Val av fiber (Stadsnät eller Telia öppen Fiber)

Permalänk
Medlem

Val av fiber (Stadsnät eller Telia öppen Fiber)

Hej!

Nu har det äntligen tagit fart här i byn för helt plötsligt har jag Splitvision Borås (stadsnätet) samt Telia Öppen Fiber som slåss om att få gräva in i fastigheten.

Skillnaden på tjänsteleverantörer är inte så stor utan de har båda Bahnhof, Net"Once, Alltele samt Bredband2.
Största skillnaden är att i stadsnätet finns inte Telia tillgängligt.

Men vad är era åsikter, vad blir "bäst"? Någon som har kunskap i skillnader om det nu är några?

/Pincett

Permalänk
Medlem

Stadsnät har varit billigare i min erfarenhet. Minst 100kr/månad billigare. Mer konkurrens inom stadsnätet

Från Telias hemsida: Bredband - 100/10 MBit/s Från 399 kr/mån

Permalänk

Jag skulle välja stadsnätet 99 gånger av 100, men det är mest av ideologiska skäl.

Permalänk
Medlem

Vissa stadsnät är ju lite vekt dimensionerade, det är ju ofta billigaste offerten som vinner såna upphandlingar så det snålas en del. Stödjer det 1 Gigabit?
Telia "öppen" fiber som jag fick för två år sedan har aldrig gett mig annat än full hastighet och installationen i huset klarar 1Gigabit (men nu har jag 100/100).

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Stadsnät har varit billigare i min erfarenhet. Minst 100kr/månad billigare. Mer konkurrens inom stadsnätet

Från Telias hemsida: Bredband - 100/10 MBit/s Från 399 kr/mån

Även om priset på tjänsteleverantörerna i Telia Öppen Fiber här i byn generellt sett är högre med med mellan 50-90kr/månad så har Splitvision en "stadsnätsavgift" på ca 99kr/månad utöver tjänsteleverantörskostnaden på ex Bahnhof 100/100 för 324/månad+99kr i stadsnätavgift blir 423kr/månad

Skrivet av robertlindgren82:

Jag skulle välja stadsnätet 99 gånger av 100, men det är mest av ideologiska skäl.

Ideologiska skäl av dålig erfarenhet, att Telia är "för stora" eller bara för att du tycker så?
Nyfiken för jag känner lite så att även om att i området där jag bor kommer välja Öppen Fiber så gillar jag inte deras installationslösning samt att jag har haft så mycket problem med Telia adsl.

Skrivet av teejee:

Vissa stadsnät är ju lite vekt dimensionerade, det är ju ofta billigaste offerten som vinner såna upphandlingar så det snålas en del. Stödjer det 1 Gigabit?
Telia "öppen" fiber som jag fick för två år sedan har aldrig gett mig annat än full hastighet och installationen i huset klarar 1Gigabit (men nu har jag 100/100).

Ja det ska stödja 1 Gigabit.

Kanske ska nämna att Telia kommer gräva in till husgavel och sedan gå upp under (utanpå huset) och sedan droppa ner till varje hushåll, Splitvision kommer gräva in till varje hushåll som vill ha. Känns lite som om att Telia har en billigare lösning, men mer utsatt eller tänker jag fel?

/Pincett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Kanske ska nämna att Telia kommer gräva in till husgavel och sedan gå upp under (utanpå huset) och sedan droppa ner till varje hushåll, Splitvision kommer gräva in till varje hushåll som vill ha. Känns lite som om att Telia har en billigare lösning, men mer utsatt eller tänker jag fel?

Min magkänsla säger mig att Telia har en hel del erfarenhet av hur man drar och anlägger data- och telekommunikation.

Frågan är väl snarast hur stor erfarenhet Borås kommun har att driva stadsnät. Känns som att de kan det där med dagis, utfärda bygglov och bygga gator. Men hur duktiga är de på drifta switchar, routrar och fiber? Och hur högt upp på kommunens dagordning hamnar frågan om att uppgradera en 10G-länk?

Permalänk
Skrivet av Pincett:

...

Ideologiska skäl av dålig erfarenhet, att Telia är "för stora" eller bara för att du tycker så?
Nyfiken för jag känner lite så att även om att i området där jag bor kommer välja Öppen Fiber så gillar jag inte deras installationslösning samt att jag har haft så mycket problem med Telia adsl.

...

/Pincett

Jag tycker så

Anser att all infrastruktur ska ägas gemensamt, inte av kommersiella företag.
Förklaring nedan men den korta versionen är, tänk vägar=)

"Byanät" bör ägas av en ekonomisk förening.
Ortssammanbindandenät av kommunen eller dom sammanbundna näten.
Regionalanät av region/landsting eller dom sammanbundna näten.
Landsomfattandenät av staten eller dom sammanbundna näten.

Stadsnät är lite av en blandning av byanät och ortssammanbindandenät och som bör ägas av kommunen, som kommunalt bolag, stiftelse eller ekonomisk förening. Anledningen är densamma som varför byanät bör vara en ekonomisk förening.
Demokrati.

Detta eftersom kommunikationsinfrastruktur är samhällskritisk idag. Det kan vi inte överlåta på marknadskrafter.

Dold text

Sen har jag den erfarenheten att det är lättare att påverka kommunen än ett större företag.

Edit:

Skrivet av madtop:

Min magkänsla säger mig att Telia har en hel del erfarenhet av hur man drar och anlägger data- och telekommunikation.

Frågan är väl snarast hur stor erfarenhet Borås kommun har att driva stadsnät. Känns som att de kan det där med dagis, utfärda bygglov och bygga gator. Men hur duktiga är de på drifta switchar, routrar och fiber? Och hur högt upp på kommunens dagordning hamnar frågan om att uppgradera en 10G-länk?

Det är ingen skillnad mellan ett stadsnät och ett bostadsstiftelse. Hur duktiga är de på att drifta fläktsystem, avlopp och sopor? Anställ rätt personer med rätt kompetens. Att uppgradera en 10G-länk hamnar nog inte alls på kommunens dagordning, det borde lösas internt inom stadsnätets organisation. Borås är ca 40% av Robertsfors (den kommun jag bor i) till ytan och har nästan 16 ggr mer befolkning. Om Robertsfors klarar av att drifta ett stadsnät bör Borås klara det.

Ett stadsnät är inte en skattefinansierad verksamhet när det väl är i drift. Det måste bära sina egna kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Generellt så är det inga amatörer som sitter bakom spakarna i stadsnäten, rent tekniskt... Telia, IP-Only, TDC rekryterar dom duktiga hängivna teknikerna från dessa. (Fakta). Däremot är det mycket intressant att se vilka som är KO, tjänsteleverantörernas väg ut på nätet osv. Oftast... och det här är generellt... har faktiskt telia snikit åt sig väldigt bra vägar. IP-Only är även dom riktigt duktiga och till och med tele2 börjar se bra ut som detta. (Obs inte till dig som slutkund, glöm den diskussionen).

Min erfarenhet av borås är att det är mycket hängivna tekniker, bra stadsnät som organisation och kommunens tyckande är att det är prioriterat. Dom är en bredbandsstad där dom var först ut i sverige att fixa "wifi till alla" (gick sådär, men dom satsade som fasen), och "alla" medvetna om vad bredband till folket är. (och detta är från en tekniker som jobbar långt ifrån borås... men borås är "kända" i stadsnätsvärlden)

//edit - kan det vara så att du mixar ihop skanova med telia vad det gäller utbyggnad?

Permalänk
Avstängd

Efter att ha gått igenom 7 olika leverantörer (pga ingen bindningstid på öppna fiber alternativet) så kan jag med facit i hand säga att Telia gav mest för pengarna även om dom även var dyrast. Billigast var bredband2 som för övrigt hade ett helt okej nät. Men för att få tillhöra en av dom billiga leverantörerna så måste det sparas in på andra håll. Och gemensamt för dom alla var att deras Support sög "get pung", ursäkta ordvalet. Visst löste sig alltid problemen till slut, inget snack om den saken men det tog ibland så lång tid att det vart mer än irriterande, näst intill hatiskt förakt stundvis.

Så jag rekommenderar varmt och helhjärtat Telias öppna stadsnät. Inte bara hade dom snabbt och problemfritt fiber utan supporten (den enstaka gången man behövde den) gav svar och lösning på det näst intill omedelbart. Och sist men inte minst så va "bonusen" högst även där med mellan 40-60 mb/sek över utlovad hastighet. Bara att tacka, ta emot och se glad ut

Trevlig helg alla!

Permalänk
Skrivet av frippe79:

Efter att ha gått igenom 7 olika leverantörer (pga ingen bindningstid på öppna fiber alternativet) så kan jag med facit i hand säga att Telia gav mest för pengarna även om dom även var dyrast. Billigast var bredband2 som för övrigt hade ett helt okej nät. Men för att få tillhöra en av dom billiga leverantörerna så måste det sparas in på andra håll. Och gemensamt för dom alla var att deras Support sög "get pung", ursäkta ordvalet. Visst löste sig alltid problemen till slut, inget snack om den saken men det tog ibland så lång tid att det vart mer än irriterande, näst intill hatiskt förakt stundvis.

Så jag rekommenderar varmt och helhjärtat Telias öppna stadsnät. Inte bara hade dom snabbt och problemfritt fiber utan supporten (den enstaka gången man behövde den) gav svar och lösning på det näst intill omedelbart. Och sist men inte minst så va "bonusen" högst även där med mellan 40-60 mb/sek över utlovad hastighet. Bara att tacka, ta emot och se glad ut

Trevlig helg alla!

Telia som ISP/KO kan fungera men det är inte det ts frågar om.
Frågan är vem som ska dra in fibern till fastigheten, Telia eller Borås stadsnät.

Permalänk
Medlem

Verkar som Borås stadsnät driftas av NetNordic i Kista i deras NOC. Netnordic är även typ ett syster bolag till Packetfront som utvecklar nätverks produkter.

http://www.netnordic.se/2015/08/netnordic-noc-implementeras-h...

Permalänk
Avstängd

@robertlindgren82: Sorry my bad där. Var inte uppmärksam nog

Permalänk
Skrivet av Pincett:

samt att jag har haft så mycket problem med Telia adsl.
/Pincett

Var i samma situation som du. Satt med ett riktigt dåligt ADSL från Telia men det berodde mer på att avståndet till Telestation var långt och även att telekabeln in till huset gick via stolpar och kabeln inte såg hel ut på sina ställen.

Telia kom och drog öppen fiber där jag valde Telia som leverantör. Tog Telia mest för att det gick att bryta ADSL avtalet och hoppa på fibern direkt och jag tog 100/100. Det blev så jäkla bra. Har fungerat klockrent i 3år nu.

Alltid bra hastighet. Bra och snabb support de få gånger jag pratat med dom.