Free upgrade Windows 10, fler som fått detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Fattar inte? "sista operativsystement", "free for ever" vad ska de tjäna pengar på?

Det är bara gratis uppgradering. Om du bygger en ny dator måste du ändå köpa en licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Fattar inte? "sista operativsystement", "free for ever" vad ska de tjäna pengar på?

Börjar att hitta lite nu åt vilket håll det hela kan ta oss
Quote "There is no such thing as a free lunch and I will want to look at the W10 license agreement very closely before moving away from my current Windows 7 install; but remember, license agreements for apps are regularly 'updated' and there is nothing to stop Microsoft adding the advertising clause at a later date"

saxat från
http://betanews.com/2015/05/04/windows-10-free-can-potentially-cost-a-lot/

Jag har i alla fall ingen lust att få en massa reklam i min windows maskin, lika lite som jag gillar reklam på nätet, kanske är jag alldeles för misstänksam, men vi får nog svar så småningom..
kan inte hjälpa att få lite FB vibbar, free for life, men se nu hur mycket reklam som trycks ut i flödet, där det från början inte fanns nån reklam alls... I may be old,, and with age I have learnt nothing is for FREE,, även om det "bara" är en uppgradering:)

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blacksheep:

Quote "There is no such thing as a free lunch and I will want to look at the W10 license agreement very closely before moving away from my current Windows 7 install; but remember, license agreements for apps are regularly 'updated' and there is nothing to stop Microsoft adding the advertising clause at a later date"

saxat från

Jag har i alla fall ingen lust att få en massa reklam i min windows maskin, lika lite som jag gillar reklam på nätet, kanske är jag alldeles för misstänksam, men vi får nog svar så småningom..
kan inte hjälpa att få lite FB vibbar, free for life, men se nu hur mycket reklam som trycks ut i flödet, där det från början inte fanns nån reklam alls... I may be old,, and with age I have learnt nothing is for FREE,, även om det "bara" är en uppgradering:)

Microsoft har sagt att de vill att folk ska älska Windows för att det är bra istället för att man "måste ha det". Det finns större chans för det om användaren använder en nyare, bättre, säkrare, och snabbare version. Sen vill nog Microsoft sluta supportera gamla OS och endast lägga fokus på det senaste.

Finns inte så mycket konspiration, Microsoft har förstås en möjlighet att få fler att använda Windows Store om de lyckas få en miljard användare. Vilket i sin tur leder till att mängder av utvecklare blir sugna på att släppa bra appar/spel till plattformen. Det vill säga en positiv sprial som användare, Microsoft och utvecklare tjänar på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blacksheep:

saxat från

True true. Själv väntar jag på nog på att se vad som händer, och kommer inte att ha några problem med att installera Win10. Går alltid att hoppa tillbaks till Win 7 eller om nu Win 10 blir adware finns det alltid andra operativsystem. Själv skulle jag älska ett annat OS bara för gaming och surf med någon enkel filhanterare. Dualboot om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har sagt att de vill att folk ska älska Windows för att det är bra istället för att man "måste ha det". Det finns större chans för det om användaren använder en nyare, bättre, säkrare, och snabbare version. Sen vill nog Microsoft sluta supportera gamla OS och endast lägga fokus på det senaste.

Finns inte så mycket konspiration, Microsoft har förstås en möjlighet att få fler att använda Windows Store om de lyckas få en miljard användare. Vilket i sin tur leder till att mängder av utvecklare blir sugna på att släppa bra appar/spel till plattformen. Det vill säga en positiv sprial som användare, Microsoft och utvecklare tjänar på.

Missförstå mig rätt:-) Jag menar det på ett vänligt sätt.
Menar bara att JAG (kanske bara JAG) TROR, inte att det finns något idag år 2015 som är Gratis, är det inte varan i sig som är produkten du betalar för, så är det kanske du som är varan.

Vad jag sett, så är reklam idag, det som betalar för mycket av det "Gratis Material" du och jag använder, nu är inte jag så speciellt förtjust i att se all denna reklam, och jag har ordnat det så att jag slipper på olika sätt. däremot så betalar jag gärna och ofta för mycket annat.

Jag stängde ner min FB just pga reklamflödet, men det är kanske bara jag, jag lyssnar inte på reklam finansierade radiostationer, bara pga reklamen, jag tycker den är irriterande,och jag vill inget hellre än att kunna spola förbi den i alla lägen. Men jag tycker för den skull inte ont om någon annan som inte har det problemet med reklam som jag har, det är upp till var o en vad man har för tycke.

Däremot känns det i så fall inte så där hej kom o hoppa på min studsmatta kul, om jag nu efter instalationen av win 10, sedan börjar märka att, för att ta del av hela windows behöver jag se på reklam för att min "Gratis" version skall fungera.
Om det nu skulle visa sig vara så, hade jag ju hellre uppskattat att man la korten på bordet direkt o sa att för denna gratis version kommer vi sedan att ta betalt genom reklamfinansierade sponsorer, och vill ni slippa se reklamen får ni gräva djupt och punga ut med ex antal $$...

För hur mycket de än vill att vi skall "Älska" deras produkt, Im Lovin it, eller hur man nu väljer att göra PR, så är det i slutändan bara $$$$$$ som man kan räkna, och stoppa in i madrassen, eller skratta hela vägen till banken med.

Har jag däremot fel, och du rätt, så all heder åt dem, och åt dig också såklart :)..men känner jag världen rätt, så tvivlar jag starkt på det, och jag fortsätter läsa, luska, och misstro deras "GRATIS" avsikter med min folie hatt på, tills annat bevisas.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Då är frågan, blir det låst när W10 släpps eller när man uppdaterar och om man måste installera det från dator(Licens och eller exakt samma installation) man "förhandsbokat" ifrån?

När du uppgraderar en dator från Windows 7 eller Windows 8.1 så har den en viss licensnyckel. Det är denna licensnyckel som ger dig rätt att köra Windows 10 på datorn. Det har inget att göra med bokning.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Får upp " windows 10 processorn stöds inte" och kan således icke anmäla mig...

Kör en hederlig i7 4770k

Vafalls!???

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

När du uppgraderar en dator från Windows 7 eller Windows 8.1 så har den en viss licensnyckel. Det är denna licensnyckel som ger dig rätt att köra Windows 10 på datorn. Det har inget att göra med bokning.

Det här med licenserna va jag lite nyfiken på.
Kommer jag "förbruka" min win7 licens genom att uppgradera?
Kommer licensen man får vara en uppgraderings licens som kräver att man installerar sitt förra OS först ifall man vill formatera.

Någon som har nån koll på det?

Permalänk

fått den jobbiga ikonen på alla mina win 8.1 enheter, bort -_-

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Det är bara gratis det första året och endast om du har Windows 7 eller 8.1.
Alla andra får ju fortfarande betala.

Dessutom så tjänar MS sina pengar på andra områden som Office, företagslicenser och så vidare.

Stämmer det att det bara är gratis första året?

Och om man väljer att uppgradera, funkar då ens nyckel att köra in gamla win då ett år gått och man inte vill betala?
Inte för jag tror jag någonsin skulle vilja gå tillbaka, bara nyfiken .

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Får upp " windows 10 processorn stöds inte" och kan således icke anmäla mig...

Kör en hederlig i7 4770k

Vafalls!???

Vart för du detta? I deras test för kompabilitet eller du får en ikon och den säger det?

Jag får inte ikonen alls i min ena burk men ej hunnit kompabilitetstesta den men tror det är ngt sådant som spökar

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Stämmer det att det bara är gratis första året?

Och om man väljer att uppgradera, funkar då ens nyckel att köra in gamla win då ett år gått och man inte vill betala?
Inte för jag tror jag någonsin skulle vilja gå tillbaka, bara nyfiken .

Det är alltså inte så att det slutar att fungera efter ett år utan bara att det är gratis att uppdatera första året. Efter då måste man köpa om man inte har tagit chansen. Så tolkar jag det iaf.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Strejf och alla andra som frågar. Var på Microsoft Partner dagar för Windows 10 idag och frågade om licensen för Upgrade. Det som händer är att du UPPGRADERAR din licens du har idag till Windows 10 , så din gamla licens blir förbrukad och blir då en Windows 10 licens som fungerar precis som din gamla. Alltså kommer clean install osv fungera fint.

Licensen knyts till hårdavaran, om du köper ny dator måste du ringa supporten för att aktivera om nyckeln.

Kan ju flika in med att de är riktigt måna om att få folk till Windows 10 första året så ja, det är så bra som det låter. Gratis

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Vart för du detta? I deras test för kompabilitet eller du får en ikon och den säger det?

Jag får inte ikonen alls i min ena burk men ej hunnit kompabilitetstesta den men tror det är ngt sådant som spökar

Letade efter "bokningsknappen" som skulle finnas, hittade den inte någonstans, så gick in i rullmenyn i programmet och tryckte på "kontrollera datorn" och fick det meddelandet att min processor stöds icke av W10...

Visst så är den klockad, men inte mer än 10% borde inte påverka detta väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Letade efter "bokningsknappen" som skulle finnas, hittade den inte någonstans, så gick in i rullmenyn i programmet och tryckte på "kontrollera datorn" och fick det meddelandet att min processor stöds icke av W10...

Visst så är den klockad, men inte mer än 10% borde inte påverka detta väl?

Vilken rullmeny? Inne i win 10 knappen eller det är den du kallar för bokningsknappen?

Jag får ej fram win 10 ikonen, har win 8.1 men en överklockad AMD 760k på den burken jag inte får upp det på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Vilken rullmeny? Inne i win 10 knappen eller det är den du kallar för bokningsknappen?

Jag får ej fram win 10 ikonen, har win 8.1 men en överklockad AMD 760k på den burken jag inte får upp det på.

Permalänk
Medlem

Hur är Windowos 10 för spelandet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBodyLotion:

Bäst. Snabbast. Stabilast. Säkrast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Det är ju enkelt.
När nånting är gratis så är det du som är produkten.

Permalänk
Medlem

@anon121881:

KUl, märkte inte detta förens nu när jag kikade efter. Ja jag har samma ikon och win 7.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Buggigt just nu.
Och senaste grejen är popups i spelen för att "hjälpa" en med diverse saker, makalöst irriterande.

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på strejf. Det är inte bäst och snabbast. En del äldre spel jag testat funkar skit och många videos på youtube visar inte att det går snabbare mer än nåt enstaka spel som gett lite boost. Jag kan inte längre spela Diablo II (ett av få spelen jag spelar) som till och med gick på Windows 8.x

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Buggigt just nu.
Och senaste grejen är popups i spelen för att "hjälpa" en med diverse saker, makalöst irriterande.

De spelen jag lirar fungerar helt klockrent alla fall. Var länge sen något crachade vilket det gjorde ibörjan av TP buildsen. Vad för popup snackar du om btw?

Ska nog ta o testa Diablo 2 också som nedanstående snackar om. Inte testat ett så gammalt spel ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

De spelen jag lirar fungerar helt klockrent alla fall. Var länge sen något crachade vilket det gjorde ibörjan av TP buildsen. Vad för popup snackar du om btw?

Ska nog ta o testa Diablo 2 också som nedanstående snackar om. Inte testat ett så gammalt spel ännu.

Spelet går i slowmotion samt inget ljud alls

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Spelet går i slowmotion samt inget ljud alls

Blir o testa i helgen! Vet att jag såg skivorna för några veckor sedan alla fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Lyssna inte på strejf. Det är inte bäst och snabbast. En del äldre spel jag testat funkar skit och många videos på youtube visar inte att det går snabbare mer än nåt enstaka spel som gett lite boost. Jag kan inte längre spela Diablo II (ett av få spelen jag spelar) som till och med gick på Windows 8.x

Vi vet att Windows 10 kommer med DirectX 12, vilket inget annat OS har. Så det finns ingen tvekan om att det kommer vara det absolut bästa operativsystemet för spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fungerar riktigt bra, haft lite buggit med battle.net appen att den buggar med grafiken men annars lirar jag gta 5 witcher 3 och HOTS utan problem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Livrädd för detta.

Nån som har koll på hur man går till väga om man önskar går tillbaka till hederliga 7an efter en "uppdatering" ?

Du behöver inte vara rädd. Windows 10 sparar undan hela din Windows 7-installation för att automatiskt kunna backa tillbaka till det utifall att något skulle gå snett under installationen. Även om uppgraderingen blev lyckad och du hamnar på Windows 10 kan du välja att backa tillbaka till Windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du behöver inte vara rädd. Windows 10 sparar undan hela din Windows 7-installation för att automatiskt kunna backa tillbaka till det utifall att något skulle gå snett under installationen. Även om uppgraderingen blev lyckad och du hamnar på Windows 10 kan du välja att backa tillbaka till Windows 7.

Ju mer jag läser på om detta desto mer tveksam blir jag.

Va är det för vansinne de hittat på att man inte ska få välja vilka uppdateringar som ska installeras om man har den enklare varianten??

Jaja, jag får väl helt enkelt experimentera med detta på laptopen först, den ligger ju ändå bara i en låda o skräpar pga W8.1 gör den oanvändbar i mina ögon.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d