Permalänk
Medlem

Uppgradera till X99

Hej

Hade tänk införskaffa mig lite ny hårdvara då min gamle i7 950 börjar bli lite trött.

Har redan köpt ett nytt NZXT h440 chassi och tänkte använda mitt gamla nätaggregat på 1000w, mina två GTX 780 grafikkort och SSD. I övrigt vill jag ha allt nytt.

Tanken är att datorn ska hålla några år, är inte i behov att byta hela tiden och vill köra på något som är mer framtidssäkert. Är inte heller i behov att överklocka utan vill köra så stabilt som möjligt.

Därav planen att införskaffa en 5930k eller en 5960X processor.

Vad säger ni? Är det lite overkill kanske?

Ge gärna tips på moderkort, minne samt vattenkylning som skulle passa mina behov.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/v100371/asus-z97-a-intel-i7-4790k...

Ska du inte under några omständigheter överklocka bör du kika närmare på 4790k (eller 6700k). De har högre stock frekvens, är märkbart billigare, och det är relativt få program som kan dra nytta av fler trådar.

Permalänk

5960X är för dyr för att vara värt det imo, åtminstone för spel. 5820K känns väldigt intressant dock. I princip verkar den vara identisk med 5930k fast med en något lägre clock, ändå överklockar dom väldigt lika.

Angående vattenkylning i H440 så kommer du behöva göra någon mod likt denna för att det ska vara värt det. Panelerna är jättebra på att dämpa ljud men begränsar luftflödet något enormt. Min 360-radiator jag har i toppen på mitt H630 (liknande öppningar som på H440) kyler inte ens i närheten av vad den borde pga det begränsade luftflödet. Innan jag kopplade in min 240-radiator i botten kunde GPUn komma upp i 70 grader under load. Tog jag bort toppanelen gick temperaturen ner till 54 grader.

Edit: Missade att du inte ville klocka. Tycker dock fortfarande 5820K är mer prisvärd.

Permalänk
Medlem

Vägrar du överklocka och ska endast spela skulle jag inte råda om X99 så länge du inte behöver 28/40 PCI-E lanes, då är 6700k bättre. Vågar du överklocka så är 5820k riktigt trevlig, så länge du inte behöver 40 PCI-E lanes. Finns extremt få spel som kan utnyttja 8 eller fler trådar jämnt så 5960x är verkligen inget speciellt för spel. Sedan har den även lägst frekvens om du inte överklockar vilket gör den ganska olämplig för dem flesta spelen. För tunga laster är däremot 5960x gudomlig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

https://www.inet.se/produkt/v100371/asus-z97-a-intel-i7-4790k...

Ska du inte under några omständigheter överklocka bör du kika närmare på 4790k (eller 6700k). De har högre stock frekvens, är märkbart billigare, och det är relativt få program som kan dra nytta av fler trådar.

Tack för ditt tips. Har sneglat lite på detta alternativ, men priset spelar mindre roll eftersom tanken är att ha datorn i ca 6-7 år precis som den aktuella i7-950 jag har idag. 6700k verkar dock lite intressant

Skrivet av Fönstrputtsaren:

5960X är för dyr för att vara värt det imo, åtminstone för spel. 5820K känns väldigt intressant dock. I princip verkar den vara identisk med 5930k fast med en något lägre clock, ändå överklockar dom väldigt lika.

Angående vattenkylning i H440 så kommer du behöva göra någon mod likt denna för att det ska vara värt det. Panelerna är jättebra på att dämpa ljud men begränsar luftflödet något enormt. Min 360-radiator jag har i toppen på mitt H630 (liknande öppningar som på H440) kyler inte ens i närheten av vad den borde pga det begränsade luftflödet. Innan jag kopplade in min 240-radiator i botten kunde GPUn komma upp i 70 grader under load. Tog jag bort toppanelen gick temperaturen ner till 54 grader.

Edit: Missade att du inte ville klocka. Tycker dock fortfarande 5820K är mer prisvärd.

Du har nog rätt angående 5960X. Jag hade tänkt att ha en renodlad speldator så bör jag kanske nöja mig med en 5930K eller möjligtvis en 6700K som alternativ? 5820K verkar inte dum heller, men eftersom priset spelar mindre roll så vill jag ha vassast möjliga för att vara på säkra sidan. Tanken är att jag bara ska byta grafikkort när de gamla inte räcker till längre.

Aj då, där ser man angående H440. Tyckte den hade rätt storlek och skulle passa mina behov, men kylningen kan bli ett problem. Jag gör ett försök så får vi se. Blir inte värre än att jag får byta chassi senare. Angående vattenkylningen, vad tror du om NZXT Kraken X61? Den borde väl passa utan modifiering?

Skrivet av philipborg:

Vägrar du överklocka och ska endast spela skulle jag inte råda om X99 så länge du inte behöver 28/40 PCI-E lanes, då är 6700k bättre. Vågar du överklocka så är 5820k riktigt trevlig, så länge du inte behöver 40 PCI-E lanes. Finns extremt få spel som kan utnyttja 8 eller fler trådar jämnt så 5960x är verkligen inget speciellt för spel. Sedan har den även lägst frekvens om du inte överklockar vilket gör den ganska olämplig för dem flesta spelen. För tunga laster är däremot 5960x gudomlig.

Tack för ditt tips och utförliga svar. Har nog bestämt mig för att skippa 5960X redan. Däremot känns 5930K fortfarande intressant, men jag ska också kika lite mer på 6700K innan jag bestämmer mig.

Tänkte köra vidare med mina GTX 780 i SLI ett tag till. Vore inte 5930K ett bättre alternativ då?

Sen vill jag gärna köra på DDR4 nu när det ändå finns tillgängligt. Några tips angående det?

Permalänk
Medlem

@DaXX:

6700k finns dock knappt i lager och verkar inte komma in mer än i enstaka exemplar inom nån månad eller två, så den är inget bra alternativ ifall du har bråttom.

Jag skulle tagit en 5820k och bara klockat ifall jag kände behov.
Överklockning blir ju inte så stor skillnad mot inbyggda turboläget om man inte kör för högt, men det får man såklart avgöra själv.

Men om du vill ha högre hastighet på en gång, så kör på med den dyrare X99-modellen 5930k på en gång. Det är dock bara 200MHz i skillnad till mycket högre pris.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

5820K är den processor du skall välja, eller 5960X om du har en stor budget. 4790K eller 6700K är inte aktuella med den tidshorisonten.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RX 9070XT TUF OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXX:

Tack för ditt tips och utförliga svar. Har nog bestämt mig för att skippa 5960X redan. Däremot känns 5930K fortfarande intressant, men jag ska också kika lite mer på 6700K innan jag bestämmer mig.

Tänkte köra vidare med mina GTX 780 i SLI ett tag till. Vore inte 5930K ett bättre alternativ då?

Sen vill jag gärna köra på DDR4 nu när det ändå finns tillgängligt. Några tips angående det?

Det enda som skiljer 5930k och 5820k är fler PCI-E lanes och något högre frekvens när dem inte är överklockade. 40 PCI-E lanes behövs idag egentligen bara om du ska köra 4 grafikkort eller faktiskt behöver 16x bandbredd. Spel idag behöver inte det, alltså är det mest för GPGPU och även där är det få program som kan utnyttja bandbredden.

Sitter själv på en 5930k då jag kommer inom snar framtid lägga in så jag har 4 grafikkort inkopplade, sysslar med GPGPU.

För dig finns alltså knappt något som motiverar 5930k>5820k när 5930k är såpass mycket dyrare. 5820k har ju till och med 28 PCI-E lanes, medans "vanliga" processorer bara har 16. Redan där har du betydligt fler.

När det kommer till DDR4, tag det billigaste. Kör du X99 så se till att ha minst 4 stickor inkopplade för maximal prestanda.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du lämna byget i en 6-7 år, rörande platform kommer både x99 och z97 vara bra, då vi aldrig vet vad som kommer hade jag nog valt en x99.
Däremot hade jag inte valt en aio vattenkylare utan kört på luft samt smackat in så många fläktar det går i chassit.
Varför inte en aio lösning - bara fler saker som kan gå sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Skrivet av DaXX:

Du har nog rätt angående 5960X. Jag hade tänkt att ha en renodlad speldator så bör jag kanske nöja mig med en 5930K eller möjligtvis en 6700K som alternativ? 5820K verkar inte dum heller, men eftersom priset spelar mindre roll så vill jag ha vassast möjliga för att vara på säkra sidan. Tanken är att jag bara ska byta grafikkort när de gamla inte räcker till längre.

Aj då, där ser man angående H440. Tyckte den hade rätt storlek och skulle passa mina behov, men kylningen kan bli ett problem. Jag gör ett försök så får vi se. Blir inte värre än att jag får byta chassi senare. Angående vattenkylningen, vad tror du om NZXT Kraken X61? Den borde väl passa utan modifiering?

Det bästa är nog om du köper en ordentlig tornkylare istället, typ: https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#/specs . Du kommer få bättre kylning samtidigt som du slipper pumpljudet.

Om du absolut inte ska överklocka så är nog 6700k ett bättre val pga den höga stockfrekvensen. Är du redo att överklocka skulle jag personligen tagit 5820K. Nya spel är redan ganska bra på att använda flera trådar (annars hade det inte varit så stor skillnad mellan i5 och i7 processorer) och det kommer bara bli bättre med tiden.

Permalänk
Medlem

Tack snälla för alla tips jag fått. Det verkar luta mot en 5820K eller 5930K trots allt. Har inte hängt med så mycket i utvecklingen sedan jag byggde den aktuella datorn. Känns mycket lättare att ta beslut nu när jag fått lite experthjälp

En sista fråga. Vilken hastighet på DDR4 minnen är bäst lämpad för just 5820 eller 5930?

Permalänk
Skrivet av DaXX:

Tack snälla för alla tips jag fått. Det verkar luta mot en 5820K eller 5930K trots allt. Har inte hängt med så mycket i utvecklingen sedan jag byggde den aktuella datorn. Känns mycket lättare att ta beslut nu när jag fått lite experthjälp

En sista fråga. Vilken hastighet på DDR4 minnen är bäst lämpad för just 5820 eller 5930?

Dom billigaste i princip. Förutom väldigt specifika applikationer (T.ex komprimering) så spelar inte minnets hastighet någon roll. Det är väl rekommenderat att man kör 4 st stickor för att utnyttja quad chanel men inte ens det gör någon märkbar eller knappt ens mätbar skillnad i praktiken. Köp de du tycker ser snyggast ut Jag hade nog nöjt mig med 2x8 GB så att du enkelt kan köpa till mer om det skulle behövas.

Hoppas du blir nöjd med ditt bygge!