Bank som funkar bra med Linux?

Permalänk
Medlem

Bank som funkar bra med Linux?

Funderar på att byta bank, vill välja en som funkar fullt ut med Linux (E-legitimation och allt). Vilka alternativ finns nu när BankID inte stödjer Linux längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Funderar på att byta bank, vill välja en som funkar fullt ut med Linux (E-legitimation och allt). Vilka alternativ finns nu när BankID inte stödjer Linux längre?

Du får nog köra med mobilt bankid

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda Mobilt BankID?

Permalänk
Medlem

Mobilt BankID eller dosa är det nog som gäller.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Mobilt bankID fungerar utmärkt, så bäst att välja en bank som stödjer att man loggar in med det, och framförallt får full access till allt.

Jag har LF nu och där fungerar det bra. Handelsbanken däremot fungerade det inte, å andra sidan kunde man göra allting i Handelsbanken appen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen smartphone som stödjer mobilt BankID så det är inget alternativ. Vadå, så alla banker använder BankID och ingen har ett fungerande system för Linux? Man är alltså kort sagt tvingad att använda Android/Windows/iOS/OSX för att köra E-leg?

Jag har en bekant som tills för en tid sedan kunde köra E-leg på Linux via Handelsbanken (långt efter 2014 när BankID drog in Linux-supporten) men det har sedan dess slutat fungera (vet inte exakt när). Därav tänker jag att det kanske finns någon annan bank som fortfarande fungerar.

Skrivet av morxy49:

Mobilt BankID eller dosa är det nog som gäller.

Finns det dosa som ger E-leg-access?

Hur är det med FriBID, funkar det fortfarande?

Permalänk

Det fanns workarounds sist jag kollade, men det enklaste kanske är att köra in en VM med Windows,du behöver ju inte byta OS bara för bank id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Det fanns workarounds sist jag kollade, men det enklaste kanske är att köra in en VM med Windows,du behöver ju inte byta OS bara för bank id.

Absolut, men jag har inte valt bank än och jag väljer hellre en med bra Linux-stöd om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Nu har jag ingen smartphone som stödjer mobilt BankID så det är inget alternativ. Vadå, så alla banker använder BankID och ingen har ett fungerande system för Linux? Man är alltså kort sagt tvingad att använda Android/Windows/iOS/OSX för att köra E-leg?

Yes bankerna lägger inte ner några större resurser på den försumbara minoriteten som kör Linux, precis som resten av alla företag satsar man på användarupplevelsen för den breda massan.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Går att få till genom att köra mobilt bankid via chrome addon, https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/BankID_i_Linux_ge...

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Skulle försök skaffa en gammal avdankad smartphone och kör den bara via wifi utan abonnemang för ändamålet.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Nu har jag ingen smartphone som stödjer mobilt BankID så det är inget alternativ. Vadå, så alla banker använder BankID och ingen har ett fungerande system för Linux? Man är alltså kort sagt tvingad att använda Android/Windows/iOS/OSX för att köra E-leg?

Ja för ärligt talat hur många personer som sköter sina bankärenden online har inte nått av dessa OS iaf i någon form? Trist dock för er som bara kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Handelsbanken fungerar helt okej. Man kan använda dosan utan att koppla in den i datorn, och då spelar givetvis OS inte någon roll. Det negativa är att det blir två långa koder att knappa in. Det enda jag hittat som inte går att göra när man är inloggad på detta viset är att skaffa mobilt bankID.

Edit: Iofs får man nog inget fungerande E-leg på detta viset. Tycker det är riktigt dåligt hur många myndigheter kräver BankID, altså blir man indirekt tvingad av staten en att betala licensavgifter till MS...

Permalänk
Medlem

SEB funkar hur bra som helst med mobilt bank ID. Du behöver din dosa första gången du aktiverar det men de funkar bra på linux (har själv gjort det) eftersom det är en sån där tids baserad dosa och inte en med kabel som skall kopplas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

SEB funkar hur bra som helst med mobilt bank ID. Du behöver din dosa första gången du aktiverar det men de funkar bra på linux (har själv gjort det) eftersom det är en sån där tids baserad dosa och inte en med kabel som skall kopplas in.

Vet du också om det ger stöd för E-leg?
Edit: Nvm, misstolkade dig, du menar att jag måste använda Mobilt BankID varje gång right?

Skrivet av Chibariku:

Ja för ärligt talat hur många personer som sköter sina bankärenden online har inte nått av dessa OS iaf i någon form? Trist dock för er som bara kör Linux.

Jag försöker mest undersöka möjligheterna. Klart jag kan göra workarounds men om det finns någon bank som låter mig slippa använda OS jag inte litar på till en av de mest integritetsrelevanta uppgifterna som finns så är det ju sjukt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja för ärligt talat hur många personer som sköter sina bankärenden online har inte nått av dessa OS iaf i någon form? Trist dock för er som bara kör Linux.

Jag kör mest Linux, men har en hög Android-prylar för just mobilt BankID.

För bara bankaffärer duger Swedbank gott med sin offlinedosa, men det är ju elegs-biten som blir struligt. Defacto-standarden är ju som du märkt BankID (i alla dess former). Det har ju funnits några uppstickare men det som siter i allmänhet accepterar är ju bara BankID.

Alternativet är som sagt BankID-appen genom Chrome eller kanske Chromium: https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/BankID_i_Linux_ge...

Annars är du rökt om du inte vill uppdatera din telefon.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag kör mest Linux, men har en hög Android-prylar för just mobilt BankID.

För bara bankaffärer duger Swedbank gott med sin offlinedosa, men det är ju elegs-biten som blir struligt. Defacto-standarden är ju som du märkt BankID (i alla dess former). Det har ju funnits några uppstickare men det som siter i allmänhet accepterar är ju bara BankID.

Alternativet är som sagt BankID-appen genom Chrome eller kanske Chromium: https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/BankID_i_Linux_ge...

Annars är du rökt om du inte vill uppdatera din telefon.

Du vet inget om FriBID då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Du vet inget om FriBID då?

Tyvärr fungerar väl inte den sådär skitbra längre. Vissa siter, som har stöd för äldre klienter, fungerar den på men inte de som kräver den senaste.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tycker Handelsbanken fungerar helt okej. Man kan använda dosan utan att koppla in den i datorn, och då spelar givetvis OS inte någon roll. Det negativa är att det blir två långa koder att knappa in. Det enda jag hittat som inte går att göra när man är inloggad på detta viset är att skaffa mobilt bankID.

Edit: Iofs får man nog inget fungerande E-leg på detta viset. Tycker det är riktigt dåligt hur många myndigheter kräver BankID, altså blir man indirekt tvingad av staten en att betala licensavgifter till MS...

För att iOS, Android och OS X finns inte? Du är väl inte tvingad att vända dig till just Windows. Just Mobilt BankID fungerar till allt man behöver idag, BankID är inget statligt krav utan en av marknadens lösningar, myndigheter accepterar oftast även Telias e-leg som har programvara för Linux (plugin krävs så lite ålderdomligt) även om inte bankerna gör det. https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Skrivet av s0sdaf:

Du vet inget om FriBID då?

Det är länge sedan det slutade fungera. BankID är ingen öppen lösning med specifikationer tillgängliga. De uppdaterade sin lösning och sen dess har det inte fungerat.

Permalänk

Jag har inte heller smart telefon. Swedbank med kod-dosan fungerar fint den kopplas inte in i datorn. Sen använder jag mitt id-kort och kortläsare för skatteverket och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag har inte heller smart telefon. Swedbank med kod-dosan fungerar fint den kopplas inte in i datorn. Sen använder jag mitt id-kort och kortläsare för skatteverket och sånt.

På Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Funderar på att byta bank, vill välja en som funkar fullt ut med Linux (E-legitimation och allt). Vilka alternativ finns nu när BankID inte stödjer Linux längre?

Kan du inte köra genom Wine då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan du inte köra genom Wine då?

Tveksamt då kortläsaren man ansluter via USB till datorn kräver drivrutiner osv. Men jag kanske har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

På Linux?

Telia e-legitimation (Net iD) finns som sagt för Linux (Ubuntu officiellt) och är vad Skatteverket kör på sina ID-kort exempelvis. Det är däremot bara NPAPI-plugins och inte uppdaterat på ett par år, så det är inte modernt på något sett. Har du ingen telefon?

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/E-legitimation#Te...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telia e-legitimation (Net iD) finns som sagt för Linux (Ubuntu officiellt) och är vad Skatteverket kör på sina ID-kort exempelvis. Det är däremot bara NPAPI-plugins och inte uppdaterat på ett par år, så det är inte modernt på något sett. Har du ingen telefon?

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Support/E-legitimation#Te...

Får undersöka det, verkar ju relativt lovande Tack!

Permalänk

Enda problemet jag ser med telia e-leg är att det inte fungerar på chrome,

Permalänk
Medlem

Tänk att det finns en del folk som gärna installerar Linux men absolut inte kan tänka sig att införskaffa en smartphone eller surfplatta.

ontopic: Vet att vissa banker nu endast erbjuder mobilt bankid eftersom det är överlägset smidigast. Jag tror att köra mobilt bankid i chrome idag är smidigaste lösningen om man promt vill köra bankid på Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har SEB. Kör till 99% med mobilt bankID men man får även en dosa som man inte ansluter till datorn över huvud taget. Borde fungera i alla webbläsare oavsett operativsystem.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag kör också mobil BankID och har Nordea som bank.

Det fungerar alldeles utmärkt att föra över allt mitt kapital till panama med hjälp av mobilt BankID och Nordea, do recommend!

Kör pluginet för Chromium så slipper du huvudbry över BankID på linux.

Permalänk
Medlem

Swedbank kör med dosa. Skandiabanken tillåter standardiserade certifikat enligt X.509(fungerar alltså i bl.a. Ubuntu, CentOS/Red Hat samt Fedora) utöver BankID och mobilt BankID.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.