AMD Freesync kan komma till TV-skärmar

Permalänk
Melding Plague

AMD Freesync kan komma till TV-skärmar

AMD:s adaptiva synkroniseringsteknik Freesync blir allt vanligare på nya datorskärmar. Nu talas det om att företaget arbetar med att ta tekniken till TV-apparater.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

detta kommer vara väldigt bra för amd, även om dom inte tjänar pengar på detta iom att freesync är gratis så kommer det öppna ögonen för amd för fler personer. vissa som både har dator och xbox lär ju känna sig extra hemma med freesync då på en datorskärm

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Dynamisk uppdatering är ju något som kunde kommit redan när plattskärmar och DVI började dyka upp på marknaden. Hur svårt kan det vara att skicka en binär signal som berättar att bilden behöver uppdateras. Sanslöst långsam utveckling och det tar nog ytterligare minst 5 år innan det blir en accepterad standard.

Istället för att skicka bildinformation synkront borde bildinformation skickas på samma sätt som man skickar datapaket i en nätverkskabel..

Permalänk
Medlem

Undrar om konsolerna kan stödja det, de är ju baserade på AMD-chip båda två.

Permalänk
Medlem

Skulle det här kunna appliceras även på vanliga TV-sändningar, filmer, mm? En TV-sändning är väl på 24/25 fps, men om TVn uppdaterar sig 60 gånger per sekund bör väl vissa frames visas lite längre tid än andra? Skulle man inte vilja få TVn att visa just 24/25 (jag har glömt) bilder per sekund för att optimera upplevelsen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Dynamisk uppdatering är ju något som kunde kommit redan när plattskärmar och DVI började dyka upp på marknaden. Hur svårt kan det vara att skicka en binär signal som berättar att bilden behöver uppdateras. Sanslöst långsam utveckling och det tar nog ytterligare minst 5 år innan det blir en accepterad standard.

Istället för att skicka bildinformation synkront borde bildinformation skickas på samma sätt som man skickar datapaket i en nätverkskabel..

skärmmarknaden är ökänd för sina karteller.

Permalänk
Medlem

Vad skulle användningsområdet vara helt ärligt?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

AMD-baserade spelplattformar som exempelvis Xbox och Playstation skulle kunna vinna stort på en variabel uppdateringsfrekvens. Det finns även energi att spara om skärmen inte behöver uppdateras när inget händer på den (i menyer och liknande).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Nice. Inte så noga med att det är TV just för mig, då jag kör med lite större modell av datorskärm istället för TV (för att lagligt komma undan TV-licensen).
Men hoppas på att detta sprider sig till receivers så de kan hantera 4k@100hz+ med adaptivsync och gärna att det kommer med displayport in och ut. Skulle vara guld att kunna koppla en sådan 50"+ skärm till receivern och köra dator och diverse annat där genom.

Typo's
Visa signatur

MAIN: NANOQ R | Ryzen 5700X3D | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop
I/O: Keychron K4 Pro | Logitech G502 Lightspeed + Powerplay | LG 27GN950 | Samsung UE850 | Arctis Pro Wireless | Flydigi Vader 3 | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Detta är nog ett sätt att trygga en plats i framtida konsoler också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Användbart på konsoler men också för dem få som vill spela på en 40 tums TV med HTPCn tex

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Användbart på konsoler men också för dem få som vill spela på en 40 tums TV med HTPCn tex

Jag spelar alltid på tv med min pc och är på väg att byta ut min gamla 46" mot 60-65" 4K

Eftersom jag är vän av röda laget är det lysande nyheter men om man tänkt köpa en sådan tv i vinter är det värt slänga ut 10-14k eller ska man vänta........

65" 4K med AMD FreeSync och displayport är en våt dröm!

Speciellt om du är ett soff gamer slappo som jag ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Skulle det här kunna appliceras även på vanliga TV-sändningar, filmer, mm? En TV-sändning är väl på 24/25 fps, men om TVn uppdaterar sig 60 gånger per sekund bör väl vissa frames visas lite längre tid än andra? Skulle man inte vilja få TVn att visa just 24/25 (jag har glömt) bilder per sekund för att optimera upplevelsen?

Nope, Freesync är för dynamisk uppdateringsfrekvens. TV-sändningar och filmer har en statisk frekvens. Film ~24fps och TV(PAL) 50 fps.

Skrivet av Videoapan:

AMD-baserade spelplattformar som exempelvis Xbox och Playstation skulle kunna vinna stort på en variabel uppdateringsfrekvens. Det finns även energi att spara om skärmen inte behöver uppdateras när inget händer på den (i menyer och liknande).

Det finns väl ingen display som kan "låsa" bilden? Dynamisk uppdateringsfrekvens går väl ner till 30 fps som lägst?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

Förutom spelkonsoler och speldatorer kopplade till TV så skulle även film och TV tjäna på synkronisering. Idag arbetar panelen med 50 eller 60 Hz medan källmaterialet kan vara 24, 25, 29,97, 30, 50 eller 60 beroende på källa. En klassisk källa till trassel är konvertering från NTSC på 30 FPS till PAL på 25 FPS. De är inte jämt delbara vilket leder till att det blir hackigt. Eller i fallet 24 och 25 FPS så ändrar man bara hastigheten så filmen blir lite kortare på TV än den är på bio. Med dynamisk uppdateringsfrekvens på skärmen kan din TV anpassa sig efter källmaterialet. Det skulle göra livet väldigt mycket lättare och det borde införts för hur många år sedan som helst. I takt med att filmindustrin tittar på HFR blir det än mer relevant.

Det har alltså funnits ett behov av något liknande i typ 60 år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rSon:

Nope, Freesync är för dynamisk uppdateringsfrekvens. TV-sändningar och filmer har en statisk frekvens. Film ~24fps och TV(PAL) 50 fps.

Det finns väl ingen display som kan "låsa" bilden? Dynamisk uppdateringsfrekvens går väl ner till 30 fps som lägst?

Fast den undre gränsen är trivial att arbeta runt. Om du ska visa en film i 24 fps så kör du skärmen i 48 fps och visar varje bild två gånger.

Sändningarna och källatmerialet är statiska ja, men i olika frekvens beroende på källa. Panelen i TVn är också statisk i 50, 60, 100 eller 120. Det ställer till med massa trassel när du ska konvertera mellan 25 och 30 fps. Antingen får du ojämnt flyt eller så får du slänga bildrutor alternativt interpolera fram nya. Inga lösningar är riktigt bra. Hade alla filmer och TV-serier i hela världen producerats i samma bildfrekvens hade det varit lugnt men så är inte fallet utan vi har en hel uppsjö att försöka konvertera mellan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:

Sant när man tänker på det. Av någon anledning har jag alltid inbillat mig att skärmar kan fysiskt uppdatera i olika frekvenser.

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas att TV:n i övrigt har låg fördröjning. Som det är med de flesta TV-apparaterna kan man lika gärna slå på V-Sync, det gör varken till eller från när man redan har en absurd mängd fördöjning från början (vissa TV-apparater har Game mode som gör situationen aningen bättre, men kommer ändå inte i närheten av en t.ex. gamingskärm).

Permalänk
Medlem

Jag föredrar min Samsung TV framför min Samsung skärm vid spel. Så jag välkomnar Freesync/G Sync till TV. Nu är det lite x-box one spel (omgjorda till pc) iofs som beta körs och de är "gjorda" för tv... Och det blir säkert snyggare med mindre tearings.
Nåja, jag är glad att de försöker i alla fall. Jag ser fram emot det.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast den undre gränsen är trivial att arbeta runt. Om du ska visa en film i 24 fps så kör du skärmen i 48 fps och visar varje bild två gånger.

Sändningarna och källatmerialet är statiska ja, men i olika frekvens beroende på källa. Panelen i TVn är också statisk i 50, 60, 100 eller 120. Det ställer till med massa trassel när du ska konvertera mellan 25 och 30 fps. Antingen får du ojämnt flyt eller så får du slänga bildrutor alternativt interpolera fram nya. Inga lösningar är riktigt bra. Hade alla filmer och TV-serier i hela världen producerats i samma bildfrekvens hade det varit lugnt men så är inte fallet utan vi har en hel uppsjö att försöka konvertera mellan.

Precis, det är så jag tänker. Därav undran om TVn kan läsa av även TV-sändningens frekvens och därmet sätta TVns egna till samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att Nvidia ändrar sig och börjar stödja Freesync. Finns ju så mkt fler skärmar med Freesync att välja bland.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vad händer med Async kkan inte nvidia och amd samsas om en standard så vi konsumenter tjänar på det

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att detta slår igenom även för projektorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Razer Fanatic:

Vad händer med Async kkan inte nvidia och amd samsas om en standard så vi konsumenter tjänar på det

Freesync, eller rättare sagt tekniken som Freesync bygger på är öppen så det är fritt fram för Nvidia att använda det. Gsync är däremot stängt och Nvidia släpper inte in någon. Så i det här fallet är det bara Nvidia (och Intel vore också trevligt) som behöver kamma sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer Fanatic:

Det vore ju bra ifall Nvidia hoppade på Freesync tåget, då det i dagsläget är lika bra som Gsync, detta skulle göra så att de som vill köpa en sync skärm skulle spara ca: 2000kr iom att freesync är inbyggt i VESA standarden och därmed inte behöver ett extra kontroller kort.
Detta skulle gynna alla konsumenter, Nvidia kommer väll för eller senare hoppa på tåget skulle jag tro, ju fler som stödjer detta ju snabbare får vi en gemensamm standard.

Freesync stödjer även lägre sync änn spec iom AMD LFC med mjukvara, inbyggt stöd sen releasen av Crimson: https://www.amd.com/Documents/freesync-lfc.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jo det stämmer men det klarar dom lyckligtvis idag även utan dynamisk uppdateringsfrekvens. Det kan man ställa in i t.ex. Kodi, så ändrar den till 1920x1080@24Hz när man spelar upp en film, för att när man stänger av filmen återgå till 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Utveckling har verkligen gått långsamt för skärmar. Vi har dragits med vidriga TN-paneler med 1080p-upplösning i säkert mer än ett decennium nu. Fast nu har den tagit fart med tekniker som Freesync/G-Sync och högre uppdateringsfrekvens. Nu blir det även vanligare med IPS-paneler och 4K-upplösning. Härligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dblade:

Jo det stämmer men det klarar dom lyckligtvis idag även utan dynamisk uppdateringsfrekvens. Det kan man ställa in i t.ex. Kodi, så ändrar den till 1920x1080@24Hz när man spelar upp en film, för att när man stänger av filmen återgå till 60Hz.

Kodi kan inte ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen. Istället gör de en 2:3 pulldown vilket betyder att bilderna visas olika länge på skärmen vilket i sin tur leder till sämre flyt i filmen. Första filmrutan visas två gånger, andra visas tre, tredje rutan visas två gånger, fjärde visas tre och så vidare. Så varannan ruta visas i 33,33 ms och varannan visas i 50 ms. Finns andra mer komplicerade pulldown-versioner (3:3:2:2 osv) men du kommer aldrig ifrån att rutor inte ifrån att vissa bildrutor får visas olika länge, om du inte kör den klassiska konverteringen mellan 24 och 25 fps där du helt enkelt kör filmen olika snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kodi kan inte ändra uppdateringsfrekvensen på skärmen. Istället gör de en 2:3 pulldown vilket betyder att bilderna visas olika länge på skärmen vilket i sin tur leder till sämre flyt i filmen. Första filmrutan visas två gånger, andra visas tre, tredje rutan visas två gånger, fjärde visas tre och så vidare. Så varannan ruta visas i 33,33 ms och varannan visas i 50 ms. Finns andra mer komplicerade pulldown-versioner (3:3:2:2 osv) men du kommer aldrig ifrån att rutor inte ifrån att vissa bildrutor får visas olika länge, om du inte kör den klassiska konverteringen mellan 24 och 25 fps där du helt enkelt kör filmen olika snabbt.

Det stämmer om man kör en 24hz film på 60Hz. Nu har jag ställt in så den byter upplösning till att motsvara filmens uppdateringsfrekvens. Detta gör att man får bättre flyt i filmen.

Tror dom flesta TV klarar 24Hz bildfrekvens. Man ser också att skärmen tappar synk någon sekund då den ändrar skärmläget. Detta kan man göra manuellt också.

Permalänk
Medlem

@Oaktree: Jag tror det bara är en tidsfråga innan nVidia måste hoppa på freesync eller få ett stort konkurrensmässigt handikapp. Antingen det eller sänka priset på G-sync avsevärt. Nu finns det freesyncskärmar för inga pengar alls. Det är en väldigt stor anledning till att rekommendera AMD till folk som ska köpa nytt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det stämmer om man kör en 24hz film på 60Hz. Nu har jag ställt in så den byter upplösning till att motsvara filmens uppdateringsfrekvens. Detta gör att man får bättre flyt i filmen.

Tror dom flesta TV klarar 24Hz bildfrekvens. Man ser också att skärmen tappar synk någon sekund då den ändrar skärmläget. Detta kan man göra manuellt också.

Nej. I princip inga TV klarar 24Hz bildfrekvens - det skulle vara helt otittbart. Det du ser på tv:ns infofönster är vilken signal den tar emot, vilket är något helt annat. Majoriteten kör 60/120Hz (ntsc) och 50/100 (pal), vissa kan gå över till 48/72/96, vilket ser bättre ut med 24p-källor eftersom man slipper pulldown och den bara repeterar frames.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400