Tillåta SMB i brandväggen

Permalänk

Tillåta SMB i brandväggen

Så jag försöker att få SMB att fungera utan att stänga av brandväggen varje gång jag ska använda den. Problemet är att jag inte hittar vilket program som jag ska tillåta i brandväggen.

Jag vet vilken port jag ska tillåta, men jag vet inte vilken .exe fil jag ska tillåta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag försöker att få SMB att fungera utan att stänga av brandväggen varje gång jag ska använda den. Problemet är att jag inte hittar vilket program som jag ska tillåta i brandväggen.

Jag vet vilken port jag ska tillåta, men jag vet inte vilken .exe fil jag ska tillåta.

Måste du tillåta en exe fil för att det ska fungera?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Måste du tillåta en exe fil för att det ska fungera?

Ja.

Använder en brandvägg som inte tycker om att ha öppna portar. Den tillåter bara specifika filer.

Permalänk
Medlem

Det känns som att Windows filöverföring eller smb borde finnas som ett förval i din brandväggsmjukvara. Alternativt att det finns någon faq man kan läsa i

Permalänk

Det finns standard inställningar för windows, fast SMB finns inte där i.

Permalänk
Medlem

Vad är det för brandvägg du kör med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad är det för brandvägg du kör med?

Misstänker Windows egna FW.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ja.

Använder en brandvägg som inte tycker om att ha öppna portar. Den tillåter bara specifika filer.

Du ställer det i Wiindows FW:

"Open Control Panel, click System and Security, and then click Windows Firewall.
In the left pane, click Advanced settings, and in the console tree, click Inbound Rules.
Under Inbound Rules, locate the rules File and Printer Sharing (NB-Session-In) and File and Printer Sharing (SMB-In).
For each rule, right-click the rule, and then click Enable Rule"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Proffsmoddare

Du kan även göra det via Firewall > Allow an app or feature through Windows Firewall > File and Printer Sharing (bocka i för önskad profil).

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Du kan även göra det via Firewall > Allow an app or feature through Windows Firewall > File and Printer Sharing (bocka i för önskad profil).

Stämmer. Ännu enklare dessutom. Tack för tips.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

SMB kör la på port 445, UDP och TCP om jag inte har fel

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Så det ända sättet att få SMB att fungerar är att tillåta alla program på port 445? Vilket jag inte kan, så jag kommer inte kunna använda SMB utan att stänga av brandväggen?

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Kan säkert vara olika men är System med PID 4 hos mig. Hoppas det hjälper något.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Frejoh466:

Så det ända sättet att få SMB att fungerar är att tillåta alla program på port 445? Vilket jag inte kan, så jag kommer inte kunna använda SMB utan att stänga av brandväggen?

Du har fortfarande inte svarat på vilken brandvägg du kör med?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vilken brandvägg tillåter inte att man öppnar portar?