

Sen så hoppas jag på att dom får fixa tillbaka dom gammal icon som det var på Windows 7.

Och ta bort så att man inte behöver ha något hotmail konto för att kunna logga in så att dom ta bort det.

Om dom inte gör det så blir det att man får lägga tid på att moda om det.

Jag har inte så höga krav för att byta men ser ingen poäng att byta till Windows 10 då jag tycker att Windows 7 är bättre.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Om man kan ta bort app system då menar jag inte en app utan hela system när det gäller appar så att man inte kan installera det.

Sen hoppas jag på att dom fixar en bättre logo ser ut som en 3 åring har gjort den.

Sen så hoppas jag på att dom får fixa tillbaka dom gammal icon som det var på Windows 7.

Och ta bort så att man inte behöver ha något hotmail konto för att kunna logga in så att dom ta bort det.

Om dom inte gör det så blir det att man får lägga tid på att moda om det.

Jag har inte så höga krav för att byta men ser ingen poäng att byta till Windows 10 då jag tycker att Windows 7 är bättre.

Håller fullkomligt med, älskar Windows 7, det jag önskar är att DX12 kom till Win7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Håller fullkomligt med, älskar Windows 7, det jag önskar är att DX12 kom till Win7

Skickades från m.sweclockers.com

Men det kan du glömma serru. Fy satan vad bra DX12 kommer bli. För alla med Windows 7 är det dock enkelt att skaffa DX12, det är bara att göra en gratis uppgradering till Windows 10.

Skrivet av Herr Kantarell:

Var ju överraskande låga krav för PC. Frågan är hur bra det flyter med de komponenterna.

Skrivet av Verminator:

Lite väl låga systemkrav?

Vore väl ingen vidare behaglig upplevelse att installera det på en maskin med de specifikationerna.

Jag tror att ni skulle bli överraskade hur bra det flyter på Windows 10. Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 och Windows 10 har alla nästan exakt samma sytemkrav och Windows 10 kommer få överlägsen prestanda.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Men det kan du glömma serru. Fy satan vad bra DX12 kommer bli. För alla med Windows 7 är det dock enkelt att skaffa DX12, det är bara att göra en gratis uppgradering till Windows 10.

Du borde lära dig att läsa, skrev jag någonstans att det kommer till Win7? Jag skrev att det vore en önskan så vore Win7 fullkomligt, för något annat tillför inte Win10 som är av intresse. Nu har jag översatt vad jag skrev mellan raderna så gått det gick, så nu kan du vara hur glad du vill över Win10 och att det blir gratis, det skiter jag fullkomligt i.

Skrivet av strejf:

Jag tror att ni skulle bli överraskade hur bra det flyter på Windows 10. Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 och Windows 10 har alla nästan exakt samma sytemkrav och Windows 10 kommer få överlägsen prestanda.

Nästan?! Win7 & Win10 har EXAKT samma.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hjälpsam

Kan nämna att Vista inte alls är att betrakta som ett misslyckande, ett fullt patchat Vista är väldigt likt Windows 7.
Det som kan anses vara misslyckat, är att man inte får uppgradera från Vista till Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Kan nämna att Vista inte alls är att betrakta som ett misslyckande, ett fullt patchat Vista är väldigt likt Windows 7.
Det som kan anses vara misslyckat, är att man inte får uppgradera från Vista till Windows 10.

Vista var ett misslyckande när det kom, efter ett par uppdateringar blev det dugligt men sög för mycket minne, något de fick bukt med när de släppte Win7, annars är i stort sett Vista och Win7 exakt samma OS, det senare lite mer finslipat bara.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nästan?! Win7 & Win10 har EXAKT samma.

Nej det är inte exakt samma systemkrav. Windows 8.1 och nyare kräver support för PAE, NX, och SSE2 i processorn. Men annars är det exakt samma.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Blev mest nyfiken med kravet på TPM 2.0
Fick inte ihop det där riktigt, flesta konsumentdatorer idag har väl inte den hårdvaran. eller missförstår jad det hela någonstans.

Detta är kraven för tillverkare för att kunna certa hårdvara, du kan fortfarande installera windows 10 på datorer utan tpm och utan UEFI, alltså legacy.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Märkligt detta.. Jag har i alla år undrat varför man inte givit bort massor med programvara på något liknande sätt tidigare.
För jag undrar hur många av alla MS tech killar idag som när de var yngre och på lärande fot och satt klonkandes i Windows 95,98, NT4 m.m köpte sina os?
MS/datorindustrin har piratvärlden att tacka för otroligt många av sina idag anställda som annars aldrig haft möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du borde lära dig att läsa, skrev jag någonstans att det kommer till Win7? Jag skrev att det vore en önskan så vore Win7 fullkomligt, för något annat tillför inte Win10 som är av intresse. Nu har jag översatt vad jag skrev mellan raderna så gått det gick, så nu kan du vara hur glad du vill över Win10 och att det blir gratis, det skiter jag fullkomligt i.

Menar du verkligen att du inte ser fler fördelar än dx12 mellan Win10 och Win7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addeus:

Menar du verkligen att du inte ser fler fördelar än dx12 mellan Win10 och Win7?

Nä, jag har ett OS som gör vad ett OS ska, så finner absolut inga andra fördelar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Märkligt detta.. Jag har i alla år undrat varför man inte givit bort massor med programvara på något liknande sätt tidigare.
För jag undrar hur många av alla MS tech killar idag som när de var yngre och på lärande fot och satt klonkandes i Windows 95,98, NT4 m.m köpte sina os?
MS/datorindustrin har piratvärlden att tacka för otroligt många av sina idag anställda som annars aldrig haft möjligheten.

MS har ju även OEM att tacka för då majoriteten av världens alla datorer levereras med Microsoft Windows Så inte bara piratvärlden som ligger bakom dess success.

Någon som har piratvärlden att tacka för sin popularitet är däremot Adobe och deras Photoshop! Har ju till och med fått ett verb liksom Att photoshopa något
Skulle inte ha hänt annars, då deras produkt kostade/kostar som en begagnad bil

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

MS har ju även OEM att tacka för då majoriteten av världens alla datorer levereras med Microsoft Windows Så inte bara piratvärlden som ligger bakom dess success.

Någon som har piratvärlden att tacka för sin popularitet är däremot Adobe och deras Photoshop! Har ju till och med fått ett verb liksom Att photoshopa något
Skulle inte ha hänt annars, då deras produkt kostade/kostar som en begagnad bil

Nej visst har nog OEM med saken att göra. Nu tänker jag som jag skrev inte bara på desktop os utan andra också. Dessa säljs inte som OEM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Var å andra sidan inte jag som undrade varför de inte stod med i Sweclockers artikel

Nej jag vet, du skrev att det INTE krävs 5GHz cpu... det var vad jag svarade på.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nä, jag har ett OS som gör vad ett OS ska, så finner absolut inga andra fördelar.

Så säger även de som ännu inte uppgraderat ifrån Windows XP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Men det kan du glömma serru. Fy satan vad bra DX12 kommer bli. För alla med Windows 7 är det dock enkelt att skaffa DX12, det är bara att göra en gratis uppgradering till Windows 10.

Hur var det med Direct X 10? Skulle inte det också vara en rejäl uppgradering?

Jämfört med Direct X 12 så är AMD Mantle snäppet vassare överlag dessutom.

Skrivet av strejf:

Jag tror att ni skulle bli överraskade hur bra det flyter på Windows 10. Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 och Windows 10 har alla nästan exakt samma sytemkrav och Windows 10 kommer få överlägsen prestanda.

Ja här ska man inte skylla på Microsoft... men 3:e-parts-utvecklarna... innan de släpper ny mjukvara för Windows 10 så kommer många gnälla. Det ser man redan när det gäller testversionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gtoxed:

gud vad det här kommer bli awesome! jag har aldrig längtat så mycket på ett OS som jag gör med windows 10! världens overhaul också, piratare får uppdateringar, alla ska ha detta OS.. jag uppskattar att Microsoft krigar som attan nu för att skapa ett ekosystem. det behövs. Apples produkter är liksom aldelles för begränsande för mig som IT tekniker.

***bort/moderator*** Det MS försöker göra är exakt samma som Apple gör. Inlåst system där de styr och ställer. Du som IT tekniker borde nog inte vara så kåt på att allt ska styras av MS (om inget annat för att det finns ingen behov av dig snart).

påtvingad secure boot betyder att man inte kan ha någon annan OS samtidigt så det är klart att MS kör med gamla vanliga metoder. Får väl hoppas att de blir stämda igen och får faktiskt betala lite mer realistiska böter snarare än växelpengar de fick betala senast.

§1