Behöver köpråd [Grafikkort]

Permalänk
Medlem

Behöver köpråd [Grafikkort]

Hej! Jag har efter många år nu bestämt mig för att ta steget till ett nytt grafikkort! Det var även många år sedan jag var intresserad av att bygga datorer, och jag har ingen koll på hur läget ser ut just nu. Är just nu ett bra läge att köpa, pga nya kort på ingång(?), ifall nej, när vore en bra tidpunkt att hålla utkik efter bra priser?
Undrar också vilket kort jag vill ha, jag har en budget på 3000-4000 kr.
Jag ska använda kortet för att spela spel på 1920x1080 och 60 fps (på ultra helst)

Mina specs i nuläget! :
Chassi: Fractal Design R4.
CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz
Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4
GPU: XFX 6870
PSU: OCZ 600w 80+ Bronze
HDD: Seagate 1TB
SSD: SAMSUNG 128GB
RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Alla svar uppskattas! (fråga även om ni behöver mer information)

Permalänk
Medlem

Hej!
Idag är det absolut värt att börja titta sig om efter ett nytt grafikkort, eftersom det ser ut att bli den största förändringen för grafikkort sedan 2012 i och med Radeon 7970.

Jag ser även att du har lite lik setup som jag, med en 3570K och bra hårdvara i övrigt. Ser du bara till att klocka din CPU så kommer din dator att samarbeta med ett nytt grafikkort galant!

Precis som jag så verkar du vara ute efter 1080p och +60fps, vilket passar perfekt in i ett GTX 1070 gällande krav och budget. Självklart kan man alltid gå högre för att vinna mer prestanda, men så är det ju alltid. Ett 1070 kommer troligen att hålla ett par år innan man märker att spelen börjar kräva alltmer. Då pratar jag alltså upplösning 1080p. Jag skulle definitivt rekommendera ett 1070 i ditt fall

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL26 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5 & Razer Freyja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drjones2:

Hej! Jag har efter många år nu bestämt mig för att ta steget till ett nytt grafikkort! Det var även många år sedan jag var intresserad av att bygga datorer, och jag har ingen koll på hur läget ser ut just nu. Är just nu ett bra läge att köpa, pga nya kort på ingång(?), ifall nej, när vore en bra tidpunkt att hålla utkik efter bra priser?
Undrar också vilket kort jag vill ha, jag har en budget på 3000-4000 kr.
Jag ska använda kortet för att spela spel på 1920x1080 och 60 fps (på ultra helst)

Mina specs i nuläget! :
Chassi: Fractal Design R4.
CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz
Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4
GPU: XFX 6870
PSU: OCZ 600w 80+ Bronze
HDD: Seagate 1TB
SSD: SAMSUNG 128GB
RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Alla svar uppskattas! (fråga även om ni behöver mer information)

Egentligen borde du titta på dom nya 1070 korten, men dom ligger runt 5000 fortfarande.
Bästa nvidiakortet jag kan hitta som ligger inom din budget är detta.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Idag är det absolut värt att börja titta sig om efter ett nytt grafikkort, eftersom det ser ut att bli den största förändringen för grafikkort sedan 2012 i och med Radeon 7970.

Jag ser även att du har lite lik setup som jag, med en 3570K och bra hårdvara i övrigt. Ser du bara till att klocka din CPU så kommer din dator att samarbeta med ett nytt grafikkort galant!

Precis som jag så verkar du vara ute efter 1080p och +60fps, vilket passar perfekt in i ett GTX 1070 gällande krav och budget. Självklart kan man alltid gå högre för att vinna mer prestanda, men så är det ju alltid. Ett 1070 kommer troligen att hålla ett par år innan man märker att spelen börjar kräva alltmer. Då pratar jag alltså upplösning 1080p. Jag skulle definitivt rekommendera ett 1070 i ditt fall

Skrivet av MacAllan:

Egentligen borde du titta på dom nya 1070 korten, men dom ligger runt 5000 fortfarande.
Bästa nvidiakortet jag kan hitta som ligger inom din budget är detta.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

Jo, 1070 verkar ju ligga dyrt till just nu.. Vad sägs om det här? Det verkar ju otroligt bra. https://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-...
Hörde också att AMD släpper ett nytt kort på fredag. Kan vara värt att ta en titt på kanske.

Permalänk
Medlem

@Drjones2: Till dom settings du anger räcker ett 970 idag, frågan är bara hur det blir framöver.
Har du inte bråttom så invänta tester på de nya AMD korten, rykten säger att det kommer hamna i samma prisklass som 970 kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Drjones2: Till dom settings du anger räcker ett 970 idag, frågan är bara hur det blir framöver.
Har du inte bråttom så invänta tester på de nya AMD korten, rykten säger att det kommer hamna i samma prisklass som 970 kortet.

Okej, det ska jag göra. Tack!

Permalänk
Medlem

RX480 eller hoppas på prissänkning på 1070/1080 så de kommer inom budget skulle jag säga. Risken är att detta inte händer innan RX490 eller bättre lanseras dock, är ett tag dit fortfarande.

Eller se om någon superrea kommer på äldre kort ploppar upp ngn stans. Speciellt nu med lansering av RX480 om några dagar kanske detta händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |