Mediacentral för fiberomvandlare och router

Permalänk
Medlem

Mediacentral för fiberomvandlare och router

Tjena,
IP-only:s nät dras snart in i min fastighet och Netel sköter installation. Min något snåle hyresvärd kräver 200 kr per månad utöver abg.kostnad för de som vill utnyttja fibernätet. Dessutom står vardera hyresgäst för installation i lgh.

  • 1900 kr för en mediacentral i plast. Finns knappt plats för en Asus-router. Vet ej hur jag ska få plats för både router och mediaomvandlare.

  • 1800 per dubbelt rj45-uttag per rum.

  • 300 kr per meter där de behöver dra el till mediacentral.

Priserna är helt skeva så jag väljer därför att göra arbetet själv. Vi får se hur det går.

Jag behöver tips på ett bra skåp (alternativt en ordentlig mediacentral) som kan husa en fiberomvandlare på 15*25 cm, en Asus RT-AC68U-router, samt en Philips Hue-brygga och även gärna ett litet utanpåliggande eluttag.

Finns det kanske tillochmed nån av er som säljer ett Svenska Bostäder- eller Zitius-bredbandsskåp?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olaus86:

[li]1900 kr för en mediacentral i plast. Finns knappt plats för en Asus-router. Vet ej hur jag ska få plats för både router och mediaomvandlare.[/li]
[li]1800 per dubbelt rj45-uttag per rum.[/li]
[li]300 kr per meter där de behöver dra el till mediacentral.[/li]
[/ul]

1. Skulle inte rekommendera att placera en router i skåpet. Dels pga ev värme, dels pga det är onödigt att stänga in WiFi-signalen, den reduceras, med risk för sämre hastighet och täckning. Sätt hellre en liten switch i skåpet och routern i mitten av bostaden.
2 och 3. Kolla även med el-installatör, det finns RUT-avdrag får detta.

Permalänk
Medlem

@AndersHu: Jag brukar göra hål i stängda skåp och sätta in en liten chassifläkt. Fungerar nästan alltid.
Hur har du tänkt med switch i skåpet och router mitt i bostaden? En lina från fiberomvandlaren till routern och sedan tillbaka till switchen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olaus86:

Hur har du tänkt med switch i skåpet och router mitt i bostaden? En lina från fiberomvandlaren till routern och sedan tillbaka till switchen?

Stämmer, med dubbeluttag i rummen är det smidigt att ansluta fiberomvandlaren (i skåpet) till routern (i annat rum) och sedan en anslutning tillbaka från router till switchen (i skåpet).

Ett annat alternativ är att sätta en router utan WiFi (tex. Edgerouter eller Mikrotik) i skåpet och sätta accesspunkter där de behövs.