Muskampen 2025: Segraren korad!

En trevlig ny gaming dator för max 7.5k

Permalänk

@Broken-arrow:

Det är fortfarande inte alla som håller med dig när det kommer till SSDN. Jag har hört att V300 är väldigt populär vilket din "säkra" källa också påpekar, något jag inte hade någon aning om var att dem hade "tydligen" mixtrat med den nyare batchen. Tack för hinten, då ska jag definitivt inte rekommendera den i framtiden. Något jag inte kan hålla med dig dock var dina källor enligt nätaggregatet. Det var jätte många som trodde att det var agget men i dem flesta fallen så var det korrupta moderkort som var orsaken. Man får hela tiden ta all information på nätet med en nypa salt. Det finns mängder med propaganda. Med mängder propaganda menar jag personer som tror sig ha hittat felet. I detta fall agget, byter ut det och kanske har tur i några timmar innan samma problem uppstår. Förstår du vad jag menar. Jag har hört mängder med kritik mot Corsair. Men jag har också hört mycket bra och även kända youtubers som har över 2 miljoner prenumerationer som rekommenderar detta agg. Om du har ett agg som du känner något som har eller använder själv så länka gärna det så kan jag ta en titt på det. Och lägga in i kundkorgen. Men det du länkade nu är bara på 550W och det är inte riktigt optimalt att köra ASUS STRIX R9 285 DirectCU II OC 2GD5 som enligt beskrivningen kräver 600W minst på 1 kort.
Jag vet att det inte är 600W men 550W är för lite och riskabelt för Crossfire även du borde veta det.

Jag har lärt mig min läxa, frågan är har du lärt dig din?

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

@Broken-arrow:

Det är fortfarande inte alla som håller med dig när det kommer till SSDN. Jag har hört att V300 är väldigt populär vilket din "säkra" källa också påpekar, något jag inte hade någon aning om var att dem hade "tydligen" mixtrat med den nyare batchen. Tack för hinten, då ska jag definitivt inte rekommendera den i framtiden. Något jag inte kan hålla med dig dock var dina källor enligt nätaggregatet. Det var jätte många som trodde att det var agget men i dem flesta fallen så var det korrupta moderkort som var orsaken. Man får hela tiden ta all information på nätet med en nypa salt. Det finns mängder med propaganda. Med mängder propaganda menar jag personer som tror sig ha hittat felet. I detta fall agget, byter ut det och kanske har tur i några timmar innan samma problem uppstår. Förstår du vad jag menar. Jag har hört mängder med kritik mot Corsair. Men jag har också hört mycket bra och även kända youtubers som har över 2 miljoner prenumerationer som rekommenderar detta agg. Om du har ett agg som du känner något som har eller använder själv så länka gärna det så kan jag ta en titt på det. Och lägga in i kundkorgen. Men det du länkade nu är bara på 550W och det är inte riktigt optimalt att köra ASUS STRIX R9 285 DirectCU II OC 2GD5 som enligt beskrivningen kräver 600W minst på 1 kort.
Jag vet att det inte är 600W men 550W är för lite och riskabelt för Crossfire även du borde veta det.

Jag har lärt mig min läxa, frågan är har du lärt dig din?

Jo, men inte bränner moderkort hårddiskar sist jag kolla, ja i dom trådarna jag var inne i så bad jag dom prova flertalet åtgärder och sista utvägen oftast var prova nytt agg (vad jag sett brukar inte folk komma tillbaks efter åt). Sen är 285 inget trevligt kort swec har tagit upp flertalet gånger drivers buggar en del. 550 watt ska gå även på två kort, men bättre och köra på ett starkt kort än två mindre bekymmer.

CX är ärligt talat ett skit agg, kör med riktigt dåliga caps på sekundärsidan (steker datorn före det går sönder). Caps är ju till för att hålla rippen nere och går hårddiskar sönder, är det första varningen att agget inte mår bra. Så titta på fler än det första jag länkade tack.

Sen är det bra om du låter bli att dit köp ska färga tråden, för det är så del låter på dig. Kvittar om den blir hypad till 2 mille eller 2 miljarder ger bara creds till corsair för inget. Är snarare seriösa recensenter som går genom agget grundligt och testar det med rätt saker som har någon trovärdighet. Men även dom kan inte tyvärr långtidstesta agget. Det som är känt med CX är att dom går sönder allt ifrån några månader till något år eller förstör något inom den tidsspannet, om man inte har tur med sitt ex. CX är och förblir ett budget agg, inte kör du rysk skit diesel i din bil bara för det är billigt?

finns ju detta om man går upp i watt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738855.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@Broken-arrow:
1. Har du en säker källa som du kan länka där dem uttryckligen beskriver detta?
2. I Butiksbranschen så har man något som heter säljstopp, om det är så att det finns en känd defekt på en vara som är bekräftad av leverantör eller klagomål från kunder så hamnar varan under SÄLJSTOPP vilket gör att butiken / ebutiken tar bort varan från sortimentet. Om detta är ett känt fel så kan du ju ge en förklaring till varför den fortfarande säljs på flera platser runt om i landet/Världen?
3. Här har du en Review från en känd sida men ett bra betyg samt omdöme.
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-285-tonga,3...
4. "Sen är det bra om du låter bli att dit köp ska färga tråden" Vänta lite nu? Är det inte så att folk frågar om hjälp för att dem vill ha andras synpunkter, hjälp och rekommendationer? Iså fall så gör ju du exakt samma sak! Hahah
5. 2 kort på 550W är möjligen möjligt men jag anser att du ligger för nära gränsen. ´
Gränsen kommer ju närmare och närmare ju mer saker du sätter in i efterhand, Hårddisk, dvd läsare ect ect.
6. "CX är och förblir ett budget agg" det är ju klart det är! Killen har ju en budget, I detta läge 7.5k
Jag kunde ju tagit denna men då hade jag spräckt budgeten : http://www.inet.se/produkt/6909968/seasonic-platinum-760w-xp2

Alla har olika åsikter, ingen är rätt eller fel utan i slutändan så är det väldigt personligt vad man väljer.
Vill någon modifiera kundvagnen så kan dem göra det, det är det som är så bra vet du.

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

@Broken-arrow:
1. Har du en säker källa som du kan länka där dem uttryckligen beskriver detta?
2. I Butiksbranschen så har man något som heter säljstopp, om det är så att det finns en känd defekt på en vara som är bekräftad av leverantör eller klagomål från kunder så hamnar varan under SÄLJSTOPP vilket gör att butiken / ebutiken tar bort varan från sortimentet. Om detta är ett känt fel så kan du ju ge en förklaring till varför den fortfarande säljs på flera platser runt om i landet/Världen?
3. Här har du en Review från en känd sida men ett bra betyg samt omdöme.
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-285-tonga,3...
4. "Sen är det bra om du låter bli att dit köp ska färga tråden" Vänta lite nu? Är det inte så att folk frågar om hjälp för att dem vill ha andras synpunkter, hjälp och rekommendationer? Iså fall så gör ju du exakt samma sak! Hahah
5. 2 kort på 550W är möjligen möjligt men jag anser att du ligger för nära gränsen. ´
Gränsen kommer ju närmare och närmare ju mer saker du sätter in i efterhand, Hårddisk, dvd läsare ect ect.
6. "CX är och förblir ett budget agg" det är ju klart det är! Killen har ju en budget, I detta läge 7.5k
Jag kunde ju tagit denna men då hade jag spräckt budgeten : http://www.inet.se/produkt/6909968/seasonic-platinum-760w-xp2

Alla har olika åsikter, ingen är rätt eller fel utan i slutändan så är det väldigt personligt vad man väljer.
Vill någon modifiera kundvagnen så kan dem göra det, det är det som är så bra vet du.

1. att just CX bränner hårddiskar eller något annat?
2. kan ju vara så okunnighet spelar in, inte lätt att veta vad som orsakar att helt plötsligt datorn inte fungerar, antingen lämnar in hela datorn eller agget på RMA eller köper ett nytt bara (om dom kommer fram till att den felar på något vis).
3. Jag går efter tester och mer vetenskaplig fakta runt agg och dess uppbyggnad. Ett grafikkort köper du väl inte bara för visst utseende (ska väl prestera bra och inte ha coil whining)?
5.Ja och jag rekommenderade ett kort framför två.
6. anser ett kvalités agg går in i budgeten på 7,5kkr (5kkr hade dock blivit svårare helt klart och där pratar man mer om budget bygge).

Vist, men när det gäller agg är det faktiskt mer som spelar roll än billigt pris och hög watt. Som extrem exempel för att påpeka poängen här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=564785 tycker du detta är ett agg man ska köpa, om inte varför?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk

1. Nackdel är att den inte är modulär för vem vill ha rått bo?
2. Ampere per Rail är för låg, minst 18A och då pratar vi minst och 24A på Highend grafikkort
34A om du ska köra Crossfire eller Sli
3. Kunde inte hitta denna info på specifikationerna men är det PEAK POWER så är det bara att titta åt ett annat håll. CONTINUES POWER is the shiiit
4. Ingen 80+ Rating.

Varför svarade inte du på punkt 4? .

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

1. Nackdel är att den inte är modulär för vem vill ha rått bo?
2. Ampere per Rail är för låg, minst 18A och då pratar vi minst och 24A på Highend grafikkort
34A om du ska köra Crossfire eller Sli
3. Kunde inte hitta denna info på specifikationerna men är det PEAK POWER så är det bara att titta åt ett annat håll. CONTINUES POWER is the shiiit
4. Ingen 80+ Rating.

Varför svarade inte du på punkt 4? .

1.jo därför jag la in en länk för fractal integra m också till dig, är vad jag sett stabilare bygge. Att köpa budget agg för att få det modulärt är ingen smart strategi. Varför chansa med den viktigaste delen i datorn?

2. menar du på 300kr agget jag länka? Det är så mycket mer än Amper som är viktigt på ett agg, utan at se ett test tror jag det agget möjligen orkar 200/300 watt, men sen lär agget inte ha mycket säkerhet ens (alltså kommer antagligen som en annan tråd i forumet med ett liknande budget agg, göra så proppen går eller börja brinna).

3. Bra att du har koll på detta, men är så mycket mer. Den ska kunna leverera watten med som age of sweden aggen inte klarade eller Hiper eller hantol med spolar av cement. Finns mycket som bluffas med.

4. ärligt är detta ingen kvalitetsmärkning. Utan att den klarar 100% last i några minuter typ.

JO, fast hamnade med en 3:a i går kväll tydligen.

Detta 3.(4) Jag går efter tester och mer vetenskaplig fakta runt agg och dess uppbyggnad. Ett grafikkort köper du väl inte bara för visst utseende (ska väl prestera bra och inte ha coil whining)?

Svara inte på 3, hur som ja bättre i dag, men ändå inte helt bra, är fortfarande buggar enligt swec. Men är helt med att dom borde får man hoppas fått ordning på kretsen (hör på fredagspanelen på swec).

Ett nätagg som CX (har byggts i 4 gen ungefär), Första byggde på seasonic (men kan ha varit 430 watt som gjorde det), men i alla fall 2011 kom CX i omarbetad version (gen 2) som var riktigt skit, utan någon märkning (även om det inte är allt), så var agget budget rakt igenom, bara för seasonic agget innan blev för bra, gick dom över till en som kunde leverera billigare nätaggregat CWT. Corsair hade inte ens tänkt släppa VX, utan var ett misstag enligt dom själva (troligen för agget var för bra för sitt bästa). Gen 3 CX var bättre på så vis att det kunde gå igenom 80+ märkning, men var annars inte olik gen 2. Gen 4 (modulära), har dom endast putsat på CX för att det ska leva lite längre med kvalités caps på primärsidan, smart drag för corsair för då blir det mindre RMA för dom och kunden själv som får betala för trasiga datordelar, oftast är det hårddisken som tar stryk av hög rippel (i alla fall i första steget om man har tur).

Det som är bra får corsair är AX och HX nu mer. Hade tidigare lägre serier som var bra, men allt är borta tyvärr.
Du bör läsa på vad caps och nätaggsuppbyggnad påverkar datorn.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Inte ett bra pris, är ju nypris nästan på datorn. Max 3000kr för den (det vad jag skulle vara beredd på att lägga i alla fall).

Länkar något liknande, men med det bättre agg än det han säljer och med garanti kvar.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2634550&view=c

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

Nej det är sant som du säger. Inge bra tips.

Permalänk
Medlem

Insåg precis att jag kan lägga 500kr mer på datorn! Så den kan kosta hela 8k nu!

Eller det kanske inte alls går, är lite förvirrad just nu...

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Insåg precis att jag kan lägga 500kr mer på datorn! Så den kan kosta hela 8k nu!

Lite rörigt, när man inte vet exakt paketet du tänkt dig, men detta http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2634550&view=m ligger rätt nära max budget, lite över dock. Kan ju göra om lite efter din budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

cpu 1849kr: https://www.komplett.se/intel-core-i5-4460/815204?cks=ASS&ass... om du kör en i5 processor utan "k" så får du mer pengar till grafikkortet då den kostar 500kr mindre än 4690k

grafikkort 2490kr (när du lägger det i kundvagnen) som student får du 100kr rabatt med mecenat kod (2390kr): http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

nätaggregat 698kr med frakt (bra kvalitet): http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166592-xfx_55...

chassi, moderkort och ramminnen 2047kr: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8013457/2015-05-23

då du redan har en hdd så platsar en liten ssd för OS i budgeten, 610kr fri frakt med student konto (669kr med frakt): https://www.dustinhome.se/product/5010796386/hyperx-fury-kit?...

pris: 7753kr eller 7594 med student rabatter

Detta var det bygget jag tänkte på innan, vilket gör att jag undrar vad som skulle vara bäst att uppgradera? Moderkort eller processor?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med den gamla datorn? Du kan lätt spara lite pengar på att återanvända chassit förutsatt att det är av mATX eller ATX variant vilket det bör vara om det inte rör sig om någon udda märkesdator. Själv kör på lådor som är 9 år nu och det fungerar fint med det senaste utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vad ska du göra med den gamla datorn? Du kan lätt spara lite pengar på att återanvända chassit förutsatt att det är av mATX eller ATX variant vilket det bör vara om det inte rör sig om någon udda märkesdator. Själv kör på lådor som är 9 år nu och det fungerar fint med det senaste utan problem.

Den gamla datorn lär sparas, tror att mina föräldrar kommer att använda den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

1.jo därför jag la in en länk för fractal integra m också till dig, är vad jag sett stabilare bygge. Att köpa budget agg för att få det modulärt är ingen smart strategi. Varför chansa med den viktigaste delen i datorn?

2. menar du på 300kr agget jag länka? Det är så mycket mer än Amper som är viktigt på ett agg, utan at se ett test tror jag det agget möjligen orkar 200/300 watt, men som lär agget inte ha mycket säkerhet ens (alltså kommer antagligen som en annan tråd i forumet med ett liknande budget agg göra så proppen går eller börja brinna).
3. Bra att du har koll på detta, men är så mycket mer. Den ska kunna leverera watten med som age of sweden aggen inte klarade eller Hiper eller hantol med spolar av cement. Finns mycket som bluffas med.
4. ärligt är detta ingen kvalitetsmärkning. Utan att den klarar 100% last i några minuter typ.

JO, fast hamnade med en 3:a i går kväll tydligen.

Detta 3.(4) Jag går efter tester och mer vetenskaplig fakta runt agg och dess uppbyggnad. Ett grafikkort köper du väl inte bara för visst utseende (ska väl prestera bra och inte ha coil whining)?

Svara inte på 3, hur som jag bättre i dag, men ändå inte helt bra, är fortfarande buggar enligt swec. Men är helt med att dom borde får man hoppas fått ordning på kretsen (hör på fredagspanelen på swec).

Ett nätagg som CX (har byggts i 4 gen ungefär), Första byggde på seasonic (men kan ha varit 430 watt som gjorde det), men i alla fall 2011 kom CX i omarbetad version (gen 2) som var riktigt skit, utan någon märkning (även om det inte är allt), så var agget budget rakt igenom, bara för seasonic agget innan blev för bra gick dom över till en som kunde leverera billigare nätaggregat CWT. Corsair hade inte ens tänkt släppa VX, utan var ett misstag enligt dom själva (troligen för agget var för bra för sitt bästa). Gen 3 CX var bättre på så vis att det kunde gå igenom 80+ märkning, men var annars inte olik gen 2. Gen 4 (modulära), har dom endast putsat på CX för att det ska leva lite längre med kvalités caps på primärsidan, smart drag för corsair för då blir det mindre RMA för dom och kunden själv som får betala för trasiga datordelar, oftast är det hårddisken som tar stryk av hög rippel (i alla fall i första steget om man har tur).

Det som är bra får corsair är AX och HX nu mer. Hade tidigare lägre serier som var bra, men allt är borta tyvärr.
Du bör läsa på vad caps och nätaggsuppbyggnad påverkar datorn.

Måste säga det att det var jätte svårt att läsa och förstå denna text eftersom att det var mycket gramatikfel så det var svårt att förstå din poäng men jag kollar mest på tester och specs som Amps per rail och peak ect.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Detta var det bygget jag tänkte på innan, vilket gör att jag undrar vad som skulle vara bäst att uppgradera? Moderkort eller processor?

Tja moderkortet går ju, cpu möjligen en som går att klocka eller en bättre SSD (vad jag ser i det paketet). Men beror på om du vill kunna klocka eller inte.

Skrivet av TheNewsV2:

Måste säga det att det var jätte svårt att läsa och förstå denna text eftersom att det var mycket gramatikfel så det var svårt att förstå din poäng men jag kollar mest på tester och specs som Amps per rail och peak ect.

Hur som, bra att kolla sånt helt klart. Steget upp är caps och invändiga byggkvalitén i agget. För det är är det som påverkar mest, om det är ett budget agg eller ett bättre agg. Capxon som exempel, vad jag sett hittills är sämre än teapo (mycket sämre till och med).

Ändrade även lite förra inlägget (såg ett ställe där det satt helt fel ord). Kanske inte helt läsbart, men bättre i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har själv bara "hört" att cx agg är dåligt och datorer går sönder av det, en kompis dator har kört på i snart 5år på ett cx agg. tror det var 500 watts varianten. kanske fick han ett guld ex?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

@Broken-arrow: Tack för tipset! Jag ska definitivt gräva vidare

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

har själv bara "hört" att cx agg är dåligt och datorer går sönder av det, en kompis dator har kört på i snart 5år på ett cx agg. tror det var 500 watts varianten. kanske fick han ett guld ex?

CX från början byggdes av seasonic, men kommer inte ihåg om det var ett agg i Cx serien eller flera (vet i alla fall en 430 wattare).

CX från början hade inte ens 80+ märkning, dessutom tyckte corsair VX var för bra (en serie dom även säger själva inte borde lanseras).

Kom i snabb följd 3 versionen (gen som jag kallar det), 3 av den nyare sämre och en äldre som försvann fort som var lite bättre. CX M är inte mer än dugligt, man bör om möjligt se efter annat agg speciellt om man ska köra dubbla grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja moderkortet går ju, cpu möjligen en som går att klocka eller en bättre SSD (vad jag ser i det paketet). Men beror på om du vill kunna klocka eller inte.

Kan du ge något tips på ett bättre moderkort för inte mer än +500kr och en ssd för inte mer än +500kr

Vad skulle du tipsa om att ta något bättre av?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förresten är det någon som vet om man kan använda rabatten på cdon mer än en gång? I sådana fall kan man ju få det lite billigare, hehe

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AReal_Human:

Vad du än gör, ta det grafikkortet!
Grymt prisvärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Kan du ge något tips på ett bättre moderkort för inte mer än +500kr och en ssd för inte mer än +500kr

Vad skulle du tipsa om att ta något bättre av?

CPU var snarare frågan från mig En i 5 med K efter (om du kan tänka dig att kocka).

Denna ssd t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Visa signatur

Permalänk

Kan hålla med om att cx nättaggen inte är att hurra över gått igenom 2 st cx550m det första pajade efter några veckor det andra ca 1.5år nu och tjuter vid hög belastning samt fläkten börjar låta riktigt illa, har även vänner som haft bekymmer med cx serien.
Rekommenderar inte häller en Kingston SSD V300,
tycker det är bättre att lägga ut ett par hundringar för någon annan ssd med gott rykte.

Och till sist, var det inte r9 285 som hade en del buggar och märkligheter, Redaktionen här rekommenderade inte det kortet.

Visa signatur

ähh

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag har bestämt mig vad jag ska köpa för dator, det blir nog den jag tänkt mig, med en 4690k!

Men innan jag tackar alla för mycket hjälp undrar jag bara:
1. Kommer jag kunna installera Win 8.1 utan skiva på datorn, alltså den från mecenat?
2. Jag kan sätta in en eller två cd läsare i datorn eller hur? (antagligen dum fråga, men man kan inte alltid vara säker)
3. Finns det något mer jag behöver köpa till bygget, eller kommer jag ha allting jag behöver?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Nu tror jag att jag har bestämt mig vad jag ska köpa för dator, det blir nog den jag tänkt mig, med en 4690k!

Men innan jag tackar alla för mycket hjälp undrar jag bara:
1. Kommer jag kunna installera Win 8.1 utan skiva på datorn, alltså den från mecenat?
2. Jag kan sätta in en eller två cd läsare i datorn eller hur? (antagligen dum fråga, men man kan inte alltid vara säker)
3. Finns det något mer jag behöver köpa till bygget, eller kommer jag ha allting jag behöver?

Är det detta citrat, ja det ska inte saknas något till paketet. Möjligen om du vill ha extra sata kablar (brukar följa med 2 till 4 stycken med moderkortet), men kan ju behöva någon mer. En annan sak jag såg nu, var att det är Z87 moderkort (Bör inte vara det, men kan vara så du behöver en bios uppdatering för moderkortet ska funka med cpu:n).

Skrivet av b3h4ppyn0w:

cpu 1849kr: https://www.komplett.se/intel-core-i5-4460/815204?cks=ASS&ass... om du kör en i5 processor utan "k" så får du mer pengar till grafikkortet då den kostar 500kr mindre än 4690k

grafikkort 2490kr (när du lägger det i kundvagnen) som student får du 100kr rabatt med mecenat kod (2390kr): http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

nätaggregat 698kr med frakt (bra kvalitet): http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166592-xfx_55...

chassi, moderkort och ramminnen 2047kr: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8013457/2015-05-23

då du redan har en hdd så platsar en liten ssd för OS i budgeten, 610kr fri frakt med student konto (669kr med frakt): https://www.dustinhome.se/product/5010796386/hyperx-fury-kit?...

pris: 7753kr eller 7594 med student rabatter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det detta citrat, ja det ska inte saknas något till paketet. Möjligen om du vill ha extra sata kablar (brukar följa med 2 till 4 stycken med moderkortet), men kan ju behöva någon mer. En annan sak jag såg nu, var att det är Z87 moderkort (Bör inte vara det, men kan vara så du behöver en bios uppdatering för moderkortet ska funka med cpu:n).

Det ska vara detta bygge ja, tycker du att jag ska välja ett annat moderkort istället? Och sedan fick jag inget svar på fråga 1. Jag har inget annat OS att installera än det från mecenat som jag kommer köpa. Så vet inte hur jag ska installera det.

Fick inte heller svar på 2.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AReal_Human:

Det ska vara detta bygge ja, tycker du att jag ska välja ett annat moderkort istället? Och sedan fick jag inget svar på fråga 1. Jag har inget annat OS att installera än det från mecenat som jag kommer köpa. Så vet inte hur jag ska installera det.

Fick inte heller svar på 2.

Blev sent igår, så missa det sista.

Jo såg det nu. Men finns moderkort för ungefär samma pris som garanterat klarar din cpu.

Vad jag vet så kan man även tanka hem det där. Smidigast är att lägga det på USB. Finns guide här på swec.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Blev sent igår, så missa det sista.

Jo såg det nu. Men finns moderkort för ungefär samma pris som garanterat klarar din cpu.

Vad jag vet så kan man även tanka hem det där. Smidigast är att lägga det på USB. Finns guide här på swec.

Kan du ge något bra tips på ett lika dyrt, men ändå bra moderkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Valde detta prissänkta z87 moderkort till i5 4460 då jag ansåg att det var bättre än ett budget z97 kort (tidgare ca 1200-1300kr -> 849kr vs 800kr ordinarie pris), det ska klara i5 4690k och i7 4790k men kanske behöver en bios uppdatering för full kompabilitet.

Från bios a.5 ska moderkortet ha fullt stöd för haswell refresh, men det går nog boota och uppdatera bios utan problem även på äldre bios (om det inte har a.5 bios eller nyare från fabrik) http://www.msi.com/product/mb/Z87-G55.html#hero-overview

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear