Flera föregående postare har skrivit att de tycker dina idéer är för enkla. Detta är dock något som jag inte alls håller med om, det vanligaste verkar tvärt om vara att elever tar sig vatten över huvudet och planerar ett för stort projekt som de inte hinner slutföra ordentligt inom den givna tidsramen.
Jag rådet dig också att fundera över betygsläget i dina andra kurser då projektarbetet är en p/f kurs, där du alltså inte kan bli mer än godkänd, så är det inte alltid så betygsmässigt smart att lägga oproportionerligt mycket tid på den.
Sedan är det också så att slutprodukten i ditt projektarbete kommer att vara rapporten du skriver och inte nödvändigtvis tjänsten du skapar.
När det gäller dina konkreta projektidéer så vill jag först och främst STARKT avråda dig från att sätta upp en mailserver. Email är bland det svåraste man kan drifta idag om man ska göra det på ett seriöst sätt, om du söker runt lite så kommer du se att många likt mig inte ens ser det som något alternativ att drifta sin mail själv.
Owncloud-spåret ser jag som det projektvänligaste alternativet då det är relativt lätt att skriva syfte/mål och anpassa spannet på.
Att bara sätta upp en webbserver på en pi riskerar att bli lite litet som gymnasiearbete i sig. Om du däremot har någon cool idé om vad du ska ha den till så kan det vara ett av de mest givande projekten. Tänk hosta utanför brandvägg och räkna scans/attacker, spegla någon befintlig sida, visa temp/kamera/annan kul sensor, etc.
Så mitt tips är att tänka lite på vad som blir ett gymnasiearbete och en bra rapport. Du kan gärna prata lite med någon elev i tidigare årskurser också, och kanske få tips om utförandet från dem.
Skickades från m.sweclockers.com