Doom-demo får stöd för Vulkan

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Doom-demo får stöd för Vulkan

Doom i 2016 års tappning fick stöd för lågnivågränssnittet Vulkan för några veckor sedan men demoversionen har saknat detta stöd, något som Id Software nu har åtgärdat.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008

Demot skulle väl inte vara uppe längre? Så det betyder i praktiken att dom inte kommer ta ner demot (som dom sa från början och sen sköt upp beslutet)?

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag verkar ha missuppfattat allting... ska inte Vulkan/DX12 göra så drivrutiner inte ska göra någon större skillnad? Varför behöver man uppdatera drivrutiner i så fall? Jag är förvirrad.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag verkar ha missuppfattat allting... ska inte Vulkan/DX12 göra så drivrutiner inte ska göra någon större skillnad? Varför behöver man uppdatera drivrutiner i så fall? Jag är förvirrad.

tror inte vulkan kör direkt mot metallen

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ClintBeastwood: Stöd för Vulkan lades till i dessa drivrutiner, därför behöver användare ha dessa versioner eller senare installerade för att kunna utnyttja det i spelet. Även om DirectX 12/Vulkan inte fokuserar lika mycket på drivrutiner som OpenGL och äldre versioner av DirectX så måste AMD och Nvidia fortfarande lägga till DX12/Vulkan-stöd i sina egna drivrutiner för att dessa ska följa riktlinjerna för Vulkan-gränssnittet.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Kommer Vulkan få stöd för Windows 7 eller blir man tvinga att gå över till Windows 10?

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av superegg:

Kommer Vulkan få stöd för Windows 7 eller blir man tvinga att gå över till Windows 10?

det funkar redan på win 7

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av superegg:

Kommer Vulkan få stöd för Windows 7 eller blir man tvinga att gå över till Windows 10?

DirectX är från Microsoft, Microsoft vill att man uppdaterar till deras nya operativsystem. Vulkan är inte från Microsoft och därför fungerar på äldre operativsystem.

Om jag minns rätt, så blockera Apple Vulkan, fast Linux har stöd för det. Så att köra Vulkan spel på Linux ska vara lättare, då Microsoft inte vill att DirectX ska fungera på andra operativsystem (eller deras äldre operativsystem).

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Såg att det är en bugg i Vulkan för senaste GF-drivarna vilket ger upphov till minnesläckage.
Ni som vill testa demot med GF bör kolla upp detta.

https://forums.khronos.org/showthread.php/13107-Problems-on-N...

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Oj, demo?
Det kanske förekommer än idag, och oftare än vad jag har trott, men det var lång tid jag ens hörde det ordet relaterat till spel

Nuförtiden har jag upplevt early access som motsvarigheten till "demo", bara det att man oftast får betala för det istället.

┻━┻ ︵ ヽ(°□°ヽ)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
┻━┻ ︵ \( °□° )/ ︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Kan detta Vulkan spel vara bra för Sweclockers testlabb, d.v.s. vara lätthanterlig samt ge förutsägbara resultat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Synd att man inte kan se någon direkt jämförelse Vulkan vs. Direct X 12.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Ratatosk:

Såg någonstans att det var en bugg i Vulkan för senaste GF-drivarna vilket gav upphov till minnesläckage.
Ni som vill testa demot med GF bör kolla upp detta.

https://forums.khronos.org/showthread.php/13107-Problems-on-N...

Hmmm, ja det blir ju svårt när GTX 1060's första drivrutin är 368.81
Ska köra demot och se om jag upptäcker något.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Uzanar:

Hmmm, ja det blir ju svårt när GTX 1060's första drivrutin är 368.81
Ska köra demot och se om jag upptäcker något.

Går det dåligt kan du trösta dig med att det beror på buggen.
Nvidia bör ha en fix på gång.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Testade demot precis på min gamla GTX 660 ti. Låg på ca 45 fps med Vulkan och 53 fps med opengl.

Blir nog att köpa spelet, demot var bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Nocto:

Testade demot precis på min gamla GTX 660 ti. Låg på ca 45 fps med Vulkan och 53 fps med opengl.

Blir nog att köpa spelet, demot var bra!

En annan fick säkert ~20 extra fps med Vulkan med mitt R9 290 kort. Det flyter dock på bra utan Vulkan också.

Jag kan inte spela in klipp med Fraps eller Bandicam om Vulkan är aktiverat. Hade samma problem med Mantle som Vulkan bygger på

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Ratatosk:

Går det dåligt kan du trösta dig med att det beror på buggen.
Nvidia bör ha en fix på gång.

Provade precis att spela tills man kom utomhus.
Utomhus så låg FPS'en vid 110-160FPS med allting på max med Vulkan (Förutom motion blur, usch).
Detta med Nvidias hotfix-drivrutin för DPC-latency, 368.95.

Fungerade riktigt bra utan någon drop eller låga texturer så som demonstrerat här: https://www.youtube.com/watch?v=FVb25eomcrI
Ska ladda upp en video lite senare på hur det ser ut med ShadowPlay.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

@AMD-FX:

Du kan ställa in så att fps och dylikt visas ingame via "Advanced" settings.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Uzanar:

Provade precis att spela tills man kom utomhus.
Utomhus så låg FPS'en vid 110-160FPS med allting på max med Vulkan (Förutom motion blur, usch).
Detta med Nvidias hotfix-drivrutin för DPC-latency, 368.95.

Fungerade riktigt bra utan någon drop eller låga texturer så som demonstrerat här: https://www.youtube.com/watch?v=FVb25eomcrI
Ska ladda upp en video lite senare på hur det ser ut med ShadowPlay.

Behövs ingen tröst där.
Fenomenet i Videon tror jag beror på att GTX970 har mindre än hälften så mycket minne som RX480, skapligt snyggt ändå att man slipper hack när texturerna laddas, vore intressant att se om det är likadant på ett 4GB AMD-kort.
Möjligt att detta blir bättre med senare drivare men inte säkert

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Nocto:

@AMD-FX:

Du kan ställa in så att fps och dylikt visas ingame via "Advanced" settings.

Jo det vet jag men det går fortfarande inte att spela in om jag inte missat nåt

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Ratatosk:

Behövs ingen tröst där.
Fenomenet i Videon tror jag beror på att GTX970 har mindre än hälften så mycket minne som RX480, skapligt snyggt ändå att man slipper hack när texturerna laddas, vore intressant att se om det är likadant på ett 4GB AMD-kort.
Möjligt att detta blir bättre med senare drivare men inte säkert

Det vore logiskt om det inte vore för det att hela videominnet inte ens används på till exempel GTX 780 i 1080p: https://youtu.be/FVb25eomcrI?t=1m53s

Jag tycker inte det verkar som en begränsning i minnes-bandbredd för GTX 970/780 utan snarare en bug.
Men jag håller med om att flera kort måste testas, framför allt RX 480 4GB innan man kan dra den slutsatsen.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@Uzanar: Missade att han även testat GTX780.
Tycker att det lutar åt en bugg, även jag.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag verkar ha missuppfattat allting... ska inte Vulkan/DX12 göra så drivrutiner inte ska göra någon större skillnad? Varför behöver man uppdatera drivrutiner i så fall? Jag är förvirrad.

Ur prestandahänseende lär det inte bli några skillnader. Men ur bughänseende så kommer uppdateringar behövas, särskilt då tekniken är ung och drivrutinutvecklarna jobbar mot ett, iaf delvis, rörligt mål

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

@AMD-FX:

Ah ok, lät som att du inte hade koll på inställningen för fpsen när du skrev "säkert 20~ extra fps".

Angående Bandicam, Fraps och Vulkan; varken Fraps eller Bandicam stödjer Vulkan just nu. Du har inte missat nåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av superegg:

Kommer Vulkan få stöd för Windows 7 eller blir man tvinga att gå över till Windows 10?

Kolla hos khronos Kan bli den del bläddrande då vulkan fungerar på mer än grafikkort för pc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av CamelCase:

Kolla hos khronos Kan bli den del bläddrande då vulkan fungerar på mer än grafikkort för pc.

Det kan blir mycket bra när fler spel börja stöda det.

Finns det några tester mellan vulkan och andra som man kan se någon skillnad i mellan?

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Nocto: Beepa, utvecklarna bakom Fraps, har dock meddelat att de jobbar på stöd för DX12 och Vulkan, tyvärr inga konkreta datum för när en sådan version ska släppas.

http://www.overclock3d.net/news/software/fraps_is_being_updat...

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av superegg:

Det kan blir mycket bra när fler spel börja stöda det.

Finns det några tester mellan vulkan och andra som man kan se någon skillnad i mellan?

Angående spel så är det nog en fråga om höna och ägg.
Vilka andra avser du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

@loevet: Tack för info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av CamelCase:

Angående spel så är det nog en fråga om höna och ägg.
Vilka andra avser du?

Tänkte mer på opengl och andra som är open vilken som är bäst.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666