Permalänk
Inaktiv

Fläkten och sladdarna tas bort när någon ska duscha. Allting sitter liksom ihop och är lätt att lyfta bort. Det är inget problem Men jag håller med om att det inte ser så kul ut. Ska fixa bättre kabeldragning. Men det funkar iaf ^^

Permalänk

Du har som jag förstår det frånluftsventilation som inte fungerar. Fråga grannarna hur de upplever det och gå ihop, ta kontakt med med hyresvärd som måste fixa ventilationen. Fråga t.ex om OVK.

Det enda du gör med ditt lite roliga projekt är att skicka in luften till grannen om ventilationen är kass/obefintlig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyBanana:

Du har som jag förstår det frånluftsventilation som inte fungerar. Fråga grannarna hur de upplever det och gå ihop, ta kontakt med med hyresvärd som måste fixa ventilationen. Fråga t.ex om OVK.

Det enda du gör med ditt lite roliga projekt är att skicka in luften till grannen om ventilationen är kass/obefintlig.

Jag hyr lägenheten i en villa, och allting är byggt efter självdragsventilation. Men Ventilation för tilluft fungerar inte, där har dom ställt en garderob och blockar. Frånluft finns med fungerande kanal ut, enligt hyresvärden.
Det betyder att fönstret får stå öppet dygnet runt för att få in luft och hoppas på att det blåser ibland så luften här inne byts ut. Eller så fixa jag nu en egen fläkt som surrar igång när man går på toa. Vi är 2 som bor här och det är inte trevligt när den ena går på toa och lägenheten luktar 30min där efter

Lägenheten är på 25kvm

Edit: Enligt hyresvärden fungerar ventilationen och har inga planer att sätta upp en liten badrums fläkt. Så då får man fixa det själv.
Har påtalat risken för mögelskador är stor när all fukt blir kvar i lägenheten när man duschar/lagar mat och att vårt ända fönster utåt blir imma på så fort man kokar makaroner. Men han verkar inte bry sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Jag hyr lägenheten i en villa, och allting är byggt efter självdragsventilation. Men Ventilation för tilluft fungerar inte, där har dom ställt en garderob och blockar. Frånluft finns med fungerande kanal ut, enligt hyresvärden.
Det betyder att fönstret får stå öppet dygnet runt för att få in luft och hoppas på att det blåser ibland så luften här inne byts ut. Eller så fixa jag nu en egen fläkt som surrar igång när man går på toa. Vi är 2 som bor här och det är inte trevligt när den ena går på toa och lägenheten luktar 30min där efter

Lägenheten är på 25kvm

Edit: Enligt hyresvärden fungerar ventilationen och har inga planer att sätta upp en liten badrums fläkt. Så då får man fixa det själv.
Har påtalat risken för mögelskador är stor när all fukt blir kvar i lägenheten när man duschar/lagar mat och att vårt ända fönster utåt blir imma på så fort man kokar makaroner. Men han verkar inte bry sig.

Då kommer han få större problem i framtiden. Du kan försöka ha kvar den så som du har det men försök montera så att man inte ser grejerna så mycket, att du döljer grejerna. Du kan även fixa en strömbrytare, så du slipper att riva ner allt och sätta tillbaka grejerna igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alle22:

Då kommer han få större problem i framtiden. Du kan försöka ha kvar den så som du har det men försök montera så att man inte ser grejerna så mycket, att du döljer grejerna. Du kan även fixa en strömbrytare, så du slipper att riva ner allt och sätta tillbaka grejerna igen.

Jo jag ska fixa till det lite snyggare, blir det framöver. Det här var mer en paniklösning från att min son börja bo hos mig på heltid. Och vi får borsta tänderna i köket på morgonen, öppna fönster och dörren för att få in frisk luft i lägenheten när man duschat/lagat mat/vart på muggen osv.
Jobbar för fullt med att komma här ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Ok så det är endast volten jag behöver gå efter? Jag tänker på att fläkten behöver 0,55A? Min mobil laddare ger 1A och det är väl för mycket?
(ber om ursäkt för min okunnighet)

Vad gäller spänning (volt) så tar fläkten vad den får. Alltså där gäller det att hålla koll.
Men när det kommer till ström (ampere) så tar den vad den behöver. Alltså kan du koppla den till ett kärnkraftverk om så vore bara kärnkraftverket ger 12 v.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Vad gäller spänning (volt) så tar fläkten vad den får. Alltså där gäller det att hålla koll.
Men när det kommer till ström (ampere) så tar den vad den behöver. Alltså kan du koppla den till ett kärnkraftverk om så vore bara kärnkraftverket ger 12 v.

/Lifooz

Tack Det var den uppfattningen jag fick av alla som skrev innan. Du summera det väl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Snyggt!, fläkten passade ju perfekt med

.. men jag skulle nog inte ha lösa kablar i duschen så
Oavsett om de må vara tejpade eller ej.

Nu förstod jag hur du menade. När jag testa duscha med fläkten så la jag batteriet på badrumsskåpet och kablarna gick rakt över duschen och hängde inte ner som på bilden.
Fläkten har dock enbart IP52 klassning och därför vill jag inte riskerar att den går sönder i duschen, så därför hänger bara kablarna och allt (som på bilden) för den ska ändå bort när någon ska duscha och sättas tillbaka när man är klar

Permalänk
Medlem

Hejsan Franzoa,

Jag är rädd att din hyresvärd inte förstår vad fukt åstadkommer om den inte ventileras ut.
Vi bodde i ett torp tidigare, vi hade en luftavfuktare i badrummet/tvättstugan.
Vi sög ut 18 liter vatten i veckan genom luftavfuktaren.
Föreställ dig den mängden vatten och hur mycket det kan blöta ner...

Det är dumsnålt att inte fixa adekvat ventilering, det rör sig inte om några stora summor.
Jag råder dig att försöka få din hyresvärd att inse detta.
Här är en fläkt med sensor, dvs den styrs av luftfuktigheten
https://www.bauhaus.se/fresh-s100ht-timer-fuktstyrnin.html#fu...
780:- är en billig peng, jämfört med att mögelbehandla en bostad....

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Franzoa,

Jag är rädd att din hyresvärd inte förstår vad fukt åstadkommer om den inte ventileras ut.
Vi bodde i ett torp tidigare, vi hade en luftavfuktare i badrummet/tvättstugan.
Vi sög ut 18 liter vatten i veckan genom luftavfuktaren.
Föreställ dig den mängden vatten och hur mycket det kan blöta ner...

Det är dumsnålt att inte fixa adekvat ventilering, det rör sig inte om några stora summor.
Jag råder dig att försöka få din hyresvärd att inse detta.
Här är en fläkt med sensor, dvs den styrs av luftfuktigheten
https://www.bauhaus.se/fresh-s100ht-timer-fuktstyrnin.html#fu...
780:- är en billig peng, jämfört med att mögelbehandla en bostad....

Håller med.
Din hyresvärd skall stå för detta, inget snack.

Oavsett så gillar jag dock din uppfinninghet

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon190792:

Ok så det är endast volten jag behöver gå efter? Jag tänker på att fläkten behöver 0,55A? Min mobil laddare ger 1A och det är väl för mycket?
(ber om ursäkt för min okunnighet)

Du behöver endast gå efter Spänning ("Volten som många säger").
Har du enheter som kan kan ge 1-2 eller kanske tom 3 Ampere ström så kommer mottagaren säga vad den vill ha och ta just den mängden.

• Fläkten snurrar inte fortare för det finns en induktor (spolarna) som strömbegränsar i fläkten.

• Spänningen (enheten volt "V") är den viktigaste aspekten.

• Ström (enheten ampere "A") är kopplat till effektuttaget.

• Effekt ("W" Watt är ström * spänning). (I * U = P) eller som lite mer pedagogiskt A * V = W

• Ah (Amperetimmar) är då kopplat till det totala effektuttaget som är möjligt. T ex delar man Ah på effekten som fläkten tar så får man ut antalet timmar den kan snurra. (eller sekunder om man omvandlar något).

Om du hade ett batteri på 3700mAh så motsvarar det då:
3700/1000 = 3.7Ah
(7.4 V *3.7 Ah) / (12 V * 0.55 A) = 4,15 h.
Detta är såklart vid nominell drift utan motstånd på motorn.

I ditt fall kommer fläkten snurra i en lägre hastighet, vilket innebär en annan satureringspunkt för magnetfältet i statorn och således för induktiva karaktäristiken. (annan spänning = annan ström för elmotorer).

TL;DR:
Det blir snurrigt med fläktar och batterier! Vill du ha en mer permanent lösning hade jag köpt en 12V adapter (finns på t ex Kjell för någon hundralapp) och kopplat ihop detta med fläkten med t ex högtalarkablar. Kör detta med en strömbrytare placerad på lämplig plats och låt den sitta kvar? Finns ju IP 67 klassade Noctua fläktar för 250-300kr som du inte behöver plocka ner.

Skrivet av DaBone:

Är inte heller något proffs på detta och det finns kunnigare personer här på forumet än mig, när det gäller el.. men 12v är 12v.
När det gäller t.ex. bilbatterier så står det olika Ah (Ampere timmar).. Säg att ett batteri har 70Ah och din fläkt drar 0,5A, så kan det batteriet driva din fläkt i 140 timmar..

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

På alla toaletter ska det finnas en sådan här som förr i världen.. det hjälper alltid om man ser till att det blir maximalt med rök..älskar lukten av tändstickor

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vill du ha en mer permanent lösning hade jag köpt en 12V adapter

Om man gör så måste man se till att det inte är vilken nätdel som helst utan att det blir kopplat via en skyddstransformator, att dra in en kabel som på nått sätt har anknytning till elnätet i en dusch kan bli livsfarligt om det händer nått och det låter ju som om det är installationskostnaden ("elrenovering") som gör att husägaren inte monterar in en fläkt i badrummet.
Det kanske finns nån färdig nätdel i "ett steg" men annars får man nog bygga nått, tex kan man ta en skyddstrafo och mänga på en egen likriktare efter den, det behövs ingen avancerad likriktare för att köra en fläkt så en vanlig brygga och en konding borde funka.

Men se till att det är en skyddstrafo och inte nån nätdel med "okänd status" om det ska dras in i duschen, det blir lite bökigare och kanske lite dyrare men man risken för elolyckor minskar rejält.
Nått sånt här kan nog passa som utgångspunkt för att bygga en säker strömförsörjning.
https://www.elfa.se/sv/skyddstransformator-230-vac-50-60-hz-v...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra val av i förväg svart/förstoppningsfärgad fläkt, fast jag hade satt upp hela paketet på väggen.
Kan inte väga många gram, väl.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Sätt iaf upp en liten hylla under att lägga batteriet på eller nått? Fan ska du ha det hängande sådär i duschen för, bara en tidsfråga före tjejens hår trasslar in sig i kabeln och river ner det eller dylikt.

Kul att det funkade iaf! Bra gjort. Ghetto-lösningar är kung.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Kul att läsa alla svar. Jag har förvarnat om risken med fukt/mögel problem i lägenheten ett flertal gånger och mer kan jag inget göra. När jag även skrev ett papper på alla brister och underhåll som behövs fixas (finns mycket mer att åtgärda) så tog han bara pappret men Ingenting har hänt och ingenting har sagts på 2 veckor, antar att det är samma nivå av engagemang som innan, han påstår fortfarande att ventilationen är fullt fungerande, och när jag påvisat så säger han ingenting, bara mumlar och går där ifrån... När jag berätta om att vi får stå i köket och borsta tänderna på morgonen efter någon vart på muggen så fick jag svaret att "Du får tänka på vad du äter för nått.

men men..
Fläkten funkar fint för att driva ut lukten från toaletten och det var det primära med tanken från början, så vi slipper stå i köket varje morgon.

Ska bli kul att se när jag flyttar här ifrån om det blivit mögel i lägenheten. Då blir det mögelsanering och då hade det nog vart lite billigare med att installera en fläkt iaf

Permalänk
Medlem

@anon190792: Kompletera med en solcell och häng (solcellen) på utsidan, så skulle ni ha all ventilation som kan tänkas behövas... Din fläkt är IP52 klassad, kommer inte ihåg hur fukt / damtät det är, men om du skyddar den från direkt vatten tror jag inte du behöver stänga av eller ta ner den när du dushar..

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

För att det ska bli mögel måste det vara fuktigt en längre tid, räcker inte med bara några timmar åt gången men färgen kan ta skada.
Damm och fukt kan bli en dålig kombination, blir liksom smutsigt och fult.

Bygg in fläkten i en dunk, burk eller liknande så att det inte rinner vatten över den, IP52 är ganska fukttåligt.

En del hyresvärdar är snåla.

Skrivet av andreas_dock:

Snyggt!, fläkten passade ju perfekt med

.. men jag skulle nog inte ha lösa kablar i duschen så
Oavsett om de må vara tejpade eller ej.

Om inte minnet sviker så låg gränsen för leksaker vid 48v (men EU har av någon anledning ändrat till 24v)
Du kan bada med 48v utan problem.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

@anon190792: Du har faktiskt rätt att kräva att hyresvärden åtgärdar problemen! Om han vägrar kan du vända dig till Hyresnämnden för att den vägen tvinga honom. Du kan även ansöka om hyresnedsättning som kompensation. http://www.hemhyra.se/riks/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Caernoga:

@Franzoa: Du har faktiskt rätt att kräva att hyresvärden åtgärdar problemen! Om han vägrar kan du vända dig till Hyresnämnden för att den vägen tvinga honom. Du kan även ansöka om hyresnedsättning som kompensation. http://www.hemhyra.se/riks/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas

Tack Jag ska skriva ut det du skicka. Grejen är den att vi inte har ett alternativt boende, så vill inte "bråka" för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Tänkte att det kanske skulle va kul med lite bilder på hur jag löste problemet

Under helgen har jag sökt efter delar och resultatet blev inte så snyggt, men den gör sitt jobb!

https://i.imgur.com/cNIpLrs.jpg
Tanken var att inte göra någon åverkan med borrhål eller klister som hyresvärden kan reagera på. Fläkten tas bort när det ska duschas och sätts dit igen på skruvarna som agerar som skenor.

https://i.imgur.com/94ZnFAD.jpg
Fläkten väger inte mycket, så lite silvertejp gör susen!

https://i.imgur.com/7833biu.jpg

https://i.imgur.com/jqg5ZH5.jpg

https://i.imgur.com/nz8oKxh.jpg
Batteriet fick jag till slut tag i, ett begagnat som har legat i 2år men kosta mig ingenting. Det ligger på 7,2 volt och fläkten surrar på rätt bra. Prövade med 5volt men fläkten går inte igång ens. Det står och "tickar", samma gäller i datorn. Med fläktkontroll på lägsta så går den inte igång. På mellan läget så snurrar den mer än dom andra fläktarna i datorn gör på max.

https://i.imgur.com/46nRaJi.jpg

https://i.imgur.com/mwQr7Pg.jpg

Slutsatsen av detta. Det funkar väldigt bra. Prövade och duscha med fläkten igång och inte ens imma på spegeln. I morse slapp vi borsta tänderna i köket också. För muggen på morgonen är starten på dagen för mig^^

Detta kanske vart larvigt, men aja

Absolut älskar hemma lösningar :DD
Vet inte hur säkert det känns med lösa kablar i en dusch dock ... ;'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av brixinho:

Det är bara 12v.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brixinho:

Skrivet av Turbonisse:

Det är bara 12v.

Batteriet ligger på 7.2v, fläkten + batteriet och kablarna sitter ihop och plockas enkelt bort när vi ska duscha.

Det finns ett 110v kontakt i badrummet, funderar på att köpa en 12v adapter som DavidtheDoom föreslog, så fläkten kan vara igång under dagen så det blir allmänt bättre luft i lägenheten, och sen tar jag bort adaptern + fläkten när vi ska duscha, sätter tillbaka den igen när vi duschat klart.

Jag tror dock att hyresvärden har vaknat till när jag bad honom kolla på min lösning på problemet med dålig luft i lägenheten. Tror också han hört sig för lite, för nu börjar han prata om att han ska titta på om han kan sätta upp en badrumsfläkt.

Annars får vi leva med en datorfläkt till ventilation. Känner mig som skrotnisse med en sån här konstruktion i hemmet...

Permalänk
Inaktiv

Måste fråga lite efter hjälp igen.

Jag testade med en adapter, fläkten gick inte igång och den funkar inte till batteriet som innan. måste väl ha gått sönder.

På fläkten står det 0.55A DC12V. Vad har jag missat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Tack Jag ska skriva ut det du skicka. Grejen är den att vi inte har ett alternativt boende, så vill inte "bråka" för mycket.

Bor ni där svart eller?

För hyresvärden kan inte sparka ut er utan riktiga orsaker..att kräva en ventilation som fungerar är inte ett av de.

Bara att säga till..hörs man inte syns man inte.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fisken1986:

Bor ni där svart eller?

För hyresvärden kan inte sparka ut er utan riktiga orsaker..att kräva en ventilation som fungerar är inte ett av de.

Bara att säga till..hörs man inte syns man inte.

efter 2013 gäller en ny lag som gör att dom kan kicka ut en utan orsak med 3månaders uppsägningstid.
Orkar inte leta reda på fakta, fick den juridiska informationen av hyresgästföreningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon190792:

Måste fråga lite efter hjälp igen.

Jag testade med en adapter, fläkten gick inte igång och den funkar inte till batteriet som innan. måste väl ha gått sönder.

http://i.imgur.com/XrjAlPf.jpg

På fläkten står det 0.55A DC12V. Vad har jag missat?

Att det står 12V AC (inte DC )på adaptern.
Det innebär i praktiken troligen att du förstört fläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

efter 2013 gäller en ny lag som gör att dom kan kicka ut en utan orsak med 3månaders uppsägningstid.
Orkar inte leta reda på fakta, fick den juridiska informationen av hyresgästföreningen.

Jo, jag minns också något sådant nu när jag tänker efter.

Sinnessjukt, men Sverige.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Gillar "ingenjörs andan" men det hade väl ändå varit enklare att bara köpa någon doftspray? Spraya varje gång man varit på toan och kontakta hyresvärden?

http://www.pthome.se/doftspray-activa-zapper

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Att det står 12V AC (inte DC )på adaptern.
Det innebär i praktiken troligen att du förstört fläkten.

Tack. Adaptern hitta jag på vinden så den är inte köpt. Blir rätt adapter och en ny fläkt då. Men blir en billig fläkt denna gång 🙂

Skickades från m.sweclockers.com