Som rubriken lyder, jag söker en bärbar för att använda i samband med mina studier, kommer köras en del CAD, PS och dylikt.
Kravlistan är:
IPS panel
Gärna 14'' men en storlek +/- går också bra.
minst 128gig SSD
8gig RAM
max 2 kg
minst 6h drift tid med lättare ordbehandlingsprogram.
Utseende spelar ingen större roll men får gärna ha ett "moget" yttre, så ingen gaming laptop.
Sen har jag också en aktiv livsstil, datorn kommer få följa med mycket i ryggsäcken och kanske inte bli behandlad precis som en dator skall bli behandlad. Så stryktålighet och styvhet är ett stort plus!
Jag hoppas på att kunna få in allt detta i en budget på runt 10k, men förslag utanför ramarna mottages gärna om dom kan motiveras.
Dom som jag har kikat på (stämmer inte helt med kravlistan) är: Lenovo U41-70
Har så vitt jag vet bra processor, batteritid, SSD och Ram, men går bett på skärmen som tydligen skall vara ljussvag och ha dåliga betraktningsvinklar. Lenovo U31-70
Lillebrodern till ovannämnda kan också vara ett alternativ om man vill spara in lite. Asus UX303LA "Zenbook" Lenovo Yoga 500
Datorer som uppfyller dessa krav hittar du här. Min åsikt är dock att du även bör se över hur garantin för de olika datorerna är. Ett företag som 'bara' lämnar ett års garanti på sina produkter kan uppfattas som smått osäkra på hur välkonstruerade deras produkter egentligen är. (Om du inte köper en Mac, de där monstren kan jag gå i god för håller länge!) Jag har här valt till 3 års garanti, förutom de krav du ställt ovan.
För egen del beställde jag nyss en Lenovo Thinkpad T450s och där snackar vi byggkvalité (och moget utseende). Emellertid springer ju pengarna iväg en ganska bra bit, vilket är synd, men man får prioritera.