Permalänk
Medlem

Smart planlösning i liten 1:a

Tjena!

Ska om ett tag flytta till min första lägenhet, en liten 1:a på 27 kvm. Jag vet att det säkert hänger en och annan här som är duktig på planlösningar, design osv. och skulle gärna ta emot förslag på hur ni tycker att jag ska disponera ytan Jag har tyvärr inte några exakta mått på lägenheten ännu, vilket kanske gör måtten på sakerna jag vill ha i lägenheten överflödiga, men jag anger dem iaf. Inga väggar ska rivas.

Saker som ska få plats:

• En säng 200x120 cm

• Ett skrivbord (IKEA Bekant) 140x60 cm

• En TV som är 100 cm bred (+plats för högtalare och lite kringutrustning om det går)

• En soffa mellan 200-250 cm bred (gärna med divan/schäslong om det går)

• En matplats med plats för minst 2 stolar

Tack på förhand!

Planlösning

Mäklarbyråns förslag

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Svårt med så få kvadrat, Mitt förslag ar att använda mäklarbyråns modell och placera TVn på väggen ovanför sängen. Dra ut sängen en liten bit från väggen och placera högtalarna mellan väggen och sängen. Skrivbordet vid sidan av soffan där lampan står.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske en"hög" säng så du kan ha skrivbordet under den eller kombinerat skriv och matbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ha TVn på den föreslagna platsen monterad på en arm så att den kan svängas ut mot soffan.
Kanske ett draperi som kan dras för sovalkoven (för att täcka för den obäddade sängen och kläderna på golvet... )?
Skrivbordet jämte soffan där lampan står (går det att byta skrivbordet mot ett mindre?).
Fyrkantigt matsalsbord för fyra som kan förlängas till sex.
Behövs lite klädförvaring/avlastning i sovalkoven, kanske en hög byrå där nattduksbordet är? (alternativt ett litet skrivbord)
Bokhylla/Byrå i hallen.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i min 1a, och ville få in precis samma grejer som dig. Fick lösa det med en bäddsoffa prisklass svindyr... Var runt och testade en himla massor billigare varianter, men slutade med en från Bäddsofflagret i Bromma, natt och dag. De billigare varianterna knarrar som bara den när man rör sig, obekväma att ligga i (känner fjädrar i ryggen osv.). Så funderar du på denna lösningen rekommenderar jag ett besök hos dem i Bromma!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Entusiast

En trevlig webbsajt att plocka inspiration ifrån:

http://www.compact-living.com/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

@alex5555

Skaffa loftsäng och placera datorbord under den! Du får utan problem plats med en TV där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Svårt med så få kvadrat, Mitt förslag ar att använda mäklarbyråns modell och placera TVn på väggen ovanför sängen. Dra ut sängen en liten bit från väggen och placera högtalarna mellan väggen och sängen. Skrivbordet vid sidan av soffan där lampan står.

Ja, det är lite knepigt. Lägenheten är nästan dubbelt så stort som mitt nuvarnade rum bara. Din idé är det typ alternativet jag tänkte på först, men jag funderar på om man kan ha skrivbordet mot badrumsväggen istället.

Skrivet av mrqaffe:

Kanske en"hög" säng så du kan ha skrivbordet under den eller kombinerat skriv och matbord.

Skrivet av Kote:

@alex5555

Skaffa loftsäng och placera datorbord under den! Du får utan problem plats med en TV där också.

Ja, detta har jag också tänkt på, men sen har jag hört att det är väldigt jobbigt att ständigt behöva klättra för att komma upp i sängen... Vore en jävligt ball lösning dock. Ni kanske har erfarenhet av att ha loftsäng?

Skrivet av muffen:

Ha TVn på den föreslagna platsen monterad på en arm så att den kan svängas ut mot soffan.
Kanske ett draperi som kan dras för sovalkoven (för att täcka för den obäddade sängen och kläderna på golvet... )?
Skrivbordet jämte soffan där lampan står (går det att byta skrivbordet mot ett mindre?).
Fyrkantigt matsalsbord för fyra som kan förlängas till sex.
Behövs lite klädförvaring/avlastning i sovalkoven, kanske en hög byrå där nattduksbordet är? (alternativt ett litet skrivbord)
Bokhylla/Byrå i hallen.

Hm... jag tänkte att man kanske kan ha skrivbordet mot badrumsväggen, men det är ganska långt. Haha jag måste mäta så snart som möjligt! Hög byrå där nattduksbordet är håller jag med om. Sen finns det ju lite plats i garderoben i hallen, men jag kommer nog sätta upp någon form av förvaring eller hyllor där också.

Skrivet av Fyren:

Hade samma problem i min 1a, och ville få in precis samma grejer som dig. Fick lösa det med en bäddsoffa prisklass svindyr... Var runt och testade en himla massor billigare varianter, men slutade med en från Bäddsofflagret i Bromma, natt och dag. De billigare varianterna knarrar som bara den när man rör sig, obekväma att ligga i (känner fjädrar i ryggen osv.). Så funderar du på denna lösningen rekommenderar jag ett besök hos dem i Bromma!

Ja, tekniknörd som man är vill man ju ha plats för allt möjligt... Bäddsoffan är alltså din ordinarie säng så att säga? Det fungerar bra? Tack för tipset, ska kolla in Bäddsofflagret.

Skrivet av SysGhost:

En trevlig webbsajt att plocka inspiration ifrån:

http://www.compact-living.com/

Tackar

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det blir lite jobbigare att ha loftsäng men du sparar plats på det, det finns även olika typer av sängskåp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Ja, det är lite knepigt. Lägenheten är nästan dubbelt så stort som mitt nuvarnade rum bara. Din idé är det typ alternativet jag tänkte på först, men jag funderar på om man kan ha skrivbordet mot badrumsväggen istället.

Ja, detta har jag också tänkt på, men sen har jag hört att det är väldigt jobbigt att ständigt behöva klättra för att komma upp i sängen... Vore en jävligt ball lösning dock. Ni kanske har erfarenhet av att ha loftsäng?

Hm... jag tänkte att man kanske kan ha skrivbordet mot badrumsväggen, men det är ganska långt. Haha jag måste mäta så snart som möjligt! Hög byrå där nattduksbordet är håller jag med om. Sen finns det ju lite plats i garderoben i hallen, men jag kommer nog sätta upp någon form av förvaring eller hyllor där också.

Ja, tekniknörd som man är vill man ju ha plats för allt möjligt... Bäddsoffan är alltså din ordinarie säng så att säga? Det fungerar bra? Tack för tipset, ska kolla in Bäddsofflagret.

Tackar

Om du nu ska ha TV:n där den är på mäklarbyråns förslag, föreslår jag att du skaffar ett väldigt flexibelt väggfäste till den, så att du kan vrida ut den och kolla på TV från soffan (om det finns ett sådant). Det kan ju vara trevligt om flera ska titta på TV. Skrivbordet där lampan står, som någon skrev ovan, låter smidigt.

En annan sak jag tänkte på var klädkammaren vid hallen. Vet inte hur stor den är, men om du inte har så mycket ytterkläder, utan kan nöja dig med en hängare i hallen, skulle du kunna ställa skrivbord där. Där är det ju dessutom mörkt och bra om du ska spela lite.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem

Släng ut köksbordet. Onödigt med två bord

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Hade satt tv,n mot badrumsväggen, och haft en liten divansoffa vågrätt. Sen skippat andra köksbordet och haft datorhörnan där mot högra väggen där lampan står.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Medlem

Jag är inte expert på sånt men kanske något man kan ha i åtanke?

Permalänk
Medlem

Tack för era inlägg Jag har haft mycket att göra, så har inte haft tid att gå igenom tråden. Jag ska mäta i lägenheten idag, så jag får en bättre uppfattning om vad som är möjligt.

Visa signatur