Snabbtest: DP-till-HDMI-adaptrar för 4K UHD och 60 Hz

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Snabbtest: DP-till-HDMI-adaptrar för 4K UHD och 60 Hz

En brist hos många grafikkort är att det inte klarar av att driva en 4K UHD-tv i 60 Hz över HDMI. Idag testar SweClockers Displayport-adaptrar från Club 3D som råder bot på problemet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Nyhet:

En brist hos AMD:s senaste grafikkort är att det inte klarar av att driva en 4K UHD-tv i 60 Hz över HDMI. Idag testar SweClockers adaptrar från Club 3D som råder bot på problemet.

Läs hela artikeln här

Det var som fan, högre upplösning åt fler.
Dock borde D-P bli vanligare i TV apparater, så att samtliga kan välja mellan HDMI och D-P

/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Lifooz:

Det var som fan, högre upplösning åt fler.
Dock borde D-P bli vanligare i TV apparater, så att samtliga kan välja mellan HDMI och D-P

/Lifooz

Det hade varit fantastiskt om DisplayPort kunde ta över helt och lämna äckel-HDMI åt historieboksförfattarna. Men det lär tyvärr inte hända i första taget.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@Alling: Kunde inte ha sagt det bättre själv. Hoppas ändå att dagen teknikerna från de olika avdelningarna stöter på varandra i lunchrummet så magin kan hända inte är så långt borta.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Funkar detta tillsammans med en mini DP->DP-adapter? Har en Macbook Pro som klarar 5k över Thunderbolt, dvs. Mini DP. Jag kan koppla den till min UHD-TV med HDMI men får bara ut 30 Hz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Alling:

Det hade varit fantastiskt om DisplayPort kunde ta över helt och lämna äckel-HDMI åt historieboksförfattarna. Men det lär tyvärr inte hända i första taget.

Jag bara de byter design gillar inte piggarna som ska hålla inne kontakten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

varför används hdmi före displayport?

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Displayport på en TV är extremt sällsynt Jo tack, det är endast Panasonics Viera TX serie som halstrar en DP som anslutningsval. Tycker det är på tiden att man på allvar börjar, åtminstone försöka, fasa ut den föråldrade HDMI standarden vid det här laget.

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Alla spelkonsoler och alla hemmabioförstärkare har (bara) HDMI, så vad några få datorentusiaster vill spelar inte så stor roll, HDMI är här för att stanna.

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Jobbet: Xeon E3-1275v2 | ASRock Z68 Pro3-M | 32GB Crucial Ballistix 1600 MHz | CM Hyper 212+ | XFX Core 450W | CM Elite 341 | Intel 520 180 GB + 830 120GB | WD Black 2TB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Stort tack för denna recension. P.g.a. ny 4K-TV så är jag på väg att uppgradera min HTPC, och har väntat på denna adapter eftersom det i övrigt inte finns något för mig attraktivt sätt att få HDMI 2.0 till mini-ITX. Men som alltid vill man ju gärna läsa någon recension först, så detta var en trevlig överraskning. Nu är det bara att vänta på att adaptern går att få tag på också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Christley:

varför används hdmi före displayport?

Antagligen för att HDMI kom först och erbjöd vad som då var fullt tillräckligt för TV och BluRay. Kraven är (var förr?) större på datorn, filmer visar fortfarande i runt 30FPS och spelkonsoler kör fortfarande <=1080p.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Tycker den verkar lite dyr, kring 300:- hade varit mer rimligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009

Någon som sett en reciver med Displayport då? räcker ju inte med att tvn har det samt datorn, :/

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av jmeister:

Tycker den verkar lite dyr, kring 300:- hade varit mer rimligt!

Då betalar du 300:- och sedan blundar du när du lägger upp dom sista 200:-
/Lifooz

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av pg-robban:

Funkar detta tillsammans med en mini DP->DP-adapter? Har en Macbook Pro som klarar 5k över Thunderbolt, dvs. Mini DP. Jag kan koppla den till min UHD-TV med HDMI men får bara ut 30 Hz.

Borde fungera då jag antar att din mini-DP -> DP-adapter är helt passiv, är den aktiv av någon Apple-anledning (jag vet alltså inte hur mac faktiskt hanterar sin Thunderbolt/DP-port) så kan det kanske krångla till det. Antagligen helt utan problem men någon annan vet säkert mer här.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

@Lifooz: Har ingen 4K-apparat i dagsläget, så mina pengar får de inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av pg-robban:

mini DP och DP är samma kabel och signal, bara olika kontakter. Så i teorin bör det alltså inte vara någon skillnad att koppla denna adapter direkt i Mac:en eller med din mini DP->DP-adapter mellan. Men med Apple vet man aldrig, de gillar att hitta på egna lösningar (eller problem, beroende på hur man ser på det ).

Notera också att denna adapter kommer i två varianter, en med mini-DP och en med DP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Är osäker på om artikeln svarar på frågan, men hade man kunnat åstadkomma 4K 60Hz i chroma 4:4:4 via den här metoden på en TV som faktiskt stödjer den konfigurationen?

Jag har en dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Alling:

Jag ser ingen anledning till att DisplayPort ska ta över HDMI, såvida inte Display har stöd för ljud. För DP har väll stöd för ljud eller

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Hur fungerar det med Intels integrerade kretsar, typ HD5000?
I deras 4250U-processorer så är man ju begränsad till 30Hz (via mini-DP) i 4K, fungerar då den här adaptern för att kunna köra 60Hz?

Har försökt leta något svar på om det faktiskt går men det går lite sådär. Var lite snack om det i NUC-tråden men jag tänkte fråga även här då den är testad nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av dlq84:

Antagligen för att HDMI kom först och erbjöd vad som då var fullt tillräckligt för TV och BluRay. Kraven är (var förr?) större på datorn, filmer visar fortfarande i runt 30FPS och spelkonsoler kör fortfarande <=1080p.

ja, men idag så är ju uppenbarligen displayport bättre. antar också att displayport är billigare att implementera

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av jmeister:

@Lifooz: Har ingen 4K-apparat i dagsläget, så mina pengar får de inte

HAHAH, nej då är det ju overkill. Jag har heller ingen, men det är för att jag inte vill ha Tianhe A1 som drivkraft.

/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Alling:

Synd bara att dom längsta certifierade kablarna inte är mer än 3 meter långa. Speciellt ett problem om man kör med 1440p@144hz, använder en på 5 meter men det fungerar inte helt 100.

970 DCII, 6700k: NH-D15S
Leviathan Galleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Är det inte en brist att tv'n inte klarar av att hantera dp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Någon som har koll på hur hdmi funktionerna blir med adaptern. Kommer Audio return channel (ARC) fortfarande fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

@lappen81: Är bara ett fåtal TV-apparater på marknaden som gör det, tror det i princip bara är vissa Panasonic-TV som kommer med DP-portar.

Jag har en dator.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av lappen81:

Är det inte en brist att tv'n inte klarar av att hantera dp?

Underdrift. Det är totalt efterblivet att i princip inte en enda TV har en enda vanlig enkel DP-ingång.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2008

@jeffan97:
Displayport har stöd för ljud. Skriver detta på min iMac i target display mode, och kan intyga att spel osv fungerar utmärkt med både ljud och bild överförd via displayportkabeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av badbolll:

Hur fungerar det med Intels integrerade kretsar, typ HD5000?
I deras 4250U-processorer så är man ju begränsad till 30Hz (via mini-DP) i 4K, fungerar då den här adaptern för att kunna köra 60Hz?

Den här adaptern gör "bara" om DP till HDMI, så adaptern klarar inte mer än DP-källan i sig gör. Du kan troligtvis köra 4K@60Hz med begränsad färg (4:2:2 eller 4:2:0), men adaptern kommer inte magiskt öka bandbredden så att du kan köra 4K@60Hz med 4:4:4 färg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2005

Hade varit fint med test på displayport kablar, eller någon som kan rekommendera? Jag tycker det är svårt att hitta kablar för 1440p 144hz....