Fredagspanelen 114: Pascal detaljeras, Broadwell-E i fyra modeller och HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Så länge du sitter och freeloadar på redaktionens goda arbete (dvs blockerar ads) kan du hålla dina åsikter för dig själv. Dra nu inte mer kostsam bandbredd genom att svara på detta inlägg.

Skrivet av PowerNet:

Haha, tror du på den själv? Är du så naiv?
"freeloadar"... Vilket påhitt du kommer med.
Och bandbredd är inte dyrt, man kan få 100/100 bandbredd för 40 kr/månad (+moms) för servrar

Och det "goda arbetet" har fallit när Emil gick ifrån fredagspanelen, så där finns det ännu mindre värde i att ge Geeks Publishing AB mer intäkter när de har en vinstmarginal på nästan 45%, en marginal som andra företag (som levererar betydligt mer värde) bara kan drömma om att nå upp till.

Så det går ingen nöd på Geeks Publishing AB om det är någon som blockar en enstaka reklamannons eller inte, kom igenom det är 90%+ som blockar så får du se om omsättning/vinst sjunker.

Och du svalde @superapans trollsvar bigtime

Det blev ju både kostsam bandbredd och kostsam tid

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Ännu en "fredagspanel" utan Emil.
Kanske dags att döpa om "fredagspanelen" till något passande? Kanske "sömnpanelen".

Tillbaka med Emil, eller lägg ner "fredagspanelen" helt då den helt tappat sin charm/intressanta värde som videopanel när Emil lämnade.

Tycker du att det där var ett intelligent uttalande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Och du svalde @superapans trollsvar bigtime

Det blev ju både kostsam bandbredd och kostsam tid

Bandbredden är inte kostsam som sagt, och inte tiden heller.
Och nej, ingen svalde något, utan det var svar på en diskussion, som "superapan" förlorade.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Relik 📜

Till att börja med. När det diskuteras, håll god ton och visa respekt mot både andra läsare och redaktionen. Otrevlig attityd eller raljerande gliringar gör ingen glad och bidrar knappast till ett trevligt klimat.

---

Vidare, då. Tiderna förändras, det tror jag inte någon förnekar. Alla och allt måste utvecklas för att hänga med, så även SweClockers. Vi har byggt om enormt mycket bakom kulisserna det senaste året, vilket bland annat innebär att vi har fler grymma redaktörer och medarbetare än någonsin samt tre starka webbplatser i ryggen.

Med nya möjligheter kommer också utmaningar. Jag fick äran att bli erbjuden en annorlunda och ny roll, där jag har ett övergripande ansvar för alla redaktörer. Mitt jobb är kort och gott att ge redaktionerna bästa möjliga förutsättningar att fokusera på och skapa grymt material, både nu och i framtiden. Det innefattar en myriad olika områden, allt från daglig HR till långsiktigt strategiarbete.

Effekten, ”baksidan” som vissa väljer att se det som, är att jag inte längre har möjlighet att vara med i det dagliga redaktionella arbetet på samma sätt. Jag rycker fortfarande in och hjälper till där det behövs, men generellt står jag vid sidlinjen på den fronten. Det gör att jag är fel person för att till exempel vara med i Fredagspanelen – Jacob, Jonas och de andra gör helt enkelt ett bättre jobb utan mig.

Jag tror och hoppas att jag är rätt person på rätt plats, annars hade jag inte tagit rollen. Jag tror och hoppas också att upplägget ger SweClockers samt övriga titlar bästa möjliga underlag för framtiden, både när det gäller webbplatserna i sig och redaktörerna bakom. Sist men inte minst, jag är jätteglad att få vara med på den här resan och jag hoppas givetvis att alla ni läsare hakar på också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaco8:

Lite off-topic, men nån som vet om Thomas recension på Philips nya 42,5 tummare är på gång?

Testexemplar är på väg in men fortfarande några veckor bort.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Haha, tror du på den själv? Är du så naiv?
"freeloadar"... Vilket påhitt du kommer med.
Och bandbredd är inte dyrt, man kan få 100/100 bandbredd för 40 kr/månad (+moms) för servrar

Och det "goda arbetet" har fallit när Emil gick ifrån fredagspanelen, så där finns det ännu mindre värde i att ge Geeks Publishing AB mer intäkter när de har en vinstmarginal på nästan 45%, en marginal som andra företag (som levererar betydligt mer värde) bara kan drömma om att nå upp till.

Så det går ingen nöd på Geeks Publishing AB om det är någon som blockar en enstaka reklamannons eller inte, kom igenom det är 90%+ som blockar så får du se om omsättning/vinst sjunker.

Jag tycker det du är rent av elak.

Jag gillar både Emil och Jakob, men det känns som Jakob har mer att komma med när det kommer till information och kunskap överlag.
Det har kännt som Emil inte rikitgt haft tid för nyheter, förutom att ha lusläst nyheterna på sweclockers egna sida verkarde det inte som han hade dedikerat mycket tid och grävt i saker djupare, förmodligen är det fu och barn och annat som gör att inte tiden räcker till.

Tycker det känns bra med jakob, man vill ju hänga med i datornörd snacket och Jakob brinner ju verkligen för allt som har med teknik och dator nyheter att göra han har riktig passion.

Att stå framför en kamera är nog inte det lättaste det tog rätt länge innan Emil och Jonas blev helt stabila.
Jakob kommern nog bli bättre på att kolla rakt in i kameran han med, det är ju typ det som skiljer jonas kollar in i kamerna det kanske känns konstigt men för oss som tittar känns det mer naturligt, jakob kollar gärna åt sidan har jag märkt, det är bara små detaljer som förmodligen kommer förbättras snart, men ändå trevligt att se att jakob tar för sig mer, och jag tycker ialalfall han har bra humor

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Till att börja med. När det diskuteras, håll god ton och visa respekt mot både andra läsare och redaktionen. Otrevlig attityd eller raljerande gliringar gör ingen glad och bidrar knappast till ett trevligt klimat.

---

Vidare, då. Tiderna förändras, det tror jag inte någon förnekar. Alla och allt måste utvecklas för att hänga med, så även SweClockers. Vi har byggt om enormt mycket bakom kulisserna det senaste året, vilket bland annat innebär att vi har fler grymma redaktörer och medarbetare än någonsin samt tre starka webbplatser i ryggen.

Med nya möjligheter kommer också utmaningar. Jag fick äran att bli erbjuden en annorlunda och ny roll, där jag har ett övergripande ansvar för alla redaktörer. Mitt jobb är kort och gott att ge redaktionerna bästa möjliga förutsättningar att fokusera på och skapa grymt material, både nu och i framtiden. Det innefattar en myriad olika områden, allt från daglig HR till långsiktigt strategiarbete.

Effekten, ”baksidan” som vissa väljer att se det som, är att jag inte längre har möjlighet att vara med i det dagliga redaktionella arbetet på samma sätt. Jag rycker fortfarande in och hjälper till där det behövs, men generellt står jag vid sidlinjen på den fronten. Det gör att jag är fel person för att till exempel vara med i Fredagspanelen – Jacob, Jonas och de andra gör helt enkelt ett bättre jobb utan mig.

Jag tror och hoppas att jag är rätt person på rätt plats, annars hade jag inte tagit rollen. Jag tror och hoppas också att upplägget ger SweClockers samt övriga titlar bästa möjliga underlag för framtiden, både när det gäller webbplatserna i sig och redaktörerna bakom. Sist men inte minst, jag är jätteglad att få vara med på den här resan och jag hoppas givetvis att alla ni läsare hakar på också.

Tycker ni alla gör ett bra jobb på Sweclockers!
Och emil jag saknar dig i rutan också ibland.

Vad jag tycker är intressant med sweclockers är att ni ökat bredden på sistonde.
även om sidan heter sweclockers hare jag inget emot att ni fokuserar mer på annat än grafikort och cpuer också, tex recensioner av mobiltelefoner och annat.

Älskar fredagspanaelen hoppas den kommer fortsätta för lång tid framöver.

Kommer ihåg när ni bjöd han killen från asus det blev jävligt lyckat skulle vara nice med mer sådant

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Testexemplar är på väg in men fortfarande några veckor bort.

Är jätte ivrig på recensionen på den här skärmen!
Jag har suttit på min HP skärm sedan 2007 men denna kanske får mig att vilja uppgradera.
Allt hänger på svartnivån då, då jag mestadels sitter i ett mörk rum blir en grådaskig svartnivå väldigt plågsamt och förstör helheten helt och hållet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Till att börja med. När det diskuteras, håll god ton och visa respekt mot både andra läsare och redaktionen. Otrevlig attityd eller raljerande gliringar gör ingen glad och bidrar knappast till ett trevligt klimat.

---

Vidare, då. Tiderna förändras, det tror jag inte någon förnekar. Alla och allt måste utvecklas för att hänga med, så även SweClockers. Vi har byggt om enormt mycket bakom kulisserna det senaste året, vilket bland annat innebär att vi har fler grymma redaktörer och medarbetare än någonsin samt tre starka webbplatser i ryggen.

Med nya möjligheter kommer också utmaningar. Jag fick äran att bli erbjuden en annorlunda och ny roll, där jag har ett övergripande ansvar för alla redaktörer. Mitt jobb är kort och gott att ge redaktionerna bästa möjliga förutsättningar att fokusera på och skapa grymt material, både nu och i framtiden. Det innefattar en myriad olika områden, allt från daglig HR till långsiktigt strategiarbete.

Effekten, ”baksidan” som vissa väljer att se det som, är att jag inte längre har möjlighet att vara med i det dagliga redaktionella arbetet på samma sätt. Jag rycker fortfarande in och hjälper till där det behövs, men generellt står jag vid sidlinjen på den fronten. Det gör att jag är fel person för att till exempel vara med i Fredagspanelen – Jacob, Jonas och de andra gör helt enkelt ett bättre jobb utan mig.

Jag tror och hoppas att jag är rätt person på rätt plats, annars hade jag inte tagit rollen. Jag tror och hoppas också att upplägget ger SweClockers samt övriga titlar bästa möjliga underlag för framtiden, både när det gäller webbplatserna i sig och redaktörerna bakom. Sist men inte minst, jag är jätteglad att få vara med på den här resan och jag hoppas givetvis att alla ni läsare hakar på också.

Bra Emil med kommunikation och information, om möjligt lite sent bara men jag gör ett försök att haka på "nya" sweclockers. Hoppas på att en ökad interaktion med läsarna är en del av er förändring, en fredagspanel med exempelvis frågelåda, datorverkstad med felsökningar, genomgångar och tips/tricks m.m. skulle åtminstone göra mig mer intresserad och road än enkelriktat nyhetsuppläsande. Kort och gott mer kommunikation med läsarna framöver, dela med er mer av era kunskaper och erfarenheter!

Permalänk
Medlem

@emilakered: Nu är ju lite på tapeten med direktsändningar liknande fredagspanelen där det pratas om diverse nyheter.
Det kanske är något ni skulle kunna prova på, för jag utgår ifrån att detta är något ni redan funderat över, ta t.ex fz.se när de kör Periscope. Jag finner det mer underhållande och att ligga kvar i att släppa redigerat material känns väl lite daterat vid det här laget, även om det säkerligen känns säkrare för personerna framför kameran.
Och självklart finns det ju inte alltid möjlighet att spela in avsnitten i förtid.
Recensioner och sånt bör väl dock fortsätta i samma format som det befinner sig i.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Darnatin:

För övrigt så gillar jag din skjorta Jacob, vart har du köpt den?

Jack & Jones i Linköping för många år sedan! En av mina favoriter, söker en liknande då denna blivit rätt sliten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Hoppas att åtminstone se dig på sweclockers "årskrönika"!

Skrivet av Mrfresh:

Saknar Emil. Jag vet att han blivit boss och fått massa annat att göra.
Men snälla delegera och kom tillbaka till fredags panelen!

Riktigt tråkigt är det.

Skrivet av WEBRUNNER:

Läste Emils inlägg på Insta eller va de var. VR: JA: de är framtiden. Rekommenderar att folk köper nu: NEJ!

Skulle vilja säga JA: det är framtiden. Rekommenderar att folk köper nu: JA! (förutsatt en test innan köpet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@emilakered: Nu är ju lite på tapeten med direktsändningar liknande fredagspanelen där det pratas om diverse nyheter.
Det kanske är något ni skulle kunna prova på, för jag utgår ifrån att detta är något ni redan funderat över, ta t.ex fz.se när de kör Periscope. Jag finner det mer underhållande och att ligga kvar i att släppa redigerat material känns väl lite daterat vid det här laget, även om det säkerligen känns säkrare för personerna framför kameran.
Och självklart finns det ju inte alltid möjlighet att spela in avsnitten i förtid.
Recensioner och sånt bör väl dock fortsätta i samma format som det befinner sig i.

Fem år sen:
"Bööh. Linjär TV är så dödsdömt. Webbvideo vettu, där kan man spela videon när det passar en och det blir inte en massa utfyllnad"
Nu:
"Woo! Vi kör livesändning via nätet! Starta kanaler! Jag vill se saker rulla jämt och ständigt!"

Men visst, något kanske passar i livesändning. Varför panelerna? Kolla på LTT, så mycket flum och strunt det blir när dom kör så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Jacob!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Kommer det endast släppas referenskylare till pascal 80 och 80ti? Eller kommer det till en början bara finnas referenskylare för att senare komma eftermarknadskylare?

Permalänk
Medlem

Det kommer komma eftermarknadsmodeller till pascal, dock brukar det dröja några månader efter lansering.
Enda korten som partnertillverkarna inte får röra designen på är Titan Korten där endast EVGA till en början hade ensamrätt att lansera egna modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Okej, tack för svar! Då får det bli att vänta till sensommaren troligtvis då Sitter på mitt gamla 570 nu då mitt 780 pajade i december så man börjar bli lite otålig!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mollers:

@Bruce Wayne: Okej, tack för svar! Då får det bli att vänta till sensommaren troligtvis då Sitter på mitt gamla 570 nu då mitt 780 pajade i december så man börjar bli lite otålig!!

Förstår det, bara hålla ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Leica har inget med vare sig optiken eller bildsensorerna i Huaweis telefoner att göra.

Precis som Sony köper namn och klisterlappar ifrån Zeiss, så köper företag som Panasonic och Huawei namn och klisterlappar ifrån Leica. Detta är en sidoverksamhet, men ändå en betydande inkomst för företag som Zeiss och Leica att sälja sina namn och varumärken till de som är berdda att betala tillräckligt för det. Helt enkelt en affärsverksamhet i sig, och som verkar växa.

Kameraoptik/linser och sensormoduler är helt utvecklade och tillverkade av ett inhemskt kinesiskt företag - Sunny Optical Technology of China. Namnet Leica är bara mer eller mindre bluff (om man skall vara krass och cynisk) och enbart köpt för rena marknadsföringssyften.

I övrigt en bra panel, och jag tycker Jacob blir allt bättre, och allt mer axlar Emils roll som parhäst till Jonas. Gott jobbat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och det "goda arbetet" har fallit när Emil gick ifrån fredagspanelen, så där finns det ännu mindre värde i att ge Geeks Publishing AB mer intäkter när de har en vinstmarginal på nästan 45%, en marginal som andra företag (som levererar betydligt mer värde) bara kan drömma om att nå upp till.

Jag tycker att det bara är positivt att förlaget bakom SweC och 99 går bra. Då har de råd att fortsätta med verksamheten, och även med utvecklingen av den. Något som kommer oss alla läsare tillgodo.

Förändringen har på redaktionen har ju pågått en längre tid, och att de växer och ökar i vinst visar ju att de gör något rätt. Det verkar ju som om redaktionen, inklusive med Emil i ny roll, helt enkelt har bidragit till en förbättrad och utökad verksamhet.

Det är lätt att växa om man inte behöver tjäna pengar, men att GP växer relativt stort med såpass goda intäkter/vinstmarginaler är en klar indikation på ett väloljat maskineri hos både ledning och anställda. I en sådan här verksamhet är det alla anställda och strukturkapital det enda som i stort är värt pengar då det är de som skapar material för att dra till sig oss läsare. Tillsammans med läsarsiffror, varumärke och upparbetade annonsörer (och lite IT-systemen) så är det det som utgör värdet på företaget. Då är ledning/organisation, strategi, HR/anställda och en god företagskultur det som är mest avgörande för utvecklingen.

Vad jag vill säga i korthet; med sådan tillväxt och vinst så tyder det på att det är mycket/något (välj själv) som de gör rätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Saknar Emil.