Permalänk
Avstängd

@Peterrrrr:
Jag har med läst det med 72 grader.
Du ska ej ha turbo boost på.
Och loadline calibration.ska va disabled.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

@Mange43
Läste någonstans att i5 750 inte ska köra i mer än 72 grader.

Kör man Prime så gör det inget om CPU'n blir lite varm. Det är när man använder den dagligen som temperaturen är viktig. Korta stunder av lite hög temperatur skadas inte processorn av.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

@Peterrrrr: På i5 750 är TCASE (Höljets temperatur är högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS (Integrated Heat Spreader). ) 72.7°C.

http://ark.intel.com/sv/products/42915/Intel-Core-i5-750-Proc...

Men som sagt vid kortare test med Prime 95 så går det bra att överskrida. Den klarar det. Vid normalt användande når processorn ändå aldrig dessa höga temperaturer som Prime 95 pressar upp den i och åstadkommer.

På bilderna som du postat ser det ut som dina grader ligger runt 60 när du stresstestar och 35.8 i BIOS. Det är bra.

Här är en bra temperaturguide :

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1800828/intel-temperat...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

@Peterrrrr: På i5 750 är TCASE (Höljets temperatur är högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS (Integrated Heat Spreader). ) 72.7°C.

http://ark.intel.com/sv/products/42915/Intel-Core-i5-750-Proc...

Men som sagt vid kortare test med Prime 95 så går det bra att överskrida. Den klarar det. Vid normalt användande når processorn ändå aldrig dessa höga temperaturer som Prime 95 pressar upp den i och åstadkommer.

På bilderna som du postat ser det ut som dina grader ligger runt 60 när du stresstestar och 35.8 i BIOS. Det är bra.

Här är en bra temperaturguide :

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1800828/intel-temperat...

Finns det något mer jag kan göra i bios? Någon inställning jag ska ändra utifrån bilderna?

Skulle vilja få upp den till runt 4 till 4,2, dock då får jag blå skärm med dessa inställningar om jag justerar upp i blck/clock cpu ratio.
Prövade att sätta på 1.4v på cpu volt, men det blir blåskärm iallafall.
Vet inte processorns maxvolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

Fick denna, vad är det som inte fungerar?

Det är lite skumt för om jag justerar BLCK uppåt och sedan justerar tillbaka så är det inte säkert att den gamla inställningen fungerar som den gjorde innan....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd

Såg på dina bilder att du har version F7 i Bios.
Släpptes några senare strax efter F7.
Kanske inte hjälper för att den ska klocka bättre.
Tänkte bara nämna det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Finns det något mer jag kan göra i bios? Någon inställning jag ska ändra utifrån bilderna?

Skulle vilja få upp den till runt 4 till 4,2, dock då får jag blå skärm med dessa inställningar om jag justerar upp i blck/clock cpu ratio.
Prövade att sätta på 1.4v på cpu volt, men det blir blåskärm iallafall.
Vet inte processorns maxvolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Ser väl bra ut i BIOS tycker jag. Ta en sak i taget. Testa ut tills du inte får BSOD.

Att få upp den i 4/4.2 GHz är väl realistiskt möjligt men det är en hög överklockning.

Tror inte du ska gå så mycket över 1.4 i volt om du vill ha den långlivad.
VID Voltage Range är 0.6500V-1.4000V för i5 750.
Rättare sagt helst inte alls över 1.4 V.

Att uppdatera till senaste bios version som Mange43 tipsar om är också en mycket god ide. Kollade upp ditt moderkort, men vet inte om du har rev 1.0 eller rev 2.0. Kolla upp det så du får rätt version. Drivrutinerna för senaste BIOS kan du iaf hämta här :

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=3242#dl

Skrivet av Peterrrrr:

Fick denna, vad är det som inte fungerar?
https://s21.postimg.org/6h86vgjon/image.jpg

Det är lite skumt för om jag justerar BLCK uppåt och sedan justerar tillbaka så är det inte säkert att den gamla inställningen fungerar som den gjorde innan....

Vet inte riktigt. Kanske bara någonting tillfälligt strul med Prime 95? Testa att stänga och starta om programmet.

Du väljer väl att spara konfigurationen efter varje ändring (Genom att trycka F10)? Antar att du gör det. Strular det tillräckligt mycket med detta så gör en CMOS efter varje klockning. Det gör du antingen genom att ta ur batteriet, säg 5 min och sedan sätta i det igen. Eller kanske enklast genom pinsen som sitter på ditt moderkort.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@Mange43

Skrivet av Mange43:

Såg på dina bilder att du har version F7 i Bios.
Släpptes några senare strax efter F7.
Kanske inte hjälper för att den ska klocka bättre.
Tänkte bara nämna det.

Vet inte hur man får reda på vilken rev det är , kollade efter det för några dagar sedan.
Tittade på bilder och jämförde på rev 1 och rev 2 men de är i princip identiska, är förmodligen ett Rev 1.
Men är inte helt säker...

@septembro

Skrivet av septembro:

Nej. Ser väl bra ut i BIOS tycker jag. Ta en sak i taget. Testa ut tills du inte får BSOD.

Att få upp den i 4/4.2 GHz är väl realistiskt möjligt men det är en hög överklockning.

Tror inte du ska gå så mycket över 1.4 i volt om du vill ha den långlivad.
VID Voltage Range är 0.6500V-1.4000V för i5 750.
Rättare sagt helst inte alls över 1.4 V.

Att uppdatera till senaste bios version som Mange43 tipsar om är också en mycket god ide. Kollade upp ditt moderkort, men vet inte om du har rev 1.0 eller rev 2.0. Kolla upp det så du får rätt version. Drivrutinerna för senaste BIOS kan du iaf hämta här :

http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=3242#dl

Vet inte riktigt. Kanske bara någonting tillfälligt strul med Prime 95? Testa att stänga och starta om programmet.

Du väljer väl att spara konfigurationen efter varje ändring (Genom att trycka F10)? Antar att du gör det. Strular det tillräckligt mycket med detta så gör en CMOS efter varje klockning. Det gör du antingen genom att ta ur batteriet, säg 5 min och sedan sätta i det igen. Eller kanske enklast genom pinsen som sitter på ditt moderkort.

Angående Prime 95, när det blir så verkar det som att någon av kärnorna får lägre Mhz. mycket möjligt att de inte får tillräckligt med volt.
Konstigt är att vissa gånger fungerar det, vissa inte.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Testa öka IMC/VTT till 1.2v. Då bör du kune köra lite mer BLK.

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Testa öka IMC/VTT till 1.2v. Då bör du kune köra lite mer BLK.

Ok, ska pröva

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd

Vilken Rev version du har står på moderkortet i ett hörn.
Någon av dom nedre hörnen har jag för mig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Testa öka IMC/VTT till 1.2v. Då bör du kune köra lite mer BLK.

Är det den som går som QPT/VTT?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

@Peterrrrr: Hur går det? Framåt eller bakåt eller står det still för tillfället?

Har testat att stega upp ifrån 3.2 - 3.8 GHz idag. Ifrån 3.2 till 3.4, ifrån 3.4 till 3,6, ifrån 3.6 till 3.8. Alla fungerade utan BSOD. Det bästa jag kom fram till idag är 3.8 GHz och med relativt lite spänning på processorn:

Bilden är kanske lite missvisande dock. Har visst lyckats få en skärmbild precis när CPU:n varit nerklockad. Detta beror på att jag har valt att ha Intel Speed Step Technology aktiverat. I full load går den i ~183*21. Men det är max temperaturerna jag är mest intresserad utav.

När jag klockade högre än 3.8 GHz (3.9-4.0 GHz) så tog det tvärstopp oavsett ökad Multipler eller vCore med blåskärm som resultat. I mitt fall är det nog minnena som sätter stopp misstänker jag. Eller så är taket nått.

Alla överklockningar över 3.2 får också CPU fläkten, bakre utsugsfläkten och fläkten i nätaggregatet att snurra upp på högre varv och ökar därmed ljudstyrkan ifrån datorn avsevärt. Detta gäller ju dock iofs vid stresstester som då är syntetiska och överbelastar processorn över normal belastning. Resten av chassifläktarna är kopplade via chassits (R4) fläktkontroll så de berörs inte direkt utav detta bortsett ifrån om jag höjer volten till dessa.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Är det den som går som QPT/VTT?

Skickades från m.sweclockers.com

stämmer bra.

Permalänk

@septembro

Skrivet av septembro:

VID Voltage Range är 0.6500V-1.4000V för i5 750.
Rättare sagt helst inte alls över 1.4 V.

Hur pass säkert är det att köra runt 1,3 till 1,35?

Skrivet av septembro:

Att uppdatera till senaste bios version som Mange43 tipsar om är också en mycket god ide. Kollade upp ditt moderkort, men vet inte om du har rev 1.0 eller rev 2.0. Kolla upp det så du får rätt version. Drivrutinerna för senaste BIOS kan du iaf hämta här :

Prövade att uppdatera till senaste, F11. Dock så lyckades jag inte klocka upp den till samma som förut med den så jag gjorde en downgrade till F7 igen.

Skrivet av septembro:

Vet inte riktigt. Kanske bara någonting tillfälligt strul med Prime 95? Testa att stänga och starta om programmet.

Den slår ifrån på samtliga sektioner av testet om volten inte är tillräcklig verkar det som, dock fungerar ju datorn iallafall om man testar och belastar den.

Skrivet av septembro:

Du väljer väl att spara konfigurationen efter varje ändring (Genom att trycka F10)? Antar att du gör det. Strular det tillräckligt mycket med detta så gör en CMOS efter varje klockning. Det gör du antingen genom att ta ur batteriet, säg 5 min och sedan sätta i det igen. Eller kanske enklast genom pinsen som sitter på ditt moderkort.

Prvöade, men vart ingen skilland.

@elixyr

Skrivet av elixyr:

Testa öka IMC/VTT till 1.2v. Då bör du kune köra lite mer BLK.

Pröva på 1.210, men gjorde ingen skillnad. Märkligt...

Skrivet av septembro:

@Peterrrrr: Hur går det? Framåt eller bakåt eller står det still för tillfället?

Har testat att stega upp ifrån 3.2 - 3.8 GHz idag. Ifrån 3.2 till 3.4, ifrån 3.4 till 3,6, ifrån 3.6 till 3.8. Alla fungerade utan BSOD. Det bästa jag kom fram till idag är 3.8 GHz och med relativt lite spänning på processorn:

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/plqjzptqdocqnx/

Bilden är kanske lite missvisande dock. Har visst lyckats få en skärmbild precis när CPU:n varit nerklockad. Detta beror på att jag har valt att ha Intel Speed Step Technology aktiverat. I full load går den i ~183*21. Men det är max temperaturerna jag är mest intresserad utav.

Tack för du frågar Jo det går väl inte så bra. Känns som jag inte kommer vidare från 3,67ghz, ökar jag lite på volten så blir det ingen skillnad

Skrivet av septembro:

När jag klockade högre än 3.8 GHz (3.9-4.0 GHz) så tog det tvärstopp oavsett ökad Multipler eller vCore med blåskärm som resultat. I mitt fall är det nog minnena som sätter stopp misstänker jag. Eller så är taket nått.

Konstigt det där att det är så stor skillnad vad olika personer får, läser man på forum verkar vissa få runt 4,ghz utan problem.

Testade denna och den fungerar, dock så tycker jag att volt-siffrorna är lite höga och vågar ej köra på dem:
https://www.youtube.com/watch?v=Iy8D7bbxHXg

Skrivet av septembro:

Alla överklockningar över 3.2 får också CPU fläkten, bakre utsugsfläkten och fläkten i nätaggregatet att snurra upp på högre varv och ökar därmed ljudstyrkan ifrån datorn avsevärt. Detta gäller ju dock iofs vid stresstester som då är syntetiska och överbelastar processorn över normal belastning. Resten av chassifläktarna är kopplade via chassits (R4) fläktkontroll så de berörs inte direkt utav detta bortsett ifrån om jag höjer volten till dessa.

Ställde in i bios så att processorfläkten ligger på max hela tiden, dock är den väldigt tyst.

Kolla i HWMonitor-fönstret, varför ligger en rad på 16% och de två andra på 100% i processor-sektionen?

Skulle vilja veta mer om hur mycket man kan ställa volten på VTT, PCH Core, CPU PLL?
Hur fungerar det med minnen när man ställer dem på 7 7 7 24 osv?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

@Peterrrrr: "Kolla i HWMonitor-fönstret, varför ligger en rad på 16% och de två andra på 100% i processor-sektionen?" För att det är olika värden som visas baserat på Value, Min och Max. Det som visar 16% representerar minimum.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Svar på dina frågor:

Skrivet av Peterrrrr:

@septembro
Hur pass säkert är det att köra runt 1,3 till 1,35?

Det ska vara "safe" så länge du är under 1.4 V. Desto högre ju mer värme r4esulterar det hela i.

Prövade att uppdatera till senaste, F11. Dock så lyckades jag inte klocka upp den till samma som förut med den så jag gjorde en downgrade till F7 igen.

Ok.

Den slår ifrån på samtliga sektioner av testet om volten inte är tillräcklig verkar det som, dock fungerar ju datorn iallafall om man testar och belastar den.

Ok.

Prvöade, men vart ingen skilland.

Ok.

Tack för du frågar Jo det går väl inte så bra. Känns som jag inte kommer vidare från 3,67ghz, ökar jag lite på volten så blir det ingen skillnad

Kanske taket är nått där då? Fortsätt försöka eller nöj dig med det som du har uppnått.

Konstigt det där att det är så stor skillnad vad olika personer får, läser man på forum verkar vissa få runt 4,ghz utan problem.

Testade denna och den fungerar, dock så tycker jag att volt-siffrorna är lite höga och vågar ej köra på dem:
https://www.youtube.com/watch?v=Iy8D7bbxHXg

Ingen processor klockar vid samma volt och precis exakt likadant. Det hela beror på mikroskopiska skillnader i kislet på cpu:N vid tillverkning.

Ställde in i bios så att processorfläkten ligger på max hela tiden, dock är den väldigt tyst.

Ok.

Kolla i HWMonitor-fönstret, varför ligger en rad på 16% och de två andra på 100% i processor-sektionen?
https://s13.postimg.org/k66svp3uv/image.jpg

För att det är olika värden som visas baserat på Value, Min och Max. Det som visar 16% representerar minimum.

Skulle vilja veta mer om hur mycket man kan ställa volten på VTT, PCH Core, CPU PLL?
Hur fungerar det med minnen när man ställer dem på 7 7 7 24 osv?

Vet inte helt 100% där faktiskt men det är ingenting som man absolut nödvändigtvis måste ändra på. Men det finns säkert någon kunnig p just det området här på sweclockers som kan svara på det. Ska dock fungera att ha det på AUTO. Ju mer man ändrar runt på det i BIOS ju svårare blir det ju att återställa, felsöka och fortsätta ifrån där det havererade senast. Ta en sak i taget.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@septembro:
Sådär, jag prövade att ställa in CPU på 1,375 och VTT på 1,290 och justera till 3,9ghz och ligger med Prime95 på 66°C.
Det som gör skillnad på är att jag justera minnen på 6 vilket resulterade i 1140mhz.
Nu är inte min kunskap så stor gällande minnen, men jag vet inte hur pass mycket man förlorar i prestanda i t ex spel om man sänker mhz på minnena?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

@septembro:
Sådär, jag prövade att ställa in CPU på 1,375 och VTT på 1,290 och justera till 3,9ghz och ligger med Prime95 på 66°C.
Det som gör skillnad på är att jag justera minnen på 6 vilket resulterade i 1140mhz.
Nu är inte min kunskap så stor gällande minnen, men jag vet inte hur pass mycket man förlorar i prestanda i t ex spel om man sänker mhz på minnena?

Coolt.

Har testat lite mera idag och lyckats få upp den i 3.91 GHz. Då ändrade jag ICM (VTT) till 1.20 och volten är uppe i 1.4.

Lustigt är att i CPUID HWMonitor visar det 3720 MHz medans i CPU-Z visar det 3919 MHz.

I BIOS står det 3919 MHz = 3.91 GHz.

Men nu är den nog pressad i taket så att säga. 1.4 Volt är uppnått. Att gå högre är inte hälsosamt.

Temperaturerna är också i högsta laget.

4.0 GHz verkar den iaf inte vilja.

Fick BSOD.

Kommer att återgå till 3.8 GHz. Fungerar stabilt på lägre (1.32) volt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@septembro

Skrivet av septembro:

Coolt.

Har testat lite mera idag och lyckats få upp den i 3.91 GHz. Då ändrade jag ICM (VTT) till 1.20 och volten är uppe i 1.4.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/bhcvqiiatnpqi/

Prövade du denna? För där ligger volten på 1.370.
https://www.youtube.com/watch?v=Iy8D7bbxHXg

Skrivet av septembro:

Lustigt är att i CPUID HWMonitor visar det 3720 MHz medans i CPU-Z visar det 3919 MHz.

Högerklickar man på datorn i utforskaren så visar den 3,5Mhz fast de andra visar 3673Mhz.

Skrivet av septembro:

Kommer att återgå till 3.8 GHz. Fungerar stabilt på lägre (1.32) volt.

Vad har du för inställningar för att köra det?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

@Peterrrrr:

Skrivet av Peterrrrr:

Svar efter frågorna:

@septembro
Prövade du denna? För där ligger volten på 1.370.
https://www.youtube.com/watch?v=Iy8D7bbxHXg

@Peterrrrr:Använder ett asus moderkort, P7H55-M PRO, men kan testa inställningarna och se om det håller stabilitet. Edit*** Fungerar inte. Inte ens på 1.4 V. Den tvärvägrar 4.0 GHz..

Högerklickar man på datorn i utforskaren så visar den 3,5Mhz fast de andra visar 3673Mhz.

@Peterrrrr:Japp. Antar att du använder windows 8.1 då? För i windows 7 ändras det per automatik.

Vad har du för inställningar för att köra det?

@Peterrrrr:21*183, 1.320 V. Allt annat på AUTO.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

@septembro:
Jag provade testa min I5-760 lite till.
provade 4.2 gigahertz
1.4 volt men nej windows startade inte ens.
Och idle tempen låg på 44 grader.
Så jag har med hittat mitt max tak nu.
4 Gigahertz
1.287500 volt
Då har jag helt ok temps,cpu kärnorna på ca 28 grader i idle läge.(Även om många säger idle temps är ointressanta)
Och 70-75 grader på kärnorna i prime 95 .

Kanske om jag haft en kraftigare cpu kylare och ett bättre chassi med plats för fler fläktar.
Så hade det kaaaanske gått att nå 4,2
Men tror det knappt.:)
Men det är kul att exprimentera lite med inställningarna.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@septembro
@Mange43

Ni får gärna skriva om ni tycker att dessa resultat är för höga gällande temperatur eller om det är ok att köra på dem
Nu har jag fått följande resultat med följande inställningar:

Idle:

Prime95

GTA Online

Inställningar

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd

@Peterrrrr:
Ser jätte bra ut.
Är väl load line calibration isåfsall.
Som intel rekommenderar ska vara disabled.
Känner dock igen vad du skrev tidigare i tråden.
Att när man väl hittat en stabil inställning.
Och sen klockar ändrar vidare i inställningar.
Så funkar inte den inställningen längre.
Jag får nu köra i 1.3 volt.
För att få det stabilt i 4 ghertz.
Så lite märkligt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@Peterrrrr:
Ser jätte bra ut.
Är väl load line calibration isåfsall.
Som intel rekommenderar ska vara disabled.
Känner dock igen vad du skrev tidigare i tråden.
Att när man väl hittat en stabil inställning.
Och sen klockar ändrar vidare i inställningar.
Så funkar inte den inställningen längre.
Jag får nu köra i 1.3 volt.
För att få det stabilt i 4 ghertz.
Så lite märkligt.

Vad innebär load line?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd

@Peterrrrr:
Det får du goggla om.
Jag är ingen expert.
Men gillar att pilla och bygga mm.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

3900MHz
Multiplier: 20
BCLK: 195
VCORE: 1.29375v
IMC/VTT: Auto (1.100v)
PHC: Auto (1.050v)
Dram volt: 1.5v
Dram Freq: 1560 MHz
Timings: Auto (7-7-7-24)
QPI FREKVENS: Auto
FREKVENS: 3900MHz
IDLE: 41-49°C
LOAD: 71°C (Prime95)

3675MHz
Multiplier: 21
BCLK: 175
VCORE: 1.2500v
IMC/VTT: Auto (1.100v)
PHC: Auto (1.050v)
Dram volt: 1.5v
Dram Freq: 1400 MHz
Timings: (7-7-7-24)
QPI FREKVENS: Auto
FREKVENS: 3675MHz
IDLE: 39-43°C
LOAD: 64°C (Prime95)

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk

@Mange43:

Skrivet av Mange43:

@septembro:
Jag provade testa min I5-760 lite till.
provade 4.2 gigahertz
1.4 volt men nej windows startade inte ens.
Och idle tempen låg på 44 grader.
Så jag har med hittat mitt max tak nu.
4 Gigahertz
1.287500 volt
Då har jag helt ok temps,cpu kärnorna på ca 28 grader i idle läge.(Även om många säger idle temps är ointressanta)
Och 70-75 grader på kärnorna i prime 95 .

Kanske om jag haft en kraftigare cpu kylare och ett bättre chassi med plats för fler fläktar.
Så hade det kaaaanske gått att nå 4,2
Men tror det knappt.:)
Men det är kul att exprimentera lite med inställningarna.:)

OK. Bra. Vad använder du för processorkylare? Jag använder en Pure Rock. Som jag skrivit tidigare så är jag rätt nöjd med 3.8 GHz. Just nu använder jag tre stickor 1333 MHz RAM utav enklare slag. En liten udda kombination; 2*4 GB + 1*2 GB = 10 GB. Funderar dock på att byta ut dessa mot 2 st. corsair 1600 MHz RAM istället. Kanske klarar maskinen av att överklocka lite högre då? Vad tror du? Kommer det att överhuvudtaget spela någon roll? De minnena som jag använder just nu står i BIOS att de är klockade till 1464 MB för tillfället och det fungerar.

Antar att det enda sättet att finna ut är att testa byta minnen. Återkommer med resultat.

Edit; Verkar inte ha gjort någon som helst skillnad med 1600 MHz RAM. Fungerar inte stabilt med varken med 3.9 eller 4.0 GHz överklockning oavsett ökad spänning på processorn. Återgår till stabila 3855 MHz.

@Peterrrrr:

Ser bra ut. Grattis!

Skrivet av Peterrrrr:

3900MHz
Multiplier: 20
BCLK: 195
VCORE: 1.29375v
IMC/VTT: Auto (1.100v)
PHC: Auto (1.050v)
Dram volt: 1.5v
Dram Freq: 1560 MHz
Timings: Auto (7-7-7-24)
QPI FREKVENS: Auto
FREKVENS: 3900MHz
IDLE: 41-49°C
LOAD: 71°C (Prime95)

3675MHz
Multiplier: 21
BCLK: 175
VCORE: 1.2500v
IMC/VTT: Auto (1.100v)
PHC: Auto (1.050v)
Dram volt: 1.5v
Dram Freq: 1400 MHz
Timings: (7-7-7-24)
QPI FREKVENS: Auto
FREKVENS: 3675MHz
IDLE: 39-43°C
LOAD: 64°C (Prime95)

Ska testa med dessa inställningar.

Edit; Fungerade inte med dessa inställningar för 3900 MHz på i5 750. Den tvärvägrar allt över 3.9 GHz.

...

@Mange43:
@Peterrrrr:

Hur som helst är det kul att experimentera runt med en så pass gammal processor som en Lynnfield. Tycker helt klart den presterar mycket bra för att vara LGA 1156. Relativt enkelt att överklocka den.

Testat OC med 1600 MHz RAM, testat med andra inställningar.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

@septembro:
Cpu kylaren jag använder är en Noctua NH-U9B SE2
Är 2X 92 mm fläktar.
Den är helt ok,Myyycket bättre än stockfläkten så klart.:)
Har en likadan i sonens FX-8350 dator.(Den rullar på fint i 4,7Ghertz.
Men visst märks det skillnad med större kylare.
Som den jag har nedan i min gaming dator.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.