Är Windows 10 bara i ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det är för att du tänker lite fel, kring OEM. Du tänker på Windows 8 eller hur?
Grejen är den att det har aldrig sålts några Windows 8 OEM boxar, till kunder.
De har felaktigt märkts så. En äkta OEM är en Windows som kom förinstallerat med din dator, så som en bärbar, eller en HP dator från elgiganten. Om du har kunna flytta en sådan licens till en annan dator, är det bara att gratulera. För det ska MS inte godkänna.

Jag har personligen flyttat en Win7 OEM från en ACER-laptop till en nyinköpt, hemmabygd stationär.

Jag ringde till MS och behövde inte ens prata med en människa utan bara knappade in numret.

MS är väldigt väldigt slappa med detta då de inte tjänar särskilt mycket pengar på Windows för konsumenter. Lite som att de under mycket lång tid såg genom fingrarna angående piratkopior av Office.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Sanningen, kring Windows 10 och gratiserbjudandet, så som jag tror att det är.

Hur tänker MS kring detta?

Ser vi på vad det är de erbjuder, så är det en pröva-på-licens. Att du kan få lyfta din Windows 7 eller Windows 8 installation till att köra Windows 10.

Så som jag tror MS tänker här, så tänker de att de vill få kunder att bli vana vid Windows 10. Det erbjudandet gör är att det låter dig få använda din befintligt köpta Windows 7 eller 8 Licens, och få köra Windows 10, i stället. Men bara just på den dator som du för närvarande har Windows installerat på. Dessutom är erbjudandet tidsbegränsat till ett år.

Det erbjudandet inte gör, är att det förändrar din nuvarande köpta Windows 7/8 licens. Den är som vanligt, den kommer fortsätta fungera som vanligt, och den förändras inte, genom att du väljer att hoppa på erbjudandet kring Windows 10. Dvs din Windows 7/8 licens förändras inte. Varken nu eller i framtiden genom att du har tagit detta gratiserbjudande.

Några har pratat om att licensen man godkänner, när man uppgraderar till Windows 10, säger att du har rätt att flytta din Windows 10 installation till en ny dator.
Ja, det stämmer (men bara under detta första år). För hur skulle det annars funka? Eftersom din Windows 7/8 licens, är giltigt för alla datorer, så kan du alltid använda den för att installera om, på en helt ny dator. Och gratiserbjudandet om Windows 10, kommer alltid att komma på denna nya installation.

Men som vi ser, så kommer gratiserbjudandet, endast att dyka upp fram tom den 29 Juli 2016.
När man installerar och aktiverar sin Windows 10 från erbjudandet, så går det bra att ominstallera dem maskinen igen, även om den är helt ren.
Och så kommer det förbli även efter 29 Juli 2016.

Men efter detta datum, så finns det inte längre något sådant erbjudande. Dessutom så är din gamla Windows 7/8 licens precis som vanligt.

Så vad händer då om jag köper nytt moderkort och processor?
Kan jag då lyfta över Windows 10 till denna nya dator, just pga att jag tidigare har kört Windows 10, samt aktiverat det någon gång?
Även fast det var på ett annat dator system, men det var med din egna retail licens av Windows 7/8?

Nej, när gratiserbjudandet är slut, så är det. Din nya dator, har du då möjlighet att installera din Windows 7/8 licens åter på. Men något Windows 10, kan du inte installera där.
Det är nämligen så att din Licens uppgraderas inte när du får gratiserbjudandet.

Därmed, så räknar MS med att någon gång, när människor bygger en ny dator i framtiden, så kommer de att behöva köpa en helt ny Windows 10 Licens.
Köper man en Windows 10 Box, så får man en ny Windows 10 nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ser vi på vad det är de erbjuder, så är det en pröva-på-licens. Att du kan få lyfta din Windows 7 eller Windows 8 installation till att köra Windows 10.

Så som jag tror MS tänker här, så tänker de att de vill få kunder att bli vana vid Windows 10. Det erbjudandet gör är att det låter dig få använda din befintligt köpta Windows 7 eller 8 Licens, och få köra Windows 10, i stället. Men bara just på den dator som du för närvarande har Windows installerat på. Dessutom är erbjudandet tidsbegränsat till ett år.

Det erbjudandet inte gör, är att det förändrar din nuvarande köpta Windows 7/8 licens. Den är som vanligt, den kommer fortsätta fungera som vanligt, och den förändras inte, genom att du väljer att hoppa på erbjudandet kring Windows 10. Dvs din Windows 7/8 licens förändras inte. Varken nu eller i framtiden genom att du har tagit detta gratiserbjudande.

Några har pratat om att licensen man godkänner, när man uppgraderar till Windows 10, säger att du har rätt att flytta din Windows 10 installation till en ny dator.
Ja, det stämmer (men bara under detta första år). För hur skulle det annars funka? Eftersom din Windows 7/8 licens, är giltigt för alla datorer, så kan du alltid använda den för att installera om, på en helt ny dator. Och gratiserbjudandet om Windows 10, kommer alltid att komma på denna nya installation.

Men som vi ser, så kommer gratiserbjudandet, endast att dyka upp fram tom den 29 Juli 2016.
När man installerar och aktiverar sin Windows 10 från erbjudandet, så går det bra att ominstallera dem maskinen igen, även om den är helt ren.

Men efter detta datum, så finns det inte längre något sådant erbjudande. Dessutom så är din gamla Windows 7/8 licens precis som vanligt.

Kan jag då lyfta över Windows 10 till denna nya dator, just pga att jag tidigare har kört Windows 10, samt aktiverat det någon gång?
Även fast det var på ett annat dator system, men det var med din egna retail licens av Windows 7/8?

Nej, när gratiserbjudandet är slut, så är det. Din nya dator, har du då möjlighet att installera din Windows 7/8 licens åter på. Men något Windows 10, kan du inte installera där.
Det är nämligen så att din Licens uppgraderas inte när du får gratiserbjudandet.

Därmed, så räknar MS med att någon gång, när människor bygger en ny dator i framtiden, så kommer de att behöva köpa en helt ny Windows 10 Licens.

Jag tror att du har helt rätt. Men då ska det också framgå av licensvillkoret att detta är ett tillfälligt erbjudande som bara gäller för just den här datorn. Som det är nu så står det i villkoren att "vi kommer omvandla ditt gamla Windows till ett Windows 10 med exakt samma villkor som ditt gamla Windows hade". Hade det bara framgått av licensvillkoret att även en Retail blir en OEM, alltså att uppgraderingen låses till din nuvarande hårdvara, så hade det inte varit några problem. Som det är nu så reserverar sig inte Microsoft mot eventuella begränsningar i erbjudandet, som ändå verkar finnas, och det gör folk förbannade.

Jag påstår inte att allt i livet ska vara gratis, långt ifrån. Men jag tycker att om det inte är gratis så ska det framgå av det finstilta att det kan komma kosta pengar i framtiden. Om bara Microsoft skickar ut ett nytt obligatoriskt EULA till alla som har eller ska uppgradera där det tydligt framgår att det finns begränsningar i erbjudandet så köper jag det rakt av, men inte som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av fermia:

Min 8 pro licens var retail blir galen om den blir windows 10 OEM GRRRRR!!!!!!

Nej, men du kan köra Win 8 precis som tidigare.

Skrivet av Bopper:

Fått en känsla ibland, att det skiljer på vad man FÅR och vad man KAN göra med OEM...

JUpp, det gör det. I alla fall den OEM man köper i butik.

Kan säga att den fungerar ungefär som retail, fast utan support då.

Skrivet av mnystedt86:

MS blåser kunderna med windows 10, tvingar på dig nånting som du kanske inte gillar och INTE får ta bort det.. sug MS.. Fängelse

Du kan bytta tillbaks till gamla os:et eller om den patronen försvinner göra ren installation.

Skrivet av lolight:

Från http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.
If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.
Full version (Retail)

- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive
Upgrade version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive, but cheaper than full version

OEM
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM license this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it. [/i]

Svart på vitt att Ja, du kan byta moderkort senare.

Verkar inte stämma, vad MS själva hävdat. Men dom har varit extremt luddiga med flit. Kolla lolight svar nedan, riktigt bra svar och mer välskrivet än vad jag kan göra.

MS skulle förlora på att erbjuda gratis livstid, när du eventuellt byter moderkort.

Skrivet av lolight:

Exakt, bra skrivet

Sen såg att någon skrev (@Mocka), så är det inte cpu,moderkort och ram. Utan endast moderkortet som det låses till. Har gjorts så i alla tider på OEM.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle-anka:

Jag tror att du har helt rätt. Men då ska det också framgå av licensvillkoret att detta är ett tillfälligt erbjudande som bara gäller för just den här datorn. Som det är nu så står det i villkoren att "vi kommer omvandla ditt gamla Windows till ett Windows 10 med exakt samma villkor som ditt gamla Windows hade". Hade det bara framgått av licensvillkoret att även en Retail blir en OEM, alltså att uppgraderingen låses till din nuvarande hårdvara, så hade det inte varit några problem. Som det är nu så reserverar sig inte Microsoft mot eventuella begränsningar i erbjudandet, som ändå verkar finnas, och det gör folk förbannade.

Precis, Licensvillkoren, stämmer ju för allt så som det är detta året. Men du och MS har inga avtal om vilka licenser som MS kommer att släppa i framtiden.

Dvs licensvillkoren gäller ju bara för den gratis uppgraderingen. Och finns det inte längre något sådant erbjudande, så finns det inte längre några villkor som MS är bundna av. Dock håller jag med dig, det borde framgå mycket tydligare.
Det sista är nog inte sagt i denna frågan ännu, och vi vet inte med full säkerhet något, tills MS verkligen berättar hur de tänker göra. Det är dock en indikator att de inte vill säga något alls i frågan....

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, bara en snabb fråga, eftersom min gamla dator är sönder, och jag har koden, kan jag använda den eller måste jag köpa ny ifall jag skaffar en ny dator?

Tack!

Permalänk

Dom kan stoppa upp sitt win 10 kommer köra vidare med win 7 så länge det går.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Entash:

Tack för alla svar, bara en snabb fråga, eftersom min gamla dator är sönder, och jag har koden, kan jag använda den eller måste jag köpa ny ifall jag skaffar en ny dator?

Tack!

Har du deltagit i gratiserbjudandet så måste du gå från tidigare os tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar