Hur tänker MS kring detta?
Ser vi på vad det är de erbjuder, så är det en pröva-på-licens. Att du kan få lyfta din Windows 7 eller Windows 8 installation till att köra Windows 10.
Så som jag tror MS tänker här, så tänker de att de vill få kunder att bli vana vid Windows 10. Det erbjudandet gör är att det låter dig få använda din befintligt köpta Windows 7 eller 8 Licens, och få köra Windows 10, i stället. Men bara just på den dator som du för närvarande har Windows installerat på. Dessutom är erbjudandet tidsbegränsat till ett år.
Det erbjudandet inte gör, är att det förändrar din nuvarande köpta Windows 7/8 licens. Den är som vanligt, den kommer fortsätta fungera som vanligt, och den förändras inte, genom att du väljer att hoppa på erbjudandet kring Windows 10. Dvs din Windows 7/8 licens förändras inte. Varken nu eller i framtiden genom att du har tagit detta gratiserbjudande.
Några har pratat om att licensen man godkänner, när man uppgraderar till Windows 10, säger att du har rätt att flytta din Windows 10 installation till en ny dator.
Ja, det stämmer (men bara under detta första år). För hur skulle det annars funka? Eftersom din Windows 7/8 licens, är giltigt för alla datorer, så kan du alltid använda den för att installera om, på en helt ny dator. Och gratiserbjudandet om Windows 10, kommer alltid att komma på denna nya installation.
Men som vi ser, så kommer gratiserbjudandet, endast att dyka upp fram tom den 29 Juli 2016.
När man installerar och aktiverar sin Windows 10 från erbjudandet, så går det bra att ominstallera dem maskinen igen, även om den är helt ren.
Och så kommer det förbli även efter 29 Juli 2016.
Men efter detta datum, så finns det inte längre något sådant erbjudande. Dessutom så är din gamla Windows 7/8 licens precis som vanligt.
Så vad händer då om jag köper nytt moderkort och processor?
Kan jag då lyfta över Windows 10 till denna nya dator, just pga att jag tidigare har kört Windows 10, samt aktiverat det någon gång?
Även fast det var på ett annat dator system, men det var med din egna retail licens av Windows 7/8?
Nej, när gratiserbjudandet är slut, så är det. Din nya dator, har du då möjlighet att installera din Windows 7/8 licens åter på. Men något Windows 10, kan du inte installera där.
Det är nämligen så att din Licens uppgraderas inte när du får gratiserbjudandet.
Därmed, så räknar MS med att någon gång, när människor bygger en ny dator i framtiden, så kommer de att behöva köpa en helt ny Windows 10 Licens.
Köper man en Windows 10 Box, så får man en ny Windows 10 nyckel.