Engelsk Windows 10?

Permalänk
Medlem

Engelsk Windows 10?

Ska köpa W10 på USB-sticka till ett nybygge. Noterade att det finns både en svensk och en engelsk version att köpa. Den engelska är dyrare. Vilken är skillnaden?

Jag vill ha W10 på engelska (lättare att få support på nätet om man vet vad saker heter på engelska) men med svenskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är det Home, Pro eller Retail, OEM.
Vart ifrån ska du köpa?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker på detta men jag har läst att man ska kunna byta visningsspråk i alla Windows 10 versioner, alltså även i vanliga Home. I till exempel Windows 7 så gick det bara att ladda ner nya språk till de mest avancerade versionerna.

Så här byter du språk i Windows 10 i alla fall.
https://www.youtube.com/watch?v=cPvSumtBKR4&feature=iv&src_vi...

Permalänk
Medlem

Jag gick från svensk Win7 till engelsk Win10, bytte alldeles nyss till svenska vilket gick supersmidigt!

Det går att ändra till engelska igen (systemspråk) på ett par sekunder och man slutför det sedan genom att logga ut och in i Windows.

Så om den svenska är billigare så skulle jag köpt den, det var ju så busenkelt att ändra språk!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om något har förändrats i Windows 10 jämfört t.ex. Windows 8.x, där det också gick att byta språk efter installation, men i Windows 8.x så fungerade det tyvärr inte fullt ut; alla vanliga texter i Windows bytte språk men när det gäller felmeddelanden så började det titt som tätt att poppa upp svenska ändå.

Jag skulle aldrig installera en annan språkversion än den jag faktiskt vill ha och försöka byta i efterhand om jag hade möjligheten att göra rätt från början.

Valet av tangentbordslayout, m.m., görs helt oberoende av detta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tänkte en W10 Pro retail USB.

Minns också att det var lite rörigt med äldre W-versioner när man bytte från sv till en, men vet inte hur det är i W10. Förstår inte varför W10 verkar dyrare. Viktigt förstås att jag får sv tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Smal:

Minns också att det var lite rörigt med äldre W-versioner när man bytte från sv till en, men vet inte hur det är i W10. Förstår inte varför W10 verkar dyrare. Viktigt förstås att jag får sv tangentbord.

Skulle man få problem med systemspråk kan man ladda ner vilket språk som helst och sedan göra en full ominstallation (länk)
Man får sin ISO fil och man kan bränna den på cd/usb (faktiskt väldigt smidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smal:

Hur mycket dyrare menar du att det är då?

Om man tittar på t.ex. https://www.dustinhome.se/search/windows%2010%20usb (första bästa butik jag såg som faktiskt har usb-versionen på både svenska och engelska) så är det ju försumbar prisskillnad mellan språkversionerna och dessutom olika mellan Home och Pro vilken som är billigare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Skulle man få problem med systemspråk kan man ladda ner vilket språk som helst och sedan göra en full ominstallation (länk)
Man får sin ISO fil och man kan bränna den på cd/usb (faktiskt väldigt smidigt)

Ja, i någon mening är det väl hugget som stucket vad det följer med för installationsmedia.
Nu hade ju dock TS valt USB-versionen så jag föreställde mig att de tänkt använda det medföljande usb-minnet med Windowsinstallationen på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om du installerar Windows på Svenska så kan du inte byta till Engelska, men tvärt om går?
Så är det på Win 8.1 Enterprise vad jag märkt iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, i någon mening är det väl hugget som stucket vad det följer med för installationsmedia.
Nu hade ju dock TS valt USB-versionen så jag föreställde mig att de tänkt använda det medföljande usb-minnet med Windowsinstallationen på.

Dock skulle man väl säkert "bränna" om USB minnet till en med engelsk från svensk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur mycket dyrare menar du att det är då?

Om man tittar på t.ex. https://www.dustinhome.se/search/windows%2010%20usb (första bästa butik jag såg som faktiskt har usb-versionen på både svenska och engelska) så är det ju försumbar prisskillnad mellan språkversionerna och dessutom olika mellan Home och Pro vilken som är billigare.

Har man sett. Sist jag tittade hittade jag olika priser men jag kollade nog inte Dustin. Verkade lite orimligt med olika priser om nu inte återförsäljarna får volymrabatt förstås. Så bra. Då är det bara att välja engelska utan att fundera över prisskillnaden. Tyckte att det kanske var onödigt att betala mer för samma sak om man nu kan välja språk vid installationen, men det kanske bara gäller vid nedladdning.

Vill minnas jag bytte språk vid något tillfälle på något OS men den använda tekniken skapade en mix av sv och en. Minns inte åt vilket håll jag bytte.

Permalänk
Medlem

det finns språkpaket att installera (samma som i Win 8) så även fast du har engelskt i grunden kan du få det på svenska om du installerar språkpaket.

Det går dock inte att uppgradera från engelsk Win 8 till svensk Win 10. Isåfall får man uppgradera till engelsk Win 10 och installera svenskt språkpaket (fråga mig inte hur jag vet).

Jag vill dock ha det på engelska också så jag stör mig inte på det där, men mitt Win 8 fick automatiskt svenskt språk helt plötsligt efter en tid så jag har nästan vant mig vid det

En notering dock. När man plockar ner Win 10 ISO finns det N-version av Windows 10 också, det är en europeisk version (som finns på svenska också). Där har man tagit bort lite tilläggsprogram pga konkurrensfrihet, som t ex Windows Media Player (som man kan installera vid sidan av om man ändå vill ha det). Men i övrigt tror jag inte det är någon skillnad.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smal:

Ska köpa W10 på USB-sticka till ett nybygge. Noterade att det finns både en svensk och en engelsk version att köpa. Den engelska är dyrare. Vilken är skillnaden?

Jag vill ha W10 på engelska (lättare att få support på nätet om man vet vad saker heter på engelska) men med svenskt tangentbord.

Du kan installera alla språk via kontrollpanelen i windows 10 så det spelar ingen roll vilket språk du köper

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tittade på Dustin. Det var en 60 kr prisskillnad på en sv och en en USB-version. Inte så mycket men undrar varför.

Permalänk
Medlem

Det är nog USB-Minne priset i olika länder som orsakar prisskillnaden här, det är nog dyrare att släppa dem på engelska än svenska.eller?