AMD Radeon Pro Duo släpps den 26 april

Permalänk
Medlem

@Xaves: 2st 980 ti i sli sparkar inte alls fury x i cf. Cf skalar mycket bättre än vad sli gör så fury x i cf är dem bättre lösningen. Särskilt för 4k där man behöver den här kraften.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Prestandatester?

1x Fury X + 1x Fury X - 50mhz coreclock = Profit???

Två 980ti spankelidaskar denna redan, till ett lägre pris dessutom.

I de tre senaste speltesterna som Sweclockers har gjort så presterar Fury X bättre än Titan X i 4K upplösning. Och CrossFire skalar bättre än SLI så med dubbla kort hade skillnaden blivit ännu större. Visst, klockfrekvensen är något lägre på Pro Duo men ingen större skillnad. I nyare titlar med stöd för DirectX 12 skulle det inte förvåna mig om Pro Duo på sikt kommer prestera minst lika bra som Titan X i SLI.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Prestandatester?

1x Fury X + 1x Fury X - 50mhz coreclock = Profit???

Två 980ti spankelidaskar denna redan, till ett lägre pris dessutom.

(men den får inte plats i en ultra-super-duper-formfaktor-mini-htpc-special-låda...) Nej, det gör de inte. Men heter man Tobias Svelander och har en rik pappa och vill bygga ett skrytbygge i miniatyr som nästan når hela vägen fram, så BE MY GUEST!

Nu ska vi skilja på fantasi, åsikt och fakta och ändå lyckas hålla en bra nivå på diskussionerna.

Men Fury korten har alltid skalat bättre i Crossfire. Här är bland de nyare spelen jag kunnat hittat utförliga tester av. Skillnaden är större ju nyare spel. Och ju högre upplösning desto bättre gör AMD korten ifrån sig.

Jag skulle säga att det är lite 50-50 bland spelen mellan nVidia och AMD. Men de ggr AMD är snabbare är de nästan 20% snabbare än ett ti.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nu ska vi skilja på fantasi, åsikt och fakta och ändå lyckas hålla en bra nivå på diskussionerna.

Men Fury korten har alltid skalat bättre i Crossfire. Här är bland de nyare spelen jag kunnat hittat utförliga tester av. Skillnaden är större ju nyare spel. Och ju högre upplösning desto bättre gör AMD korten ifrån sig.

http://www.hardocp.com/images/articles/14579538765s7SVH5AIg_3_1.gif

http://www.hardocp.com/images/articles/1444048041PaXLI3YOE9_4_1.gif

http://www.hardocp.com/images/articles/1444048041PaXLI3YOE9_5_1.gif

http://i.imgur.com/VfPUgjX.png

Jag skulle säga att det är lite 50-50 bland spelen mellan nVidia och AMD. Men de ggr AMD är snabbare är de nästan 20% snabbare än ett ti.

En orsak är ju att de alltid testar referens-980 Ti som är bra mycket lägre klockat än tredjeparts. Quantum Break verkar totalt hata Nvidia, förhoppningsvis är det drivrutiner som krånglar.

Tredjeparts-980 Ti presterar bättre än Fury X i 9 av 10 spel i 4K enligt SweClockers. Referens-980 Ti vinner i 5, förlorar i 3 och oavgjort i 2.
http://www.sweclockers.com/test/21015-gainward-geforce-gtx-98...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

En orsak är ju att de alltid testar referens-980 Ti som är bra mycket lägre klockat än tredjeparts. Quantum Break verkar totalt hata Nvidia, förhoppningsvis är det drivrutiner som krånglar.

Tredjeparts-980 Ti presterar bättre än Fury X i 9 av 10 spel i 4K enligt SweClockers. Referens-980 Ti vinner i 5, förlorar i 3 och oavgjort i 2.

Ser inga crossfire resultat? Jag ser att kortet är 13% snabbare än ett standard Ti men vad har det med SLI Vs. Crossfire skalning att göra? Vi vet ju redan att högt överklockade ti är snabbare än ett singel fury. Skalning är ju inte linjär med 2 kort.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

För utvecklare är detta ett billigt kort och det kan gynna AMD i längden för de är de enda som har något liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Exakt, medans Fury X knappt går att överklocka ett skit. Jag rullar mitt 980ti i 1530/8000 mhz vilket är bra mycket högre än referens klocken på 1176/7000 mhz. Två 980ti som rullar i 1500+ mhz kör över Fury X i CF i 1080p samt 1440p som är de vanligaste upplösningarna.

Skrivet av Gambit_2K:

Nu ska vi skilja på fantasi, åsikt och fakta och ändå lyckas hålla en bra nivå på diskussionerna...

...Här är bland de nyare spelen jag kunnat hittat utförliga tester av. Skillnaden är större ju nyare spel

Gulligt litet körsbärsplock där, alla vet att DX12 i Ashes rullar bättre på AMD. Lika så med Hitman som är ett Gaming Evolved spel, ska du inte ta med Thief också? Och Division testet, körs på High i 4K, testa gör om testet med maxad grafik i antingen 1080p eller 1440p och se hur mäktiga Fury X faller pladask.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@Xaves:

Du kan fortsätta "rulla" med ditt 980Ti, så köper vi som har råd och lust AMD Radeon Pro Duo : ) Låter schysst tycker jag!

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@Xaves:

Du kan fortsätta "rulla" med ditt 980Ti, så köper vi som har råd och lust AMD Radeon Pro Duo : ) Låter schysst tycker jag!

Gör så bubben, köp du ditt överprisade grafikkort med gammal teknik, medans vi andra inväntar Pascal och rullar över dig fullständigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ser inga crossfire resultat? Jag ser att kortet är 13% snabbare än ett standard Ti men vad har det med SLI Vs. Crossfire skalning att göra? Vi vet ju redan att högt överklockade ti är snabbare än ett singel fury. Skalning är ju inte linjär med 2 kort.

Ganska jämnt i CF vs SLI.
http://www.techspot.com/review/1033-gtx-980-ti-sli-r9-fury-x-...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Exakt, medans Fury X knappt går att överklocka ett skit. Jag rullar mitt 980ti i 1530/8000 mhz vilket är bra mycket högre än referens klocken på 1176/7000 mhz. Två 980ti som rullar i 1500+ mhz kör över Fury X i CF i 1080p samt 1440p som är de vanligaste upplösningarna.

Gulligt litet körsbärsplock där, alla vet att DX12 i Ashes rullar bättre på AMD. Lika så med Hitman som är ett Gaming Evolved spel, ska du inte ta med Thief också? Och Division testet, körs på High i 4K, testa gör om testet med maxad grafik i antingen 1080p eller 1440p och se hur mäktiga Fury X faller pladask.

Vet ej vad du snackar om, men när vi är inne och snackar om körsbärsplock så kanske ditt kort även kan räknas som ett? Långt ifrån alla Ti klockar så högt, bara att kolla lite 3dmark scores. De flesta ligger på runt 1200 på kärnan.

Du förvirrar mig, inget av spelen du nämner har jag länkat. Witcher 3 är ett nVidia spel, GTA 5 är väl också det, använder några nVidia tekniker om jag minns rätt. Och Quantum är ett av de nyare spelen oavsett om det är DX11 eller 12, får jag inte ta med det för att nVidia inte klarar DX12 lika bra? Skulle väl isåfall kunna säga det omvända om DX11 med samma logik?

Edit: Farcry primal var för övrigt än gameworks titel den med upptäckte jag nu. Så alla spel jag länkat (förutom quantum som inte använder nån av tillverkarna tekniker tror jag) kan man väl smått räkna som en nVidia tiel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Ja det är det, men de kom fram till samma slutsats som jag nämnde "The frame time wins were 50/50, but where AMD was faster it was a lot faster."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe, alltså beräkningar är ingen energiform. En energiform kan bara omvandlas till en annan energiform. Så det är inte fråga om antingen eller, utan i omvandlingen av energi från elektricitet till värme kan man även få ut beräkningar om man byggt sin pryl på rätt sätt. Det innebär alltså att en processor/grafikkort som drar 200W effekt när den används kommer värma upp omgivningen exakt lika mycket som ett direktverkande element som också drar 200W.
Jo, det är precis vad man kan ;).

Nej. Det krävs energi för att få processorn att utföra beräkningar, den energin kan inte samtidigt omvandlas till värme. Om du skulle kunna få samma energi att göra flera saker så skulle du i praktiken ha en evighetsmaskin och det går förstås inte.
Bara för att det inte finns någon energiform som heter beräkning betyder det inte att beräkningar kräver 0 energi, då skulle man återigen kunna skapa evighetsmaskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Gör så bubben, köp du ditt överprisade grafikkort med gammal teknik, medans vi andra inväntar Pascal och rullar över dig fullständigt

Bra att du har koll. Vad vet du om Pascal.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är inte överprisat, det är billigt för vad det är, och HBM är det allra senaste inom RAM, knappast gammalt, jämfört med GDDR5.

Om något är ett överprisat skämt är det Titan Z, 25 000 kr.

Stora Pascal och Polaris för konsumenter dyker inte upp förrän 2017, och då kommer fortfarande Pro Duo vara världens snabbaste grafikkort såvida inte Nvidia eller AMD släpper en nytt dubbelkort, precis som 295X2 är världens snabbaste grafikkort idag.

GP100 finns, men då får du öppna stora plånboken.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vet ej vad du snackar om, men ditt om vi ska snacka körsbärsplock så kanske ditt kort även kan räknas som ett? Även om 50% av alla TI korten klarar lika högt som ditt så är det fortfarande inte merparten som gör det.

Du förvirrar mig, inget av spelen du nämner har jag länkat. Witcher 3 är ett nVidia spel, GTA 5 är väl också det, använder några nVidia tekniker om jag minns rätt. Och Quantum är ett av de nyare spelen oavsett om det är DX11 eller 12, får jag inte ta med det för att nVidia inte klarar DX12 lika bra? Skulle väl isåfall kunna säga det omvända om DX11 med samma logik?

Edit: Farcry primal var för övrigt än gameworks titel den med upptäckte jag nu. Så alla spel jag länkat (förutom quantum som inte använder nån av tillverkarna tekniker tror jag) kan man väl smått räkna som en nVidia tiel.

Hårdvarusidor brukar inte ta med Project Cars i sina index just för att AMD presterar mycket sämre i det spelet. Så enligt samma logik så tar man inte med Quantum Break heller. Men något är seriöst konstigt med Quantum Break, även om det är shadertungt vilket är AMD:s starka sida så borde 980 Ti prestera bättre än 290.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är för övrigt en bra artikel av HardOCP där de testar senaste Tomb Raider titelns prestanda för att i slutet summera.

Obs. detta är om crossfire och SLI skalning, inget annat. Klockfrekvenser påverkar ej detta hur mkt man än vill att de ska.

http://www.hardocp.com/article/2016/02/15/rise_tomb_raider_vi...

"Adding a second GeForce GTX 980 Ti improves performance by 72%. That means we are seeing scaling efficiency of 72% out of GTX 980 Ti SLI. For some reason this is lower scaling than we saw with GTX 980 SLI. VRAM is higher on these GPUs so it must not be related to that. Adding a second Radeon R9 Fury improves performance by 89%. That means we are seeing scaling efficiency of 89% out of R9 Fury CrossFire. Even with the stutter we once again see AMD CrossFire having the better scaling in this game, near 90% out of Radeon R9 Fury CrossFire. That is really incredible. If Fury had more VRAM it may have done even better."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag skulle bygga min maskin så stod valet mellan 970 och 390. Jag valde 970 då jag skulle köra sli. Har haft bättre erfarenheter av dubbla nvidia än amd. Plus så är 970 mer energieffektiva.

När jag ett tag senare skulle bygga en speldator åt tjejens lillebror valde jag 390 då det gav väldigt mycket prestanda för pengarna. Men jäklar vilket varmt kort.

Det jag ville ha sagt är att båda läger brukar ha sina fördelar, och att bråka är bara dumt. Fakta är fakta, och åsikter är något annat.

Tycker det är kul att amd kämpar på. Och väldigt roligt att dx12 har visat sig vara så bra för det röda laget.

Hoppas de kan göra lite mer energieffektiva kort framöver, då jag uppskattar det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Aha oki, här nedan är ett test. AMD vinner ej men verkar heller inte som det är onormalt tungt att driva för AMD heller.

HardOCP

Kanske löst sig till när detta testet ägde rum.

Ang. Quantum Break så låg nVidia mycket bättre till än AMD bara för en vecka sedan, höjda man inställningarna över medium så fick AMD spö (se nedan). Fram tills att AMD släppte Crimson 14.1.2 där de löste de problem de hade. Kanske har nnVidia ngt liknande på gång.

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/quantum_break...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

När jag skulle bygga min maskin så stod valet mellan 970 och 390. Jag valde 970 då jag skulle köra sli. Har haft bättre erfarenheter av dubbla nvidia än amd. Plus så är 970 mer energieffektiva.

När jag ett tag senare skulle bygga en speldator åt tjejens lillebror valde jag 390 då det gav väldigt mycket prestanda för pengarna. Men jäklar vilket varmt kort.

Det jag ville ha sagt är att båda läger brukar ha sina fördelar, och att bråka är bara dumt. Fakta är fakta, och åsikter är något annat.

Tycker det är kul att amd kämpar på. Och väldigt roligt att dx12 har visat sig vara så bra för det röda laget.

Hoppas de kan göra lite mer energieffektiva kort framöver, då jag uppskattar det.

Äsch då här bråkas ingenting, här försöker vi bara peka på fakta än så länge. Åsikter gå ju såklart isär men det är naturligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Xaves:

MVH

Skrivet av Xaves:

Hahaha detta visar verkligen nivån på forumet

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Det är inte överprisat, det är billigt för vad det är, och HBM är det allra senaste inom RAM, knappast gammalt, jämfört med GDDR5.

Om något är ett överprisat skämt är det Titan Z, 25 000 kr.

Stora Pascal och Polaris för konsumenter dyker inte upp förrän 2017, och då kommer fortfarande Pro Duo vara världens snabbaste grafikkort såvida inte Nvidia eller AMD släpper en nytt dubbelkort, precis som 295X2 är världens snabbaste grafikkort idag.

GP100 finns, men då får du öppna stora plånboken.

MVH

Jo det är överprisat. Tycker du $1500 är ett bra pris på ett grafikkort med dubbelmacka? Du får två 980ti eller två Fury X för $1200, tanken med dubbelmackor är att de ska vara billigare än att köpa två grafikkort med samma GPU som dubbelmackan och köra dessa i CF.
Nej, HBM 1 kommer snart inte vara senaste inom vram, och sedan kommer kortet fortfarande vara begränsat till 4GB vram, vilket är lite lite, speciellt i 4K. Division i 4K drar en bra bit över 5GB, där räcker inte Pro Duo till och faller pladask.

Titan Z är ett ännu större skämt än Pro Duo ja.

Jaså det gör det, Men jag tror nog två av de nästkommande nVidia korten kommer daska Pro Duo på fingrarna rätt ordentligt. Vi får se vad som sägs på Computex. Vi kan ju fortsätta diskussionen då min vän.

Skrivet av Gambit_2K:

Vet ej vad du snackar om, men när vi är inne och snackar om körsbärsplock så kanske ditt kort även kan räknas som ett? Långt ifrån alla Ti klockar så högt, bara att kolla lite 3dmark scores. De flesta ligger på runt 1200 på kärnan.

Du förvirrar mig, inget av spelen du nämner har jag länkat. WitTcher 3 är ett nVidia spel, GA 5 är väl också det, använder några nVidia tekniker om jag minns rätt. Och Quantum är ett av de nyare spelen oavsett om det är DX11 eller 12, får jag inte ta med det för att nVidia inte klarar DX12 lika bra? Skulle väl isåfall kunna säga det omvända om DX11 med samma logik?

Vet du inte vad jag snackar om? Alla jag känner som har ett partnertillverkat 980ti kör på runt 1500mhz i maximal turbo.

Jag förvirrar dig ja, för att jag citerade fel, det var Delerium som jag skulle citerat. Quantum break är ett skitspel med massor av problem, en gammal grafikmotor som inte är optimerad för fem öre.

Skrivet av Gambit_2K:

Tills ju drar upp 980ti't till 1500/8000

Skrivet av dahippo:

Bra att du har koll. Vad vet du om Pascal.?

Ja visst är det. Tillräckligt mycket för att inte orka sitta och rabbla upp det för dig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

dubbelpost

Edit: Nu kommer jag äga er alla: http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

I 10 av 10 tester daskar ett klockat 980ti Fury X rejält på fingarna. Skulle man SLI/Koppla så skulle den lilla multi-gpu fördelen Fury X har mot 980ti ändå inte räcka till...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Xaves: Jag fick inte upp något av mina KFA 980TI HoF i den klocken. Dom gjorde 1430 inte en enda mhz högre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

dubbelpost

Men du är guru det läser jag. Hur löser Pascal grafic+compute kan de göra det simultant. Berätta snälla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@Xaves: Jag fick inte upp något av mina KFA 980TI HoF i den klocken. Dom gjorde 1430 inte en enda mhz högre.

Tråkigt att köra. KFA suger dock, skulle aldrig välja ett grafikkort från någon annan tillverkare än Gigabyte, MSI, EVGA eller Asus. Möjligen XFX men det är tveksamt. Säker på att inställningarna i AB är rätt för en sådan klock? 980ti är väldigt känsligt för ström, lite för mycket ström och kortet klockar inte som det ska, lite för lite och kortet begränsas, sedan spelar temperaturen också stor roll. Mitt ligger på 65/70 grader i full load på 1530/8000, gör det högre klockar kortet ner sig själv. Du bör även avaktivera länken mellan Power och Temp samt prioritera Power-limit i stället för temperatur under Temp Limit parametern. Aktivera även 'use constant voltage'.

Skrivet av dahippo:

Men du är guru det läser jag. Hur löser Pascal grafic+compute kan de göra det simultant. Berätta snälla

nVidia har inte gått ut med någon konkret information om det än, finns bara rykten i dagsläget. Det är bara att vänta och se min yvige vän

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Xaves: Kommer inte ihåg vad jag körde för inställningar nu. Sålde av dom medans man fortfarande kunde få 6k/st för dom samtidigt som jag hittade mina nuvarande kort för super pris

Överlag är jag nog mer nöjd med Fury än 980Ti i denna generationen men det kan ju bero på att HoF korten lät som flygplan medans Fury Strix är ljudlösa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Tråkigt att köra. KFA suger dock, skulle aldrig välja ett grafikkort från någon annan tillverkare än Gigabyte, MSI, EVGA eller Asus. Möjligen XFX men det är tveksamt. Säker på att inställningarna i AB är rätt för en sådan klock? 980ti är väldigt känsligt för ström, lite för mycket ström och kortet klockar inte som det ska, lite för lite och kortet begränsas, sedan spelar temperaturen också stor roll. Mitt ligger på 65/70 grader i full load på 1530/8000, gör det högre klockar kortet ner sig själv. Du bör även avaktivera länken mellan Power och Temp samt prioritera Power-limit i stället för temperatur under Temp Limit parametern. Aktivera även 'use constant voltage'.

nVidia har inte gått ut med någon konkret information om det än, finns bara rykten i dagsläget. Det är bara att vänta och se min yvige vän

Inte så yvigt utan en legitimt teknisk fråga. Men är inte Titan X mer avancerad än än ett gammal teknik som Fury och nerbantant 980ti. Är det inte ett sånt du skall ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@Xaves: Kommer inte ihåg vad jag körde för inställningar nu. Sålde av dom medans man fortfarande kunde få 6k/st för dom samtidigt som jag hittade mina nuvarande kort för super pris

Överlag är jag nog mer nöjd med Fury än 980Ti i denna generationen men det kan ju bero på att HoF korten lät som flygplan medans Fury Strix är ljudlösa.

Alltså, man skulle kunna tro att jag är värsta nvidia fanboyen. Men sanningen är den att jag kom precis från att ha kört AMD i många många år. Senaste nVidia GPU'n jag hade var GTX 295. Efter det körde jag Radeon 6950, 7970 samt R9 290. Jag tröttnade på strul helt enkelt, jag saknade nVidia Inspector, saknade nVidias härliga techdemos, saknade PhysX, saknade nVidia gameworks, saknade hyfsat stabila drivrutiner, saknade ett tyst grafikkort, saknade att kunna på ett enkelt och stabilt sätt kunna överklocka utan att jävlas med Catalyst control center.

Grattis till två fina kort, speciellt om du gjorde ett kap! Fury är inget dåligt kort.

Ja, har bara hört dåliga saker från KFA/Galax så förstår dig.

Skrivet av dahippo:

Inte så yvigt utan en legitimt teknisk fråga. Men är inte Titan X mer avancerad än än ett gammal teknik som Fury och nerbantant 980ti. Är det inte ett sånt du skall ha.

Förstår att du trollar men vi kan snacka ändå Titan X är ett dåligt val för spel. 980Ti daskar det på fingrarna i rätt klockfrekvenser och i rätt upplösning. Fury, 980ti och Titan X har alla gammal teknik när Pascal kommer. Ingen ide att satsa på Pro Duo om man inte heter Tobias Svelander med rik pappa

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yellonet:

Nej. Det krävs energi för att få processorn att utföra beräkningar, den energin kan inte samtidigt omvandlas till värme. Om du skulle kunna få samma energi att göra flera saker så skulle du i praktiken ha en evighetsmaskin och det går förstås inte.
Bara för att det inte finns någon energiform som heter beräkning betyder det inte att beräkningar kräver 0 energi, då skulle man återigen kunna skapa evighetsmaskiner.

Det här kan vara lite svårt att greppa om man inte är inläst på termodynamik. Jag förstår det.
Termodynamikens första huvudsats är relevant här.
Man kan inte förstöra energi, bara omvandla den till en annan form.

En följdfråga som kan vara nyttig är kanske:
Vad blir den elektriska energin omvandlad till i så fall? Effekt går åt och är alltså förbrukad och omvandlad. Det blir inte lägesenergi, det blir inte kemisk energi och det blir inte heller rörelseenergi. Eller någon annan av energiformerna heller för den delen. Men energin har inte heller försvunnit. Allt har blivit omvandlat. Till vad om inte värme?

Felet i din beräkning är att du fortfarande utgår ifrån att beräkningar är en energiform vilket skulle innebära att man stoppar in en mängd elektrisk energi och får ut en andel värme och en andel beräkningar. Men beräkningarna är alltså inte en energiform och därmed stämmer inte ditt antagande.

Man kan göra ett gäng bättre eller sämre jämförelser. Här kommer ett försök.
Anta att man ska ut på ett joggingpass. När man är klar har man bränt en del energi. Hade man istället sprungit ut med pizzor åt den lokala pizzerian så hade man använt samma mängd energi under tiden, men samtidigt gjort något som gav mervärde på samma tid och tjänat en slant för avlämningen av pizzorna. Man gjorde något mer av energin man brände än att bara bränna samma mängd energi. På samma sätt kan du se en processor. Den förbrukar el och det blir värme precis som ett enkelt motstånd gör men man har byggt processorn så att den även gör något finurligt som beräkningar under tiden den förbrukar energi.

Eller såhär. Jag kan lägga 2 timmar på att virka en duk med ett binärt mönster som säger "hello world" om jag vet vad jag gör när det kommer till virkning. Eller så är jag jättedålig på att virka och får bara ihop en trasslig garnhärva på mina två timmar. I båda fallen har jag använt lika mycket kemisk energi från mina muskler som övergått till värmeenergi och rörelseenergi (som också blir värmeenergi), men i det ena fallet har jag bara alstrat lite extra värme från min kropp i två timmar och har ett trassligt garn och i det andra fallet har jag både skapat värme från kroppen och fått fram en duk med en text på.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck